Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

@Viking28-79: Jeg vet om dorging men har ikke fikset å skaffe rigg, dorgebar og hele pakka til det der så har ikke forsøkt meg etter sjøørreten. For øvrig vet jeg fra folk som fisker i elver osv. at det tar uendelig lang tid å få en sjøørret og at de ikke er så svære som havfiskene kan bli.

Jeg tror jeg er enda på det stadiet at jeg drømmer om virkelig stor fisk og hva slags art den er blir nr. 2 på en måte. I hvert fall så lenge største fisken jeg har fått i livet var 5 kg (onklene mine har mer flaks som sagt, han ene fikk før 15 kg torsk i Trondheimsfjorden ved Levanger for 17 år siden) ). Så en diger lange eller kveite (kveitene er vel alle svære) er kanskje større drøm enn en sjøørret hvor man må fange en av de største eksemplarene som finnes for å komme over 10 kg fisk (altså ikke noe som skjer uten bøtter med flaks.) Men dorgebar blir nok fiksa i løpet av sommern for da blir dorgeturen ikke en 8 timers bomtur uten en eneste fisk siden man får masse makrell som bifangst antar jeg.

Ellers pågår utredning av beste metode for å få til fiske ut på Skagerrak (så sluken/agnet kan nå bunnen) siden den gode hjelper synes 900 meter tau høres i overkant mye ut, men det er hva den erfarne sportsfisker som kjører garminbåten har fortalt "900 meter dreggtau" så det må vel være metoden for å få fiska på Skagerrak.

Hehe....der kom det et hyper-nautisk uttrykk :-) 

Det er ikke lett det der med vind og strøm :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Skjønner at jeg er heldig som har dratt opp en del torsk på 20-25 kg 300 meter fra båtplsssen, innerst inne i en fjord. 

Husk et en del av den store torsken har stikke til havs igjen. Den var bare innom for å gyte. -bare 10-11 måneder til neste sjanse. 

@Eureka: Har fått beskjed om det fra fiskebutikk eiern at den store torsken er dradd fra Åbyfjorden (han fikk en på 13 kg to uker før påske) men noen er enda igjen (eller kanskje det er de som lever i denne fjorden, eller er der for å spise silda) men de er da på 6 kg på det største som vi har fått da.

Til nesteår skal båten tidligere på vannet så da rekker jeg Åbyfjorden imens gytetorsken ennå er der.

@Komodo: Det er ikke mulig å andøve med motor fordi da går båten for raskt mot strømmen (selv på tomgang forover) og sluken kommer ikke ned på bunnen. Derav tanken om dregg, hvis garminbåten som er mindre (mindre avdrift) enn Alicraften bruker dregg så er det vel ikke mulig å få sluken/agnet ned på noen andre måter med den strømmen som er i Langesundsbukta.

Redigert av XardasKSP (see edit history)

Dersom du lar deg drive med strømmen burde vel båten holde omtrent samme fart og retning som strømmen. Sluken burde vel da synke rett ned til den eventuelt treffer en undervannsstrøm som går i en annen retning. Eller kanskje er det noe jeg ikke skjønner her, er det kanskje at du driver på grunn av vind som er et problem?

Sjarker har ofte en mesan som holder dem opp mot vinden ved behov, de driver fortsatt med vinden og strømmen, men de ligger ikke på siden og driver ikke så fort når de får baugen mot vinden. De har også ofte et sluregir som gjør at de kan gå veldig sakte.

Jeg, og veldig mange andre, fisker i strøm opp til 2 knop uten å oppleve de problemene du beskriver her. Det er helt normalt og enten drive med strømmen, eller holde seg i ro med å andøve. Siden jeg ikke tror du har sluregir så får du drive med strømmen og flytte deg av og til.

Kjøp deg en liten dorgemotor på noen få hester og sett den på hekken, den kan brukes til å holde deg i ro. Det enkle er ofte det beste.

