Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Ellers er prisen stort sett lik over alle "båtstedene" i nærheten? Kvaliteten på Wector Marina er like sikker som i Langesund hvis det også er EN590 ?

Wector er nok like sikker, de skryter av hyppig testing av diesel, står når den var testet sist på siden deres. Langesund har nok større omsetning og kanskje derfor sikrere diesel spes på denne årstiden, i sommer lå han ca. 10øre over Wector. 

Jeg vil gjerne beholde både billig diesel og butikken til Norbunkring i Langesund..  :wink:  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Men da er det bare å fylle på med bio-protect til våren også. På denne tiden av året så står båten i opplag og ble ikke fylt til randen da mekanikern sa at vi fyller ikke når dieselslange skal byttes men istedet putter på noe i tanken som skal hjelpe mot kondens osv.

 

Ellers fint med drivstoff i nærheten og fint med drivstoff i Langesund også. 10 øre er ikke mye forskjell verre med 1 krone og 10 øre per liter i forskjell (Stathelle Marina var tomme for diesel men deres pris var satt slik i forhold til den hos Wector) :lol: For øvrig etter å ha lest en forbrukstråd hvor en Princess 435 eier uttalte seg om forbruk i "saktefart" ser fremtidig drømmebåt enda "lysere ut". Men Alicraften skal nok bli brukt i noen år helt til jeg føler at båterfaringen har bygget seg opp sammen med vedlikeholds budsjett for eventuelle ting som "dævver" på fremtidig drømmebåt.

Link to post
Share on other sites

Trodde de bare var tomme for vintern utifra hva de på butikken der fortalte så opplyste de om drivstoff i Langesund. Men fint å vite at dette også finnes hos Wector Marina.

 

PS. Har du din egen båt på noen av bryggene i nærheten? Av store flotte båter har jeg kun sett Princess 385 og en annen lengre Princess en uten synlig modellbetegnelse på vannet i Skjelsvik. Foreløpig har ikke sett noe V42. Ser på båtene hvordan de ser ut i virkeligheten og ikke bare på bilde får bedre forståelse for hvor store de er. Princess 385 virket skikkelig stor og Princess 435 blir jo enda større :lol:  Må ha noe å glede seg til i fremtiden imens jeg skaffer båterfaringer med Alicraften.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du finner ut at både Alicraften og evt. Princess 4xx blir for små så kan du dra til Polen og ta en titt på denne.

Se spesielt slutten der de folder ut skutesidene til tidenes største uteplass i denne klassen  :saint:

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Teerex: Denne Galeon kommer til å ta 20 år før prisen blir spiselig (billig nok) på også liker jeg ikke helt designet....

 

Men denne er bare kongelig lekker hvis man skal drømme seg bort: http://www.yachtbroker.dk/baad/storebro-royal-cruiser-500-baltic/2076 om noe ett hakk over Princess 435. Men selv om jeg skulle engang ha nok penger uten lån (hvis f.eks familien er med på 50 % av prisen) hvis den vil i beste fall med litt verdifall koste 2x av det Princess 435 koster. Men med 1640 HK blir forbruket og vedlikeholdet sikkert ekstremt så ekstremt at man får brukt og kjørt båten betydelig mer ved å satse på Princess 435. Men Storebroen er bare konge lekker, hvis jeg rykker opp til advokat engang.... :lol: Får trøste meg med at barndomsdrømmen var Princess eller Fairline  :lol:  At Storebro finnes fant jeg ut av først på nett da disse ikke akkurat står i hver båthavn. 

 

Får glede meg med Alicraften foreløpig, stativer til presenning er på vei til butikken i Porsgrunn kanskje de kommer i dag.

 

 

PS. Hvis eurojackpot går inn så finnes jo Storebro 730 som det ikke er en eneste av til salgs i hele verden per dags dato, så rå er den at Princess 20M og Fairline Squadron blir mindre pent i forhold. Største båten man kan kjøre selv med D5L uten å være profesjonell :lol:

 

bilde

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I dag fikk Alicraften endelig sitt vintertelt etter å ha "fryst" (med vintersikra motor) i en og halv uke i påvente av at stativ skulle ankomme båtbutikken. Det ble vanskeligere enn antatt å sette opp stativ, fikk heldgvis fantastisk god hjelp av enda en hjelper som den gode hjelper (godthaab) kjente :thumbsup: Dermed ble det for mørkt for et bilde av teltet men har to bilder underveis.

