Jump to content

Redningsskøyte tatt av brottsjø


Pequod

Recommended Posts

Alvorlig, jepp, men desto større grunn til kritikk som kan være både positiv og negativ. Da får man på et slikt forum som dette også tåle noen flåsete innlegg uten at moderator skal henge seg opp i sutring-som for alt jeg vet kan komme fra en av gutta på Ægir. De gutta der skal like lite som gjengen i skiforbundet være skjermet for kritikk-enten den er positiv eller negativ. Hva dro de ut for, og hva hadde de tenkt til å oppnå en time etter fallet i vannet?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Med flåsete går jeg da ut ifra at moderator bla. mener kommentarene fra enkelte som ga uforbeholden støtte til RS og mannskapet i denne saken før det er avklart om de gjorde en god innsats eller ei.

Disse kommentarene virket svært lite veloverveide i motsetning til de som kom med kritiske vurderinger og faktainformasjon.

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med flåsete svar går jeg da ut ifra at moderator bla. mener kommentarene hvor enkelte går ut og kritiserer noen for å prøve å hjelpe.

Disse kommentarene virker svært lite veloverveide I motsetning til de som faktisk prøver å forstå handlingen til mannskapet på Ægir.

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

Nok en flåsete kommentar som støtter opp om uforbeholden ros når man foreløpig ikke har noen offisiell rapport om hva som har skjedd.  Er man beskyttet for kritikk for mulig feil i hendelsesforløp dersom man prøver å hjelpe? Du mener RS skal ikke kritiseres dersom de har manglende prosedyrer til å håndtere slike oppdrag på fornuftig vis til tross for 120 års erfaring? Mannskapet skal ikke kritiseres uansett? Legen skal ikke kritiseres for å prøve å hjelpe Johaug selv om han ikke fulgte stillingsbeskrivelsen sin?  For et vås, fremfor kritikere som prøver å bidra med noe positivt for fremtiden ved å se hva som evt. kan forbedres fremfor å skylde på at mannskapet gjorde sitt beste men hadde uflaks så slikt må man regne med.

Link to post
Share on other sites

Ikke bland Johaug inn i dette her. Stakkars jente, hun har mer problemer enn du noen sinne kunne sette deg inn i. Men likevel, legg merke til hvordan hun og de andre lagvenninnene omtaler legen i ettertid.

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

Å blande inn Johaug er høyst reelt mht. at det også her er stilt spm. ved mulig manglende prosedyrer, kvalitetskontroll osv.

At mannskapet blir tatt vare på er en selvfølge etter lang å tro tjeneste. Det er forskjell på å ta vare på mannskapet og vurdere kritikk mht. enkelthandlinger og evt. prosedyrer som her i all hovedsak har blitt vurdert kritisk. Men å rose legen eller Johaug for å ha gjort en god jobb i denne saken blir like dumt som å rose mannskapet for dette spesifikke oppdraget før man faktisk vet om det var et vel utført oppdrag eller ikke fra mannskapets side.

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke underlig, Kystradioen har med kommunikasjonen til sjøs og gjøre, og når det kommer til nød, så er det kanal 16 som gjelder. Nedfelt i internasjonale regler. GMDSS.

For all del, kanal 16 er svært verdifull, men jeg ser allikevel mulige fordeler med at både å ha nødnett i bakhånd:

  • Som ren backup, det hender jo at kanal 16 er jammet, full av støy, eller at det er mye trafikk på kanalen.
  • Mulighet for å raskt få kontakt med landbaserte bergningsressurser ved behov
  • Det kan jo tenkes at det er behov for å vidreformidle informasjon som man ikke ønsker at skal kringkastes til alle som måtte lytte på kanal 16.

Har heller ikke koordineringsansvar - har kanskje skjedd en gang eller to - men har ett kommunikasjonsansvar - delegert av HRS.

 

Det kan jo tenkes at jeg hørte feil under mayday-situasjonen på Nesoddtangen tidligere i sommer, men jeg mener det ble eksplisitt nevnt på radioen at kystradioen tok koordineringsansvaret.

