Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Okkaby skrev 4 minutter siden:

Så prøv å se for deg en vedlikeholds tråd for en Enorm Svær gammel driter hvor diverse Dæver hehe

Da blir din Storebro tråd rene barnemat hehe:giggle:

 

Jo, det har jeg helt klart en formening om ja! Da blir min tråd knapt nok et forord!:cool:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Nå er jo håpet at "enorm gammel driter" ikke skal være i samme tilstand som Storebroen var FØR @Chilli Solbris fikset denne.

"Enorm gammel driter" koster jo ikke prisen for "ett vrak", altså 2 mill i Norge var prisen for 80 foter som var i "vrak tilstand". Har ellers hørt "hemmelig" pris for Storebro 500 (skal selvfølgelig ikke publisere eller gjenfortelle siden eier har jo ikke gjort det på forum men bare fortalt) FØR fiksing, så den gjenspeilet nok at det ikke var "topp tilstand" på en 50 foter og med navn som er "mer verdt" enn Princess/Fairline i hvert fall ved 90-talls modeller.

Ellers feiler jeg kanskje å forstå hvor mye forskjell 15 fot gjør siden jeg ser for meg en "litt større Storebro 500" men om den Princess 65 er virkelig så mye større enn Storebroen så kommer jeg helt sikkert "dum som jeg er" falle helt for størrelsen siden den vil "ta kaka" :giggle:

PS. Når jeg tenker på noe "mye større" enn Storebro 500 så må det være noe sånt: https://no.yachtworld.com/yacht/2002-president-100-motor-yacht-8252276/ og tanken var at Princess 65 er vel bare "bittelitt" større :giggle:

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 2 minutter siden:

Jo, det har jeg helt klart en formening om ja! Da blir min tråd knapt nok et forord!:cool:

Ser fram til kjøpstråden tar slutt og TS velger seg båt. Venter med spenning på første befaring av båt.

 

Hadde sett fram til hentetråden skulle bli kommende Påskelektyre.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Boatmad Eventuell besiktigelse av Princess 65 vil jo først kunne finne sted når isen har forsvunnet fra Hjälmaren. Så det blir jo dessverre ikke i tide for "påskelektyre".

Ellers tror jeg ikke hentetråden blir noe som "tar kaka" skal jo enten ha den gode hjelper eller selveste @Chilli Solbris som instruktør på henteturen om Princess 65 skulle bli kjøpt. Så da blir det nok ikke fullstendig innknust og bulket båt og avrevne brygger på bildene :lol::giggle: Heller ikke noe "oi sånn" longside tilleggings kræsj inn i splitter ny båt til 30 mill og tilhørende hjerteinfarkter hos forsikringsselskapet.

Jeg antar båten kommer fint og trygt til Langesund med mindre den "dævver" underveis.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 14 minutter siden:

@Chilli Solbris


Det var denne https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=297185369 problemet er vel at henteveien er lang og båtens tilstand ukjent annet enn hva eier forteller. Og selv om den skulle som dekkslast (man blir jo dårlig av tanken at man betaler for å ikke ha båttur) så må den jo komme på noe måte fra Stavanger. Men man blir enda dårligere av tanken om at den skulle "dævva" ett sted på veien hvor man måtte da betalt alt fra gjestehavn til "tilfeldig random verksted" for å fikse den opp.

Men det burde jo komme massevis av båter til salgs om våren, men kanskje de kommer senere? Ellers er det utrolig "magert" år i forhold til hvor mange båter vanligvis ble annonsert på finn.

Jeg tror vel ikke den dævver! Men det er ting å ta tak i . På bildene ser jeg tæring på styrbord propell. Kavitasjonstæring er det ikke så langt jeg kan se. Det er vel inne ved bosset. Ellers vil det være nødvendig med litt oppgradering av navigasjonsutstyret kjenner jeg @XardasKSP rett. I tillegg er det nok en god del lag med bunnstoff her. Men totalt sett tror jeg du får mye båt for pengene her. Selv med oppgraderinger!
Båten som det er linket til her er helt sikkert en god båt. Så kjøper du den skal jeg nok klare å reise til Brønnøysund og seile den nedover. Og blir den fraktet til Stavanger skal jeg helt klart få den hjem til Langesund (eller hvor det var du skulle ha den). Båten ser velholdt og fin ut synes jeg. Har fraktet nesten tilsvarende båt fra Stavanger til Moss.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Chilli Solbris Det var jo fint å høre at du kunne hatt tid da blir det fort enklere å tenke på å hente båten siden antar at den gode hjelper ville ikke hatt tid fra Brønnøysund selv i marsjfart forbruk så er det nesten umulig at "havet er flatt" hele veien til Langesund så man kan bare "seile på".

