Jump to content

Redningsskøyte tatt av brottsjø


Pequod

Recommended Posts

 

 

En sak som jeg savner svar på er motorene - er det noe sted blitt nevnt om de ble forsøkt restartet ?

Ja de prøvde å starte fikk start på en motor men fikk for lite kraft til å komme ut av situasjonen ...mener jeg hørte det i et videoklipp som er lagt ut en plass

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg synes prinsippielt at det er feil at anonyme debatanter skal kunne komme med personangrep mot personer som har forsøkt å gjøre en skikkelig jobb. Pinkvin, du må være enig i at enkelte kommentarer her har vært langt over det du selv ønsker å bli ustatt for? Jeg tror flere her hadde størket på testen om de hadde uttalt seg på samme måte hvis de sto ansikt til ansikt med den det gjaldt.

 

 

Ja det har vært langt over streken mange ganger, som det pleier å være på anonyme debattforum, som vi jo faktisk er på. Så jeg syns ikke argumentasjonen om ansikt til ansikt har noen stor verdi. Vi må ta utgangspunkt i at det faktisk blir skrevet på et anonymt forum. 

 

Og en annen sak er jo at disse "over streken" greiene er tomme, egentlig bare luft. Hvilken tyngde har det om en 14 åring på et anonymt forum (for vi vet jo ikke..) prøver å jage opp gamle gubber (oss) på et forum ved å kalle noen over 50 for senile og feite :-)? Jeg klarer ikke å se at det har tyngde til å fornærme noen på noen som helst måte. Og med fare for å fornærme noen så var det vel mer et dårlig forsøk på å lage et nummer av det åpenbare, at en hadde litt mage og at ingen av de så ut som topptrente piloter fra Top Gun. Å påtale det åpenbare har sjelden stor kraft. 

 

Alle i tråden vet at dette høyst sannsynlig er et mannskap som var mer en kompetente nok til jobben de skulle utføre og at alder og litt mage, eller manglende biceps ikke er det det handler om når det gjelder sjømannskap. At den anonyme 14 åringen på forumet mener noe annet har ei heller noen tyngde og kan vel knapt være fornærmende på noen.

 

Som jeg har skrevet tidligere så er jeg sikker på mannskapet på båten ville lest det med et glis. Men de seriøse, og også kritiske vendingene i debatten tror jeg de ville lese med interesse.  Det er det viktigste, ikke tomme forsøk på å henge ut folk pga alder eller fysikk. 

Link to post
Share on other sites

For ikke å si at forholdene i dårlig vær i området allerede er beskrevet i de første avsnittene her og andre steder:

http://docplayer.me/7007784-Farlige-farvann-norges-sydspiss.html

 

Slik sett kom kanskje en betydelig verre bølge enn de andre litt som forventet, siden mannskapet har såpass god erfaring fra området i motsetning til Russeren som kanskje ikke kjente til at det kunne komme såpass usedvanlige bråttsjøer i området.

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rett etter uhellet kunne en se tracket fra Ægir på Marinetraffic, men nå er det borte.

Jeg så tracket på et detaljert sjøkart med dybder ol, og det var nokså informativt.

 

Er det noen som har tracket på detaljert kart og kan legge det ut her? Da har vi det for kommende diskusjoner også..

(har sett bildet i begynnelsen av diskusjonen, men det mangler masse detaljer).

Regner med at vi skal diskutere og lære av denne hendelsen både nå og når rapporten kommer fra Redningsselskapet, og da vil detaljert track være en viktig del av faktainformasjonen som er ønskelig for å holde diskusjonen på et saklig nivå.

 

Det gjør stort inntrykk å høre lydloggen og den relativt rolige samtalen i en slik situasjon.

Spent på om vi får se videoen fra Seakingen også?

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Etter AIS tracket er Ægir på 12-13m dybde når den går rundt. Det er den selvfølgelige årsaken til hendelsen.

Hva grunnen var til at de var så nær land, eller rettere sagt på så grunt vann får de svare på selv, jeg kritiserer dem ikke.

De gikk vel så nær de trodde var forsvarlig for å om mulig redde liv, og den vurderingen hadde nok vært vanskelig for alle.

Været forøvrig skulle ikke være, og var jo heller ikke noe problem for verken båt eller mannskap.