 

Litt puslespill til å begynne med:

bilde

 

Og på vei opp over båten:

 

bilde

 

Nå venter Alicraften til slutten av mars da den får besøk av mekaniker så alt det nødvendige blir fikset perfekt, ny propell, nye slanger, nødstenging av vanninntak, nytt batteri, ny dynamo og utbedrede elektriske koblinger. I tillegg får den ny kalesje og av skjønnhetspleie fikk jeg et godt råd om å slipe gulvet og deretter lakke det med ny lakk. Ellers så er elementer innvendig vurdert til å være i god stand ikke noe som råtner eller holder på å gå i oppløsning. Dermed starter trolig sesongen med første fisking i slutten av mars eller begynnelsen av april som planlagt.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen bilder av ferdigmontert stativ?  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@alphaman: Blir stort sett bilder og turer rundt omkring i Langesundområdet kanskje kommer jeg meg så langt som ut mot jomfruland og Kragerø. Blir nok heftigere reisefortellinger og mer bilder i fremtiden når båten blir en P435.

 

@Teerex: Det ble dessverre for mørkt da det gikk med 3x så lang tid som jeg trodde til å montere stativet og det måtte også borres i noen av delene slik at det skulle passe perfekt og kunne tåle snø. Snøen var grei og ventet med å falle i en og halv uke og plutselig i dag kom det snø i Skien etter at båten har fått telt over seg.

 

Ellers så ble det ikke tatt bilde av siste etappen av komplett stativ før pressenninga ble dratt over den da kun faren min og den tredje gode hjelper var der da siden jeg måtte dra en rask tur til Torp flyplass (trodde vi skulle bli ferdig før 15:00) og hente dama før det ble krise (båten blir som kjent ikke fornærmet :lol: noe damer kan bli om man ikke er der tidsnok :giggle: ) da vi kom tilbake 1,5 time senere så var det mørkt og pressenninga holdt på å bli dratt over båten. Det siste som skjedde var en rask runde til bensinstasjonen som hadde kun 3 tomme kanner og ellers spylervæske i "poser". Så det ble europris 10 minutter før stengetid hvor vi kjøpte inn alle de tomme kannene de hadde til forundring fra betjeninga at vi kjøper så mange tomme kanner (de var ment til vinproduksjon tror jeg) :lol: 

 

Kannene ble halvveis fylt med vann og hengt slik at presenningen holder seg. Blir nok et bilde i dagslys av teltet når vi skal besøke båten og se om den har det bra om en stund, ellers blir det sikkert bilde av stativkonstruksjonen om våren når båten skal sjøsettes igjen. Det blir også bilder av delutskifting som den flinke mekanikern vil hjelpe med og litt skjønnhetspleie i form av sliping&lakkering av dekket (enda en ting som jeg tror jeg klarer å fikse selv i tillegg til bunnstoffet :lol: ).

Link to post
Share on other sites

Lignet jo på min  :smiley:

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ser litt tett ut. Passer på å ha litt luft inn i båten. Blir fort kondens. Med erfaring av lite snø her i Østfold. Så står min udekket i år. Har på kalesjen selvfølgelig. Samt 300 watt frostvakt. Knuste tørt og slipper å tenke på presenning som blåser av?

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Så lenge det er en liten åpning foran og bak så funker det nok bra.

 

Frost, snø og regn sliter på gamle kalesjebåter. 

På en ny moderne båt med sterkere kalesje osv. tar det lengre tid før tidens tann viser seg.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Draco24styling: Jeg fikk litt mye god hjelp av en god hjelper som den oprinnelige gode hjelper (godthaab) kjenner til å få til dette teltet, gikk dessverre ikke an å få det til bedre, er rimelig greit med luft på toppen.

 

@Teerex: Ligna litt har bare litt kanner istedet for å surre det rundt båten :lol: Ble anbefalt presenning både av marinaen og den gode hjelper så her vil ikke båten stå uten til neste vinter med ny kalesje heller. 

 

@SF: Spurte de på marinaen som tok opp båten og de fortalte at det er mer enn nok og egentlig trengte man ikke støttene foran så de hadde ikke noe mer støtter/krakker å tilby. Får håpe de har rett og kjenner vindforholdene ved marinaen sin.