 

Under "kommunikasjonsansvar" regner jeg det som naturlig at kystradioen også tar seg av kommunikasjon mot bergningsressurser på land ved behov. Jeg tenker også at kystradioen de-facto driver med mye "koordinering".

 

Jeg forventer at kystradioen bruker kanal 16 for kommunikasjon til sjøs, men jeg forventer også at kystradioen har tilgang til alle andre relevante kommunikasjonskanaler, inkludert nødnett.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du mener RS skal ikke kritiseres dersom de har manglende prosedyrer til å håndtere slike oppdrag på fornuftig vis til tross for 120 års ......

 

RS har prosedyrer for alt som kan trenge prosedyrer :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det sa Terese og i forkant av "ulykken"

Air France før ulykken i Atlanterhavet osv.

Som sagt tidligere: enhver ulykke vil kritisk bli vurdert og svært ofte kommer det noe positivt ut av det mht revidering av prosedyrer og trening.

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For all del, kanal 16 er svært verdifull, men jeg ser allikevel mulige fordeler med at både å ha nødnett i bakhånd:

  • eller at det er mye trafikk på kanalen.
  •  
  • Det kan jo tenkes at det er behov for å vidreformidle informasjon som man ikke ønsker at skal kringkastes til alle som måtte lytte på kanal 16.

Det skal IKKE være annen trafikk på ch 16 under en nødhendelse - erfaringen tilsier at det respekteres.

 

Det kan jo tenkes at jeg hørte feil under mayday-situasjonen på Nesoddtangen tidligere i sommer, men jeg mener det ble eksplisitt nevnt på radioen at kystradioen tok koordineringsansvaret.

 

Ja stemmer - du hørte ikke feil - og er kanskje den eneste gangen det har blitt gjort.

 

Under "kommunikasjonsansvar" regner jeg det som naturlig at kystradioen også tar seg av kommunikasjon mot bergningsressurser på land ved behov. Jeg tenker også at kystradioen de-facto driver med mye "koordinering".

 

Jeg forventer at kystradioen bruker kanal 16 for kommunikasjon til sjøs, men jeg forventer også at kystradioen har tilgang til alle andre relevante kommunikasjonskanaler, inkludert nødnett.

 

De har tilgang til alle resurser/etater, eller det/de som trengs, men ikke via nødnett.

 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

RS har prosedyrer for alt som kan trenge prosedyrer :-)

Takker for oppklaringen :)

Skjønner ikke at det kan stilles spørsmålstegn om der er prosedyrer i RS.

Der er inngående prosedyrer og sjekklister både for båt, utstyr, roller og oppdrag etc.

Så lenge det er mennesker som utfører, vil der være rom for forbedringer, også denne.

Angående trening, kan det forsikeres at det er stortsett det som gjøres mellom oppdrag, mat og søvn.

Det enkelte her tydeligvis glemmer er at det legges ned over 200 årsverk blandt fast mannskap på det 25 større skøytene. Det legges ned ca 235.000 timer av 1300 frivillige som bemannner de resterende 25 skytene...

Mesteparten av de oppdrag og tjenester som RS utfører havner heldigvis ikke på forsiden av nyhetene, da de ikke står om liv.

Det er meget tilfredstillende å kunne føle at du gir noe tilbake til sammfunnet, ved å kunne hjelpe sjøfarende som er havnet i en uheldig situasjon, det kan være slep til hjemmehavn ved motorproblemer, tom for drivstoff, eller noe så lite som at skøyten følger følger båt og mannskap til trygghavn.

 

Der er enkelte som burde gå en ekstra runde med seg selv angående personkarakteristikker av mannskap ombord i RS Ægir, dette er personer som har viet sitt liv til tjeneste for å hjelpe andre, et snev av respekt hadde vært på sin plass.

 

Så får båtplassens havarikommisjon avvente konklusjon til der foreligger en endelig rapport angående hendelsen med RS Ægir.

Link to post
Share on other sites

Ingen som stiller spm ved om de har prosedyrer. Jeg har imidlertid stilt spm ved om de kan forbedres. Noen punkt har jeg gjentatt flere ganger uten å få annet enn svadasvar. Hvem skifter etter prosedyren frekvens? (Spesielt i uvær). Ingen har svart på hva prosedyren er. I andre organisasjoner er det selvfølge at fører ikke gjør dette basert på dårlig erfaring. Hva er prosedyren i RS for dere som sier de allerede har optimale prosedyrer og sjekklister for slikt?

