Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

boble65: Takk, blir bedre bilder når dama mi er her med kamera og greier :giggle: Toppfarten avhenger av hvordan bølgene og strømmen går vil jeg tro, testet ikke så mye på havet siden der går det i 3300 og i plan mellom 16 og 18 knop på GPS (og hvis det er bølger så går det 7-8 deplasement) men på Breviksfjorden der testet jeg 3600 i et moment (3800 skal være toppen men siden det er Volvo Penta motor så skal den 200 omdreininger under max som er egentlig max eller det var hva det gode hjelpende mekaniker fortalte) og da gikk båten 22 knop i ett moment faktisk i ett vannlag over kanskje 400 meter men så i et annet vannlag gikk det 19 knop så gikk det 22 knop igjen osv. Hold ikke på så lenge i maxfart siden motor skal ivaretas og helst være veldig frisk og levende den dagen neste eier skal punge ut for den og båten (spesielt siden mekaniker mener den er i toppstand) og Princess/Fairline/Storebro/Nord West drømmen realiseres :giggle:

 

Får se når havet er like pent neste gang for å ta ett nytt forsøk på storfisken, kanskje når jeg får kontakt med den pensjonerte yrkesfisker så vil han kjenne noen flotte plasser ut på Skagerrak hvor man kan få storfisk slik de fra garmin båten gjør. Hadde også vært spennende å finne annen fisk en torsk.

Link to post
Share on other sites

@Eureka: Jeg tror båten oppnådde 3800 i ett sekund under opp i plan manøver (pga. litt for mye bevegelse på gasspaken) men ellers så gikk den i maxfart helt gull i 3600 omdreininger ellers pleier den å bli kjørt i 3300 som skal være marsjfart om den skal i plan ellers i 6-8 knop deplasement om det er bølger eller i 5 knop via langesund sundet siden det er fartsgrense der.

Link to post
Share on other sites

Ved å ha letet gjennom internett fant jeg følgende koordinater i nærheten av Langesund:

 

Indre Hogga ca. 585646-94740

Yttre Hogga 5855334-947647

Krysset ca.584990-95/94640-50

167M ca.585158/95210-95200

 

Lurer på om noen kan oversette disse koordinatene til WGS84 på en måte som kan puttes inn i gulesiders sjøkart og deretter i kartplotter:

 

Siden jeg får ikke dem helt til å stemme med sjøkartet til gulesider. Ellers fikk tips om området som er 10gradern: https://kart.gulesider.no/m/UwHM1 det er sinnsykt langt ut på havet dette området mye lenger enn 10 nm utenfor Langesund så jeg vet ikke om jeg tørr å dra så langt før jeg er blitt eier av en Princess 435 eller tilsvarende svær båt for å være ute så langt at man ikke ser land.

Link to post
Share on other sites

@Eureka: Har nå fortalt flere ganger i denne tråden at jeg har hatt båtførerprøven i Mars og har ett flott båtførerbevis i lomma. Der har de dessverre ikke vist noe opplæring i hvordan vi omgjør koordinater til WGS84 koordinater. Og de som er oppgitt der ligner kun første ledd på koordinatene for Nord/North det andre leddet får jeg ikke til å passe inn i East/Øst.

Derfor lurte jeg på om noen forstod noe mer enn meg av disse koordinatene som jeg fant på nettet. 2-3 nm nordøst av Stråholmen det er et enormt havområde ikke akkurat lett å vite hvor man skal fiske og man må jo bruke flere timer på hvert sted før man kan konkludere at der er det i hvert fall ikke noe fisk :giggle:

Link to post
Share on other sites

@Kallethekid: Altså disse koordinatene til noe som kan puttes på et kart f.eks 585158/95210-95200  kan dette være 58 51 58 N det er greit nok men hva er 095210 ? Er dette 09 52 10 Ø er dette WGS84 koordinater ? Der er det jo over 200 meter dypt da kan jo det ikke være 167ern vel? Så det må være noen andre koordinater enn WGS84 ?

 

Eller f.eks Krysset da blir 584990-95/94640-50  til 58 49 90 N ? Det finnes jo ikke for WGS84 går opp til 60 og ikke til 90.... derfor lurte jeg på om det finnes noen som kan noe om andre (eldre?) systemer for koordinater enn WGS84 systemet og skjønner hva slags system er disse koordinatene oppgitt i.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at de tallene er en dårlig måte å angi en posisjon på, men kanskje det blir litt enklere å forstå dersom den som ga disse posisjonene bare glemte et komma bak N58 og E9 (E09), altså grader med desimaler? Da får du i hvert fall posisjoner ute i havet for ditt område.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

@Lars H.: Er du sikker at disse koordinatene er i WGS84 da? Siden WGS84 går ikke opp til 90 og 584990-95 = 58 49 90/95 N imens systemet går opp til 60 på de neste plassene. Ellers så viser ikke koordinatene til noe plass hvor det er 167 meter dypt eller noe i nærheten (de for 167ern).

