Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Med båten går det bra den er utrolig veldig levende ingenting dævver (annet enn at man må påfylle vann med frostvæske inn i kjølesystemet etter at båten har stått noen dager, mekanikern skal komme og se på det når han har tid, min onkel tipper at det er en pakning som lekker, mekanikern fortalte at det ikke er farlig bare fylle på hver gang men han kommer når han har tid til overs).

Med fiskingen går det verre seien var der til langt ut i juni så det gikk bra også kom makrellen og til og begynne med var noen store så de havnet hos en bekjent som har røykeovn så de ble helt topp, men torsken er nesten helt borte (fikk kun engang en 2,5 kg og en 3,5 kg blant seien utenfor Langesund). Sei har jeg uansett så mye av den små at jeg spiser fisk hver annen dag :D

Men det går verre fordi nå i det siste forsvant den store makrellen og alt som er igjen er bitte bitte små makreller på 50-100 gram (sånne som har gått igjennom garna til yrkesfiskerne tipper jeg) som biter på alt av kroker til og med på den digre kroken bak pilken og er egentlig bare plagsom fordi man rekker ikke ned til en eventuell større fisk i dypet som man ser på ekkoloddet (før båten driver bort) når man må ta opp krokene og få av de små i tillegg er det ofte umulig å sette de levende ut igjen imens de er for små til å være spiselige kun fiskebein inni der.

Ellers har seien også blitt nesten utradert i det siste kun noen bittesmå stimer og for 2 dager siden så jeg 2 svære yrkesfiske båter kjøre rundt nærme i bukta så antar de tok kverken på restene av fisk som er igjen på Østlandet. De skjønner vel ikke at de holder på med det samme som med makrellstørjen på 60-70 tallet som yrkesfiskerne nesten utryddet. De vil jo også få mindre og mindre fisk altså mindre og mindre penger om de tar knekken på bestanden. Beviset er jo at i 2001-2004 kunne man få 5 kg sei fra brygga nå får man ikke slikt fra båt max er 2 kg.

Ellers fikk jeg fantastiske tips om lenger ut på havet fra den beste stangfiskern i Langesundområdet (han som kjører Garmin-Olex båten og som har dradd langer på over 30 kg) men han har også fortalt at selv ut på dypet hvis man har gode værforhold så er det ikke alltid man får fisk og såklart fikk jeg det ikke da jeg for 2 dager siden var utenfor Jomfruland på det som skal være de beste langeplassene (fikk ikke lov å vise til offentligheten hvor det skal være, fikk de som privat tips av "fiskemestern"). I dag gikk det ikke å dra ut dit for dmi sin havprognose var helt feil fortalte 0,5 meters bølger som skulle avta mot kvelden. Om morgenen var de 1 meter og mot kvelden gikk de mot 2 meter så det ble kystnært forsøk.

Men skal i neste uke bruke tida i ferien til å prøve ut på dypet og 10gradern om været tillater kanskje det blir en storfisk, hvis ikke så skal jeg prøve i februar-mars i Åbyfjorden og Steinrenna (fikk vite av den fantastisk service innstilte fiskebutikk eier i Langesund at torsken kan være i steinrenna hvis den ikke er i Åbyfjorden i gyteperioden fordi den ikke alltid er i fjorden og i år var ekstra bra år bare jeg var sen med båten). Så da er håpet om å realisere drømmen om 10kg fisk da..... hvis det ikke går så tror jeg det eneste som er igjen er å flytte til Sørøya :lol: Men de har vel ikke noe arbeidsplass til meg der borte så det blir nok bare med drømmen om å bo i det som skal være Europas beste fiskeplass, der skal man ikke behøve langt ut på havet før man finner fisk har jeg hørt og at yrkesfiskerne klarer ikke å ta kverken på bestanden da de har begrenset kvote.

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Må først si at jeg fisker meget lite og har særdeles lite kunnskap om emnet. Men, for endel år siden forsøkte jeg havfiske med noen venner, utenfor Hitra. Vi merket fort at seien beit raskt og villig. Problemet ble å få snøret med kroker gjennom seistimen uten at de bet på. Torsken holder seg ofte under disse stimene ble vi fortalt.