 

@Christian.T: Dessverre har ikke vært på historiegransking i Arendal så fant ikke noe mer info om båtene eller når de ble produsert for førstegang. Alicraft 18 som jeg så bilde av i tråden din ser jo ut som en "forminska versjon" av skrogtypen til 31ern man kan se at de kommer fra samme produsent :yesnod:

 

PS. Alle som risikerer å kjede seg til helga med båten på vinterlagring kan støtte norsk spillproduksjon, Conan Exiles er kommet ut  :thumbsup:  I tillegg støtter det min drømmebåt fond indirekte  :giggle:

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Visste ikke at Conan Exiles var norsk laget! Jeg er jo 17, så er i rette alderen, i tillegg sitter jeg på kremen innen hardware for tiden. I7 7700K @4900, GTX 1080 @2.1, 16GB DDR4, Custom loop etc. Selv lan maskinen har I5 4670K og GTX 980Ti. Så skal definetivt sjekke det ut! 

 

Får gå på litt historiegransking selv, takk for svar! :-)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Tipper vi er alle i "rette aldern" så lenge det fantes spill da man var liten  :giggle:  Ekstra god underholdning i vinterperioden og betydelig rimeligere enn puben (selv om man bruker 30 000 på gaming PC (i7-6700 skylake, GTX 1080, 32 GB RAM, 1 TB SSD) så holder den i 5 år) med gaming av all slags spill. Men det finnes også norske spill av funcom, dessverre har de fleste blitt en økonomisk flopp (men topp før utgivelse (om man solgte aksjene imens leken ennå var god), dette er første spillet hvor jeg beholder aksjene etter utgivelsen også).

 

Håpet helst å finne historien som tydeligvis fantes før på nettet (noen hadde en nettside med Alicraft historie for mange år siden men den er dessverre borte), men man må nok på noe historiegransking kanskje noen av de som jobbet hos Alicraft har beholdt historiske brosjyrer og spesifikasjoner så disse kan scannes / tas bilde av.

Link to post
Share on other sites

Frost, snø og regn sliter på gamle kalesjebåter.

På en ny moderne båt med sterkere kalesje osv. tar det lengre tid før tidens tann viser seg.

Enig i det. Men her i Østfold har vi ikke hatt noe særlig med snø på 2 år. Lite frost. Men mye vind. Båten står hjemme så den sees hver dag. Er faktisk bedre klima i båten og slipper gnisninger fra presenninger. Så satser på at den tåler litt regn?

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Glemte sol og vind... og vær generelt. UV-stråler og sånt. 

En slapp presenning er jo ikke bra. Særlig ikke de som ikke har helt glatt overflate, da får man gnisningsslitasje etterhvert, hvis det er vindutsatt.

Men klimaet i båten er ikke noe problem med presenning så lenge man har et par åpninger i den.

Da kan man dessuten ha luke/dør eller vindu åpen i båten og slipper innesperret fukt som er det verste man kan ha i en båt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Tiden har kommet for at båten skal få seg ett ekkolodd som faktisk ser fisk. Har først fått et tilbud fra HØCOM hvor de påstår deres ekkolodd vil kunne se fisken ned til 250 meters dyp, etterpå har jeg fått en telefon fra mjøsservice hvor de påstår det er tull og at man trenger et mye bedre ekkolodd. Nå har jeg ikke noe imot å investere litt i ekkoloddet siden det kan vel bare skrus over til Princess 435 når jeg skal bytte til drømmebåten (siden ingen hadde betalt for det ved eventuell salg av Alicraften for å gå over til Princess 435 om ett år eller litt senere).

 

Så da er forslaget fra HØCOM:

 

Garmin Striker 7dv Chirp ekkoldd

Garmin GT23TM Chirp hekksvinger

Vårt tilbud kr. 7.142,- inl.mva.

 

Og forslaget fra mjøsservice:

 

Lowrance HDS-7 Gen3 Kartplotter / Ekkolodd

XSONIC AIRMAR SS175H-W m/20gr Tilt

Vårt pristilbud, kr 24990,- inkl mva.

 

Så er det store spørsmålet om noen her vet noe om ekkolodd og om jeg kan få en nøytral vurdering om at det er riktig og rettmessig å betale 24 990 for å ha sjans til å se fisk på 250 meters dyp og HØCOM bare surrer eller om versjon nr. 2 er litt "overkill" ?

 

PS. Hva tenker dere om at ekkoloddet skal være på utsiden av skroget? Ikke noe fare for at det blir ødelagt? Det er hva som er anbefalt av mjøsservice å ha det på utsiden.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...