Hele poenget er posisjoner med fisk i mitt nærområde ikke tilfeldige posisjoner derfor lurte på om de kanskje ble oppgitt i et eldre system, lærte at det finnes 2 eldre systemer som ble brukt før i tiden i Norge for ikke altforlenge siden og at de avvek fra det nye systemet.

Link to post
Share on other sites

Disse skulle da være "offisielt kjente" fiskeplasser utenfor Langesund som "alle" vet om. Ikke de noen få har funnet ut av. Så tenkte i hvert fall at 167ern burde lede til ett sted hvor det er ca. 167 meter dypt.

Derav kommer spørsmålet om noen gjenkjenner kanskje eldre koordinat system enn WGS84 har hørt at det finnes ED50 også.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg brukt en flexidag til å forsøke på nytt siden havet i dag var så flatt at man kunne trolig dra helt til 10gradern men siden dette er vel 20 nm utpå havet så jeg sparer denne til jeg har en båt på over 40 fot hvor jeg tørr å dra ut "midt på Skagerrak". https://kart.gulesider.no/?c=58.716181,9.998932&z=10&l=nautical&d={"a":[[58.688537,10.079269,58.701381,9.72393,58.477722,9.462662,58.379759,10.15892,58.56503,10.248184,58.683184,10.236855,null,0]]}

 

Hadde ellers vært lite vits å dra dit hvor jeg såvidt hadde fått pilken ned på 400 meters dyp, så der tror jeg at jeg må ha en bedre fiskestang enn den til 3500 jeg kjøpte på butikken i Langesund samt få tak i den "bommen" for å fiske med lodd og agn siden det tydeligvis ikke er "samme" for fisken om agnet henger på kroken under pilken i stedet.

 

Ellers har jeg forsøkt i dette området som jeg fikk tips om på et fiskeforum: https://kart.gulesider.no/?c=58.934953,9.803066&z=13&l=nautical&d={"a":[[58.967181,9.810619,58.973198,9.783497,58.971694,9.769077,58.961251,9.749165,58.887442,9.80444,58.890812,9.815426,58.895158,9.828129,58.897464,9.834824,58.962313,9.787445,58.962579,9.809246,58.941507,9.831905,58.911383,9.870529,58.918473,9.881172,null,0]]} hvor jeg leste spesielt at utenfor finsbåen så skal det være sei og bratt undervannsbakke ned til dypet og alle mulige forhold til å få fisk. Prøvde i flere timer sammen med 2 onkler men til ingen nytte havet var fint og flatt et hav av muligheter bare man aner ikke hvor man skal fiske for å få noe.

 

Denne lille "krabaten" var hva jeg fikk opp av 200 meters dypet virker som en "miniatyr uer":

 

20170427_112054.jpg.94d9c0ec302af5dcf0064f58d28efb81.jpg

 

For å få trøstefisk dro vi som vanlig til gode kjente Åbyfjorden som i dag var svakere enn ellers men trøstetorsk på 4 kg ble det likevel i Åbyfjorden:

 

20170427_150927.jpg.2337c7c2267ea2da14e6464528ede988.jpg

 

 

Har ellers opplevd livets sprøeste fiskeopplevelse og en gedigen skuffelse i Åbyfjorden. Plutselig trodde jeg at sværingen jeg drømmer om å fange hadde tilfeldgvis svømt forbi og biti på kroken. Enormt tungt motstand nesten som om jeg fikk bunnen hadde det bare ikke vært 60 meter dypt der så hadde jeg trodd det satt fast i bunn men så røk det oppover. Måtte pumpe med stanga snella ville ikke sveive det inn. Meter for meter gikk det oppover tok over 15 minutter så vi drev nesten på grunn og imens ene onkeln med håven venta med spenning hvor digre sværingen skulle opp så kom det ikke noe sværing..... til slutt kom opphengene opp og i sluken hang det fast et tau.... sinnsykt mye tau som vi nesten fikk oppi propellen fordi vi måtte jo dra det ut for å ikke få det i propellen og i det tauet var det 2 stk store pilkesluker (noen var mindre heldige enn meg og hadde ikke sene til å dra opp djevelskapet) og videre var det to svære treplanker som var merka med tusj. Vet ikke hvordan man avleser disse numrene men hadde gjerne sendt dette i pakke til eiern om jeg fant ut hvem som bare hiver gamle rester etter et garn på bunn så folk får fast sluker i dette. Hele greia var enormt så veide vel 30 kg elns. og det virket som noen har hivd deler av gammelt ødelagt utstyr ned på fjordbunnen som en måte å hive søppel på......