 

Tipset til kapteinen var å surre litt toalettpapir på krokene.... og det fungerte utmerket. Da gikk lina med kroker rett gjennom stimen med sei før toalettpapiret løste seg opp og torsken bet på. Fordel med ubrukt papir;)

Største torsken vi fikk opp veide 14,5 kg. 

 

Aner ikke om dette er et gangbart tips til deg, men kanskje verdt et forsøk.

 

Mvh

Gjert

Link to post
Share on other sites

Trøndelag og trondheimsfjorden er fantastiske steder har bodd i Levanger når jeg var liten og det var helt kongelig med fisk selv såpass langt inne i fjorden så kan bare tenke meg hvordan det er ute ved Hitra. Mange flotte steder i Norge men Langesund var faktisk ganske greit før i tida tror jeg i hvert fall med tanke på fisk litt nærmere kysten. Men selv på de store dypene når folk som har 100vis av timer med fiskeerfaring ikke får veldig mye der ute og noen ganger ikke noe fisk på dypet så er det nok litt overfisket av yrkesfiskerne (som taper på det selv i det lange løp).

En veldig god idee det med papiret hvis småmakrellen blir for plagsom og det er noe under den så kan det bli brukbart, ellers er da alltid håpet at kanskje endelig er det en stim med ordentlig makrell av full størrelse så man må se hva som biter først. Den vanlige makrellen er perfekt som røykt og like meget smakelig grillet fylt med smør, hvitløk og annet godt. Men tipper den i full størrelse er allerede tatt i garn og de små er de som slapp igjennom og er igjen....

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 5 måneder senere...

Ja dette var en av de mest spesielle trådene her inne. TS klarte jo til slutt å terge på seg mange av følgerne her inne, og mye var nok gjort med bevisst overlegg eller forsett. Mener at han var utdannet jurist. Båten har stått på land i lang lang tid, og han har ikke vært inne på dette forumet siden november 2017. Vi får gå ut fra at han bare fullstendig mistet interessen for båtlivet, og det ble jo noen ganske intense «ordvekslinger» etterhvert. For de av dere som ikke fulgte denne tråden vil jeg oppfordre til å lese den - her er det underholdning fra start til mål. Og lykke til - den er lang, veldig lang☺☺

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
morpho79 skrev 15 minutter siden:

Morsom lesning, men hvem innbilte den stakkars mannen at man må fiske på 200 meters dyp?

 

Dette er vel i Langesundtraktene. Om du ser på kart så ser du at Norskerenna har sin slutt sånn ca 8-9nm ut i havet for Langesund hvor du har dybder på 400 meter. 

 

Det har vært, og er, ett av de mest aktive, om ikke det mest aktive dypvannsfiskemiljøene i Norge i Langesund i veldig mange år nå. 

---

Har selv drevet en del med stangfiske på 2-300 meters dyp og det har absolutt noe for seg for å si det sånn, det setter litt andre krav til både utstyr og kompetanse enn å dra kokefiske på ei grunne. Men en må være glad i brosme og lange da ;-). 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bårdp skrev 2 minutter siden:

Vel den dybden jeg fisker mest på er nå rundt 200m. Uer, sei og torsk. Men etter min mening er det kun juksa maskin som er brukbart til slikt.

 

Forskjell på industrifiske og sportsfiske. Dypvannsfiske med stang er mest for sporten, men kan også gi god uttelling i matveien. Har også dradd opp en del Uer, men aldri opplevd å få torsk eller sei så dypt. Lista over hva jeg har fått opp på de dypene er ganske kort. Brosme, lange, uer og småhai når jeg har bomma og havna nedpå evja. Men har fått sei på vei opp og ned. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 40 minutter siden:

 

Forskjell på industrifiske og sportsfiske. Dypvannsfiske med stang er mest for sporten, men kan også gi god uttelling i matveien. Har også dradd opp en del Uer, men aldri opplevd å få torsk eller sei så dypt. Lista over hva jeg har fått opp på de dypene er ganske kort. Brosme, lange, uer og småhai når jeg har bomma og havna nedpå evja. Men har fått sei på vei opp og ned. 

