Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Hvis bakenden av båten ser ut til å være 20 cm over vannet så er det ikke rare bølgen som trengs for å få bølgesprut :D Eller sånn virker det for meg i hvert fall da.

Vi skjønner poenget ditt nå, men det er jo helt tydelig at du mangler erfaring her. Båter med aktercabin er jo rett og slett uegnet til fisketurer. I tillegg er den som andre nevner her i veien når du skal legge til osv.

 

Støtter deg forøvrig i en ting: Hvis du liker en båttype så må du for all del kjøpe en slik uavhengig av hva vi andre sier her! Dette med fisketurer osv. er for alt jeg vet underordnet. Det viktigste er jo at du får en båt du trives med! At du ikke ønsker å gå for en Princess Riviera eller andre av daycruisertyper har jeg full forståelse for, det kunne ikke jeg tenkt meg heller.

 

En ting står jeg imidlertid for. Det er at du må skaffe deg en mindre båt (maks 30 fot) inntil du får opparbeidet deg nok praktisk erfaring med båtliv, vedlikehold og manøvrering. Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Når man tenker på det å manøvrere seg inn på båtplass (siden folk ikke liker ordet parkere) så kan jeg ikke forestille meg hvordan aktercabin kan påvirke dette hvis man kjører inn i plassen med baugen først. Med mindre dere liker å manøvrere seg inn med bakenden først og baugen klar for utkjøring.

 

Når det gjelder det å skaffe seg mindre båt så er det jo sikkert bra idee med overgangsbåt også økonomisk, derfor pløyer jeg annonsene for å finne frem til slik tilbud som den på Ailcraften til 89 000 som jeg ikke fikk kjøpt. Og som ikke ligger i "verdens ende" slik den eneste båten på finn.no i lignende prisklasse og størrelse gjorde.

 

Forresten er så høy pris riktig på en slik båt fra 1987: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75394222 ? Eller er det selger som har drømt seg bort? Er jo prisen for en Princess fra dette årstallet. Men ser på alle båter i nærheten for å få med meg hvordan de ser ut live.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis bakenden av båten ser ut til å være 20 cm over vannet så er det ikke rare bølgen som trengs for å få bølgesprut :D Eller sånn virker det for meg i hvert fall da.

 

Hadde en liten tresjark i flere år, der rekka kanskje var 40 cm over vannlinja. Opplevde aldri at det kom vann over rekka, selv ikke i god frisk bris med 1 meters bølger (inne i fjordene blir det sjelden mer). Det kunne skvette litt over baugen når man gikk mot og stanga inn i bølgene. Men det var alt. Å ligge i ro og fiske var aldri noe problem. Du skjønner, når det kommer en bølge, så løfter den båten opp, slik avstanden ned til vannet blir omtrent det samme, uansett hvor stor bølgen er. Det er kun dersom man kommer ut i brottsjø (svære, krappe, brytende bølger) at det kan bli farlig. Men slike områder og værforhold holder man seg unna.

Link to post
Share on other sites

Hva om sånne krappe brytende bølger plutselig oppstår når man er ute på Skagerrak f.eks? Så skal man inn til havna også blåser det mot land ergo så kommer disse bakfra, da er det vel fint med skikkelig stor og fin båt som Princess 414/435. Ellers liker jeg også andre egenskaper ved slike båter og synes generelt disse er pene.

 

Uansett så leter jeg foreløpig etter en overgangsbåt og håper å finne et like bra tilbud som Ailcraften 31 til 89 000 var spesielt med tanke på at den måtte ikke hentes noen steder ifra men var i nærheten. Dessverre ombestemte selger seg og solgte den ikke.

Link to post
Share on other sites

Hva om sånne krappe brytende bølger plutselig oppstår når man er ute på Skagerrak f.eks? Så skal man inn til havna også blåser det mot land ergo så kommer disse bakfra, da er det vel fint med skikkelig stor og fin båt som Princess 414/435. Ellers liker jeg også andre egenskaper ved slike båter og synes generelt disse er pene.

 

Slike bølger kan nok oppstå plutselig, men som regel ikke hvor som helst. Det er visse betingelser som må være til stede. F.eks. grunner i et ellers dypt farvann, eller områder med mye strøm, begge disse i kombinasjon med dårlig vær fra ugunstig retning. Riskoen for dette er større nært kysten enn ute på åpent hav. Lærer man seg slikt, f.eks. at man ikke bør gå der og der i det og det været, så går det som regel helt fint.