Men poenget er at hvis en båt er nærme så greier den kanskje å komme til Langesund hvor mekaniker kan gi den litt fiksing. Hvis man skal oppgradere båten i Brønnøysund som f.eks propellen du nevnte så innebærer det at man må leie ut hotell også mekaniker må ha flere dager i strekk enn kun helga for å ta jobben der oppe.

Navigasjonsutstyr vil jeg sikkert ha noe mer moderne om det kommer i pakke med riktig ekkolodd for 10 gradern, men også for å montere ekkoloddet, fikse propellen osv. så må jo båten opp i Brønnøysund.

Foreløpig er uansett ideen å først sjekke Princess 65.

Så er det jo forskjellige "eventyr" på veien dit som at jeg ble vekket i dag 8 om morgenen ikke av å høre ca. 8000 euro tikke inn for Februar (25te er siste dagen før det blir frekt når VAT må betales i dag) men av en telefon om jeg ikke kan betale inn 42 000 euro extra til de 8000 for andel i fly fra fabrikk siden man trenger flere små også til wizzair studenter. I mellomtiden er jo ikke DA-42 kjøpt og tjener ikke penger selv om det ble betalt i September istedet for " "spesialtilbud" kjøp 80 foter til 2 mill i dag, gå konkurs i morgen når du finner ut av vedlikeholdet" :lol::giggle:

Så det er ikke alltid alt er like enkelt med business i Polen (og sikkert i Norge for den saks skyld det er ikke det samme som lønnsmottaker som får penga den 12. uansett om "Dovre faller" ) men jeg prøver jo å gjøre det beste ut av det så jeg får eventuelt kjøpt "enorm gammel driter" og foreldra slipper å selge fond eller leiligheter :lol::giggle:

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 33 minutter siden:

Screenshot_20240325_191214_Facebook.jpg

Det med at båten kan belånes på lik linje med fast eiendom er noe skikkelig tull!
Da skal du ha en meget god forbindelse med banken din for å få de til å ta pant i gammel båt. De aller fleste banker krever at båten skal være nedbetalt innen den er fylt 25 år. Og det gjelder egentlig uansett størrelsen på fritidsbåt.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Førstefender Den båten er under vurdering, men jeg på onsdag ned til Polen en tur for å komme tilbake på lørdag.

@enslagsgjest Ja det er jo en idee om "mekaniker" synes dette er bra nok. Likevel må det også være nok tid også alle deler må eventuelt være på plass. Nytter jo ikke at "mekaniker" sitter i Brønnøysund og ikke har noe å gjøre blir veldig dyr "ferie" for eier :giggle:  Siden mekaniker må jo ha fri fra vanlig jobb om det skal være mer enn en helg fiksing i Brønnøysund, også er det av og til ikke mulig å finne ut av alle deler ned til siste "skrue" ved kjøpssjekk. Og kommer det en skrue som mangler som de ikke har i Brønnøysund....

@Chilli Solbris

Quote

Det med at båten kan belånes på lik linje med fast eiendom er noe skikkelig tull!

 I Polen er båt på linje med småfly verdiløs for banken, de tilbyr å sjekke verdien om dette er noe verdt over 10 mill PLN (altså med dagens tilstander 29,5 mill NOK). Så dette er noe helt unikt i Norge at normal bank (altså ikke leasing selskap) finner båten å ha verdi.

Ellers liker små business i Polen best å ha forbindelser med diverse investorer, banken bryr seg jo ikke om de må ta noen og selge alt vedkommende hadde. Men investorer sitter gjerne bare og blir forbanna (som meg selv av og til :giggle: ) når ting kommer for seint og gjerne investerer mer og mer jo mer de kan tjene. Så det blir mye hyggeligere for bedriftseier at eiere av verdiene i bedriften er interessert i at den går så bra som mulig :lol:

Banken er jo som staten "du må til punkt og prikke og i tide, ellers så avslutter vi bedriften din eller tvangsselger tingen" med den eneste forskjell at banken ikke kan sende "torpedo" noe staten gjerne kan om noen ikke betaler skatten :lol:

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, XardasKSP said:

Men poenget er at hvis en båt er nærme så greier den kanskje å komme til Langesund hvor mekaniker kan gi den litt fiksing. Hvis man skal oppgradere båten i Brønnøysund som f.eks propellen du nevnte så innebærer det at man må leie ut hotell også mekaniker må ha flere dager i strekk enn kun helga for å ta jobben der oppe.