@Midtpinne: Altså poenget er at båten driver sør vest imens sluken blir igjen der hvor den ble sluppet ned i vannet uten å gå ned mot bunnen da snøret bare rulles ut sidelengs. Altså båten driver raskere sør vest enn det sluken driver mot bunnen og til slutt trekkes sluken etter båten uten å ha nådd bunn.

Det er både strøm, bølger og vind som dytter båten bortover og alle faktorer tilsammen gir den altforrask drivfart. Samtidig så går det ikke an å andøve da båten likevel gjør større fart mot bølgene som da ikke er lav nok for å kunne få ned sluken. Derav kommer tanken om ankring siden det er det garmin båten bruker.

For øvrig vil jo problemet bare bli større når jeg kjøper drømmebåten siden folk sier at jo større båt desto mer avdrift og jeg ønsker ikke å kjøpe fiskeskøyte/kutter istedet for drømmebåt kun for at den skal drive litt mindre. Da virker det som ankring er en perfekt løsning mye bedre enn å kjøpe en båt som man overhodet ikke har lyst på :giggle:

Det er derfor jeg anbefaler en dorgemotor. Du får deg en for noen tusenlapper. Den er like billig eller billigere enn det utstyret du trenger for å dra opp 900m med tau og du kan bruke den til mer enn du kan med 900m tau.

Du kan bruke den til å holde deg mot strømmen, til å dorge med og som reservemotor i et knipetak.

Guest Avmønstret#

Som nevnt i tidligere innlegg, følg tidevannstabellen og få erfaring i hvordan strømmen går lokalt i forhold til den. Har drevet med dypvannsfiske utenfor Måløy i en rekke år, og der er det vesentlig mer tidevannstrøm enn ved Langesund. Poenget er det samme, skal en fiske dypt så må en ta hensyn til strømmen. I perioder på døgnet er det ikke noe poeng å prøve, da kan vi fiske på andre måter, fra land, dorge osv. Pluss at det er plasser hvor strømmen ikke tar på samme måte som fortsatt er fiskbare selv om de er dype. 

Hva skjer om du til slutt klarer å ankre opp, i strømmen, og skal slippe ned agn og søkke...? Jo da ender du med å slippe ut en zillion meter snøre fordi båten står stille "og havet fyker forbi"... det er håpløst hvis en skal ned på 2-300 meters dyp. 

--

Om du først skulle ankre så vil jeg gjette at det er linetau som brukes, tynt og sterkt, og et relativt lite anker. Ankeret må også settes opp sånn at det er festet i "tuppen" med et stykke tau mot stokken som ryker hvis du belaster det nok. På den måten kan du kjøre løs ankeret uten å miste det, eller x hundre meter line. 

En teinehaler er nok tingen, men har også lest (har ikke prøvd selv) at en kan kjøre opp ankeret ved å hekte ei stor blåse på lina og kjøre på så blåsa bremser i sjøen og ankeret blir dradd opp. Å dra opp 900 meter linetau med et anker i enden kan du bare glemme, det gjør du uansett bare en eneste gang ;-) 

--

Og som de andre har nevnt så skjønner jeg ikke helt hvorfor du ikke klarer å "kjøre i mot" strøm og vind.. En trenger jo ikke å ligge stille på samme flekken når en skal fiske 2-300 meter ned, en kan reke en stund, gå i mot, reke en stund, gå i mot osv. Og etterhvert som en blir kjent med bunnen så kan en også finne seg lengre "linjer" som er ok å reke etter mens en justerer mot bunnen med snøret (om en reker med strømmen kan det da bli lettere å nå bunnen). Her blir det da et poeng å se på kartet, sett opp mot strømretning og vindretning. Og selvsagt se seg ut overettmerker på land, evt bruke elektroniske hjelpemiddler. 

Noen ganger har en flaks og vind og strøm går mot hverandre og en ligger ganske rolig, andre ganger går de samme vei og en reker raskt osv, osv. 

