Jump to content

Redningsskøyte tatt av brottsjø


Pequod

Recommended Posts

Kanskje får vi etterhvert vite hva andre kapteiner og ledelsen i rs synes om at de opererte på grunnt farvann i 10 meters bråttsjøer i mørke.

Det har verken du, jeg eller vi, noe med å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Nå nermer du deg. Eit besøk ombord også nå, kanskje i hvilken som helst båt med litt utstyr, så vil du oppdage at de har vhf'er plassert noe frå kvarandre, og kanskje på forskjellige kanaler. Det ville vert vanskelig i litt sjø å vert kanalbytte ansvarlig.

Det har ikkje frå mi side vert meininga å gi utrykk for at det er noko hemmelig, men nesten uansett kva som skrives her så missoppfattes det bevist enten for underholdningen sin del eller pga manglande kjennskap til båt og sjø og redningsarbeid.

Rednigsmannskap opererer under tøffe forhold innimellom, og ennå verre om båtplassen hadde fått bestemt at feks matrosen måtte stampe rundt i styrhuset i overlevningsdrakt å bytte kanaler eller justere volum for fører eller navigatør.

. Tja misforstår eller stiller ubehagelige kritiske spm? Det ble jo tidligere sagt at de hadde gode prosedyrer for å håndtere slikt i dårlig vær men nå sier du at kapteinen selv må skifte frekvens selv om all oppmerksomhet til tider kreves for å føre båten i dårlig vær på samme måte som når man kjører bil i tett trafikk så styrer man ikke med mobilen? Så du sier at vhfene ikke er optimalt plassert? Da har vi kanskje første punkt til ledelsen i RS. Dersom de planlegger å dra ut i tilsvarende vær så plasser VHFer optimalt for enkelt kanslbytte slik at man slipper å stampe rundt for å bytte kanal. Med 120 års erfaring burde det være selvfølge? Selv i flybransjen som kun er 112 år og har lært mye av båtbransjen har man en ergonomisk cockpit slik at den er egnet selv i dårlig vær enten flyet koster 1 million eller en milliard. Vel, mulig jeg misforstår men ved å sende ut noen stikkord i stedet for å forklare i klartekst legger du/dere jo opp til å drepe diskusjonen mht om noe kan forbedres.
Link to post
Share on other sites

Prosedyrene for hvem gjør hva i styrhuset på Redningsskøytene, endrer seg ikke med været. Alle roller har sine helt klart definerte oppgaver, prosedyrer og sjekklister.

Ok jeg har fått inntrykk av at kapteinen blir assistert av navigatør ved behov og står friere til å gjøre flere ting selv når det var mulighet for at resten av mannskap var ute på dekk en fin sommerdag. Men det er altså feil? Fikk vi avklart følgende? Arbeidsdress på i tøft vær/vinterforhold? Var det iflg RS/mannskapet ikke hensiktsmessig? Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Dersom de planlegger å dra ut i tilsvarende vær så plasser VHFer optimalt for enkelt kanslbytte slik at man slipper å stampe rundt for å bytte kanal. Med 120 års erfaring burde det være selvfølge? Selv i flybransjen som kun er 112 år og har lært mye av båtbransjen har man en ergonomisk cockpit slik at den er egnet selv i dårlig vær enten flyet koster 1 million eller en milliard. Vel, mulig jeg misforstår men ved å sende ut noen stikkord i stedet for å forklare i klartekst legger du/dere jo opp til å drepe diskusjonen mht om noe kan forbedres.

 

Er du ikke fornøyd med å ha blitt invitert på 5 kaffekopper i styrhuset med "gutta"?

 

Denne motstanden mot kritisk vurdering og innblikk har hatt et komisk nivå så og si hele veien... :-D

Link to post
Share on other sites

Er du ikke fornøyd med å ha blitt invitert på 5 kaffekopper i styrhuset med "gutta"?

 

Denne motstanden mot kritisk vurdering og innblikk har hatt et komisk nivå så og si hele veien... :-D

Må nesten be om at du er mer spesifikk på hva du er ute etter.

Skjønner ikke hva som er komisk...alle som utøver denne type tjeneste har signert tausehetserklæring, om du skjønner det har mindre betydning, men at det bli respektert håper jeg.

