Jump to content

ikke kryss rett foran seilbåter!


knbo

Recommended Posts

Her har jeg i alle år trodd at jeg burde seile rundt småbåter som fisker, og først nå skjønner jeg at de ligger der og har vikeplikt.... gleder meg til i morgen, da skal det bli andre boller ☺

Endelig, alle som påstår at man ikke har påkjørsrett tar feil!  :giggle:  :saint:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har du noen henvisning til akkurat dette?

Et fartøy regnes som "underveis" så lenge det ikke er fortøyd, for anker eller grunnstøtt.

Men jeg finner ingenting om at motorbåter har vikeplikt for alt "som ligger stille".

står det noe sted at et anker må være minst så og så stort, fortrinnsvis større enn en pilkesluk? ligger man for anker når man ligger for drivanker? dette og mye annet lurer jeg egentlig ikke på, men ...

Link to post
Share on other sites

Endelig, alle som påstår at man ikke har påkjørsrett tar feil! :giggle::saint:

for min del har jeg en maxfart for motor på ca 7,3kn og derfra tar det meg ca tre sek å stanse motor og røske ut rullegenoa og deretter ramme det utvalgte offeret midtskips, med mitt helt på det tørre (pun not intended).

Link to post
Share on other sites

Dissern

Kjenner klart til den som innehaver av D5L.

 

 

 

Hvordan i har du klart å få D5L sertifikat med de holdningene du har?

Du må ha vert veldig forsiktig med å uttale deg under eksamen. Jeg er veldig glad for at jeg ferdes på sjøen langt, langt unna deg. Oppfører du seg som du skriver så er du en fare for alle på sjøen.

 

Forresten, du trenger ikke å svare på spørsmålet.

Jeg forlater diskusjonen. Orker ikke å fore troll lengre.

Link to post
Share on other sites

Hvordan ser seilbåten at jolla ikke det ankret opp, da ?

hva sier sjøveisreglene om ankring, og hva en da er pliktig da å vise? Har du hørt om Ankerball?

 

tronds63

Min holdning er jo en en skal følge sjøveisreglene og de lover og regler som gjelder på sjøen. men at en skal vise hensyn og ikke kjøre hverandre i senk. Men du viser jo en holdning at en skal gjøer som en vil og drite i alt som heter lover og regler. for hadde du giddet å se hva jeg skriver så er du at jeg hele tiden skriver at vi har ikke  påskjørsrett. men gjør samtidig oppmerksom på at Stavanger Tingrett har gitt yrkesfartøy nettopp påkjørsrett. Detter er en dom som alle rederier i Norge kjenner til og følger. Det er ikke jeg som har dømt i den retten, men når retten har sakt en slik dom, så må jeg ta hensyn til den og handle ut fra den. Noe annet ville vært galskap.  For meg virker båtplassen en plass der en remmer lovløshet og ønsker å øke antall omkommende på sjøen, med de holdningene som du og andre fremmer.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

 

 Etter det som er kommet frem om at årsaken til at der er så mange dødsulykke på sjøen i hovedsak kommer fra at der er så liten forståelse for reglene som gjelder.

 

Jøss, det var helt nytt for meg. Hvor mange omkom ifjor i Norge grunnet manglende forståelse av reglene som gjelder? Hvilke regler (liten forståelse av) var spesielt fremhevet som årsak?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

 

Jeg er mest forundret over at du ikke skjønte at mitt innlegg/kommentar til knbo var ironisk og at innlegget hans/insinuasjonene var for dumme til å kommentere saklig for noen og enhver

Ironi er ikke så lett .... :-)

 

Usaklig!

Tja, hva var egentlig poenget ditt? Du gjør jo et veldig stort nummer av at det var et velstående "utyske av et damemenneske" som sto til rors og at båten ikke hadde et "kvadratmillimeter" med seil oppe på "pinnebåten".

 

At enkelte ikke holder godt nok utkikk og dermed skaper farlige situasjoner er ikke noe nytt, både seil- og motorbåter. Ikke for å unnskylde blondinen, men i den aktuelle situasjoenen din er det tydelig at utysket ikke så deg, eller så at du lå stille og fisket, før hun passerte. Jeg tror neppe hun ville kjøre deg i senk med vilje. Du har dessuten er eget ansvar også, selv om du har retten på din side skal du gjøre det du kan for å unngå sammenstøt (regel 2).

