Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Teerex: Det norske næringslivet hadde sikkert blitt støttet av alle og solgt til hele Europa.... hadde det bare ikke hatt så "god hjelp" av staten ( men dette var da et ulovlig emne) så får vel holde med at jeg støtter norsk kalesjeproduksjon til en pent rabbatert pris :yesnod:  Og ellers alt som er såpass rimelig at det blir bare tungtvindt å lete etter rimeligere løsninger. I noen tilfeller så er jo ikke produktene produsert i Norge uansett som med Princess, Fairline, North West (i hvert fall de som bygges nå) og Storebro. Men Alicraften er i hvert fall norsk produkt :lol:

 

Ellers så skal jeg ikke ha en ekstra Alicraft (selv om jeg kunne tenkt meg å kjøpe presseninga og dedikerte opplagsstativer men det vil sikkert selger spare for kjøperen som ønsker å punge ut med 250 000) men aktercabin på en slik båt er sikkert fint for noen som skal bruke denne som hytte og ikke "fiskecruiser". Hvis den ikke brukes som hytte så blir det vel bare saktere fart, mer forbruk og mindre "fri område". Men alt etter behov noen har sikkert ønsket seg en slik med AC.

 

@pipe: De flinke folka på Slideberget som tok opp båten fortalte at den burde holde i noen dager uten å bli ødelagt av frost og i hvert fall til i morgen da mekanikern som jeg fikk kontakt til skal komme klokken 17:00 i morgen. Så jeg tenkte at det kanskje skulle gå greit da, men fikk SMS fra den gode hjelper om å få på en ovn så jeg tror jeg skal forsøke å koble noe til landstrømmen og få på varme så det helt sikkert overlever inntil mekanikern er der.

 

Jeg krysser også fingrene for at de på Sildeberget hadde rett og skal få på varme så raskt som mulig uansett så det blir lettere for mekanikern å sikre den i morgen. 

 

@glalaks: Finner ut av dette i morgen da skal det fylles på med kanne inntil tanken er full siden mekanikern sa at dette er viktig når den skal vinterlagres så ikke noe kan komme seg oppi som kondens. Drivstoffmålern er vel ubrukelig dersom f.eks tanken er halvtom og den viser at 1/8 er brukt da. Men finner ut av dette snart. Takk for gratulasjoner.

 

Nå er jeg urolig om ikke båtinteressen feiler på første steg grunnet frost men håper det lever litt til så blir det varmet opp.

Link to post
Share on other sites

De fortalte at de hadde en ovn som kan kobles til om man skaffer litt ledninger men forstod det sånn at båten lever i beste velgående til i morgen i hvert fall hvis den kunne leve i noen dager uten noe før frostsikring som de sa. Så jeg håper at de hadde rett, tanken var at det blir satt inn en ovn om morgenen så det i hvert fall ikke er delvis fryst vann når mekanikern skal komme og frostsikre motorn.

 

Ifølge den gode hjelper så kan deler av sjøvannet fryse men uten å nødvendigvis fryse helt og sprenge noe men det bør holdes varmt hvis det skal bli mulig å frostsikre.

 

Får vel ta med en sånn varmluftsblåser som ble brukt til husbygging i 2001 (den fungerer fortsatt) og koble den til nå da, ikke enkelt å være på den sikre siden. Trodde jo det skulle gå greit når de sa det ikke skjer så fort.

 

PS. Den har tilkobling kun til anleggsstrøm så kan ikke brukes da det er for lav spenning på vanlig strømuttak.... med min flaks så har det sikker dævvet allerede. Skal prøve å skaffe noe gassovn. Var maks -3,5 der båten er og nå stiger temperaturen kanskje det lever enda forhåpentligvis.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Feilpost, glemte at båten står på land.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Trodde normalt saltholdig sjøvann frøs ved -4? En kamerat sprakk sin motor med å vente her. Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg ikke tatt lett på dette - og ikke ventet 5 minutter til før jeg hadde organisert varme. Enten fra gass, parafin eller strøm. Eller rett og slett kjørt frostvæske igjennom - det er jo fort gjort. Med engasjementet i denne tråden får han vel "live" hjelp underveis.