 

Er det mekanikker eller prinsesse du bruker for å mekke båt? :giggle: 

Ikke noe behov for hotel når man har en stor "luksusyacht" tilgjengelig vel :tongue:

 

Propellen ser jeg ikke noen grunn til å bytte før en hjemtur pga litt tæring. Går fryktelig mange propeller med litt groper her og der.

 

Ellers Fant jeg den enorme drømmedriteren din mens jeg kikket litt på Blocket.se

Annonsen ble lagt ut den 13 Mars.

 

Det styrker tanken om at SM har kommet over denne annonsen og tatt kontakt med selger fremfor motsatt. Det er slik det som regel foregår. 

 

Uavhengig av P65 hadde jeg sterkt vurdert en kikk på F50 (med eller uten "mekanikker" i første omgang, om jeg var deg siden den befinner seg nesten i nærområdet. Om ikke annet for å få en føling med type og størrelse tilfelle P65 ikke skulle bli aktuell eller solgt, så du ikke havner bakpå denne gangen også.

 

Den så vesentlig bedre holdt og mer oppgradert enn P45 i Brønnøysund, dessuten vesentlig større og og 1 hakk nyere design.

 

https://www.blocket.se/annons/orebro/princess_65_/1400552427

 

 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 2 minutter siden:

 

Er det mekanikker eller prinsesse du bruker for å mekke båt? :giggle: 

Ikke noe behov for hotel når man har en stor "luksusyacht" tilgjengelig vel :tongue:

 

Propellen ser jeg ikke noen grunn til å bytte før en hjemtur pga litt tæring. Går fryktelig mange propeller med litt groper her og der.

 

Ellers Fant jeg den enorme drømmedriteren din mens jeg kikket litt på Blocket.se

Annonsen ble lagt ut den 13 Mars.

 

Det styrker tanken om at SM har kommet over denne annonsen og tatt kontakt med selger fremfor motsatt. Det er slik det som regel foregår. 

 

Uavhengig av P65 hadde jeg sterkt vurdert en kikk på F50 (med eller uten "mekanikker" i første omgang, om jeg var deg siden den befinner seg nesten i nærområdet. Om ikke annet for å få en føling med type og størrelse tilfelle P65 ikke skulle bli aktuell eller solgt, så du ikke havner bakpå denne gangen også.

 

Den så vesentlig bedre holdt og mer oppgradert enn P45 i Brønnøysund, dessuten vesentlig større og og 1 hakk nyere design.

 

https://www.blocket.se/annons/orebro/princess_65_/1400552427

 

 

 

 

Jeg har sagt det før og sier det igjen! Ta rådene fra @sap_2000 til etterretning!! Det lønner seg @XardasKSP!!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 For å være ærlig kom jeg jo ikke på tanken engang at båt kan benyttes til å overnattes i om mekaniker skulle fikse den der oppe. Først når noen nevnte det så kom det jo i lyset som fremragende idee :giggle: Men da måtte man eventuelt funnet ut av på forhånd virkelig alt av ting og skurer som vil måtte trengs til oppfiksing før tur.

Når det gjelder Princess 65 så antar jeg nok megler ikke jobber mer for selger enn han jobber for meg som kjøper og målet i dette tilfellet er salg til en av meglers kunder og ikke høyest mulig salgspris siden det ikke er selger som skal betale for tjenesten. Så her burde vel megler være til hjelp for å prøve å få prisen lav nok til at båt blir kjøpt og megler får sitt salær om regnestykket går opp til at båt kan kjøpes.
 

Quote

Den så vesentlig bedre holdt og mer oppgradert enn P45 i Brønnøysund, dessuten vesentlig større og og 1 hakk nyere design.


Utgangsprisen er også bare 210 000 unna fra å være dobbel pris i forhold til Princess 45 :giggle: Men den bedres av at båten er nærme og ideen er jo å se på den bare nå på onsdag så må jeg fly til Polen, da det er alltid noe når skolen får til ny stor kontrakt så må også gjerne investorene følge etter om de skal ha høyere inntekter for fremtiden.

