Jump to content

Redningsskøyte tatt av brottsjø


Pequod

Recommended Posts

Joda. Pinkvin har som ellers mye rett i det han skriver han. Men jeg må si jeg savner tiden hvor menn sa hva de mente var RIKTIG og ikke unnnskyldte seg med alle mulige floskler i ettertid. Det er bare å

lytte en time på radio , så hører du stemmene til mediafolk gjennom andre.

Redigert av Roger B. (see edit history)

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Guest Avmønstret#

Men jeg må si jeg savner tiden hvor menn sa hva de mente var RIKTIG og ikke unnnskyldte seg med alle mulige floskler i ettertid. Det er bare å

lytte en time på radio , så hører du stemmene til mediafolk gjennom andre.

 

Er ikke uenig i at tåkeprat er irriterende, og ja syns absolutt de involverte skal/bør komme til med sin versjon. Men alt til sin tid, kanskje når de har fått ting litt på avstand. Og det som er interessant er jo at da kan vi også få med oss etterspillet og hvordan hele hendelsen har påvirket de selv osv. Ofte er det vel også enklere å reflektere rundt ting som har skjedd i ettertid, man har gjort seg noen tanker om hva som kunne vært gjort annerledes osv. Ved å gå "tidlig ut" kan man fort "binde seg til roret" og blir tvunget til å stå på "sin versjon". Det er mer rom for refleksjon i ettertid. 

 

Vi får se hvordan det går. Blir spennende å høre hva som faktisk skjedde fra flere parter og etter at evt. undersøkelser er gjennomført, og ikke minst hva som tenkes rundt dette og hva som evt. kan endres. 

Link to post

Helt utrolig hva folk klarer å lire av seg her inne. Kan heller ikke skjønne hva misnøye med ledelsen i Redningsselskapet har med denne saken å gjøre. Det virker som om noen bare sitter og venter på en anledning til å gulpe opp halvfordøyd spaghetti over tastaturet, uansett anledning. Tenke seg at noen faktisk tror at RS ikke har operasjonsprosedyrer, krav til helseattest fra sjømannslege, krav til trening og øvelser osv... helt utrolig! 

Link to post
Guest Avmønstret#

Off ja, og så krenket folk blir på andres vegne nå for tiden....

 

Tror dere ikke mannskapet hadde tatt det som står her inne med et glis, det tror jeg. 

 

Men her stiller jamrekoret opp og klynker i kor over hvor krenket de er på vegne av mannskapet. 

-------------

 

Når ble det sånn, at alle er så inn i granskauen krenkbare, ikke bare på egne vegne men jaggu også på andres voksne mannfolks vegne?

 

Jeg er ikke i tvil om hvem som er mest kjærringer av mannskapet og det krenbare klynkekoret ;-)

Link to post

Veldig enig med de 3 siste innleggende Riktignok er dette et diskusjonforum men det er noen gjenngangere som ikke kan la være å komme med sure oppstøt og kritisere andre. Skulle ønske disse diskusjonene kunne taes i en egen del som heter ikke saklig topic før båtforumet utvikler seg til noe kun får de sære.

 

Men nå har jeg vel nettop gjort det samme, kommet med innlegg som ikke har noe med råden å gjøre.

Link to post

Tenke seg at noen faktisk tror at RS ikke har operasjonsprosedyrer, krav til helseattest fra sjømannslege, krav til trening og øvelser osv... helt utrolig! 