 

Dersom du fyller diesel med kanner, så vær sikker på at du ikke får innblandet biodiesel - den liker ikke lagring.

Link to post
Share on other sites

Det gikk heldigvis bra med motorn og nå får den ekstra varme i form av en elektrisk ovn som var ombord i båten og som fungerer, vannet på bunnen hadde ikke fryst engang så da var det max -3,5 om natten slik værvarselet fortalte om Sildeberget marina. Ble forsikret engang til at ingenting kunne ha skjedd så raskt av den serviceinnstilte eier som jobber der. Så alt går vel med Alicraften og i dag får den besøk av mekaniker som kan absolutt alt om båt ifølge den gode hjelper sin anbefaling.

 

Avgiftsfri diesel ble hentet fra nærmeste bensinstasjon som ble anbefalt av de på Sildeberget så antar dette er en god diesel, det var i hvert fall ikke adblue til lastebil (den hadde fristende pris men må vel ha spesielle motorer) og de påstod på bensinstasjonen at det er samme diesel som til bilen. Rimelig var den ikke 10,70 kr litern (som til vanlig bil med statoil kort rabatt og rimelig pris en søndag kveld) men det skal bare fylles under korken for vinterlagring. Om våren så finner jeg sikkert noe sted i nærheten av vannet hvor man slipper kanner og kan bare fylle båten til noe finere pris som gjenspeiler at det er avgiftsfritt ikke "ja takk dobbel fortjeneste for bensinstasjonen" :lol:

 

Ellers fikk vi også info ved Sildeberget marina om kalesjemakere på Heistad. Det viste seg å være et par fra Polen som syr kvalitetskalesjer så det ble en prat der om båten og god pris. De skal se på båten faktisk 3 ganger i løpet av produksjonen så det blir en bra kalesje klar i mars før båten skal utpå. En grå med sort stripe blir passende til båtens farger og den skal være god i 10-15 år altså trolig lenger enn til drømmen om Princess 435 realiseres.

Link to post
Share on other sites

Bra det gikk fint inatt. Så det var meldt endel mildere der båten ligger enn her, og +grader allerede ved morgengry. Da går det fint. Husk at vannet i skutebunn hadde forrige eier blandet ut med frostvæske så det ville nok uansett ikke fryst med det første. Men etter mekanikerens runde idag kan du senke skuldrene og flytte fokus over til båtførerprøven osv. Da står den trygt til våren. Kalesja blir nok veldig bra.

Link to post
Share on other sites

@godthaab-: Gledelig at det gikk som de sa på Sildeberget, hadde ikke fått koblet dette om kvelden uansett det var låst dør frem til strømmen og en nedgang til en eldre brygge tildekket av is hvor man nærmest sklir ut i vannet på lyse dagen, men den brygga blir byttet til en ny en i vår og der skal det også være fine plasser i kanten.

 

Ellers så har alt sammen gått bra takket være din flotte hjelp så igjen en honnør til årets beste hjelper :thumbsup: ! Uten din hjelp så hadde alt blitt mye dyrere mye mer tungtvindt og båten hadde trolig fryst fast før den ville blitt fraktet med semi-trailer til vet ikke hvor da det var din anbefalte mekaniker som gav meg riktig kontakt telefon til Sildeberget (telefonene de har på nettsiden som virker utgått er det ingen som tar ) så alt ble fikset raskt. Etter mekanikerns runde blir neste punkt elektrisitet med mindre det er noe så simpelt at han tar det med engang. Båtfører avkrysning skjer i Februar. Så kan båten vente trygt til slutten av mars for bunnstoff, belgskifte, ny kalesje på og deretter ny sjøsetting for sesongen. Fisken utenfor Langesund kan føle seg truet :lol:

 

Igjen et stort takk for utrolig god hjelp både med kunnskap, kontakter og innmanøvrering på Stathelle "bonus brygge" var det virkelig vanskelig (og fortøyning der uten noe å fortøye til), Sildeberget er heldigvis uten sånn undervannstrøm og diverse vanskeliggjørende elementer.

