Jump to content

Nå har Trudelutt startet årets båtferie.


Lars H.

Recommended Posts

Jo, det hadde ikke skadet om du sendte den varmen litt nordover.

 

Takk for fine bilder Svensk, jeg så etter deg da vi passerte. Nå ligger vi i gjestehavnen mens Trude er en tur på butikken for å handle inn litt mat. Når hun er ferdig og tilbake, går vi til Springet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er vi vel fortøyd, vi har hatt oss litt formiddagsmat og kapteinen har vært på den store polferden. Her fungerer både ICE og Telia, men Telia er utrolig raskt.

 

bilde

 

 

 

Her to bilder utover havnen tatt fra vårt webkamera.

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

Lars H.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, her ligger vi godt. Nå har vi nettopp hatt besøk av Svensk som vi låner plassen av og hatt en lang og god prat om alt som har med båtliv å gjøre. Men nå er det tid for litt middag.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

ja kan nesten ikke bli bedre enn og hvære på tur i en Saga 27 jeg har eigd 2 stykker Saga 27 Så derfor kjenner jeg båtene veldig godt . Jeg er fremdeles eier av Saga eneste forskjellen er att jeg har gått opp noen fot i størrelse men når jeg tenker tilbake til rundt sån ca 80 tallet så hadde jeg vel egentlig det beste båtturene i ja nettop i en Saga27. Er innpå denne tråden daglig nå for og se om det er noen nye bilder eller tekst . Skal de bli mer bilder og text i denne tråden så må jeg nesten ønske Lars H og fruen Trude en rigtig god tur videre.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars H. Leste i tidligere innlegg om Hansentoppen. Hva består den av?. Og hvordan har du løst det med at stropper/tråder sliter i kalesjen når det blåser etc. Prøvde tilsvarende "konstruksjon" med strikk i enden av trådene. Resultat etter 1 mnd var slitasje merker i kalesjen. Ellers lurer jeg på hvordan du opplever svenskenes kontroll/oppfølging av septik etter innføringen av det strenge loverket.? Forøvrig koselig å "være" med på tur. Flotte bilder og helt herlig å se at man kan kose seg uten å eie en 40 ++ fots båt.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hansentoppen er laget av helt tett "plast"belagt duk. I forkant kneppes den på eksisterende knotter for kalesjen, og festes videre rundt med stropper (flaggline) som jeg fester med dobbelt halvstikk i rekken. Hansentoppen er jo spesiallaget for hver båtmodell, så vår versjon er polstret der den ligger mot kalesjen med bøyler under. Jeg har aldri hatt noen skade/slitasje på kalesjen pga. Hansentoppen.

 

bilde

 

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hur gick det när Svenska kontroll myndighetn för septiktömning var på besök?

Var båttoalett loggboken ifylld med alla in och utgiyer ifyllda? Alla datumar och tider i ordning?

Godkännande stämpel för båtens toalett på plats?

Då fick du en grön stämpel i aktern (på båten)? :giggle:

Link to post
Share on other sites

Vi ligger over denne dagen i hjemmehavnen Springet til Svensk. Det er en god følelse å ligge slik til med fiskebåter ikke langt unna, marina og mange fritidsbåter og med Svensk sine teiner liggende stablet på bryggen der vi ligger.

 

bilde

 

 

 

Og så er bryggen spesialtilpasset for oss oldinger (jeg var 72,5 år ung for to dager siden) med "kjerringtrapp" for folk og fe.

 

bilde

 

 

Vi går sannsynligvis videre til Fiskebäckskil imorgen

 

Vårt webcam her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men jeg foretrekker å være på båtferie i Kungshamn fremfor å ligge inne i Horten havn, he he.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg skrev tidligere at styrbord lanterne ikke lyste, og det var ikke rart. Jeg åpnet lanternen i dag og tok ut pæren. Litt irr var det i kontaktpunktene, men det var selve pæren som var synderen. Den har bajonettsokkel med to styre/låsepinner, og begge disse var irret bort! Så pæren bare hang og slang. Håper de har slik 12V/10W pære i Fiskebäckskil der vi skal imorgen. Slike pærer er ikke billig, men det får heller stå til. Den pæren som nå skiftes ut har tross alt virket i 30 år fra båten var ny i 1986!

 

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette hadde vi en lang prat om da Svensk (Klas) var ombord igår. Men enn så lenge har jeg ikke vært utsatt for noen kontroll fra den svenske dasskontrollen. Det hadde jo vært artig om jeg hadde fått et grønt stempel der bak, litt nedenfor ryggen! Alt er imidlertid iorden her ombord, bare jeg får testet det en gang.  Men jeg gjør det ikke utenfor gjestehavnen midt i det mest forblåste stedet med flere meter høy kai opp til sugesystemet.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset om både Watski og Systembolag. Når det gjelder systembolag, så har jeg fylt opp fra her vi ligger på Springet, snaue 10 minutter fra båten. Har de ikke lanternepæren i Fiskebäckskil, får jeg satse på butikken i Skärhamn eller Marstrand.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars hvis du går rundt og bort til båt verkstedet  som du har ca. 180m litt BB  så er det mulig de har eller skaffer.

De ordner det meste.

Kungshamns Marininredning AB
Varvsgatan 30
456 32 Kungshamn

 

Mekodomen  ligger et stykke forbi COOP,

BBH  litt forbi COOP

 

Mekonomen

Klippsjövägen 5 456 34 Kungshamn
0523-375 85
 
BBH Bildelar i Kungshamn AB
Televerksvägen 8
456 33 Kungshamn
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Takker, for tips. Men nå er det for sent på kvelden og vi går videre etter frokost imorgen. Men jeg lover å ikke gå ut i tåke eller i mørke før lanternen er iorden. I dag droppet vi forresten middagen etter "godsaker" levert i båten av Klas. Sjømat fra Felds er ikke å forakte!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...