Jump to content

Tillit til NSSR


bliss X

Hvordan er din tillit til toppledelsen i NSSR?  

467 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Tror vi med hell kan la tråden hvile til etter neste styremøte. Jeg ønsker i alle fall ikke å synse mer på nåværende tidspunkt. La oss samles om å støtte saken og la personkonfliktene behandles av de som blir satt til det. Uansett har denne saken tilført NSSR så stor skade at dette kan få alvorlige følger for oss som trenger denne tryggheten når vi er i det våte element.

Link to post
Share on other sites

Dette er bare tragisk. Styret ofrer Generalsekretæren,de burde gå av hele gjengen. For noen klodriker de er.

Slike lønninger i en sånn orginasjon er helt på trynet syntes vi på brygga da . Nesten godt man kan velge hva hva en skal være medlem i .Begynner eller er mer eller mindre en skandale hele greia .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Dette er jo en vannvittig sak. De færreste har vel full oversikt over hele saksomfanget, og det er utvilsomt et intrikat maktspill og en mengde personlige agendaer ute og går. Det er i det hele tatt uverdig for et selskap som nesten i sin helhet er avhengig av folks (og statens) tillit for å overleve.

 

Jeg har hittil betalt min kontingent til NSSR fordi det er en organisasjon jeg har hatt lyst til å støtte. Akkurat som at jeg er medlem av Røde Kors. Det er ikke fordi jeg personlige forventer å få så mye igjen for medlemsskapet, men fordi jeg som båtmenneske vil støtte en sak jeg kan identisfisere meg med. Når min kontingent går til å dekke advokatutgifter på grunn av interne krangler og rot, begynner jeg å lure på om pengene mine skal gå til andre formål. Jeg vurderer rett og slett å melde meg ut av NSSR til de er ferdige med å krangle. I mellomtiden vil min kontingent bli satt inn på kontoen til RNLI. Det britiske redningsselskapet. De opererer nogenlunde på samme måten som NSSR, men de får det til uten å krangle.

 

Merk at jeg ikke framsetter noen synspunkter om hvem som har "rett" eller "feil" i denne saken.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

1000 kroner timen kan høres mye ut, men er ikke særlig dyrt.

Dette er jo ikke lønn. Det er godtgjørelse til firmaet.

500 kroner timen lønn pluss arbeidsgiveravgift, pluss sykepenger, pluss feriepenger pluss forsikringer og pansjonsavtaler. Det dobler seg fort.

 

Så egentlig er 1000 kroner "bare" 500 kroner.

 

Hvor mye tar datakonsulenten firmaet har leid inn fra Manpower for å vedlikeholde PC'er? 600+mva? Selv tar jeg 790 kroner + mva. Det er rimelig.

 

Bilverkstedet tar vel fort 600 kroner + mva i godgjørelse.

 

Skulle jeg fikse noe i en veldedig organisasjon, ville jeg ikke jobbet for knapper og glasnsbilder.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

En annen ting jeg lurer på med NSSR er hvorfor de skal ha hovedkvarter i et glasspallass på Høvig og ute i distriktet der selskapet tross alt er mesteparten av aktiviteten. Kan umulig være billig med de lokalene og dette dekkes jo også av innsammlede middler som kunne kommet driften til del. Ser jo i avisene i dag at det er "funnet" 50 millioner på diverse halvoffisielle kontoer i selskapet. Ansatte står frem og forteller om sjefer (før i tiden) som brukte skøytene til og fra fest. Blir helt trist og forbannet av dette her.

Link to post
Share on other sites

Folk må ikke begynne å tro at det å drifte veldedig virksomhet er noe veldedig. Men omsetning i NSSR på opp mot milliarden, er dette reinspikka næringsvirksomhet på lik linje med Aker, Hydro, Statoil eller hva det måtte være.

 

Ledere har fett betalt her som andre steder i næringslivet. Styremedlemmer og styreleder likeså.

Kreftforreningen, Røde Kors, ja t.o.m Frelsesarmeen har etter hvert fjernet seg mer og mer fra idealismemodellen når det gjelder driften, selv om oppgavene som utføres er ideelle nok.

 

Ting koster. Det er vel ingen som tror at pengene vi gir til ideelle organisasjoner går uavkortet til ideelt arbeide? Det koster å få pengene inn og det koster å ha maskinen i gang. De fleste små tannhjulene i systemet er der for å få betalt. Idealisme alene gir ikke penger til salt i grøten.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Her skjer det mye på en gang. Så hva skjer neste år?

 

En kvalifisert gjetning er at Redningsselskapet mister 550 millioner kroner i automatinntekter. Det utgjør netto godt over 300 millioner og er hovedinntektskilden til selskapet.

 

Staten bidrar med snaue 50 millioner. Det nye båtregisteret blir nok innbringende, men mitt tips er at selv med økte tilskudd fra Staten og tippemidler, vil Redningsselskapet ha omtrent halvparten så mye penger å rutte med neste år som i år.

 

Da kan man jo stille neste spørsmål basert på at Redningsselskapet faktisk står for en vesentlig del av kystberedskapen i Norge.

 

Vil vi at en frivillig organisasjon skal ha et hovedansvar for noe som helt klart er en statlig oppgave i henhold til internasjonale krav til nasjonal redningstjenester?

 

Personlig synes jeg det nå er på tide at staten er sitt ansvar bevisst og tar over den oppgaven som staten burde ha hatt i utgangspunktet. Legg sjøredningstjenesten inn under Kystvakten. Eller kanskje en ny variant a la Kystverkets operative avdeling? Tenk hvilken synergieffekt man kunne få? I stede for skøyter som ligger mesteparten av tiden ved brygga, kunne man få inspeksjonsoppgaver, vedlikeholdsoppgaver, kontrolloppgaver osv. Oppgaver som kan avbrytes på et blunk når behovet for et redningsoppdrag melder seg.

 

Ressursutnyttelse av dimensjoner eller blir dette bare et nytt sirumpet, treig og tafatt statlig murmeldyr?

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...