Link to post
Share on other sites

Nå er båten blitt vintersikret av en fantastisk flink mekaniker som virkelig kunne alt og tenkte på absolutt alt som kan vedlikeholdes slik at båten blir bra. Det eneste som gjenstår nå er å skaffe stativ og pressenning over helheten. Ellers skal resten fikses til våren og mekanikern skal hjelpe til så båten blir så bra som den kan bli. Motorn er i hvert fall veldig god og skal trolig leve i mange år til noe som er gledelig, skroget har heller ikke grunnstøtt eller fått noen "rare" reparasjoner så det er også bra.

 

Ellers så hadde båten en livsfarlig detalj som blir fikset. Det antas at motorn ble montert inn istedet for 2 motorer som båten hadde før av en "hobby montør" og dermed har slangen med vannforsyning til drevet blitt montert uten stoppekran noe som medførte fare for at hvis det ble høl på den så ville båten synke uten at man kunne stoppe dette. Dette blir nå utbedret slik at det er helt trygt. Dieselslangen skal også utbedres med en ny en for den som var der fra før av kunne veldig lett sprekke og da ville båten fått diesel innvendig noe som ville medføre en diesellukt som ikke kan fjernes.

 

Av ting som ikke er slanger så ble det oppdaget at propellen er slitt og kan skiftes ut med en ny propell. Drevet er levende og fungerende men kan gjerne sandblåses noe som også blir gjort. Ellers blir båten som planlagt skrapt og malt med bunnstoff men dette fikser jeg selv. Gledelig med  enkle ting man kan mestre selv :giggle: Ellers så fungerte nå nesten alt elektrisk men elektrisiteten skal også gås over til våren slik at alt blir fungerende. Det skal også byttes ett batteri de to andre er fra 2015 og gode, dynamoen blir også skiftet og det samme blir olja på motorn samt noen nye filtre.  

 

Så skal Alicraften bli en veldig fungerende fin "fiskecruiser"  :yesnod: 

Link to post
Share on other sites

Du mener vel vanninntaket gjennom drevet til motor.

 

Tror ikke du må sandblåse drevet, det er jo av aluminium.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Teerex: Det var i hvert fall ett annet vanninntak enn det som ble brukt til å suge opp anti-frost væsken. Ellers så forstod jeg det som at det skal sandblåses kanskje det var også noe annet som skal gjøres med det, men det blir i hvert fall gjort til våren.

 

Ellers var det synd at mekanikern fikk ikke vært i båten imens den var på vannet og kjørte marsjfart i 20 knop, men han skulle se hvor mye omdreininger motorn tåler. For det var mulig at den skal ha en større propell for å være enda mer effektiv og siden propellen må byttes ut uansett så kunne man ha en best mulig.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

@XardasKPS: Avgiftsfri diesel ble hentet fra nærmeste bensinstasjon som ble anbefalt av de på Sildeberget så antar dette er en god diesel, det var i hvert fall ikke adblue til lastebil (den hadde fristende pris men må vel ha spesielle motorer) og de påstod på bensinstasjonen at det er samme diesel som til bilen.
 
 

Hvis det er ansatte på en bensinstasjon som hevder at AdBlue er det samme som diesel så er det på høy tid at de finner seg annet arbeid. Jeg tror ikke at en blanding av urea og diesel på tanken er bra for dieselpumpe og dyser. :nonod:

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Avgiftsfri (farget) diesel er jo fortsatt belagt med avgifter slik som f.eks. mva men ingen veiavgift.

Den brukes hovedsaklig til anleggsmaskiner, båter og annet ikke veifarende materiell.

 

Autodiesel til biler er jo ofte en annen standard, og dagens diesel er vel dessuten iblandet biodrivstoff.

For båter finnes det forvirrende nok også minst to typer diesel. MGO (marin gassolje) og diiesel etter EN590 standard. '

Sistnevnte er nok å foretrekke. Iallefall til de moderne common rail motorene.

