Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Eika Fordi henteturen hadde sikkert tatt 1 måned og jeg vil lære båten før jeg drar på langturer med båten. Og det er jo vel ingen gode hjelpere som har tenkt å bruke 1 måned i Princess 45 hvis man ser bort fra at lønna + diesel hadde vært sikkert flere ganger mer enn hva dekkslast koster dersom det går noen skip i fast rute.

Ellers er jo båten ikke akkurat 65 foter eller Storebro 500 engang så den blir jo sikkert betydelig mer utsatt for bølger ol.

@index Prisen er jo forholdsvis grei hvis man ser bort ifra hvor båten befinner seg samt ser bortifra at f.eks Princess 415 til 850 000 (som sikkert kunne hjemmeleveres også) hadde betydelig nyere motorer også. Blir jo også dyrt å sjekke i hvert fall dyrere enn å reise til Sverige eller Stavanger om man skal Widerøe til Brønnøysund og tilbake med mekaniker for en sjekk.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Hvis man ønsker å gjøre det om fra dyrt til sabla svinelig dyrt så tar man ut av jobb en DA-42 sender den til Geiteryggen så reiser til Brønnøysund så tanker Jet A-1 i Brønnøysund så flyr tilbake igjen også tilbake til Polen fra Norge.

Så legger man til  at en CRI(M) instruktør må bruke minst 2 arbeidsdager siden flyet må jo komme seg til Geiteryggen og tilbake igjen. Men mindre jeg skulle flydd selv da blir det bare å legge til en tur for å hente det og en tur tilbake igjen etter å ha levert det.

Så krysse fingre for riktig vær for om flyet blir værfast i Norge DA blir det virkelig dyrt om det skal ut av jobb for en uke pluss betale ståplass på norsk flyplass.

Nei flybiletter tur/retur med Widerøe blir rimelig i forhold :giggle:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

@index Prisen er jo forholdsvis grei hvis man ser bort ifra hvor båten befinner seg samt ser bortifra at f.eks Princess 415 til 850 000 (som sikkert kunne hjemmeleveres også) hadde betydelig nyere motorer også. 

 

Ikke gjør det vanskeligere ved å sammenligne med noe som ikke er sammenlignbart. Båten befinner seg der selger bor uansett. Og forsendelse som dekkslast langs norgeskysten er gjennomførbart om du ikke vil ta turen selv.  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Alt er jo sammenlignbart båter i Nord-Norge har ofte lavere pris enn tilsvarende som er i Oslofjorden f.eks fordi det er langt færre potensielle kjøpere i nord. Hvis man skulle bare tatt "båt her og nå" så hadde hele tråden ikke hatt noe mening om det skulle være "normal pris" og ikke "lav pris". Men det er fint å ha noe i reserve dersom det ikke skulle blitt enighet om pris og tilstand ved Princess 65 i Sverige.

@Eika Vel hvis det skal ta noen dager så blir regninga for dieseln sikkert flere 100 000 om båten skal kjøres i maxfart, så må man også avtale med været at det skal holde seg fint og flatt i flere dager i strekk over halve Norge.

Så er det verste til slutt: Hva om båten "dævver" langt fra hjemmehavn og mekanikers bosted. Da blir det virkelig dyrt og den blir jo aldri sjekka på samme måte ved en kjøpssjekk som når mekaniker tar service og sjekker alt når båten er i Langesund.

Link to post
Share on other sites

Nå må du faktisk sjekke avstanden, ta ett regnestykke, så ser du fort sånn ca hva det vil koste. Det og avfeie det helt med en gjetta pris estimering som ikke har noe med realiteten å gjøre. I 10knop, så greier man 100-120nm om dagen uten problemer, men jeg hadde satt målet litt høyere hvis man var flere ombord 

 

Og hvis du virkelig trur jeg er så dum at jeg beregner noe som helst ut ifra maksfart, så skal jeg slutte å kommentere noe som helst i tråden her, for da er jeg tydeligvis stein stokk dum og uerfaren. Ville ikke kjørt de maskinene på fullt mer enn noen minutter for og se at de greier maks turtall. 

 

Medlemskap i RS koster ikke så mye. 