Så skal ringe og avtale å se på den etter påske mest sannsynlig (med mindre eier skulle kjede seg i selve påska), men det er ett eller annet som er "feil" i designet av disse Fairline 50. Nå vet jeg ikke hva som kom først om det var Princess 55 muligens men Princess på den tiden hadde vel ingenting i mellom 45 og 55. Og denne Fairline 50 ser ut som noen brukte designet for Princess 55 og forkortet båten og det blir så "merkelig" vet ikke hvordan det skal forklares med det blir som Fairline 52 av mer moderne modeller i forhold til Fairline 58 Squadron eller Princess 52 i forhold til Princess 56.

Som om noen på en måte "pressa inn en modell der" ved å bruke designet til en annen modell ment å være større.

@Chilli Solbris

 

Quote

Jeg har sagt det før og sier det igjen! Ta rådene fra @sap_2000 til etterretning!! Det lønner seg @XardasKSP!!



Jeg er takknemlig for alle rådene fra @sap_2000 siden de er veldig gode så det er absolutt ett poeng å se den Fairline båten selv om av en eller annen grunn synes jeg Princess 55 er finere som om det var slik designet var ment å være før det ble brukt til øvrige modeller.

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 16 minutter siden:

Jeg har sagt det før og sier det igjen! Ta rådene fra @sap_2000 til etterretning!! Det lønner seg @XardasKSP!!

Dette rådet bør TS lese hver kveld før leggetid.

Om det lyttes til råd kan det bli Hentetråd :)

Har vert mange gode råd til TS i tråden som snart når 200 sider.

Kanskje får man lese om 1 befaring før side 200 ?

 

Link to post
Share on other sites

@Boatmad Forhåpentligvis en befaring i fra Sverige om det går riktig på onsdag så jeg ikke må investere mer, ellers får jeg beklage bryderiet og gjennoppta tråden til sen sommer / tidlig høst. Med mindre jeg går for en rimeligere båt som i Brønnøysund eller Oslo.

@sap_2000 + @Chilli Solbris + @Komodo + alle andre erfarne: Er disse båtene som er på finn "hele våren" eller pleier det å komme mye mer båter i april? Siden det virker som "rimelig magert" utvalg til å være våren.

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, XardasKSP said:

Så her burde vel megler være til hjelp for å prøve å få prisen lav nok til at båt blir kjøpt og megler får sitt salær om regnestykket går opp til at båt kan kjøpes.

 

Som regel er det en avtalt % av oppnådd pris som er meglers provisjon.

 

5 minutes ago, XardasKSP said:

Utgangsprisen er også bare 210 000 unna fra å være dobbel pris i forhold til Princess 45 :giggle: Men den bedres av at båten er nærme og ideen er jo å se på den bare nå på onsdag så må jeg fly til Polen

 

Du får sette mundbind på gjerrigknarken et øyeblikk :lipseal:. Du glemmer det vesentlige som har blitt påpekt hundre ganger. Man kan ikke sammenligne epler og bananer, samt at man får som regel det man betaler for.

 

Synsing fra hofta samt magefølelse sier meg at du vil få ett evaghetsprosjekt med den ene båten, mens den andre antagelig  i større grad kan brukes og nytes. Litt mekk, fiks og dævving må du uansett regne med, med det er langt mellom ytterpunktene.

 

10 minutes ago, XardasKSP said:

men det er ett eller annet som er "feil" i designet av disse Fairline 50. Nå vet jeg ikke hva som kom først om det var Princess 55

 

P55 kom først. F50 kom noen år senere og på tross av modellnavnet som indikerer 5 fot mindre oppleves den som nesten like stor og ble minst like populær. 

Personlig synes jeg den har mye lekrere linjer enn P55, men smak er jo en individuell sak.

 

13 minutes ago, XardasKSP said:

Og denne Fairline 50 ser ut som noen brukte designet for Princess 55

 

Samme designer (Bernard Olesinski) som også er nevnt og diskutert tidligere i tråden i mange innlegg.

 

14 minutes ago, XardasKSP said:

Som om noen på en måte "pressa inn en modell der" ved å bruke designet til en annen modell ment å være større.

 

Er vel heller P55 hvor de blåste opp det daværende nye designet til P35 og P415 som kom først opp til 55 fot

 

16 minutes ago, XardasKSP said:

Så skal ringe og avtale å se på den etter påske mest sannsynlig (med mindre eier skulle kjede seg i selve påska)

 

Ring først, så vet du fremfor å tro. For alt du vet kan jo selger foreslå at du stikker innom på vei til eller fra Gardermoen(så parer du fuel og km på bilen til mora di også) :yesnod:

 

12 minutes ago, XardasKSP said:

Er disse båtene som er på finn "hele våren" eller pleier det å komme mye mer båter i april? Siden det virker som "rimelig magert" utvalg til å være våren.