Så har man jo vinterdiesel og sommerdiesel, så det er mye å holde rede på hvis man vil.

 

Adblue bør man helst ikke blande inn i båtverdenen  :smiley:

Det er et tilsetningstoff som fylles på egen tank på moderne dieselbiler med partikkelfilter osv.

 

"SCR er en måte å sprøyte inn urea i væskeform (AdBlue) bak partikkelfilteret i en dieselmotor for å omdannes til ammoniakk av varmen."

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Teerex: Det er nok ikke bare MVAen men mange andre "statlige gleder" i denne "avgiftsfrie" dieseln. For Russland har jo MVA og deres bensinstasjoner går ikke på statstilskudd når de selger diesel til det som tilsvarer 4 kr og av og til under 4 kr litern. Så det vel bare veiavgifta som er borte men uansett hvis en bensinstasjon tjener på selge denne til under 8 kr litern i Norge så vil den andre ha rikelig med fortjeneste i % om de setter prisen til 10,70 som er prisen til bil (med veibruksavgift) med rabattkort på søndagskvelden.

 

Når jeg kommer til en brygge hvor det er en drivstoffstasjon for båter og det står avgiftsfri diesel hvordan kan man vite om det som er på pumpa er MGO eller diesel EN590 hvor den sistnevnte er den som er god for motorn? Stathelle Marina var f.eks tomme for diesel men eller står det bare avgiftsfri diesel det står ikke hva det er som er oppi og før jeg hørte om så mange varianter av diesel så trodde jeg det bare var "en diesel". Og at blyfri var det eneste som kom i forskjellige oktantall og at 760i skal ha den som er 98 eller annet fancy som Vpower 99+ racing, Men dieseln trodde jeg det kun fantes en versjon av.

 

I hvert fall om noen vet om bra tankesteder som man kan ankomme fra vannet i Stathelle - Langesundsområdet så er det bare å fortelle samt gjerne informere om det finnes måter å finne ut av om det som selges er den varianten som er god for motorn. Motorn er ifølge mekaniker veldig levende og en slitesterk modell men det skader jo ikke å ta ekstra vare på den så lever den bedre :lol:

Link to post
Share on other sites

Det er EN590 Kvalitet i Langesund, sikkreste stedet i fjorden. Det er også tank på Wector marin, 200m fra da du ligger nå, de hadde diesel til 8,70 ifjor sommer, også EN590.

Nå 9,66kr pr liter ser jeg.

Forøvrig er det litt biodiesel i all diesel nå, takket være våre myndigheter..

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Førstefender: Takk da fant jeg denne: http://energi1olje.no/batdiesel/stathelle/. Var over 1 krone rimeligere avgiftsfri per liter enn på bensinstasjonen ved E18. Men visste jo ikke at den var der men bra å vite for fremtiden.

 

Ellers er prisen stort sett lik over alle "båtstedene" i nærheten? Kvaliteten på Wector Marina er like sikker som i Langesund hvis det også er EN590 ?

Link to post
Share on other sites

Er du helt sikker på det, Førstefender?

Nei, men det var det jeg ble fortalt på NorBunkring i Langesund, som selger mye diesel til fiskebåtene også. Han ristet litt på hodet av dette og sa dette kan skape problemer. Myndighetene sier det skal være 7% biodiesel i dieselen. Som en følge av dette fyller jeg Bio-protect 2, minst to ganger i året, dieseldyr elsker biodiesel..  Når jeg sendte mail til "energi1olje" fikk jeg samme svar, 7% biodiesel.

Litt mer om EN590 her:

http://www.tu.no/artikler/industri-i-kaldt-vaer-ble-filtrene-tettet-av-et-voksaktig-stoff-og-bilene-mistet-motorkraften/222810

 

Forøvrig ble jeg fortalt at dette også ble et krav nå med bioinnblanding i bensin, som ville kunne skape utfordringer med lagring av bil/båt osv

 

Kanskje det er sikrere å tømme tanken fremfor å lagre dem fulle av diesel? tiden vil vise..

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...