 

Om man skulle få "uterommet" i båten fylt med vann, er det uproblematisk så lenge åpningene som slipper vannet ut igjen er store nok.

 

Risikoen er vesentlig større for at båten begynner å lekke, f.eks. ved at en skroggjennomføring (vanninntak eller toalettutløp eller noe sånt) svikter. Risikoen for det er større jo eldre båten er. Ryker f.eks. en toalettslange, kan båten fylles med vann før du merker det, der du sitter og nyter livet i solskinnet på flybridgen.

Link to post
Share on other sites

Håpet da at slike gode skrog ikke plutselig får et hull i seg imens man er ut på havet. Når det gjelder sånne slanger, utløp, innløp osv. så tenker jeg det er god idee å ha en båtspesialist til å se over alle for å være på den sikre siden. Takk for mer nyttig info om hva som bør undersøkes på en stor båt for at den skal virkelig være trygg å ferdes på Skagerrak med.

Link to post
Share on other sites

Ellers er drev noe som virkelig "dævver" såpass ofte at man må unngå dette for enhver pris?

 

De aller fleste båter som ikke har utenbordsmotor har drev under 30'

Så de dauer ikke hele tiden, men de krever mer vedlikehold og det er mer som kan gå gale... Og du har vel sagt at det ikke er noe du har planer om å gjøre selv. 

 

En kjempefordel med drev er at de har vesentlig bedre styring bakover enn fast aksel og ror... 

 

Hva om sånne krappe brytende bølger plutselig oppstår når man er ute på Skagerrak f.eks? Så skal man inn til havna også blåser det mot land ergo så kommer disse bakfra, da er det vel fint med skikkelig stor og fin båt som Princess 414/435. Ellers liker jeg også andre egenskaper ved slike båter og synes generelt disse er pene.

 

Uansett så leter jeg foreløpig etter en overgangsbåt og håper å finne et like bra tilbud som Ailcraften 31 til 89 000 var spesielt med tanke på at den måtte ikke hentes noen steder ifra men var i nærheten. Dessverre ombestemte selger seg og solgte den ikke.

 

Nå har vel de fleste som har kommentert den annonsen kommenter den med at du skal være glad for at du ikke kjøpte den... 

 

Og plutselige krappe brytende bølger... Plutselig krappe brytende bølger oppstår ikke ute på Skagerrak. For at det skal være krappe brytende bølger trenger man enten VELDIG mye vind, sterk strøm ene veien, med mye vind andre veien eller store endringer av dybden. 

 

Hvis bakenden av båten ser ut til å være 20 cm over vannet så er det ikke rare bølgen som trengs for å få bølgesprut :D Eller sånn virker det for meg i hvert fall da.

 

Jeg har brukt 20 cm et par ganger, mulig andre har gjort det også, uten at jeg har lagt merke til det. Men jeg snakker om hvor høyt du står over sjøen, allså, hvor dørken (gulvet) i båten er. De fleste båter har et høyere fribord enn 20 cm, selv om du står 20 cm over sjøen. (Hmm, nå står jeg faktisk fast, hva er "korrekt" benevelse av den delen av fribordet som på innsiden fra dekk og opp? "Rekke" trodde jeg var mer åpent enn skutesiden\fribordet?)

 

jaja, uansett hva det heter, så er det som regel et par veier sjøen kan komme seg ut, ganske fort. 

 

Og når du ligger og fisker, så prøver man som regel  ha baugen mot sjøen...

 

De har regndress  :giggle:

 

:D eller flytedress. Regatta Fisherman <3

 

Disse to båtene uten akterkabin virket godt beskyttet med grei bakpart noe lavere på sunseekern. Det er på de nyeste båtene at fabrikkene har begynt å bygge båt med 20 centimeter "forsvar" bak fra bølgene eller det ser sånn ut i hvert fall. Den eneste tanken som slår meg når jeg ser på bakparten er at en stor bølge kan "hoppe oppi" og bli liggende inni som i ett badekar før den lenses ut av "selvlensende greier". Men dersom bølgene er så store så bør man vel ikke være ute med båt, men av og til kan de jo bli store imens man er ute og det kan blåse mot land slik at man får dem bakfra når man er på vei tilbake.