Redningsselskapet har sin helt egne tommestokk til å måle bølgehøyde med.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke de kunne kommet seg i nærheten av personen som falt i vannet fra land i det området under forholdene som var, og enda mindre hatt noen sjans til å redde han.

De hadde nok mer enn nok med å kjempe mot forholdene noen hundre meter fra land pga brottsjøer, hvordan kunne de da hatt noen som helst sjans til å komme seg helt inn mot land for å få fatt i en person? Brottsjøene er neppe noe bedre lenger inn på grunnere vann.

 

At forholdene var ille, skjønner man når en skøyte som Ægir på 20 meter og 40-50 tonn må helt ned i 8-10 knop på en utrykning hvor det står om liv.

Det er ikke noen "frøkenforhold" på Lista under visse værforhold. Mannskapet var lokale med flere tiårs erfaring på skøyte i området, og jeg lurer på hva de tenkte de kunne utrette helt inne ved land  der personen som datt i vannet befant seg uten å sette skøyta og seg selv i fare den knappe timen de brukte opp mot Borshavn da de maks kunne holde 7-10 knop pga forholdene?

 

Jeg mener grensa på når og hvor dårlige forhold skøyta skal rykke ut må veies opp mot hva man etter all sannsynlig greier å utrette. I dette tilfellet hadde en mann blitt feid på sjøen fra en molo under skikkelig stygge forhold. SeaKingen var underveis (bra for RS mannskapet) og det var vel redningspersonell på plass, og om jeg ikke tar feil ble fyren halt opp på land.

Som sagt tror jeg ikke de kunne utrette noe som helst annet enn å sette seg selv og skøyta i stor fare pga brottsjøer om de skulle prøve seg nærmere land.

Styrtbrenninger/ grunnbrott er ikke noe ukjent fenomen nære land i det området, og det visste nok disse erfarne gutta godt.

Godt at SeaKingen allerede var der å kunne plukke opp RS gutta rimelig kjapt.

 

Hadde det derimot vært en båt i havsnød utenfor kysten hvor ingen andre enn RS og evt SeaKingen kunne hjulpet, hadde jeg skjønt at de hadde strekt strikken og rykket ut da de antagelig 1: hadde hatt en større sjans for å faktisk kunne redde personer og evt båt og 2: antagelig ikke vært utsatt for så stygge styrtbrenninger og dermed vært mindre sjanse for å skade skøyta og selv trenge redning.

 

Ingen som tok denne? En mann faller i sjøen fra land / en molo i disse forholdene, og det skal sendes en RS båt som brukte en time dit for å redde ham? Det mener jeg er feil valg av ressurser til denne type redning utifra forholdene ved moloen og ikke minst tiden det tok for å komme dit. Her må det ha skjedd en hel rekke med feilvurderinger.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Etter AIS tracket er Ægir på 12-13m dybde når den går rundt. Det er den selvfølgelige årsaken til hendelsen.

..........

Redningsselskapet har sin helt egne tommestokk til å måle bølgehøyde med.

Kan du være mer spesifik, for det første forklare hvordan du kjenner til årsaken til hendelsen?? Kan du gi meg et lite hint hvordan denne tommestokken til Redningsselskapet ser ut? Er det standard utrustning? Farge?? ...sånn at jeg kan finne tak i denne i morgen før vi går ut...

Link to post
Share on other sites

Tracket jeg så på marinetraffic mener jeg at gikk over 7-8 meter dybde rett østover rett før det ble borte. Noen som har tracket?

Har ikke annet enn screenshoten fra Marintraffic. Dessverre er det satelittfoto, men man greier å sammenligne med sjøkart om man skalerer de noenlunde likt.

Noe som kan ta jobben med å legge tracket over et sjøkart , feks fra Navionics i samme skala? Får man konturene fra land til å stemme, så bør det bli riktig.

 

Vi vet ikke helt eksakt hvor de gikk rundt, om det var rett før eller etter etter siste AIS rapportering, men vil tippe rett etter da masta og antagelig AIS antenna forsvant i første eller andre rundkastet.

 

 

7DA7132A-DB00-41D9-9984-3DA463DDA8D2.png

 

EA1A1D31-151E-452D-A4D9-90773FBD4F0A.png

 

Ca samme utsnitt fra Navionics. For meg ser det ut som de går i et område med 8-10 meters dyp på slutten.