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen som stiller spm ved om de har prosedyrer. Jeg har imidlertid stilt spm ved om de kan forbedres. Noen punkt har jeg gjentatt flere ganger uten å få annet enn svadasvar. Hvem skifter etter prosedyren frekvens? (Spesielt i uvær). Ingen har svart på hva prosedyren er. I andre organisasjoner er det selvfølge at fører ikke gjør dette basert på dårlig erfaring. Hva er prosedyren i RS for dere som sier de allerede har optimale prosedyrer og sjekklister for slikt?

Stemmer ikke, du har ikke fått svadasvar. Du har ikke fått svar, det er ingen som har svart på spørmålet.

Det er samme rolle ombord som har anvar for at de ulike VHF'er og utstyr er på rett kanal og innstillinger.

Du har tydligvis kjennskap til fly og flyvning, virker som en oppegående fyr, så da kan du muligens dra paraleller dit. Gjør kaptein i cocpit alt selv??? Eller er der andre som har roller og ansvar??? Det er ikke så ulikt i RS heller.. Eller i en hver situasjon hvor du opererer utstyr til mange titalls milioner, hvor du dine oppdrag utføreres tidvis under ekstreme situasjoner.

Kan dessverre ikke være klarere :)

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke at det kan stilles spm ved prosedyrene kaller jeg svadasvar.

Skriver jo selv at jeg ikke får svar på konkrete spm. Du ser vel selv at det er en mismatch med punktene jeg etterspør dersom du har litt erfaring fra arbeid med sikkerhet enten det er på land, sjø eller luft. Luftfarten er i manges øyne lengst fremme generelt og lett å dra paraleller til. For det vi vet skifter kapt frekvens selv pga han som prosedyremessig skulle gjøre det var opptatt med annet og kapt vurderte det som hensiktsmessig selv utifra forholdene osv men slik det fremstår virker det tilfeldig. Sammen med andre moment som er nevnt flere ganger tyder det på forbedringspotensiale. Men fakta har jeg ikke. Følgelig en diskusjon og ikke påstand. I motsetning til RS tilhengere her som mener dette må skrives på konto for uflaks før vi har fakta.

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Har nettopp hatt en tur på sjøen i frisk vind og kost meg. Anbefales!

I båten jeg var ute med i dag har vi bare prosedyrer rundt ordinær drift samt ved dykkerulykker ol.

 

Hvis redningsselskapet har et bra sett med prosedyrer for hvem som gjør hva hvordan om bord i en båt i litt pressede situasjoner eller rufsete vær hadde det vært artig å lese det.

Kanskje gjennomlesning av slike prosedyrer kunne lært meg masse?

Det bør være i redningsselskapets ånd å dele slike prosedyrer/kunnskap som er bygd på lang erfaring med oss andre som er på sjøen slik at vi også kan bli bedre.

Det virker som om noen av debattantene har inngående kjennskap til NSSR. Noen av dere som kan sjekke om en slik prosedyre kan offentliggjøres? Gjerne for en av de mindre skøytene eller en fellesmal.

Mons

Link to post
Share on other sites

 

Skjønner ikke at det kan stilles spm ved prosedyrene kaller jeg svadasvar.

Først får vi beklage til forumet og da særdeles lano2...kom til å miste forbindelsen midt i svaret....derfor feil på sitat.

 

Så saken, du skjønner at linker til prosedyrene og sjekklistene i RS ikke kan legges ut her. Utformingen og innhold er et internt annliggende i RS. De er som alt annet her i en dynamisk verden under endring og forbedring. Heldigvis får man si, Redningsselskapet opererer ikke på samme måte som da de startet. Historisk var det nok fiskere som fikk assistanse, i dag er brorparten fritidsbåter. Det endrer også hva og måten Redningsskøytene opererer og utfører oppdrag, grunntanken er fremdeles å berge liv.

Så får vi fortsette å synse, mene og anta, til der kommer en offisiell rapport.