 

Ellers så er tanken at hvis man først skal ut med 500 000 eller mer så vil jeg gjerne ha en drømmebåt som jeg også kan bruke når jeg har skaffet meg mer kunnskaper om havet og båten og da f.eks dra på en langtur langs kysten osv. Imens en overgangsbåt den trenger ikke å være så stor, den kan være som ailcraften som jeg ikke fikk kjøpt. Sjekker finn hver dag om noe nytt har kommet :D

 

Har du et eksempel på en slik 20 centimeter forsvars båt? 

 

Som regel når man flytter på seg, så går man fortere enn sjøen, så bølgene tar ikke igjen og fyller båten hele tiden ;)

~Cral

Link to post
Share on other sites

Håpet da at slike gode skrog ikke plutselig får et hull i seg imens man er ut på havet. Når det gjelder sånne slanger, utløp, innløp osv. så tenker jeg det er god idee å ha en båtspesialist til å se over alle for å være på den sikre siden. Takk for mer nyttig info om hva som bør undersøkes på en stor båt for at den skal virkelig være trygg å ferdes på Skagerrak med.

 

Samt styring alt fra pumpe til sylinder, propellakslinger og lager, elektrisk anlegg, og skader på skrog. 

~Cral

Link to post
Share on other sites

Da er det en god del som man må få oversikt over og finne ut av at det er i god stand, godt å vite hva man skal få noen til å sjekke.

 

Når det gjelder: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=82453358 så var det noen kommentarer om at jeg ikke burde ha kjøpt den. Men jeg synes da fortsatt at det var et godt kjøp med tanke på størrelse av båten og det at den ble solgt av en næringsdrivende mekaniker som kunne blitt oppsøkt for vedlikehold til den prisen som han har lovet. Samme gjelder reparasjoner. For øvrig var jo motoren fra 1998 og man måtte ikke frakte båten noen steder. Da hadde jeg nå bare ventet på at våren kommer :D

 

Som jeg ser nå på markedet på finn.no så finner jeg ikke noe lignende tilbud noen steder i Norge med unntak for en båt som ligger i "verdens ende": https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85365601 og den synes jeg da ikke er like "pen" som Alicraften var. Viksunden i Florø kostet jo som 2 stk av slike Ailcraft "overgangsbåt" og den lå i Florø, nå ser det ut som den er solgt allerede.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forresten er så høy pris riktig på en slik båt fra 1987: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75394222 ? Eller er det selger som har drømt seg bort? Er jo prisen for en Princess fra dette årstallet. Men ser på alle båter i nærheten for å få med meg hvordan de ser ut live.

 

Som du sikkert vet er Scand et godt gammelt norsk kvalitetsbåtmerke og ikke noe engelske tekopp-greier slik som f.eks. Princess  :giggle:

En slik Scand Atlantic i oppgradert og god stand er nok relativt populær. Men den har jo denne akterkabingreia for svigermor....

Om den er verd prisen vil bare tiden vise. Trolig blir den solgt for et lavere beløp hvis selger har bestemt seg for å bytte båt.

Dessuten har den liten motor, og bildene var ikke så gode. Så den må jo sees med egne øyne, hvis den skal være i ekstremt god stand.

Det ligger jo flere Atlantic på finn til lavere pris. Men du får jo med en Tohatsu 8 hk 2-takt som er ettertraktet på markedet :smiley:  

 

Denne ser jo umiddelbart ut som et mye bedre kjøp med to ganske nye BMW 3,0 260 hk dieselmotorer fra 2010 (Yanmar BY260) og prisen er lavere.

Bare motorene koster jo flesk (særlig i 2010 med hk avgift), så her er det mye fin fart for penga.

Og moderat forbruk med moderat turtall i god marsjfart over 20 knop. Noe som betyr alt for meg.

Å måtte "snegle" seg avgårde i 15-18 knop med full gass er ikke noe hyggelig.

 

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80900153

 

Forøvrig diskuteres jo lengden på båten her. Den er jo egentlig 32 fot  https://baatplassen.no/i/topic/32081-scand-atlantic-32-eller-35-fot/

 

Eldre båter kan ofte ha større innvendig plass enn nyere båter oppgitt til samme lengde.

Nyere båter har ofte faststøpt badeplattform som regnes med i lengden.

 

Viksunden koster naturligvis mere enn Alicraft'en, fordi det er en skikkelig og moderne båt med gode egenskaper som folk vil ha.