 

Blir nok billigere enn Ulvan uansett hvordan du vrir og vender på det 

Link to post
Share on other sites

@Eika Antar båten har vel marsjfart rundt 20 knop og sikkert bruker mindre enn 200 liter timen som er vel forbruk på MAN motorer i marsjfart. La oss si den bruker 150 liter timen og det er 700 NM om det er flatt overalt og man kan gå på utsiden og slipper å knote rundt i fjorder, bak øyer osv. for å slippe å være på det åpne havet. Da har man ikke regnet med at man må tanke diesel og besøke gjestehavner.

Da blir det jo 35 timer i marsjfart om havet er fint og flatt over halve Norge. Det blir 5 250 liter x 18 kroner = 94 500 kroner altså nesten 100 000. Men hvis noe "dævver" da blir det helt andre saker om båten skal i gjestehavn som må betales og mekaniker er i Skien. Da må man enten fly opp mekaniker og bestille hotell når eventuelle deler er kommet til motorn eller så må man på vanlig verksted og da kan jo prisen gjerne bli halve båten om noe dyrt "dævver".

Så ferdig fremme i Langesund er dette betydelig dyrere dersom den skulle selges til utgangspris enn hva Princess 415 kostet "hjemmelevert" med betydelig nyere motorer.

Og dette om man regner med alt går som på skinner havet er flatt, båten dævver ikke osv. For skjer det noe feil så er medlemskap i RS (noe jeg har siden Alicraften og trolig betaler på uten å ha båt) uvesentlig i forhold til prisen for å fikse båt ett sted i Trøndelag når mekaniker er i Skien :giggle:

PS. Men det er ett alternativ om det ikke skulle bli enighet om tilstand og pris ved Princess 65 og dersom det er ingen som vil annonsere noe lignende på sørsiden av Norge altså gjerne fra Stavanger til Fredrikstad kystlinjen. Når jeg tenker på det så skulle bare betalt de 850 000 for Princess 415 men oversittet er oversittet var vel bare jeg som var dum og trodde ikke den var verdt fullpris.

Link to post
Share on other sites

Så mye styr det blir her da. Kjøpte selv en 20 år gammel driter for 10 år siden i Bodø. Fly til Bodø, fylle opp tankene og satte kursen mot Trondheim. Og vipps så var båten i heimehavna si. Har båten ennå og har aldri hatt problemer. Men dette er en Yanmar da...skal du holde på sånn blir det ikke noen båt på deg. Gammelt dekkende ordspråk" spar ører og bruk kroner" 

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Er vel "bittelitt" nærmere til Trondheim derfra da?

Ellers så er poenget at Princess 45 ikke skal havne på samme endesum som f.eks @Bjørn Løvjomås solgte Princess 440 for som måtte være både båt og motor fra 1993-1997 siden det var da de ble produsert. Altså at man ikke får sluttsummen på kassalappen som for minst 5 år yngre båt og motor.

Før eller senere blir det båt, lærer jo noe nytt hele tida. Er jo blitt klokere nå, så hadde oppdaget at det var bra pris i dag om noen satte ut Princess 415 med nyere motorer for 850 000 at man kan gjerne betale fullpris raskt for den.

PS. 6 mill er ikke nok for å få minste flybridge modellen med garanti: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=264708907 garanti er jo fra 2019 i 2024.

P.PS. Nå aner jeg ikke hva nybåt kosta i 1993 f.eks men ifølge https://www.ssb.no/kalkulatorer/priskalkulator var 2 mill i 1993 det samme som 4 mill i 2024. Tipper man kunne kjøpe splitter ny Princess båt dengangen da for 3 mill så det har vel blitt "noe" prisstigning på båter i forhold til inflasjonen.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

For øvrig siden det ikke er noen andre 40-50 fot båter til "riktig pris" så ringte jeg på en utløpt annonse https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=297185369 og fant ut at den er faktisk ikke solgt ...

Egentlig ingen bombe. Det er nok ikke bare bare å selge disse gamle driterne. 