 Spm. er i hovedsak om noen av punktene som har blitt nevnt kan forbedres tross erfarent mannskap og allerede eksisterende prosedyrer eller om det kun var maksimal og usannsynlig uflaks som noen indikerer og således bør man fortsette i samme tralt uten kritiske spm. og håpe på det beste ved neste lignende situasjon.   Det har bla. blitt stilt spesifikke spm. til prosedyrene ang feks. frekvensskifte, setebelte, arbeidsdrakt og værvurderinger så har det blitt taust fra de som har indikert at de kjenner til prosedyrene. Men du har kanskje svarene mht. hva prosedyrene for dette er i RS siden du tydeligvis vet mer enn oss som har stilt kritiske spm. til om kapteinen ikke fulgte prosedyrer eller alternativt hvorfor prosedyrer ikke tilsier at annet mannskap enn "pilot" skifter frekvens, ikke satt tilstrekkelig fastspent, uten arbeidsdrakt osv.  Vi har tålmodighet til å vente å se offisielle svar fra rapport, ta en kaffi ombord når det passer osv, men samtidig så er det interessant å se hva som gikk galt og evt. diskutere litt uoffisielt hva som kan forbedres, selv her man sitter bak tastaturet og lar seg imponere av det som tross alt gikk bra oppi en vanskelig situasjon.

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#

Det som er ille, syns jeg, er at såpass mange mener det ikke er noe å hente på å drøfte en så alvorlig hendelse som dette med det tragiske utfallet og havarert båt, pluss at mannskapet helt klart var i livsfare. 

 

Hvorfor denne motstanden mot å ta et kritisk blikk på det som har skjedd? Hvorfor all den hakkinga om å sensurere, moderere en sunn, om en frisk, debatt? 

---

 

Syns det har kommet mange gode innspill i denne debatten. Og det er ikke takket være de som hele tiden vil sensurere og stoppe den. 

Link to post

Det som er ille, syns jeg, er at såpass mange mener det ikke er noe å hente på å drøfte en så alvorlig hendelse som dette med det tragiske utfallet og havarert båt, pluss at mannskapet helt klart var i livsfare. 

 

Hvorfor denne motstanden mot å ta et kritisk blikk på det som har skjedd? Hvorfor all den hakkinga om å sensurere, moderere en sunn, om en frisk, debatt? 

---

 

Syns det har kommet mange gode innspill i denne debatten. Og det er ikke takket være de som hele tiden vil sensurere og stoppe den. 

Jeg synes prinsippielt at det er feil at anonyme debatanter skal kunne komme med personangrep mot personer som har forsøkt å gjøre en skikkelig jobb. Pinkvin, du må være enig i at enkelte kommentarer her har vært langt over det du selv ønsker å bli ustatt for? Jeg tror flere her hadde størket på testen om de hadde uttalt seg på samme måte hvis de sto ansikt til ansikt med den det gjaldt.

 

Jeg blir gjerne med på generelle diskusjoner, men ikke så tett på en ulykke, og ikke med personangrep. Jeg er anonym på dette forumet, enten støtter jeg eller så lar jeg være å skrive når navngitte personer omtales. I denne saken ser jeg ikke at jeg hadde handlet anderledes enn skipperen hvis jeg var i hans sko (og hadde hans kunnskap)

 

Problemer med denne typen debatt er at en ikke vet hvem som vet og hvem som synser, mitt inntrykk så langt er at slett ikke alle som uttaler seg har opplevd denne typen forhold på havet.

 

Kan godt hende jeg tar feil, og at det er mye å kritisere her. Men ulykkeshistorikken til båt og skipper tyder ikke på det. Heller ikke det jeg har sett i ettertid. Og jeg unner ingen baksnakking. Det er kanskje hovedgrunn til at jeg er kritisk til debatten.

Link to post

 

I denne saken ser jeg ikke at jeg hadde handlet anderledes enn skipperen hvis jeg var i hans sko (og hadde hans kunnskap)

 

Å gi uforbeholden støtte til RS i denne spesifikke saken i forkant av fakta blir nesten like dumt som å si at kapteien er gammel og senil og gjorde ikke jobben sin.

 

Anonym eller ei, dette er et diskusjonsforum hvor noen ønsker å diskutere mulige forbedringer og noen av oss gjorde et forsøk på å diskutere det uten å forhåndsstøtte kapteinen og RS sine prosedyrer på enkelte punkt før vi vet mer.