Til den prisen regnet jeg ikke med at den kom til å ligge lenge. Slike kupp dukker opp med mer eller mindre jevne mellomrom og blir gjerne solgt fort, typisk innen en uke.

 

Her er også en norsk kvalitetsbåt, her med både flybridge og svigermorkabin.

 

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=84930750&fks=84930750

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men da skjønner jeg at det blir mye penger for lite båt dersom man kjøper ett populært merke, men derimot blir det håp at man også får mer penger for mindre båt når man skal selge det :D Og prisen i Stathelle er uansett satt opp i høyeste laget da.

 

Nord West er skikkelig fine finere enn Scand synes jeg, men det virker på prisene at det er igjen mye penger for mindre båt enn dersom man velger "tekopp-greier". Men ifølge google er Nord West konkurs og Storebro har tatt over, også var båten svensk og ikke norsk fra før av uansett? Eller har jeg misforstått noe? https://sv.wikipedia.org/wiki/Nord_West_Yachts Ikke at det gjør noe forskjell for meg vil bare vite "alt".

 

Når det gjelder kjøpet av overgangsbåt da trenger jeg ikke mer "kvaliteter" enn det Alicraften hadde i en båt som kan eventuelt "avskrives som tapt" dersom altfor mye svikter, men den virket helt grei. Viksunden var sikkert veldig god for noen som bodde i nærheten og ville ha akkurat den type båt. For meg så var det ikke akkurat det jeg letet etter + frakt over halve landet. Liker også "standard båt" uten tekniske forsøk som det med baugen. 

 

Er vel bare å fortsette å sjekke finn hver dag for å se om noe nytt dukker opp.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så det er da ikke bare å "hive" den på søppeldynga antar jeg, vel da er det best å få noen til å ta den gratis i den tro at man kan fikse motorn elns. Siden det er nok veldig ikke populært/lovlig å ta av alle merkinger og forlate den ett eller annet sted.

 

Men nå er jo dette "worst case scenario" håpet er jo at båten vil med vedlikehold og eventuelt noen greie reparasjoner hos mekaniker kunne fungere som en overgangsbåt. Den Viksunden var sikkert god deal det er bare det at man får så lite lyst å dra til andre enden av Norge for å kjøpe en båt man ikke synes er like fin som en båt som kostet halve prisen og var på stedet. 

 

Får pløye meg videre gjennom finn og poste hva jeg finner av relevante båter.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at vi nå har klart å få deg på riktige tanker på en del ting, så nå gjelder det bare at du endrer smaken slik at den passer litt bedre inn her på forumet :giggle:  Den Viksunden er en av de peneste båtene som ble laget på 80-tallet!

Link to post
Share on other sites

Denne er vel ikke for langt unna. Hendig størrelse, og den har drev men det har jo mange.

 

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85795528&fks=85795528

 

Her en Futura 900 ved "verdens ende" altså her jeg bor  :saint:

Denne har steinknusermotor (uknuselig).

Annonsen har en bra oversikt over hva som har vært byttet de siste 5-6 årene.

Viser jo hva som kan måtte beregnes på eldre båter.

 

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80822144

 

Her en mere overbygd Viksund-type, kanskje mere i tråd med trådstarters ønsker.

Tydeligvis nedsatt pris for 2 mnd siden, uten at det hjalp. Så her er det vel prutningsmonn så det holder kanskje.

Med radar og greier...

 

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81714129&fks=81714129

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Den Viksunden til 240 000 har jeg sett om den så ikke var i "verdens ende" så hadde jeg funnet det helt "høl i hue" å betale 240 000 når jeg ikke betalte 165 000 for den i Florø. Båten er helt grei bare ikke helt min konservative smak i baugen. Men hadde trolig gått for den Florø modellen hadde den vært noe sted her i nærheten, dog med litt vond bismak med tanke på at Alicraften kostet 89 000 og jeg følte ca. like meget trygghet/utrygghet angående "når dør motorn".

 

Når den gjelder den andre Viksunden så er den allerede over i den prisklassen hvor det skal være drømmebåt av typen Fairline/Princess og ikke "overgangsbåt". Skal man ut med 375 000 så kan man legge på de 125 000 og "go for it" i stedet for en "halvveis løsning".