Og noen ganger kan det være ulike lag med strøm på vei ned, noe som kompliserer enda noen hakk ;-) 

Guest Avmønstret#

For 30+ år siden lånte jeg en rana robåt med 2hk påhengs. Kryssa Rongsfjorden i ganske ruskete sjø etter å ha overnattet bak en tømmerstokk på stranda på Langøya ved Langesund natta før. Hadde sovepose, kokekar og en presenningsbit stor nok til å ligge på og trekke over. Ferden gikk fra Helgeroa dagen før og målet var Stråholmen. Ingen kart eller navigasjonsmidler, men hadde en seilervest liggende i båten. 

Kom til Stråholmen, dro båten opp på stranda og overnattet en natt der også. Nydelig plass, har ikke vært der siden men skal snart legge turen innom igjen. Kom i prat med flere der ute og koste meg fælt med bålkos på stranda om kvelden osv. 

Dagen etter var tiden inne for hjemtur. Været var bra så jeg bestemte meg for å gå ytre rute rett over mot Helgeroa i ett jafs, men jeg holdt meg allikevel relativt nært land. 

Går jo grådig tregt med 2hk og etterhvert så dro vinden seg opp fra sørlig retning så jeg ble presset mer og mer mot land. Sjøen vokste og jeg klarte ikke å holde vekk fra land og ble blåst mer og mer inn mot Store Såstein. Prøvde å gå rett i mot for å komme meg "rundt" neset på Såsteinen, men det gikk ikke.

For meg, stående i ei lita jolle, så det ut som det gikk i ett med brått mellom Store Såstein og Mejulen, og det var mellom de jeg måtte for å komme i le av vind og sjø. Vesten ble tatt på og jeg mente jeg så ei renne hvor det ikke brøyt, krysset fingrene og snudde jolla for å gå med vinden og sjøen inn.

Når jeg kom inn i mellom øyene og mellom alle skjærene toppa bølgene seg og brøyt inn over jolla og motoren så jeg var kliss blaut fra nakken og ned. Jeg håpte at motoren ikke stoppa for da...  

Og jaggu gikk deg greit. Poppa inn i ferietrafikken bak Store Såstein. Gikk i land på en holme, husker at jeg skalv på hendene, for å roe meg ned et par hakk. Og siden det var så mange andre båter utpå tok jeg sjansen på å krysse Rongsfjorden selv om sjøen og vinden ikke var helt på lag. Fikk mange rare blikk av passerende båter men var selv mest redd for å ikke bli sett av "sværinger" ettersom jeg selv forsvant lett mellom bølgene. 

Kom tørrskodd til Langesund og tok indre leia til Helgeroa, ble sent før jeg var i havn igjen :-) 

---

Om ikke akkurat verdens tøffeste havstykke så allikevel, kan være tøft nok om man er liten nok. ;-) 

Altså poenget er å slippe slike tøffe opplevelser som Pinkvin sine i småbåten, ikke alle synes det er såååå kos å frykte for livet derfor liker jeg å ha så stor båt som mulig, ellers er bølgene mot Rognsfjorden ikke noe annerledes enn de som er utenfor Langesund hvis man går litt lenger øst for skjæregg. Altså så lenge det ikke er uvær helt fint å komme forbi bare ikke mulig å fiske i og som jeg har fortalt er ikke problemet at man bytter fiskeplass.

I Åbyfjorden (man må forbi rognsfjorden for å komme til trolig eneste fjorden hvor fisken liker seg i Langesundsområdet) driver båten hele tida men den driver sakte og det er hele cluet sluken kommer i bunn fordi båten driver sakte i fjorden kun skjøvet av vinden trolig.

Ut på Skagerrak driver båten så raskt at sluken kommer seg ikke ned på bunn selv om det er så grunt som 60 meter ved en kant så får man ikke sluken ned på bunn rett og slett den blir værende høyere oppe i vannet. Om båten settes i gir forover så går den i 2 knop minst og da kan man gjerne dorge bak båten men sluken kommer ikke ned til bunnen men følger etter båten. Klart man kan slå på og slå av motor osv osv. men da må man sitte og drive med ratt og motor hele tida og ikke med fiskestanga også bør man også gjerne bli godt øvd for å klare å noenlunde holde seg på plass så sluken kan nå bunnen det samme skjer jo med dorgemotor man må holde på med motorn og ikke fiskestanga.