Redigert av Bjoove (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men ved kaffi ombord i skuta kunne vi få denne informasjon som vi som lurer er blitt informert?

Dersom virkelig RS har prosedyrer for hvem som skifter frekvens i ekstreme forhold så er det veldig spesielt dersom de eller ansatte ikke kan offentligjøre hvordan denne prosedyren er da det etter kapteinens beskrivelse var hans fokus på dette som førte til uoppmerksomheten m påfølgende havari.

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men ved kaffi ombord i skuta kunne vi få denne informasjon som vi som lurer er blitt informert?

Da ble sitatet riktig også.

 

Nå skal ikke svare for alle mannskap som mønstrer alle skøytene,men de jeg har kjennskap til, deler gjene sine kunnskaper over en kaffekopp :)

 

Så velkommen ombord.

Link to post
Share on other sites

 

Dersom virkelig RS har prosedyrer for hvem som skifter frekvens i ekstreme forhold så er det veldig spesielt dersom de eller ansatte ikke kan offentligj....

Trur du de har en slik prosedyre?

 

Eg trur du må takke ja til en kaffikopp ombord i en skøyte. De aller fleste finurlige spørsmål som dukker opp her er sjølvforklarande. Tidligare i tråden var det feks masse kritiske innlegg om at rs hadde manglande prosedyrer vist mannskap kjørte båt i dårlig vær uten å være ikledt overlevningsdrakt, og så viste det seg at man ikkje viste kva ein overlevningsdrakt er.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Trur du de har en slik prosedyre?

Tidligare i tråden var det feks masse kritiske innlegg om at rs hadde manglande prosedyrer vist mannskap kjørte båt i dårlig vær uten å være ikledt overlevningsdrakt, og så viste det seg at man ikkje viste kva ein overlevningsdrakt er.

Prosedyrene for hvem gjør hva i styrhuset på Redningsskøytene, endrer seg ikke med været. Alle roller har sine helt klart definerte oppgaver, prosedyrer og sjekklister. Redigert av Bjoove (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trur du de har en slik prosedyre?

 

Eg trur du må takke ja til en kaffikopp ombord i en skøyte. De aller fleste finurlige spørsmål som dukker opp her er sjølvforklarande. Tidligare i tråden var det feks masse kritiske innlegg om at rs hadde manglande prosedyrer vist mannskap kjørte båt i dårlig vær uten å være ikledt overlevningsdrakt, og så viste det seg at man ikkje viste kva ein overlevningsdrakt er.

Tviler på at det er spesifisert på en fornuftig måte i dårlig vær iom at det hemmeligholdes. Som om vi har hemmelighold på min mayday. Flexnes var forut for sin tid?

Kanskje får vi etterhvert vite hva andre kapteiner og ledelsen i rs synes om at de opererte på grunnt farvann i 10 meters bråttsjøer i mørke. Er dette noe de gjør på nytt i tilsvarende situasjon i natt med tilsvarende båt dersom anmodet om bistand. Har de tatt tak i saken med noen strakstiltak eller ser de for seg at det går en stund til neste gang de har uflaks?

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg pratet med ledelsen i RS - og de følger nøye med på denn tråden her på baatplassen....

De har bla fortalt meg at de har lært utrolig mye av denne tråden - ikke minst når det gjelder prosedyrer og sjekklister osv.

 

:yesnod:  :yesnod:  :yesnod:  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Nå nermer du deg. Eit besøk ombord også nå, kanskje i hvilken som helst båt med litt utstyr, så vil du oppdage at de har vhf'er plassert noe frå kvarandre, og kanskje på forskjellige kanaler. Det ville vert vanskelig i litt sjø å vert kanalbytte ansvarlig.

Det har ikkje frå mi side vert meininga å gi utrykk for at det er noko hemmelig, men nesten uansett kva som skrives her så missoppfattes det bevist enten for underholdningen sin del eller pga manglande kjennskap til båt og sjø og redningsarbeid.

Rednigsmannskap opererer under tøffe forhold innimellom, og ennå verre om båtplassen hadde fått bestemt at feks matrosen måtte stampe rundt i styrhuset i overlevningsdrakt å bytte kanaler eller justere volum for fører eller navigatør.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...