Kyst torsken går nok ikke på 200m nei. Er vel Skreien som går på denne dybden ned mot 500m

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ja nå har jeg jo ikke lest alt, men: jeg har fisket mye. Med stang. Og det er helt åpenbart at dypvannsfiske for dypvanssfiskets skyld er spennende og stiller andre krav til utstyr. Bakgrunnen for spørsmålet var at mannen var jo interessert i stor torsk og sei. Nå fisker jeg storsei blant annet på plasser hvor det er 300 meter dypt, men det betyr jo ikke at det er der seien befinner seg. Den er som regel mellom 0 og 90 meter, og bemerkelsesverdig ofte rundt 60. Ellers var det jo nevnt stor torsk under småseiflak, og det er jo et kjent fenomen, men heller ikke dette foregår nødvendigvis på 200 meter. 

Men jeg skal lese mer av tråden når jeg får tid, jeg fikk bare inntrykk av at mannen trodde han måtte på dypt vann for å få stor fisk.

 

Som et sidespor kan jeg jo nevne at jeg har aldri fisket kveite dypere enn 30 meter, og de fleste får jeg på mellom 3 og 15 meters dyp.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har ikke vært mer på forumet siden jeg flytta ut av Norge til Polen i Desember 2017 og starta firma der. Fikk ikke vært i Norge noe særlig så båten ble liggende på land da ingen av mine foreldre har noe interesse i båt. Ellers så var det helt fantastisk med båt dog veldig lite fantastisk med fiskeresultater i Langesund området. Nå har vel også den norske staten funnet ut av at det skal forbys å fiske torsk (fra Oslofjorden til Kragerø elns.) når det er torsk å få (i mars) så det er jo ikke noe vits å reise på fiskeferie når det er forbudt med fritidsfiske (men helt greit altså at de fiskes komersielt i garn ganske merkelig måte å redde fiskebestanden).

Det koster kun penger i båtplass og båtlagringsplass og vedlikehold så båten er blitt lagt ut for salg, for øvrig ingenting dævvet annet enn drevet så det ble kjøpt ett nytt drev 2 ganger fordi det første viste seg å være feil det nye er helt flott ifølge mekanikern som hjelper med salget da jeg ikke er i Norge og foreldrene mine vet at en båt kjører på vannet og ikke mye mer :lol:

Princess 435 eller lignende vil jeg kjøpe om noen år og komme på besøk med den som turist (så lenge turister som fortsatt har norsk statsborgerskap slipper å bli beskattet når de kommer på besøk etter å ha vært utflytta i over 3 år) en båt til nesten 1 mill det er sånn ca. 200 000 i tapt næringsfortjeneste per år (for å ikke snakke om kostnader) så konsentrerer meg for tiden om å skape enda større inntekter på næringsdriften og ikke tape noe på COVID. Men når jeg skal ha ny båt vil jeg helt sikkert skrive her.

Link to post
Share on other sites

@Pipe: Jeg er jo opprinnelig Polsk med dobbelt statsborgerskap (flytta med foreldra til Norge da jeg var 8 år gammel i 1997 den gangen Norge trengte flere leger). Kjøpte og leier ut 2 stk Cessna 172 og skaffa meg CPL(A), FI(A) og holder på med å bli CRI/IRI instruktør (for ME fly og IR) ved flyskolen som leier flyene. Men pga. COVID så startet jeg også små transport varebiler for å levere folk varer helt hjem da dette er noe nytt i de mindre byene i Polen og COVID skyvde folk frem til å ønske å få ting levert fremfor å reise på butikken. Trolig vil deler av dette markedet fortsatt eksistere etter at COVID er ferdig.

Er i hvert fall mye mer morro enn å være kontorrotte kunne ikke tenke meg å være det resten av livet.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Man mister nesten lysten til å spare og investere når man ser slikt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=182998765

Tipper dog at personen mente å skrive 1 200 000 PLN (men det blir i dyreste laget i såfall, denne får man til slik pris https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=178620026 ) og ikke 1 200 000 NOK får håpe noen finner ut av det før reise til Szczecin for å kjøpe :lol:

Men dersom den prisen er seriøst i kroner (er jo norsk telefonnummer så annonsøren burde jo vite at NOK er "litt" mindre verdt enn PLN) virker det som den rimeligste store båten jeg har sett noensinne. Gidder ikke ringe for å finne ut, siden det er sånne ting som fører til at man aldri blir rik i livet når det viser seg at man har ett kupp for en morrosak enten det er bil eller båt :giggle:

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...