 

Scanden ville vel bare vært god med tanke på gjensalgsverdi dersom motoren holder seg i live, ellers er det 200 000 for en mindre båt enn både Viksunden og Ailcraften hvis man skal tenke på eget bruk og ikke gjensalgspris.

 

Så når jeg tenker på overgangsbåt så skal den være betydelig under 200 000 og gjerne ikke slik at jeg får følelsen av å betale mye mer for det samme som jeg fikk i Alicraft 31 til 89 000. Den båten som jeg nesten kjøpte har vel ødelagt min kjøper glede da alt virker dyrt (mindre) i forhold.  

 

F.eks denne: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81038102 blir hele tida en tanke i hodet mitt: smalere båt, med mindre motor.... til nesten dobbel pris av Ailcraften. Hodet mitt er blitt spolert av den muligheten som jeg ikke fikk kjøpt :D

Link to post
Share on other sites

 Jeg tror neppe Alicraften var/er så fantastisk som den tilsynelatende har blitt i ditt hode men så lenge den du tror det  finner du nok ikke noen båt når alt skal sammenlignes med Alicraften til 89 000.

 

Jeg har kjøpt mye opp gjennom tiden og noe som er svært billig og gammelt er sjelden så bra som vi liker å tro. Når noe nesten virker for bra og billig til å være sant så er det neppe det heller.

Link to post
Share on other sites

 Jeg tror neppe Alicraften var/er så fantastisk som den tilsynelatende har blitt i ditt hode men så lenge den du tror det  finner du nok ikke noen båt når alt skal sammenlignes med Alicraften til 89 000.

 

Jeg har kjøpt mye opp gjennom tiden og noe som er svært billig og gammelt er sjelden så bra som vi liker å tro. Når noe nesten virker for bra og billig til å være sant så er det neppe det heller.

Vi er mange som har lært den leksen... 

Link to post
Share on other sites

Da er det en god del som man må få oversikt over og finne ut av at det er i god stand, godt å vite hva man skal få noen til å sjekke.

 

Når det gjelder: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=82453358 så var det noen kommentarer om at jeg ikke burde ha kjøpt den. Men jeg synes da fortsatt at det var et godt kjøp med tanke på størrelse av båten og det at den ble solgt av en næringsdrivende mekaniker som kunne blitt oppsøkt for vedlikehold til den prisen som han har lovet. Samme gjelder reparasjoner. For øvrig var jo motoren fra 1998 og man måtte ikke frakte båten noen steder. Da hadde jeg nå bare ventet på at våren kommer :D

 

Som jeg ser nå på markedet på finn.no så finner jeg ikke noe lignende tilbud noen steder i Norge med unntak for en båt som ligger i "verdens ende": https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85365601 og den synes jeg da ikke er like "pen" som Alicraften var. Viksunden i Florø kostet jo som 2 stk av slike Ailcraft "overgangsbåt" og den lå i Florø, nå ser det ut som den er solgt allerede.

Nå fikk du jo ikke kjøpt Alicraften, men en generell ting du må passe på er hvem som er selger. Uti fra den beskrivelse du har gitt er jeg overbevist om at selgeren (som ville stått på kontrakten) ville vært privatpersonen som ombestemte seg. Den næringsdrivende mekanikeren ville mest sannsynlig ikke akseptert noen reklamasjoner hos seg. Tenk også på dette hvis du handler gjennom megler, båtformidler eller lignende. 

Link to post
Share on other sites

Jeg sa det jo til mekanikern at jeg vil ha hans selskap på kontrakten og han sa det var greit. Han fortalte også om pris på service på motor og at den var så flott og hele pakka, virket jo også fint på prøveturen. Var også altmulig rart fra kartplotter til ekkolodd osv. som fungerte på båten. Eneste jeg stusset over var at han spurte to ganger om jeg ikke skal ta meg noen fisketurer og om jeg er sikker på at jeg vil ha den opp til lagring med engang (rett utenfor verkstedet hans er det båtopplag for en båtforening hvor jeg tror han er den ansvarlige og det er også en sybutikk for kalesjer på samme sted) men han sa han kunne fikse alt til lagring også og jeg kunne kjøpe lagringsplass, og få de stativene som kameraten hans brukte til å ha båten oppå. Tenkte uansett å se over skroget med engang båten blir tatt ut av vannet siden det virka så rart at han foreslo å ikke ta opp båten med engang hele to ganger. Men han sa skrog var i veldig god stand og at han ville skrive alt på kontrakten.