Til din informasjon er det godt mulig du møter "damene" også..det er ikke bare "gutta" ombord. :)

Link to post
Share on other sites

Kan noen opprette en poll?

 

Ja/nei spørsmål:

 

Mener du RS Ægir gjorde alt rett, da de forulykket ved Lista?

 

Ja selvfølgelig gjorde de alt rett...

 

Hellige kuer gjør aldri feil.....tror ikke engang at de dør ut.....

Link to post
Share on other sites

Så du sier at vhfene ikke er optimalt plassert? Da har vi kanskje første punkt til ledelsen i RS. .

Nei, eg seier at en båtplassenønsket prosedyrebestemt kanalbyttemann i overlevningsdrakt er upraktisk.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Nei, eg seier at en båtplassenønsket prosedyrebestemt kanalbyttemann i overlevningsdrakt er upraktisk.

ja noen jagerflygere synes det er svært upraktisk å fly i overlevelsesdress i tøffe værforhold (de svetter nok i flightsuit pga de tøffe påkjenningene) men de gjør det alikevel for å øke sikkerheten for seg selv. (Forsvaret krever det) Det er og upraktisk å ikke ta viktige tlf når man kjører bil men sikkerheten går først. Forklar gjerne forskjellen på sjøen hvorfor denne dressenn er så vanskelig å ha på seg i ekstreme forhold for RS) hvor den kan gjøre god nytte om forholdene er ille. De skal bevege seg få meter i dressen fastlåst i sele dersom de ikke skal sitte fastspent i setet? Hva er upraktisk ved at navigatør står for kommunikasjon i svært tøffe værforhold/mørke slik at fører kan konsentrere seg om føring av båten?

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det har verken du, jeg eller vi, noe med å gjøre.

 

Men som kunder kan vi i det minste mene noe om det vil jeg tro. Selv om det kan virke som en del "RS folk" ikke liker at kundene drøfter det som har skjedd heller...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg biter meg selv i halen og sier som jeg sa innledningsvis. RS bør ha en egen redningsavdeling og være en proffesjonell aktør som kun bruker sine ressurser på å bli best på en ting, redning der det står om liv og helse. Det inkluderer selvsagt å ha riktig utstyr, prosedyrer, kompetanse osv. 

------

 

Så kan man ha en avdeling basert på frivillighet som driver med "service" til båtfolket og andre som måtte trenge det. Som feks kappe tau i propeller, etterfylle tomme dieseltanker, slepe noen med motorstopp til lands ved trygge forhold osv, noe som vil kreve en helt annen kompetanse og utstyr enn "redningsavdelingen". 

Link to post
Share on other sites

Jeg biter meg selv i halen og sier som jeg sa innledningsvis. RS bør ha en egen redningsavdeling og være en proffesjonell

aktør som kun bruker sine ressurser på å bli best på en ting, redning der det står om liv og helse.

Det inkluderer selvsagt å ha riktig utstyr, prosedyrer, kompetanse osv. 

------

 Så kan man ha en avdeling basert på frivillighet som driver med "service" til båtfolket og andre som måtte trenge det. Som feks kappe tau i propeller, etterfylle tomme dieseltanker, slepe noen med motorstopp til lands ved trygge forhold osv, noe som vil kreve en helt annen kompetanse og utstyr enn "redningsavdelingen".

En kjempegod løsning for effektiv kundevennlig drift.

Kunde ringer og er i nød men på dette havstykket er det kun korpsbåt tilgjengelig. "Vi beklager men er du i

nød så kan vi ikke hjelpe deg, for det har vi ikke lov til. Hadde du vært dieseltom eller satt fast dreggen så ville vi kommet med eng gang.

 

På et annet havstykke får man svaret: "Nei vi driver kun med nødsituasjoner hvor det er fare for liv og helse. Vi kan

desverre ikke hjelpe deg om du har fremdriftshavari".

 

Tror denne tråden nå med fordel kunne hvile til vi eventuelt får tilgjengelig en rapport som sier hva som skjedde og hvorfor og hva som kan forbedres.