Derav ideen om anker da driver båten rundt ankeret vel? Og da går sluken ned i bunn og da gjør det ingenting om den forflytter seg bortover så lenge den er helt ved bunn så får man bare fisket over større område av bunnen altså større sjanse for at den møter på en fisk der nede. Og hvis dette fungerer løser det jo problemet med fremtidig båt for da trenger jeg ikke å kjøpe "fiskeskøyte med dyp kjøl" men kan kjøpe en "lekker drømmebåt" av typen Princess/Fairline/Storebro/Nord West ol.

@Ingar: Men anker fungerer vel like greit med større båt også da? For øvrig har fått tips fra den gode hjelpende mekaniker at det bør holde med 500 meter tau og at man kan bruke ankervinsjen og bare ha overskuddet av tau utenfor boksen som er ment til tau så burde det gå greit å ankre ved norgesrenna. Skal spørre eier av fiskebutikken i Langesund om hvilket tau kan benyttes da den gode mekaniker rådet å spørre der om tauet.

Ellers som sagt stor båt hjelper med å slippe å oppleve seg "truet" av havet :giggle:

Tror du kan glemme å dra opp 500 meter med en ankervinsj, da slår motorvernet ut. De aller fleste ankervinsjer går noen minutter før de krever pause.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Om du ikke legger ut så tungt utstyr kan du prøve denne teknikken: Dregge på dypt vann

@VannTro: Dette var en god idee selv om det hørtes veldig komplisert ut det som stod på denne nettsiden. Høres mye mindre komplisert ut om vinsjen gjør jobben med pauser. Det store spørsmålet er kan vinsjen klare det med pauser eller ikke ?

Og hvis ikke kan man kjøpe en sånn hydraulisk ordning som Midtpinne snakker om? For å si det sånn hvis turen skal være kos så må det ikke bli for vanskelig så da er det vel bare å punge ut og få en mer lettvindt løsning dersom det er mulig å få til.

I tilfelle man må kjøpe en hydraulisk spill elns så kan man vel kjøpe en som kan senere monteres ut av Alicraften og tas over til fremtidig Princess/Fairline/Storebro/Nord West ol. ?

@Eureka: Altså ankervinsjen er bak i båten ikke i baugen så det er eventuelt der tauet vil være og hvis ikke ankervinsjen kan anvendes så kjøper jeg det utstyret som er nødvendig og som forhåpentligvis kan i fremtiden tas over videre til drømmebåten siden der vil det jo være samme problem med å få ankret slik at man kan fiske på dypt vann.

Skal snakke igjen med de to gode hjelpere og med fiskebutikk eier i Langesund om hva som blir den beste løsning.

Vil tro du tapper batteri enormt med og dra opp så mye tau med ankervinsj.. og du kan da ikke montere hydraulisk spill på en Princess Storebro etc? ? jo du kan men..  neste båt kjøper du med selvlensende akterdekk og spill og driter i den j.... akterkabin? 

@Rocksolid: Denne løsningen har allerede blitt presentert av VannTro men den er jo ikke veldig enkel å benytte seg av, imens det å bruke ankervinsj eller hydraulisk spill er mye enklere må bare finne ut av om ankervinsjen kan brukes eller om hydraulisk spill må innkjøpes. For øvrig hvorfor kan ikke noe slikt monteres på Princes/Storebro etc. (med mindre baugankeret kan utrustes med 500 meter line da er jo ekstra anker unødvendig) ? Vil nok heller ha Princess med rar "hydraulisk spill" enn fiskeskøyte med dyp kjøl da hvis det er alternativene :giggle:

Angående batteri må jeg igjen spørre den gode hjelpende mekaniker om hvor mye det blir ladet av motoren via splitter ny dynamo og hvor mye det vil tappes av "dregg opptak".

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...