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post

Problemer med denne typen debatt er at en ikke vet hvem som vet og hvem som synser, mitt inntrykk så langt er at slett ikke alle som uttaler seg har opplevd denne typen forhold på havet.

Alle har jo rett til å ha en mening.. også om de ikke selv "har vært ute en vinterdag før" - men jeg synes som du at kommentarer og spørsmål burde holdes på det profesjonelle planet, og at man ikke så fort kritiserer de valgene som ble tatt, bare fordi man ikke selv forstår dem.

 

En sak som jeg savner svar på er motorene - er det noe sted blitt nevnt om de ble forsøkt restartet ?

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

Alle har jo rett til å ha en mening.. også om de ikke selv "har vært ute en vinterdag før" - men jeg synes som du at kommentarer og spørsmål burde holdes på det profesjonelle planet, og at man ikke så fort kritiserer de valgene som ble tatt, bare fordi man ikke selv forstår dem.

 

En sak som jeg savner svar på er motorene - er det noe sted blitt nevnt om de ble forsøkt restartet ?

Med advarsel til alle som allerede er såret pga. løs kritikk ang. en alvorlig hendelse, ikke les denne kommentaren: Kapteinen var jo første mann ombord i Seakingen så kanskje det er en sammenheng.

 

Spøk tilside: Ja det blir spennende å følge saken/lese rapporten som jeg håper tar ting ved roten fremfor å gi uforbeholden støtte dersom det er noe å kritisere/forbedre/lære.

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post

Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning er vel navnet på selskapet .

Jeg ble reddet selv i 1985 som liten gutt.

Grunnlaget for skibbrudnes er jo dårlig vær.selv om de hjelper oss kløner i hytt og pine.

Vis det hadde skjedd slike hendelser i hytt og pine hadde forumet hatt noe seriøsitet.

Det er frivillig å jobbe der...man vet hva man går til..

Link to post

Med advarsel til alle som allerede er såret pga. løs kritikk ang. en alvorlig hendelse, ikke les denne kommentaren: Kapteinen var jo første mann ombord i Seakingen så kanskje det er en sammenheng.

Her er det en god grunn, han var skadet. Hadde jeg vært nestkommanderende hadde jeg også tatt over og sendt skipperen først på land. Har opplevd 3 personer med skuldra ut av ledd. De var alle totalt ubrukelig til å gjøre noe. Det er vondt, de har ikke kraft i armen, kvalme og på kanten til å besvime. De som slår skuldra ut av ledd ofte har det lettere.

Link to post

Her er det en god grunn, han var skadet. Hadde jeg vært nestkommanderende hadde jeg også tatt over og sendt skipperen først på land. Har opplevd 3 personer med skuldra ut av ledd. De var alle totalt ubrukelig til å gjøre noe. Det er vondt, de har ikke kraft i armen, kvalme og på kanten til å besvime. De som slår skuldra ut av ledd ofte har det lettere.

Ja, og kanskje finnes det en god forklaring på det meste vi lurer på.. med sannsynlighet har de gjort noen feil eller valg som de gjerne skulle gjort annerledes og noe som de muligens kan kritiseres for (som de sikkert tåler å bli kritisert for dersom det finnes argumenter for kritikken), og mest sannsynlig lærer RS (og kapteinen/mannskapet) noe av dette enten de finner det formålstjenelig å oppdatere prosedyrer eller ei.

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post

Jeez. Du må jobbe på platform.

Nei, men jeg jobber i et par andre bransjer hvor prosedyrer er på et annet nivå enn det jeg har sett i RS. Riktignok har jeg ikke sjekket noe konkret de siste årene. (følgelig har jeg etterspurt mer info her, men selv ikke de som tilsynelatende kjenner prosedyrene sier noe ang. de konkrete spm. noen av oss har)

Og ja, etter ulykker blir ofte prosedyrer endret selv om noen skulle mene at RS og deres mannskap og prosedyrer er ufeilbarlige etter 120/40 år.

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...