Link to post
Share on other sites

Forøvrig, i 2009 var det en franskmann som holdt en tale på 124 timer, som er verdensrekord. Og denne tråden begynner jo etterhvert å anta en tildels ekstrem lengde. Og ennå er den ikke kommet lenger enn til starten. The Show has just begun🙂

Link to post
Share on other sites

@Komodo Får vel finne ut av om det er noen som "banker på døra" med 2 mill for Princess 65 eller om dette er bare noe de sier for at man skal presses til å punge ut mer enn man har råd til :giggle:

Da er det jo fint med "alternative gamle dritere" om de skulle si "hadet vi godtar ikke ditt prisforslag" (vet ikke hva det blir på svensk da) :lol:

Men altså "vanlige brødspisere" i Norge i dag har det vel mye vanskeligere å få kjøpt en flybridge båt som ikke er "gammel driter" enn før i tida. Siden 1993 har jo inflasjonen doblet prisene. Men båtpriser har jo flerdoblet seg. Med nesten 13 mill som nybåtpris for minste modellen til Princess altså Princess F45, og når 6 mill ikke når opp til at båten har fortsatt garanti men er 4 år forbi garantien.

Vel da er det "gammel driter" på nesten alle som har premium merke flybridgebåt drøm :giggle:

@Martine29f Vi har jo vært innom en Alicraft 31 på veien da, så er det jo fint om folk liker å skrive man lærer jo noe nytt hele tida. Så er det jo ikke obligatorisk å lese for de som synes det blir kjedelig.

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev for 2 timer siden:

Forøvrig, i 2009 var det en franskmann som holdt en tale på 124 timer, som er verdensrekord. Og denne tråden begynner jo etterhvert å anta en tildels ekstrem lengde. Og ennå er den ikke kommet lenger enn til starten. The Show has just begun🙂

Faen blir du ikke lei av å slenge syrligheter og spydigheter dag ut og dag inn? Snakker du sånn til folk face to face også?

Vi to hadde hatt en jævla stort problem i virkeligheten.

Link to post
Share on other sites

Husker ikke hvem som innførte begreper "stor gammel driter" men det var jo ikke akkurat positivt vinklet i det innlegget husker jeg. Trådstarter adopterte imidlertid begrepet tvert, og nå har det nærmest blitt et "kult-begrep" i diverse andre tråder her på forumet også 😅 

 

Det har til tider vært mye slenging med leppa i denne tråden, men ts skal ha kred for å ha svart høflig på alle innlegg og aldri falt ned på samme nivå. Tror ikke jeg hadde klart det.

 

Ønsker alle en god helg, med eller uten stor gammel driter som er i ferd med å dævve. Nå blir det straks ferske Hvalerreker og pils på bordet her, så da utbringer jeg en skål 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 4 minutter siden:

Husker ikke hvem som innførte begreper "stor gammel driter" men det var jo ikke akkurat positivt vinklet i det innlegget husker jeg. Trådstarter adopterte imidlertid begrepet tvert, og nå har det nærmest blitt et "kult-begrep" i diverse andre tråder her på forumet også 😅 

 

Det har til tider vært mye slenging med leppa i denne tråden, men ts skal ha kred for å ha svart høflig på alle innlegg og aldri falt ned på samme nivå. Tror ikke jeg hadde klart det.

 

Ønsker alle en god helg, med eller uten stor gammel driter som er i ferd med å dævve. Nå blir det straks ferske Hvalerreker og pils på bordet her, så da utbringer jeg en skål 

:cheers:

En riktig god skål til deg :)

Det skulle vert satt opp en ny liste med alle nye ord i egen tråd :)

Nytt båtleksikon.

I denne tråden kommer nye ord på løpende bånd :)

En eldre båt har fått nytt navn og problemer får nye navn.

Tråden blir nok lang og hvor tar den vegen ????

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Komodo Jeg tror det er pga forskjellig forståelse av begrepet, men det kan jo også være noe som skjer i Norge at folk forstår begrep forskjellig.

Som i den andre tråden hvor det er noen som har uteliggere ved båten isteder for utriggere. men så lenge det ikke blir i båten liggere som de finner etter å ha hatt lengre båtpause så er det vel likegreit :giggle:

For meg er "stor gammel driter" altså "gammelt ræl som "driter" sot/eksos" og altså ikke "en dass" bokstavelig talt. I Polen har vi ett ord "krypa" og jeg er jo glad i humor. Samtidig er det jo ikke akkurat "shiny nybåt" eller "shiny nesten nybåt" til alt fra 13 til 30 mill. Men mer stor eller enorm "gammel driter" som vurderes til skambud pris helst :lol:

Ellers riktig godt øl med reker og fin fredagskveld og helg til deg også!