 

Så alt virket som fryd og gammen og det som ikke var fint var slitt innredning og litt slitt dekk osv. ting som altså har null betydning for meg så lenge alt fungerer. Så når jeg ikke fikk kjøpt så hadde jeg 2 tanker i hode (dersom det han sa ikke skulle vise seg å være sant da). 1. at han ville ikke stå for tilstanden på båten som han sa han ville underskrive (som dere tror). 2. Noe jeg trodde da var at han bestemte seg for å selv ta over båten fra kameraten og legge den ut til våren til en høyere pris når han uansett skal stå som selger i kontrakten. Altså med andre ord at selger skjønte prisen var for god.

 

For øvrig hadde mekanikern en flott svær Fairline som han eide på samme båtlagringsplass så han har både sitt verksted og sine fritidsinteresser på samme sted, virka ikke akkurat som en fyr som ønsker en klagende misfornøyd kunde med båten sin på lagring ved siden av hans egen. Dermed følte at dette var et trygt kjøp mye tryggere enn å kjøpe noe på andre sida av landet.

 

I hvert fall så har det fått meg til å se priser for båter på markedet som ganske høye og at med unntak for Viksunden (som jeg ikke likte helt utseendet på + den lå i en annen del av landet) så betaler man opp mot dobbel pris for båt som er både mindre og har mindre motor. Dermed har jeg vanskeligheter med å finne meg en "overgangsbåt" venter med spenning om noe spennende dukker opp i nærheten. Hadde Viksunden vært det så hadde jeg kanskje kjøpt den til den doble prisen til tross for at jeg ikke likte utseendet helt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hørt om noen som har solgt en eldre brukt fritidsbåt med garanti.

Eneste gang du kan oppnå garanti er å kjøpe innenfor de 5 første ny-årene hvor garanti og reklamasjonsrett er lovfestet dersom båt og motor er kjøpt gjennom norsk forhandler. 

 

Uansett hva det står i kontrakten ved kjøp av en 30-40 år gammel båt og motor til en billig penge, vil det gjenspeiles i kjøpesum og alder om hva du vil forvente å få. Er det oppgitt at motoren er 30 år gammel og den starter når du overtar den, så er det antagelig nok til at kontrakten er innfridd hvis det står  "i god stand". All videre risiko er kun din egen i det du forlater brygga uansett hva du forventer av "god stand" i ettertid.

 

Du kan heller ikke regne med å kunne reklamere på noe som helst på så gamle båter da oppdukkende feil og mangler er mer påregnelig enn det motsatte.

 

Du kan også glemme å kjøpe gamle båter av næringsdrivende i den tro at du har garanti eller reklamasjonsrett. Det finnes neppe noen båtforhandlere som selger gammelt brukt,  nettopp på grunn av reklamasjonsrisiko. Omtrent alt av profesjonellt bruktbåtsalg i Norge går gjennom båtmeglere, hvor du juridisk sett kjøper av forrige eier. Meglers "plikt" er kun å innkassere provisjon og gir deg ingen reklamasjons- eller garantirettigheter utover det som er nevnt over.

 

Denne tråden renner nå ettervert over av gode råd til deg. Det lureste du gjør er å kjøpe nyere brukt og begynne med en båtstørrelse som du vil beherske både både økonomisk og i bruk. Den vil du antagelig også løpe minst økonomisk risiko med fordi denne båten vil ha en 2. håndsverdi den dagen du vil selge.

 

Kjøper du en gammel bil får du alltids vrakpanten tilbake. Med et verdiløst båtvrak risikerer du verste fall å måtte betale noen titalls tusen for kranløft, transport og miljøavgifter for å bli kvitt vraket hos nærmeste spesialavfallanlegg.

 

En 40 år gammel Princess og en sliten, men rimelig Audi A8 er ikke helt det samme, hverken ved bruk eller kast.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hørt om noen som har solgt en eldre brukt fritidsbåt med garanti.

Eneste gang du kan oppnå garanti er å kjøpe innenfor de 5 første ny-årene hvor garanti og reklamasjonsrett er lovfestet dersom båt og motor er kjøpt gjennom norsk forhandler. 

