Jump to content

Redningsskøyte tatt av brottsjø


Pequod

Recommended Posts

Nødnett er nok litt vanskelig på sjøen.

Var med i en aksjon ved Ålo i Søgne i fjor da en båt brant i fortøyningene ved en holme.

Mitt inntrykk var at HRS kjørte en aksjon etter melding om båtbrann ved en holme, og brannvesen kjørte en annen aksjon.

Etter at brannvesenet hadde vært på brannstedet visste fortsatt ikke HRS og politibåten hvor hendelsen hadde funnet sted. Usikker på om helikopteret visste det, men de søkte i alle fall langt unna i begynnelsen.

Når jeg fant restene og informerte HRS hadde brannvesenet alt vært der og forlatt stedet uten at det var informert til kystradio/HRS eller over kanal 16.

Under aksjonen hadde hverken politibåten eller kommunens båt som brukes i brann/redning AIS på. Usikker på om de har det i det hele tatt.

RS Bill visste heller ikke hvor brannen var før jeg fant restene.

Litt utfordringer..

 

 

Troe det fort blir krøll dersom blålysetatene bruker Nødnett og Seaking, Kystradio og RS bruker VHF.

 

Magisk :) 

Kan i det minste en av dere klargjøre kjenskapen til bruk av Nødnett mellom de ulike etatene?

Link to post
Share on other sites

Husker det var litt krøll på kommunikasjonen i sommer da det var havari utenfor Nesoddtangen (gammel seilskute som opererer som partybåt gikk på grunn og sank, med 151 passasjerer ombord hvis jeg husker riktig). Jeg valgte å ligge "stand by" i området i en stund. Jeg fikk jo med meg det meste som skjedde på kanal 16, men det var jo også utrykning fra landsiden.

 

Fra mitt ståsted fortonte det hele seg som ganske udramatisk, kapteinen fikk strandet båten, det var sommer, badetemperaturer i vannet og blikkstille vær, alle kom seg ombord i redningsflåte og ble tatt hånd om på land - men det ble satt inn store ressurser. Det var jo alltids en viss risiko for at det var en eller annen sjel som hadde fått panikk og hoppet på sjøen, evt falt på sjøen, eller som evt var gjenglemt på do i båten elns. Derfor ble helikopter og andre båter holdt i beredskap i lang tid etter at alle var berget. Så vidt jeg husker fikk kystradioen koordineringsansvar.

 

Det var to ting som jeg forstod som frustrerende - det ene var at det var vanskelig å få talt opp de som ble berget etter at de var kommet på land, og også vanskelig å få tak i kapteinen etter at han hadde forlatt skuta - dermed kunne man ikke fastslå at alle var berget, og dermed kunne man ikke avslutte redningsaksjonen.

 

Det andre, kystradioen måtte presisere på kanal 16 at bergningsressurser på land (politi?) ikke hadde myndighet til å dimmitere bergningsressurser på sjøen.

 

(Dette burde jeg kanskje holde for meg selv, jeg har jo signert taushetserklæring på at jeg ikke skal gjengi ting jeg hører på VHF ... men på den andre siden, det som skjer på kanal 16 skjer jo ganske åpent, og jeg kan ikke se at dette er informasjon som bør unndras offentlighet)

Link to post
Share on other sites

Ingen som tok denne? En mann faller i sjøen fra land / en molo i disse forholdene, og det skal sendes en RS båt som brukte en time dit for å redde ham? Det mener jeg er feil valg av ressurser til denne type redning utifra forholdene ved moloen og ikke minst tiden det tok for å komme dit. Her må det ha skjedd en hel rekke med feilvurderinger.

 

At det var en feilvurdering i ettertid er sikkert riktig. Men det kommer an på hvilke opplysninger de fikk før RS dro ut. Om de bare fikk høre at en mann var falt i sjøen er det jo tenkelig at han hadde falt fra en båt og ikke fra land. Jeg har heller ikke sagt at RS nødvendigvis skulle plukke mannen opp. Jeg skrev at de kunne søke med lyskaster og om de fant noen går det altså an og påkalle mannskap på land hvor den uheldige befinner seg. Det er i mange tilfeller langt bedre å søke fra sjøsiden enn fra landsiden langs en kupert kystlinje. Ja, man trenger heller ikke gå klin oppi fjæresteinene heller når man har kraftig lyskaster som jeg regner med Ægir hadde.