 

Dert kan vel bli noe mer utbud av båter på finn, MEN selgerene er som regel langt mer optimistiske i Mai og utover og det kan bli vanskeligere å prutte. Ofte brenner de inne med båten utover høsten og bestemmer seg for nytt forsøk til neste vår igjen da kjøpere sikker vil betale mer (tror de).:rolleyes:

 

Så kurant båt du kunne tenke til ok pris = ikke sløs bort tiden og la alle andre få muligheten først. 

Det har du allerede sett fere eksempler på allerede.

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Jeg skal jo ringe å finne ut av, nå skal jeg da fly fra Torp men om du mener denne båten er virkelig noe spesielt.

Megler fra Stavanger har jo også tilbydd lignende båt til litt lavere pris da han mente den kunne hentes på veien til 200 000 (vet ikke hvordan det skulle gjøres med Fairline 50 om Princess 45 er for stor for lastebil) det ble også tilbudt Princess 55 litt dyrere enn den som var i Stavanger men den hadde ikke overhalte motorer og også måtte hentes fra Italia. Uansett dette ville være altfor strevsomt å dra med seg mekaniker over halve Europa så blir enklere med Oslo eventuelt selv om det er ett eller annet med Fairline 50 som gjør den mindre vakker enn "riktig størrelse" på dette designet altså 55 og 45.

Ellers om ingenting slår til så er vel sen sommer og tidlig høst når "det brenner" å få solgt båter så de ikke overvintrer til neste vår antar jeg. Sen høsten er vel for sent da har folk godtatt at det skal "overvintre".

Link to post
Share on other sites

@Dykker Den har jeg sett lenge siden på finn, altså prisen er som for "enorm gammel driter" og det er noe med de Azimut båtene som gjør at selv om de tilsynelatende er like store så ser de ut som om de var små. Selv den til over 3 millioner som var på tvangssalg og var 55 fot så av en eller annen grunn som "liten" i forhold til Princess 56. Selv om tallene sier den skal være like stor men det er vel designet.

Mitt "design ønske" er at "enorm gammel driter" er gjerne designa så den ser større ut enn den faktisk er enn omvendt :giggle: Så i dette tilfelle om man skulle opp til 2 mill i pris så virket det mer fristende å legge på litt til og få 1996 Princess 56 med klassisk "stor hvit flybridgebåt" design. Og dette var også planen helt til Princess 65 1993 modell dukket opp til så å si samme prisen.

 

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg los på en "abnorm gammel driter" så hadde jeg tatt meg en tur til Sverige for bare å ta en titt på den i påska. Hadde sikkert fått lånt nøkkel også. Og hvis førsteinntrykket hadde gitt meg "gåsehud" så hadde jeg tatt med mekaniker på " final test"...

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Ideen er å se den en uke etter påske om isen har dradd, ellers må løse opp ett 50 000 euro greie i morgen uten at det saboterer min sommer. Siden det hele tida ender opp med at jeg investerer mer for å tjene mer så investere mer i en sirkel som aldri ender jo større skolen blir og jo flere store aktører som skal skolere fremtidige yrkespiloter der.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 26.3.2024 at 12.23:

@Martine29f Ideen er å se den en uke etter påske om isen har dradd, ellers må løse opp ett 50 000 euro greie i morgen uten at det saboterer min sommer. Siden det hele tida ender opp med at jeg investerer mer for å tjene mer så investere mer i en sirkel som aldri ender jo større skolen blir og jo flere store aktører som skal skolere fremtidige yrkespiloter der.

Om du ønsker en rimelig simulator på flyskolen så er der en til salgs.

Der kan du få en simulator til lav pris :)

satser på du oppdaterer historien i tråden framover :) med den store båtjakten :)

 

 

IMG_5968.png

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 17 minutter siden:

Ser for meg at den "store gamle driteren" ser slik ut:

 

image.png.49d58de649ae9c9c2d2734104fddfcf3.png

 

:giggle::giggle:

Hvor tråden ender lurer nok mange på :)

spennende er det.

Bind 1 er nå på ca 170 sider.

kanske blir det 1000 sider Vedr bind/tråd 2 (bruk og vedlikehold )om den kommer så langt.

satser på god lektyre framover Vedr stooor gamel driter :)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...