87E3F0D2-50E5-4654-A6D2-82F8B663E0E9.png

 

 

Bare tenker litt høyt; Tenker at det ikke er usannsynlig at slepetrossa som man kan se surret godt inn i hvertfall BB propell (muligens begge da SB prop bare er ca én meter unna) gjorde at de ikke hadde en sjans OM de fikk ene eller begge motorene igang igjen etter rundkastet.

 

5930B71F-FB8B-4759-911D-E9B3A46BEBB4.png

 

43D876E7-C8B8-45EF-B591-DF14ECC0568C.jpe

 

Akslingbåter generelt har ikke mye rorautoritet på én motor som sitter godt til siden for senter, og mye vind og sjø gjør det værre.

Gitt at begge motorene gikk, men bare BB var satt ut av spill pga trossa, tror jeg de ville slitt veldig med én fungerende motor (SB) i det været, og spesielt med å styre SB og ut fra land og opp mot været. Båten vil naturlig til BB og været kommer fra SB side.

 

Dette området har alltid fascinert meg da det er en kombinasjon av flere forhold som sammen kan koke opp de stygge brottsjøene når alt "stemmer".

På et relativt lite geografisk område er det 3 steder som er omtalt i Den norske Los hvor det kan oppstå "farlige bølgeforhold". Et belte syd av Lindesnes, rundt Lista og ved Siragrunnen.

Har alltid hatt stor respekt for forholdene mellom Lindesnes og Siragrunnen, og spesielt Lista. Denne episoden har økt den respekten og skjerpet nyskjerrigheten ytterligere.

 

Siste året har det vært noen episoder. Først P45'en som ble feid av dekket på Kristian With av en brottsjø ved Siragrunnen, så 62 fots Sunseekeren som gikk ned utenfor Lista, og nå RS Ægir. Som oftest er det flere årsaker til et havari, men de spesielle forholdene i området tror jeg spilte en stor rolle for alle.

 

Har flere ganger ringt og pratet med mannskapet på Ægir ang forholdene når jeg har vært på tur og det har vært litt vær. Fått mye nyttig informasjon og teori om hvorfor ting er som de er i dette området og under hvilke forhold man bør være ekstra forsiktig og ha det tekniske ombord i orden, eller rett og slett og bli liggende i havn som jeg har valgt å gjøre noen ganger da fritidsbåter er nettopp det; fritidsbåter som ikke er bygget for å gå i for grove sjøforhold...

 

Kort oppsummert slik en ringe østlending har forstått det; Norskestrømmen som går paralelt med land noen nm utenfor Sørlandskysten runder Lindesnes og går nordvestover opp mot Jæren. Ved sterke vind og bølgeforhold fra V til NV blir det bølger mot strøm, og er strømmen sterk kan det gi brottsjøer også et godt stykke ut fra land. Lista stikker ut som en odde og det det blir brådypt et lite stykke utenfor land som forsterker effekten. Ved mer vestlig vind og bølgeretning vil strømmen i overflaten kunne bli dyttet lenger inn på grunnt farvann mot Listalandet, og da bør man være ekstra forsiktig.

Siragrunnen er litt som Listalandet, men ligger under vann ute av syne for det blotte øyet.

 

 

A8699161-F21E-425C-AE5F-446488761A3B.png

 

 

Siragrunnen

C8AE4C7A-5EAB-447A-90FB-F402CC33CD85.png

 

215E9358-09B6-4F3A-80A2-367EDFC74460.png

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Noen som har vindretningen for været som var. Stod vær og sjø "rett inn"?

 

Er ikke det åpenbare problemet da (?) at man har gått med sjøen på siden i liten storm i fjæresteinene? Mao, man burde ikke bli alt for overrasket om en ble kastet rundt?

 

Skjønner at man kan velge en problematisk kurs på vei til oppdraget for å komme raskest mulig frem. Men ut fra hva jeg skjønte så var oppdraget avsluttet og båten skulle tilbake når det skjedde?

 

Så da setter man vel baugen mer mot sjøen og går på skrå mot for å ikke sette båt og mannskap i fare. Men ut fra trackingen ser det ut som det motsatte har skjedd. Man går med sjøen rett i siden i fjæresteinene.