@Boatmad Er jo alltid morsomt med ord spesielt hvis de betyr muligens noe annet for folk i Norge enn for folk som har ett annet språk og bare har lært norsk en eller annen gang som barn. Men båt liggende mellom uteliggere må jo være like morsom og det kom jo i en annen tråd :giggle:

@Martine29f Må vel ringe dem https://ulvan-rederi.no/tjenester/lystbat/ på mandag siden som vanlig er det dårlig med veiledende prisliste så man kan se om dette er en tjeneste til 10 000 - 30 000 eller 100 000 - 300 000 per båt tatt med på veien ned eller opp. Angående lystbåt står det frem til Stavanger, men på anløpshavner har de jo Horten også.

Ellers ganske rart med tanke på at mesteparten av befolkninga finnes jo ved kysten sør for Stavanger og hele veien til Fredrikstad. Men så er det kanskje ikke så mange som kjøper båt i Nord-Norge istedet for nærområdet.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 8 timer siden:

@index Alt er jo sammenlignbart båter i Nord-Norge har ofte lavere pris enn tilsvarende som er i Oslofjorden f.eks fordi det er langt færre potensielle kjøpere i nord. Hvis man skulle bare tatt "båt her og nå" så hadde hele tråden ikke hatt noe mening om det skulle være "normal pris" og ikke "lav pris". 

Det er derfor det aldri blir båt på deg. For det er alltid noe annet som er større, billigere, hvitere, bedre. Bare synd at de allerede er solgt til noen som forstod at det var et godt kjøp...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Det blir jo båt til slutt slik som det ble med Alicraften. Bare en båt hvor det blir sabla mye båt per krone forhåpentligvis.

Nå har jeg også lært noe takket være den tråden, mange veldig kunnskapsrike inlegg fra erfarne folk og markedsobservasjon. I dag hadde jeg forstått at Princess 415 med nyere motorer var bra kjøp til 850 000 eller at Princess 55 med overhalte motorer til 1,3 mill var noe man burde ha gjort noe for å kunne betale for selv i Desember 2023.

Har også fått masse verdiful informasjon som at veldig godt vedlikeholdt Storebro 500 med MAN motorer er verdt 1,5-1,6 mill eller at sikkert også bra vedlikeholdt Princess 440 var verdt 1 million. Altså sluttsummen på kassalappen for 1988 Princess 45 bør være betydelig lavere (med mindre Princess 45 skulle være betydelig bedre vedlikeholdt) enn for Princess 440 som var minst 5 år nyere om ikke mer siden modellen ble bygget 1993 - 1997.

Før eller senere kommer det bra tilbud eller så blir det mulig å kjøpe den Princess 65 til bra pris og den viser seg å være fint vedlikeholdt.

Eksempelvis har @Komodo skrevet at "gamle dritere" ikke selges like raskt som eggene før påske så det vil jo kunne hende noen ikke vil ønske å vente lenge med salget og da blir det mulig med bra deal. Det var jo det som var tilfelle med Princess 55 i Stavanger eller den Princess 415. Noen ville selge det her og nå helst og ikke kanskje engang i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Tror mye av problemet ditt når det kommer til båt er at du sammenligner altfor mye forskjellig. At du snakker om båter som ble solgt tidligere til den og den summen betyr jo null nå. Eller at en annen sa en sum han kunne solgt båten sin for. At du vil ha den motoren for den var i den båten du prøvde.

 

Her får du råd i massevis, men du vil alltid ha noe større eller sammenligner det med noe tidligere eller en som sa han kunne selge en storebro til en viss sum. 

 

Skjønner godt at du har en drøm om en stor hvit båt, men det er ikke alltid det er størrelsen det kommer ann på! Hjelper ikke om du har en mekaniker som kan hjelpe om den store hvite båten dæver når du er på tur med familien i frisk bris. 

 

Håper du ender opp med en båt som er i teknisk god stand. For det er jo faktisk det som betyr noe. Er ikke som med en alpina b7 på autoban du bare kan svinge inn på veiskulderen om det skulle skje noe. Du er faktisk på sjøen. 