At dette gikk galt har vi jo sett, men de kommer sikkert til å rådføre seg med baatplassen neste gang  :thumbsup:

I retten heter det vel at den tiltalte er uskyldig inn til det motsatte er bevist.

Link to post
Share on other sites

Hei Bjoove

Jeg kan klargjøre min kjennskap til nødnett.

Jeg kjenner hverken til hvordan det er tenkt å fungere eller om det fungerer i praksis med nødnett mellom de forskjellige etatene. Det er derfor jeg spør, og derfor jeg forteller om en hendelse i Søgne som gjorde at jeg begynte å lure på dette.

I saken omkring Ægir er det jo litt som tyder på at det ikke var kommunikasjon mellom helikopteret og Ægir på nødnett ettersom helikopteret hadde prøvd å nå Ægir på kanal 16 og det endte med at man måtte bruke mobiltelefon for å få kontakt.

Når man velger VHF på kanal 16 oppfatter jeg det slik at man ekskluderer landbaserte ressurser fra kommunikasjonen.

Velger man nødnett ekskluderer man kystradio, HRS og mer tilfeldige fartøyer på sjøen.

Det er en aktuell problemstilling i denne konkrete saken, og jeg synes det hadde vært artig med en ryddig informasjon fra noen som kan dette ettersom jeg ikke synes det er "fantastisk"

 

Til Hegra - Jeg er engasjert i denne saken, og bryr meg ikke stort om hvem NSSR rådfører seg med enten det er Baatplassen eller andre.

Jeg driver imidlertid med opplæring av sjøspeidere svært mye av fritiden min.

I kveld har vi planlagt nattseilas, og neste onsdagskveld skal vi ut og seile i kølmørket på lykter og fyr.

6 tirsdager i oktober og november tar noen av ungdommene med seg voksne nybegynnere og lærer dem å seile. Ettersom det er mørkt på ettermiddagene nå driver de opplæring i mørke.

Sist helg hadde de eldste speiderne med seg 12 "barneskolespeidere" på overnattingstur i skjærgården.

Når de er ute slik er jeg i bakhånd hvis de får problemer.

 

Jeg er mye på sjøen, men har skjønt at mesteparten av det som kan læres, kan jeg fremdeles ikke. Det er derfor svært nyttig for meg å diskutere positive og negative hendelser med andre som er interessert i å vite hvorfor ting går galt på sjøen og hvordan man bør løse situasjoner som oppstår. Da lærer jeg selv og kan videreformidle det til våre 80 sjøspeidere som sulter etter kunnskap hele året.

 

Mannskapet på Ægir har vel utvilsomt gjort sitt beste, og det står det respekt av. Det ikke noen som kan be om mer. Jeg synes de har gjort utrolig mye bra her på Sørlandet.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

HRS ,politi og redningstjeneste har nødnett som kan kobles til VHF, f.eks kanal 16. Så kommunikasjonen er der.

Og i tillegg til nevnte etater så har NRH (Norske redningshunder) NRO ( norsk redningshund organisasjon) Norsk folkehjelp, og Røde Kors. Nødnett.

 

Og med nødnettet ble det slutt med å sitte å lytte på politiradio, og samband under aksjoner.........:-)

Link to post
Share on other sites

HRS ,politi og redningstjeneste har nødnett som kan kobles til VHF, f.eks kanal 16. Så kommunikasjonen er der.

Og i tillegg til nevnte etater så har NRH (Norske redningshunder) NRO ( norsk redningshund organisasjon) Norsk folkehjelp, og Røde Kors. Nødnett.

Og med nødnettet ble det slutt med å sitte å lytte på politiradio, og samband under aksjoner.........:-)

 

Kort og godt et lukket sambandsystem, som benyttes av nødetatene.....

Link to post
Share on other sites

Og i tillegg til nevnte etater så har NRH (Norske redningshunder) NRO ( norsk redningshund organisasjon) Norsk folkehjelp, og Røde Kors. Nødnett.