Du skal se VHF nå blir flyttet fra bysse til bro, dette blir jo en fjær i hatten for besserwisserne her på båtplassen.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg biter meg selv i halen og sier som jeg sa innledningsvis. RS bør ha en egen redningsavdeling og være en proffesjonell aktør som kun bruker sine ressurser på å bli best på en ting, redning der det står om liv og helse. Det inkluderer selvsagt å ha riktig utstyr, prosedyrer, kompetanse osv. 

------

 

Så kan man ha en avdeling basert på frivillighet som driver med "service" til båtfolket og andre som måtte trenge det. Som feks kappe tau i propeller, etterfylle tomme dieseltanker, slepe noen med motorstopp til lands ved trygge forhold osv, noe som vil kreve en helt annen kompetanse og utstyr enn "redningsavdelingen".

 

Om du velger å bite deg selv i halen, er det forøvrig et valg du bør ta selv....mer interessert i hvor den halen kom fra. Ikke skjønner jeg hvilken relevans den har angående RS virke heller.

 

Innlegget ditt forteller mer at du ikke skjønner hvordan RS jobber og utfører sine oppdrag.

Før du bokstavelig talt roter deg enten på dypt vann eller grunnstøter, vil jeg anbefale å bruke litt tid på å innhente informasjon.

 

Begynn med følgende side https://www.redningsselskapet.no/om-oss/presse/

Og da særdeles årsrapporten for 2015. Der er mye fakta stoff.

 

God lesning.

Link to post
Share on other sites

En kjempegod løsning for effektiv kundevennlig drift.

Kunde ringer og er i nød men på dette havstykket er det kun korpsbåt tilgjengelig. "Vi beklager men er du i

nød så kan vi ikke hjelpe deg, for det har vi ikke lov til. Hadde du vært dieseltom eller satt fast dreggen så ville vi kommet med eng gang.

 

På et annet havstykke får man svaret: "Nei vi driver kun med nødsituasjoner hvor det er fare for liv og helse. Vi kan

desverre ikke hjelpe deg om du har fremdriftshavari".

 

Tror denne tråden nå med fordel kunne hvile til vi eventuelt får tilgjengelig en rapport som sier hva som skjedde og hvorfor og hva som kan forbedres.

Du skal se VHF nå blir flyttet fra bysse til bro, dette blir jo en fjær i hatten for besserwisserne her på båtplassen.

Om det er en god ide å skille det helt av vet jeg ikke, men dersom man ringer nødetaten av. ambulanse ved brann så sier de at vi kan komme dersom du har skader på personell men vi kan ikke slukke brannen så da må brannvesenet komme.

Ligger Ægir i Farsund og det er en som har gått tom for batteri ved lista så er det jo ikke det mest økonomiske å dra ut med Ægir på flere titalls tonn så slik sett blir ofte lettere båter med frivillige mannskaper prioritert til tilsvarende oppdrag og ikke har de dykker ombord, så slik sett er det jo litt delt opp allerede. 

Er man besserwisser fordi man stiller spm. ved måten ting blir gjort på i RS og kommer med forslag til ting som kan vurderes?   De mest ihuga RS tilhengerene her inne (i den grad jeg ikke er en av de ivrigste selv)  forsvarer dagens prosedyrer på et vis som i stadig større grad minner om skiforbundet. For de som ikke kjenner skiforbundet så har de blitt tatt på sengen mht. at de har forsvart prosedyrer ved hemmelighold. Nå som de bøyer av for press mht. hemmelighold så ser man at prosedyrene de har forsvart som de beste i verden er uklare og på noen områder ligger de langt bak land det er naturlig å sammenligne seg med. Andre land hevder å ha bedre prosedyrer for å unngå menneskelige feil ved at "kaptein/ansvarlig på området" ser an situasjonen og gjør sitt beste. Etter to alvorlige hendelser skal de nå lære av andre (sverige) i håp om å unngå "uflaks" ved neste anledning.  

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja her blir det bare flere og flere løsninger på noe som kanskje ikke er ferdig utredet fra faginstanser. Ser ut for at noen vet eksakt hva som er årsaken og vet eksakt hva som må gjøres. Helt siden redningsselskapet gikk inn for regelen om redningsvest så virker det som de stakk inn kniven i enkelte og jeg tror den jaggu står der enda.