 

Syns kursvalget på returen ser så rart ut at jeg spekulerer i at slepetrossa kan ha blitt skylt i propellen før de ble kasta rundt og forklarer det rare kursvalget på vei tilbake og dermed også kullseilinga og havariet. Dvs at de ikke har klart å styre mot sjøen etter de snudde for å gå i retur. Men det er 100% spekulasjon fra min side. Skjønner bare ikke kursvalget på returen.  

Link to post
Share on other sites

Da synes jeg diskusjonen er mer på rett vei igjen. Takker!

Seakingen hadde ikke fått kontakt med Ægir rett før veltet. Hvis de bare har en aktiv radio og den sto på feil kanal kan det være at de ikke hadde fått beskjed om at aksjonen var avsluttet. Da ligger de i det mest aktuelle søksområdet for en person som har drevet ut fra havna, og kursen/posisjonen gir mening.

Mons

Link to post
Share on other sites

Da synes jeg diskusjonen er mer på rett vei igjen. Takker!

Seakingen hadde ikke fått kontakt med Ægir rett før veltet. Hvis de bare har en aktiv radio og den sto på feil kanal kan det være at de ikke hadde fått beskjed om at aksjonen var avsluttet. Da ligger de i det mest aktuelle søksområdet for en person som har drevet ut fra havna, og kursen/posisjonen gir mening.

Fasinerende :)

 

Hadde du sjekket litt bakgrunnsdata angående RS Ægir ...

https://www.redningsselskapet.no/om-oss/redningsskoytene/rs-100-aegir/

 

Hadde du sett at der er flere VHF'r ombord......... der en som alltid stå på Kanal 16 (hvor forøvrig alle fartøy har lytteplikt), en VHF som er benyttet mot helikopter, alternativt benyttes Nødnett.. samme som AMK og politi benytter. En VHF som står mot aksjonleder....

 

Under aksjoner, hvor der er fare for liv og helse, er det scramblet vidt, via HRS

Link to post
Share on other sites

I post 255 er denne linken lagt ut.

http://www.tv2.no/v/1074191/

 Etter 44 sekunder hører man at Seakingen spør kystradioen om de vet hvorfor Ægir ikke er tilgjengelig på kanal 16. Kystradioen svarer at de skal ringe han opp. Dette er antakelig kort tid før velten, og jeg tolker det til at Ægir ikke lytter på 16, men får en telefon om dette og bytter kanal på radioen på et uheldig tidspunkt.

 

Regner med at det er først i denne telefonsamtalen de får beskjed om at aksjonen er avsluttet.

 

Helikopteret hører tydeligvis ikke infoen som kystradioen får fra skøyta om alarmer og brann, så den kommunikasjonen foregår kanskje pr tlf.

 

Kontakten med helikopteret opprettes fra en bærbar radio etter at helikopteret er på plass.

 

Rent praktisk - hvis Ægir har en VHF som skal lytte på 16 vil ingen andre radioer stå på denne kanalen. Det ville i tilfelle umuliggjøre samtaler på kanalen ettersom lyden fra de andre radioene ville gå inn i mikrofonen på den du snakker i og lage masse leven. Hvis denne radioen står på en annen kanal får man ikke kontakt med Ægir på VHF.

 

Ægir har flere radiosystemer, men i en nødsituasjon på havet skal vel fortsatt kanal 16 brukes ihht internasjonale konvensjoner. Hvis de skal over på nødnett tror jeg at hver enkelt aktør må logge inn i den aktuelle operasjonen og bruke tid på det. Det vil i tillegg ekskludere alle andre fartøyer som kunne vært til hjelp.

Kan kystradioene kommunisere / lytte på nødnett langs hele kysten eller ekskluderer man kystradioene og derved HRS hvis man går på nødnett?

Mons

Link to post
Share on other sites

Kan kystradioene kommunisere / lytte på nødnett langs hele kysten eller ekskluderer man kystradioene og derved HRS hvis man går på nødnett?

Kystradiostasjonene har ikke nødnett så kommunikasjonen må foregå på VHF eller evt. telefon.

 

Jeg skjønner ikke helt dette med at skøyta ikke lyttet på k.16, hele mayday-kommunikasjonen mellom skøyta, Rogaland Radio og Seaking foregår jo på nettopp k.16.