 

Men igjen: hva var egentlig poenget ditt? Hva har det med trådens tema?

Link to post
Share on other sites

Har du noen gang i hele ditt liv sett en oppankret jolle vise ankerball ? Hva sier Sjøveisreglene om hva du skal gjøre for å unngå sammenstøt ?

nå har jeg etter to uker på tur, med flere netter på svai, _to_ ganger sett andre enn meg sjøl heise ankersignal (av til sammen oppimot 40 båter, de fleste seilbåter). Nattsignalet - ankerlanterne - tenner folk, da. det skal de ha. Men oppankrete joller og litt-større-enn-joller med folk ombord som holder på med fiskesnører - ingen ankerball (jeg hadde ikke venta det, heller, og jeg ser da om de har ankeret ute, der jeg kommer i fem-seks knops fart, og jeg har god tid til å svinge utenom dem)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Tingrett har gitt yrkesfartøy nettopp påkjørsrett. Detter er en dom som alle rederier i Norge kjenner til og følger.

jeg syns den dommen er en smule merkelig. men så har jeg ikke satt meg inn i detaljene.

 

gad vite når vi får en rettskraftig dom som stadfester påkjørsplikten ...

Link to post
Share on other sites

men gjør samtidig oppmerksom på at Stavanger Tingrett har gitt yrkesfartøy nettopp påkjørsrett. Detter er en dom som alle rederier i Norge kjenner til og følger. 

 

Neida. Den dommen gjelder kun for småferger på Vestlandet.

Her østpå gjelder alminnelig folkeskikk.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at mange seilere er mer opptatt av hvem som har retten på sin side og mange bruker denne retten overdrevet mye.

Alle motorbåter jeg møter justerer kursen litt for å unngå situasjoner, ser de ei jolle, justerer de litt på kursen og passerer greit uten å tenke på hvem som har vikeplikt osv.

En seilebåt under seil eller motor kan også justere kursen en smule for å unngå problemer, men de unnskylder seg med at da mister de fart, får bølgene på feil side, de har rett til seile der de vil så andre får bare se og flytte seg osv.

Om du seiler i 7-8 knop på tur, må justere kurs og dropper ned til 4-5 knop i ett par minutter, hva gjør det?

Så forøvrig ett program på TV om en eller annen regatta fra Sverige i sommer, og der for du se hvordan holdning mange seilere har. Også til hverandre.

Voksne mannfolk kjefter og skriker til andre båter under starten for det de ikke tar hensyn til andre..... :giggle:

Link to post
Share on other sites

...

Så forøvrig ett program på TV om en eller annen regatta fra Sverige i sommer, og der for du se hvordan holdning mange seilere har. Også til hverandre.

Voksne mannfolk kjefter og skriker til andre båter under starten for det de ikke tar hensyn til andre..... :giggle:

Du kan ikke benytte en situasjon fra regattaseiling (og spesielt start) og tolke det dithen at dette er den generelle holdningen som seilere har overfor hverandre.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at mange seilere er mer opptatt av hvem som har retten på sin side og mange bruker denne retten overdrevet mye.

Alle motorbåter jeg møter justerer kursen litt for å unngå situasjoner, ser de ei jolle, justerer de litt på kursen og passerer greit uten å tenke på hvem som har vikeplikt osv.

En seilebåt under seil eller motor kan også justere kursen en smule for å unngå problemer, men de unnskylder seg med at da mister de fart, får bølgene på feil side, de har rett til seile der de vil så andre får bare se og flytte seg osv.

Om du seiler i 7-8 knop på tur, må justere kurs og dropper ned til 4-5 knop i ett par minutter, hva gjør det?

Så forøvrig ett program på TV om en eller annen regatta fra Sverige i sommer, og der for du se hvordan holdning mange seilere har. Også til hverandre.

Voksne mannfolk kjefter og skriker til andre båter under starten for det de ikke tar hensyn til andre..... :giggle:

Det er mye du som ikke seiler selv ikke har noen anelse om. På kryss kan en kursendring bety at man ikke står over et sjømerke og må jobbe uforholdsmessig mye mer for framdrift i riktig retning.