Link to post
Share on other sites

Om det er en god ide å skille det helt av vet jeg ikke, men dersom man ringer nødetaten av. ambulanse ved brann så sier de at vi kan komme dersom du har skader på personell men vi kan ikke slukke brannen så da må brannvesenet komme.

Ligger Ægir i Farsund og det er en som har gått tom for batteri ved lista så er det jo ikke det mest økonomiske å dra ut med Ægir på flere titalls tonn så slik sett blir ofte lettere båter med frivillige mannskaper prioritert til tilsvarende oppdrag og ikke har de dykker ombord, så slik sett er det jo litt delt opp allerede.

Er man besserwisser fordi man stiller spm. ved måten ting blir gjort på i RS og kommer med forslag til ting som kan vurderes? De mest ihuga RS tilhengerene her inne (i den grad jeg ikke er en av de ivrigste selv) forsvarer dagens prosedyrer på et vis som i stadig større grad minner om skiforbundet. For de som ikke kjenner skiforbundet så har de blitt tatt på sengen mht. at de har forsvart prosedyrer ved hemmelighold. Nå som de bøyer av for press mht. hemmelighold så ser man at prosedyrene de har forsvart som de beste i verden er uklare og på noen områder ligger de langt bak land det er naturlig å sammenligne seg med. Andre land hevder å ha bedre prosedyrer for å unngå menneskelige feil ved at "kaptein/ansvarlig på området" ser an situasjonen og gjør sitt beste. Etter to alvorlige hendelser skal de nå lære av andre (sverige) i håp om å unngå "uflaks" ved neste anledning.

 

Kan forsikre deg at Redningsskøytene i de tilfellene det står om liv, stort sett blir rekvirert av HRS.

 

Angående internasjonalt samarbeid, kan det leses om her

https://www.redningsselskapet.no/internasjonalt-arbeid/

 

Angående utvekslingsprogrammer kan du lese om her http://www.imrfexchange.org

Her læres det av hverandre og hvordan det utføres operasjoner og oppdrag, på tvers av land.

 

Litt fakta før det kastes ut påstander hadde muligens vært på sin plass.

Redigert av Bjoove (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja her blir det bare flere og flere løsninger på noe som kanskje ikke er ferdig utredet fra faginstanser. Ser ut for at noen vet eksakt hva som er årsaken og vet eksakt hva som må gjøres. Helt siden redningsselskapet gikk inn for regelen om redningsvest så virker det som de stakk inn kniven i enkelte og jeg tror den jaggu står der enda.

Vær så snill ikke rot redningsvest inni denne tråden,den kan tas i en annen tråd :)

Link to post
Share on other sites

Kan forsikre deg at Redningsskøytene i de tilfellene det står om liv, stort sett blir rekvirert av HRS.

 

Angående internasjonalt samarbeid, kan det leses om her

https://www.redningsselskapet.no/internasjonalt-arbeid/

 

Angående utvekslingsprogrammer kan du lese om her http://www.imrfexchange.org

Her læres det av hverandre og hvordan det utføres operasjoner og oppdrag, på tvers av land.

 

Litt fakta før det kastes ut påstander hadde muligens vært på sin plass.

 Fakta er at prosedyrene hemmeligholdes og det vises av deg og andre som forsvarer RS ifm. innspill lite iver i å forbedre prosedyrene basert på hva som kommer ut av en kritisk rapport/eksterne innspill (dersom den ikke i likhet med skiforbundet blir pyntet for media/offentligheten) det er det jeg kritiserte. På samme måte som skiforbundet så virker dere litt selvgode/høye på dere selv, ved å indikere at prosedyrene er optimale og alt annet er besserwisser påstander til tross for at det er innspill for åpen diskusjon. Så litt relevans til ydmykhet hadde kanskje vært på sin plass. 