Link to post
Share on other sites

@Mons

Her er Marinetraffic tracket, på MT sin kartvisning.

Først hele tracket :

 

bilde

 

Så de siste minuttene i detalj:

 

bilde

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Kystradiostasjonene har ikke nødnett så kommunikasjonen må foregå på VHF eller evt. telefon.

 

Jeg skjønner ikke helt dette med at skøyta ikke lyttet på k.16, hele mayday-kommunikasjonen mellom skøyta, Rogaland Radio og Seaking foregår jo på nettopp k.16.

båten gikk jo rundt når han skiftet kanal .. så da skiftet han til 16 og nødmeldingen ble sendt ut rett etter det igjen. (rundkast)

Link to post
Share on other sites

Kystradiostasjonene har ikke nødnett så kommunikasjonen må foregå på VHF eller evt. telefon.

 

Jeg skjønner ikke helt dette med at skøyta ikke lyttet på k.16, hele mayday-kommunikasjonen mellom skøyta, Rogaland Radio og Seaking foregår jo på nettopp k.16.

De var ikke på 16 før hendelsen, var jo det at føreren måtte bytte til 16 og derfor var uoppmerksom på havet rundt seg som gjorde at de bel tatt av bråttsjøen (skipperen egen forklaring?). etter velten skjer vel kommunikasjonen på 16, men muligens via et håndapparat, Ægir har jo store vansker med å høre hva Seakingen sier.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

De ble ringt opp av HRS og gjort oppmerksom på at de ikke svarte på K16 rett før forliset. I følge mannskapets forklaring ble skøyta slått rundt mens det ble fiklet med radio for å skifte kanal. Dermed ble det ropt mayday på K16.

 

Når man ser den loggen der kan man virkelig begynne å lure på hva som har skjedd. Jeg kan ikke i min villeste fantasi tro at de bevisst valgte å legge kursen over så grunne forhold i det været, 12-14m dybde er ille nok, men 7m... Det må etter hva jeg kan forstå enten skyldes en navigasjonsfeil, manglende oppmerksomhet på navigasjon eller evt som foreslått over, trossa blokkerer babord aksling som fører til problemer med å styre opp mot sjøen og unna det aller grunneste området der.

Link to post
Share on other sites

Siste punkt fra Marinetraffic er kl 21.03.30 norsk tid (ikke GMT som på bildet over). Innbiller meg at det var nokså nøyaktig da skøyta gikk rundt (?), så den hadde ikke mye vann under kjølen (taket).

Kan forklare at masta knakk.

Mons

Link to post
Share on other sites

...hvor mye risiko tillater Arbeidstillsynet for norske arbeidsplasser?

Jeg regner ikke med at det er meningen at offshorearbeidere, dykkere, redningsmannskap - skal frykte livet sitt når de går på jobb i Norge?

 

for å skrive svært kort : en redningsmann  må innrømmes en temmelig bred vurderingsmargin i den aktuelle situasjon, slik at det i praksis skal temmelig meget til for å tilsidesette denne vurdering.

Og for å ta noe konkret så er det umulig for arbeidstilsynet å sette opp grenser for hva som er forsvarlig ut fra situasjonen. 

Ta f.eks en røykdykker, der er det redningsleder, og deretter røykdykkeren selv som må ta en beslutning om risikoen står i forhold til situasjonen

Link to post
Share on other sites

Nødnett er nok litt vanskelig på sjøen.

Var med i en aksjon ved Ålo i Søgne i fjor da en båt brant i fortøyningene ved en holme.

Mitt inntrykk var at HRS kjørte en aksjon etter melding om båtbrann ved en holme, og brannvesen kjørte en annen aksjon.

Etter at brannvesenet hadde vært på brannstedet visste fortsatt ikke HRS og politibåten hvor hendelsen hadde funnet sted. Usikker på om helikopteret visste det, men de søkte i alle fall langt unna i begynnelsen.

Når jeg fant restene og informerte HRS hadde brannvesenet alt vært der og forlatt stedet uten at det var informert til kystradio/HRS eller over kanal 16.

Under aksjonen hadde hverken politibåten eller kommunens båt som brukes i brann/redning AIS på. Usikker på om de har det i det hele tatt.

RS Bill visste heller ikke hvor brannen var før jeg fant restene.

Litt utfordringer..

Mons

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...