 

Lykke til i jakten!

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Morten90 Ideen er jo at båten blir såpass mye preventivt vedlikeholdt i havn at nesten eneste sjanse for at to motorer dævver samtidig er om det er noe dritt i dieseln som de selger på havets bensinstasjon.

Når jeg var i denne Storebroen så hadde man jo en følelse at ting er topp vedlikeholdt og det var ingen følelse av at "her synger ting på siste verset og kan dævve når som helst". Så det er jo derfor jeg sammenligner fordi jeg fikk jo aktuell selvvurdering av pris fra eiern.

Blir jo samme når andre eiere forteller hva de egentlig har solgt båtene for, da ser man jo at man bør ønske rabatt eller vente på at "ferdig rabattert" som den Princess 415 dukker opp fordi noen vil selge "her og nå" og ikke sitte halvt år eller 1 år senere med fortsatt usolgt båt som ikke har magisk blitt mer verdt i mellomtiden.

Man ser jo også hvilke tilbud som blir solgt på finn også blant ikke interessante båtmodeller så er det som oftest det hvor man får tanken "å dette er rimelig i forhold til øvrige priser for lignende båt". Folk starter jo gjerne med selgers svar på kjøpers skambud altså ofte er første annonsen til "skampris".

Blir jo som de nyere Princessene hvor noen tilbyr 9 år gammel til nesten 7 mill og 12 år gammel til nesten 5 mill. Og selv til 6 mill og 4 mill så er det jo "sabla dyrt" selv med tanke på at splitter ny koster over 12 mill (men er litt større siden minste er F45 som selges). De er jo langt ut av garanti perioden.

Også her på forumet eier av snart 16 år gammel båt (2008 modell) @Tom Rør har fortalt at folk ønsker mer penger i dag for 16 år gammel enn hva det kostet som 5 år gammel. Så dette er jo langt forbi inflasjonen og dermed delvis drømmepriser folk annonserer båt til også blir båtene som blir annonsert til det som ser ut som betydelig lavere pris solgt lynraskt. Imens resten står der.

Jeg har jo laget hele denne tråden for å lære ting og kunne også få kjøpt masse båt per krone, hvis jeg ønsket å betale hva selgere ønsker å få av "skampris" så hadde jo hele tråden ikke hatt noe mening.


@casie Altså Princess 65 var vel det ønsket av dødsboet å få 2,5 mill og mitt ønske var å ikke betale mer enn 2,5 mill med MVA til Norge. Foreløpig har det endt opp med 2,2 imens de påstår noen andre står og banker på døra med 2,0 mill og vil kjøpe. Men jeg kan jo ikke by mer enn jeg har så vil vel finne ut av om noen andre virkelig vil betale 2 mill eller om det er for å få meg til å betale mer enn jeg egentlig har.

Uansett båten gjør jo massivt inntrykk men går det ikke å få den innenfor nåværende finansielle grenser så går det ikke da får man vente til man enten har mer penger i fremtiden og ny båt dukker opp eller kjøpe en "midlertidig båt" som heller ikke skal være "hiv penga ut vindu" bare fordi jeg får lett råd til alt uten foreldre. Det skal også være "ett kupp" og derfor bruker jeg jo informasjon fra folk om faktisk verdi og prøver å få vite så mye som mulig både fra finn og fra erfarne båteiere.

Så når jeg får info at Princess 440 "levert" Sørlandet kostet 1 mill og var antagelig en modell mellom 1993 - 1997 så betyr det at tilsvarende båt (Princess 45 er vel midt i mellom Princess 440 og Princess 460) som er både eldre båtmodell og motormodell ikke burde ende opp å koste 1 mill etter henting fra Nord-Norge men betydelig mindre. Ellers så bør man vente til det dukker opp noe annonsert i Sør-Norge som f.eks Princess 415 var for ikke lenge siden med nyere motorer til 850 000.
 

Link to post
Share on other sites

casie skrev for 5 timer siden:

Mulig det står her et sted, men hva er pris på princess 65 foteren?

Hvorfor må du trådstarter komme med mange sider svar når svaret kunne vært et enkelt tall? 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...