At RS samarbeider med andre vet jeg, på samme måte som skiforbundet har samarbeidet med andre (uten å ha tatt til seg det de nå skal fokusere på). Kanskje bør RS samarbeide mer med luftfarten mht. prosedyrer, kanskje engelskmenn som er kjent for å være flinke på prosedyrer på sjøen, evt. andre som er flinkest på dette, kanskje er prosedyrene gode nok selv om de holdes skjult og virker basert på det lille jeg vet å ha noen svakheter, ikke vet jeg.  Fakta om hvorfor det ikke er praktisk med drakt i ekstremt uvær har jeg ikke fått. Fakta om hvorfor det ikke er praktisk at navigatør er radiooperatør i ekstremt uvær har jeg ikke fått.

Så ja fakta er etterspurt men du eller andre med RS info svarer jo ikke konkret på det jeg spør om. 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prosedyrer, sjekklister og definisjoner av roller om bord er der, men selvfølgelig vil der alltid være rom for forbedringer.

 

Blandt annet blandt de 1300 frivillige som utfører 235.000 frivillig ulønnet tjeneste timer ombord, er mange yrkesgrupper representert. Selvfølgelig tas erfaringer fra andre bransjer følgelig med i utviklingen av prosedyrer og sjekklister.

 

Der vil alltid være rom for forbedring.

Link to post
Share on other sites

Prosedyrer, sjekklister og definisjoner av roller om bord er der, men selvfølgelig vil der alltid være rom for forbedringer.

 

Blandt annet blandt de 1300 frivillige som utfører 235.000 frivillig ulønnet tjeneste timer ombord, er mange yrkesgrupper representert. Selvfølgelig tas erfaringer fra andre bransjer følgelig med i utviklingen av prosedyrer og sjekklister.

 

Der vil alltid være rom for forbedring.

Det høres bra ut. Da er vi enige på det punktet.

Link to post
Share on other sites

NordWest og andre må jo forstå at hverken Bjoove eller jeg kan legge ut RS sine interne dokumenter bare fordi vi har tilgang til dem.

Om selskapet selv finner at de vil gjøre dette så må de selvsagt gjerne gjøre det men jeg tviler i grunnen på det vil skje. RS er

også, tro det eller ei i en konkuranseutsatt bransje, og da er det ikke naturlig å legge ut dokumentasjon det er lagt ned betydelige

ressurser i å utarbeide og som er basert på mange tiår med erfaring.

Det jeg kan forsikre om er at det finnes rutiner ned til minste detalj på alle områder når det gjelder det operative og

det trenes kontinuerlig på disse prosedyrene både av faste og frivillige mannskaper. Årsaken til det er selvsagt at man stadig ønsker å bli bedre på det man gjør.

Slutt herfra!

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

NordWest og andre må jo forstå at hverken Bjoove eller jeg kan legge ut RS sine interne dokumenter bare fordi vi har tilgang til dem.

Om selskapet selv finner at de vil gjøre dette så må de selvsagt gjerne gjøre det men jeg tviler i grunnen på det vil skje. RS er

også, tro det eller ei i en konkuranseutsatt bransje, og da er det ikke naturlig å legge ut dokumentasjon det er lagt ned betydelige

ressurser i å utarbeide og som er basert på mange tiår med erfaring.

Det jeg kan forsikre om er at det finnes rutiner ned til minste detalj på alle områder når det gjelder det operative og

det trenes kontinuerlig på disse prosedyrene både av faste og frivillige mannskaper. Årsaken til det er selvsagt at man stadig ønsker å bli bedre på det man gjør.

Slutt herfra!

Å publisere fullstendige dokumenter er det ingen som har bedt om og vi har til dels forståelse for det. For å sammenligne med Skiforbundet (siden holdningen var tilsvarende der nylig) så er de direkte konkurrenter med svenskene men alikevel samarbeider de nå "til slutt" da dopproblematikken er et felles onde som begge vil til livs.  Vi har spurt om detaljer på noen få punkter som har relevans til en ulykke. At ikke RS tilknyttede kan svare på hva prosedyrene er på disse få punkt i en diskusjon som går på sikkerhet ombord er etter min vurdering både sært og uheldig for utvikling i en av norges største redningsetater, uansett om du mener vi burde forstå det eller ikke. Ingen har bedt om å legge ut noe fullstendig operasjonsmanual.  Har RS blitt mer opptatt av egen økonomi enn å redde personell og materiell?

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...