 

Uansett hva det står i kontrakten ved kjøp av en 30-40 år gammel båt og motor til en billig penge, vil det gjenspeiles i kjøpesum og alder om hva du vil forvente å få. Er det oppgitt at motoren er 30 år gammel og den starter når du overtar den, så er det antagelig nok til at kontrakten er innfridd hvis det står  "i god stand". All videre risiko er kun din egen i det du forlater brygga uansett hva du forventer av "god stand" i ettertid.

 

Du kan heller ikke regne med å kunne reklamere på noe som helst på så gamle båter da oppdukkende feil og mangler er mer påregnelig enn det motsatte.

 

Du kan også glemme å kjøpe gamle båter av næringsdrivende i den tro at du har garanti eller reklamasjonsrett. Det finnes neppe noen båtforhandlere som selger gammelt brukt,  nettopp på grunn av reklamasjonsrisiko. Omtrent alt av profesjonellt bruktbåtsalg i Norge går gjennom båtmeglere, hvor du juridisk sett kjøper av forrige eier. Meglers "plikt" er kun å innkassere provisjon og gir deg ingen reklamasjons- eller garantirettigheter utover det som er nevnt over.

 

Denne tråden renner nå ettervert over av gode råd til deg. Det lureste du gjør er å kjøpe nyere brukt og begynne med en båtstørrelse som du vil beherske både både økonomisk og i bruk. Den vil du antagelig også løpe minst økonomisk risiko med fordi denne båen vil ha en 2. håndsverdi den dagen du vil selge.

 

Kjøper du en gammel bil får du alltids vrakpanten tilbake. Med et verdiløst båtvrak risikerer du verste fall å måtte betale noen titalls tusen for kranløft, transport og miljøavgifter for å bli kvitt vraket hos nærmeste spesialavfallanlegg.

 

En 40 år gammel Princess og en sliten, men rimelig Audi A8 er ikke helt det samme, hverken ved bruk eller kast.

Mye fornuftig her! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Vel den garantien næringsdrivende som undertegner kontrakt gir er for feil og mangler som fantes allerede før båten ble overdratt og som den profesjonelle part hadde eller BURDE ha hatt kjennskap til. Og mekanikern ville jo underskrive kontrakt derfor virket det som ett godt kjøp. Det fremgår av forbrukerkjøpsloven som er ufravikelig uansett tingens alder, er det feil så skal den næringsdrivende opplyse om feilene. Feil som oppstår senere er selvfølgelig kjøpers ansvar.

 

 

Uansett en båt som må muligens "avskrives som tapt" er jo mye bedre kjøpt til 89 000 enn å kjøpe like gammel båt til. f.eks 165 000 eller like gammel men smalere og med dårligere motor til 149 000. Er jo samme sjansen for at de andre båtene må "avskrives som tapt".

Link to post
Share on other sites

Ingen kan garantere noe som helst. Hvor lenge et kjølebend, gamle turboer eller kjølere holder er det ingen som kan se på utsiden. Eller hvor mye dieseldyr det er på dieseltankene, tilstanden på skroggjennomføringene eller når slanger til kjølevann, varmtvann, kjølevæske , diesel og olje morkner. Du finner INGEN mekaniker som selger deg en 30-40 år gammel båt med tilsvarende alder på motor med full garanti.

Vil du vente til denne 40-årige båten med full garanti dukker opp vil jeg i så fall beundre tålmodigheten din framover . Enkelt og greit så er det ikke slik båtmarkedet og bruktbåtkontrakter fungerer.

 

Les deg opp på trådene i forumet som ikke bare omhandler båter, men også bruktbåtkontrakter. Det kan være greit med litt forståelse om hvordan dette fungerer i den virkelige verden.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det virker til å være en stor fasinasjon for store båter til små priser. Dersom det kommer en stor båt til liten pris er det som oftest en hake ved det. Det eneste spørsmålet som gjenstår, er om du ser haken eller ikke. Jeg vil påstå at det nesten alltid vil lønne seg å gå for noe som er litt dyrere og oppgradert. Om tidligere eier har oppgradert for 300000 får han kanskje 50000 for det i merpris. Går du for den billigste og sparer 50000 har du 250000 i ventende utgifter, pluss utallige arbeidstimer for å komme ajour - for kun å sitte med en båt som er verdt 50000 mer. Nei, kjøp noe hvor tidligere eiere jar brukt penger, som du kan spare både bekymringer og penger på. Og er ikke lommeboka stor nok - anvend samme prinsipp på en mindre båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...