Forutsigbarhet er et annen aspekt. Når seilbåten holder kursen de har er de enkle å forholde seg til. Du i motorbåt kan dreie litt på kringla de i god tid, og dermed passere på passende avstand.

Et vedvarende problem vi som fører saktegående båter har, for seil eller motor, er hurtiggående båter som passerer alt for nær. Dette er helt unødig og forbannet uforskammet. Enten de nå sitter og ser rett fram og gir faen, eller smiler og vinker til oss som de mest uvitende idioter.

Vurderer eggpakke i cockpit i år ;-)

Redigert av Artekno (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Det er mye du som ikke seiler selv ikke har noen anelse om. På kryss kan en kursendring bety at man ikke står over et sjømerke og må jobbe uforholdsmessig mye mer for framdrift i riktig retning.

Forutsigbarhet er et annen aspekt. Når seilbåten holder kursen de har er de enkle å forholde seg til. Du i motorbåt kan dreie litt på kringla de i god tid, og dermed passere på passende avstand.

Et vedvarende problem vi som fører saktegående båter har, for seil eller motor, er hurtiggående båter som passerer alt for nær. Dette er helt unødig og forbannet uforskammet. Enten de nå sitter og ser rett fram og gir faen, eller smiler og vinker til oss som de mest uvitende idioter.

Vurderer eggpakke i cockpit i år ;-)

Klart at det er situasjoner som du beskriver og da er det ingen problem å ta hensyn til seilbåter.

Men alle de gangene du møter seilbåter med bare hav rundt og ingen sjømerker å ta hensyn til?

En halv grad kursendring og passering kan skje uten problemer?

Og ofte ser du at når de har passert deg etter du har endret kurs selv, skifter de også kurs. Virker som mange demostrerer at de har retten på sjøen og liker å vise dette.

Men jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å endre kurs med seilbåt?

Virker som alle er prisgitt vind og strøm til en hver tid og ikke kan planlegge seilasen lenger enn noen få meter forut.

Link to post
Share on other sites

Og jeg synes enkelte bilister bruker vikepliktsreglene vel mye i trafikken, hadde vært bedre om man ikke var så nøye med dem

Med bil har du kanskje litt mindre rom for korrigering i god tid kanskje?

Lite med veier, rundtkjøringer og kryss på sjøen, hvertfall på sørlandet.

Link to post
Share on other sites

Klart at det er situasjoner som du beskriver og da er det ingen problem å ta hensyn til seilbåter.

Men alle de gangene du møter seilbåter med bare hav rundt og ingen sjømerker å ta hensyn til?

En halv grad kursendring og passering kan skje uten problemer?

Og ofte ser du at når de har passert deg etter du har endret kurs selv, skifter de også kurs. Virker som mange demostrerer at de har retten på sjøen og liker å vise dette.

Men jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å endre kurs med seilbåt?

Virker som alle er prisgitt vind og strøm til en hver tid og ikke kan planlegge seilasen lenger enn noen få meter forut.

Men nå er det slik at sjøvegsreglene klart angir at den som ikke skal vike, skal beholde sin kurs og fart. Og der det bare er hav rundt omkring og ingen sjømerker å ta hensyn til, er det heller ikke snakk om "trangt farvann".

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

..

Og ofte ser du at når de har passert deg etter du har endret kurs selv, skifter de også kurs. Virker som mange demostrerer at de har retten på sjøen og liker å vise dette.

Men jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å endre kurs med seilbåt?

..

På skarp kryss (seiler så høyt mot vinden det går) så blir kursen ikke alltid rett fram fordi det (alltid) er små vindskift.

Dette prøver vi seilere å utnytte og dermed kan dette virke litt "rart" for andre sjøfarere.

Men kursendringer og det man ønsker å gjøre skal varsel tidlig og tydelig og derfor har jeg ved enkelte anledninger avventet kursendring til f.eks. møtende båt er passert. Det er kanskje slike situasjoner som gjør at du tror vi ønsker å demonstrere retten på sjøen. 

Skal ikke se bort fra at noen gjør dette med hensikt men tror det i de fleste tilfeller har en annen forklaring.

Noen turer i en seilbåt på kryss kan kanskje øke forståelsen for dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...