 

 

 

Jeg har pratet med RS - og de er fast bestemt på å sende en redningshund neste gang...  :lol:  :giggle:

Link to post
Share on other sites

For de som vil vite mer om nødnett, kan lese dette her https://no.wikipedia.org/wiki/Nødnett_(radionett)

Artikkelen er kjemisk fri for ord som "vhf", "kanal 16", "maritim", "hovedredningssentralen", "hrs", "redningsskapet", "sjø", etc, så den forsterker inntrykket som har kommet frem om at vi fortsatt har en kommunikasjonsbrist mellom nødnett til sjøs og nødnett på land.

Link to post
Share on other sites

Frivillige Organisasjoners Redningsfaglige Forum - http://www.forf.no/ - har tilgang til nødnettet, står det i wikipediaartikkelen.

 

Ser man på www.forf.no, så er Redningsselskapet fraværende - men de skryter av at de dekker "Land, luft og sjø", og et av bildene i bildekarusellen viser redningsskøyta "RØDE KORS BÅTEN VERITAS" fra Tjøme. (båtnavnet høres litt ugrammatikalsk ut ... hm)

Link to post
Share on other sites

Jeg har pratet med RS - og de er fast bestemt på å sende en redningshund neste gang...  :lol:  :giggle:

 

Den svenske sjøredningstjenesten bruker fast hunder til å søke i skjærgården, istedet for å gå i land på alle holmer og skjær, så lar ma hunden foreta et overværsøk fra båten. Redningshund ble også brukt i havnebassenget i Tromsø for å lokalisere en druknet person

Link to post
Share on other sites

Redningsselskapet er på nødnett. Virker som det ble litt usikkerhet rundt det nå.

Radioteminaler i nødnett kan koples med andre sambandsnett, 

 

Man har mulighet til å opprette såkalte talegrupper, som er beregnet på kommunikasjon med de som ikke har tilgang til nødnettet, f.eks kanal 16.

alt dette står beskrevet i i felles sambandsreglement for nødetater og andre beredskapsbrukere

Link to post
Share on other sites

Så du mener at NN kan integreres med VHF kanal 16, slik at en dedikert talegruppe i NN kan linkes mot maritim VHF kanal 16?

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Det ble nevnt i et annet innlegg her at kystradioen ikke er på nødnettet. Det virker underlig, særlig når de har koordineringsansvar i en del bergningsaksjoner.

 

Ikke underlig, Kystradioen har med kommunikasjonen til sjøs og gjøre, og når det kommer til nød, så er det kanal 16 som gjelder. Nedfelt i internasjonale regler. GMDSS.

Har heller ikke koordineringsansvar - har kanskje skjedd en gang eller to - men har ett kommunikasjonsansvar - delegert av HRS.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

  • http://www.dinkom.no/SPORSMAL-OG-SVAR/?faqId=c70db049-cf8e-4c12-91d7-67301b2a4af4

     

     

    Kven skal bruke Nødnett?

    bilde

    Kjernebrukarane av Nødnett er dei tre nødetatane brann, politi og helse, men ei brei utnytting av Nødnett har vore eit hovudmål frå byrjinga av prosjektet. Stortinget har fleire gonger påpeikt at fleire brukargrupper skal få høve til å ta i bruk Nødnett. 

     

    Regjeringa har beslutta at brukarar utanfor nødetatane med eit ansvar for samfunnssikkerheit skal få mulegheit til å søke DNK om å bli brukar av Nødnett. Fleire frivillige organisasjonar som Røde Kors, Norske Redningshunder og Redningsselskapet er brukarar av Nødnett.

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Guest Moderator

Har mottatt klager på flåsete innlegg.

Tråden dreier seg om en alvorlig hendelse der liv til redningspersonell kunne gått tapt.

Det forventes at man viser respekt og hensyn når man kommenterer.

Link to post
Share on other sites

Det er alltid en hårfin balanse mellom å "vise hensyn" og å bidra med saksopplysninger og "kvalifiserte" spekulasjoner. Selv om "båtplassens havarikommisjon" ikke akkurat har noe offentlig mandat eller ansvar, er det alltid mulig å lære noe av ting som går galt.

 

Jeg synes sap_2000 fortjener heder for gode bidrag i tråden.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...