 

Skuffelsen var enorm da dette dukket opp istedet for drømmefisken :giggle:

 

Men, men må bare fortsette å prøve, 10gradern er så langt ute at den sparer jeg til jeg eier en 40 fot+ båt men hele resten skal jeg prøve og prøve helt til drømmen om fisk på 10 kg+ blir realisert.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Får vel håpe dette er noe som ikke ble hivd med vilje i Åbyfjorden da. Hver søndag så er det i hvert fall alltid en åpen skager snekke der og en "matfisker" (en som bare skal ha fisken ikke morro med å dra den opp på stang) som "hiver ut ting med vilje" men han plukker det alltid opp etter seg :giggle: og disse har vel en større mening enn å gjøre det akkurat på søndag (eneste dagen man ikke kan ifølge loven og eneste dagen jeg har sett ting bli satt ut :lol: de andre dagene er ikke snekka der) men det er vel fisk nok der til at folk kan fiske det opp i garn eller hva de nå driver med uten at bestanden blir ødelagt er jo kun Åbyfjorden som har fisk. De andre som legger ut ting med bøye gjør det lenger ute i Langesundsbukta som jeg har sett.

 

Kanskje det er mer fisk i Åbyfjorden fordi yrkesfiskerne holder seg til å fiske opp Langesundsbukta med trål og renser ikke Åbyfjorden for fisk så takk til dem for å la en fjord være for hobbyfiske (dersom det ikke er andre årsaker til at yrkesbåtene ikke går inn i Åbyfjorden da :giggle: ). Private med garn tar vel ikke så mye fisk som en yrkesfiske tråler.

 

Uansett den der fjorden er som skapt for at stangfiskere skal få sin trøst etter at det ikke er noe å få i Langesundsbukta. Kanskje i mars neste år så er gytetorsken i Åbyfjorden større enn den som bor der fast. Ellers så blir det å vente til jeg har en så svær båt at jeg tørr å dra ut til 10gradern langt ut på Skagerrak (liker å føle meg trygg på havet).

 

PS. Takken for å dra opp søpla var 2 brukbare pilker (noen hadde ikke sterk nok sene til å dra opp søpla) hvor den ene virket litt sjelden (skal ta bilde senere) som jeg ikke har sett før i butikken den bruker den ene onkeln min etter å ha satt på nye kroker :giggle:

 

 

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ble en ny tur i går og denne gangen etter mye leting fant vi seien utenfor Langesund:

 

Dette fordi været ble så bra og havet så flatt at fisken gadd ikke å sitte i Åbyfjorden og det gjorde ikke vi heller da og vi fant endelig seien litt sørøst for skjæregg utenfor Langesund. Det manglet absolutt ikke på sei vet ikke om det er noe som man kan finne ofte eller om seien er der kun av og til men det var helt sinnsykt vilt fullt av sei på alle opphengere og hovedpilk for hver gang :D Har aldri opplevd noe like vilt selv om seien var kun 0,75-1,5 kg og den aller største var 2 kg. Eneste som manglet var storfisk men vilt men mange små også (det kom 2 stk torsk også på 3 kg og 2 kg).

 

20170502_203649.thumb.jpg.80d8b20084a1b3b41e03e9222f253d29.jpg20170503_132845.thumb.jpg.059766bf883851ec16ce151b27986faf.jpg20170503_140631.thumb.jpg.9bac3d27dfd6e756204d1d909125aa8e.jpg20170503_215956.thumb.jpg.79f8f8e175470bff803883968e2fcf62.jpg20170503_222950.thumb.jpg.822e457ec0ceb53b822bc6718892cc1b.jpg20170503_223026.thumb.jpg.712030fc046bf80210cacab26f40461c.jpg20170503_231409.thumb.jpg.b2d8b33c10b1f4da31c0b9af3468faa0.jpg

Må nesten skaffe ny fryser :D Var jo helt vilt som om det var makrell :D Visste ikke at slikt finnes ennå i våre dager ved Langesund. Nå er det bare å finne den store fisken det er litt vanskeligere med drømmen om en på 10 kg eller mer (er det en sei så tror jeg 6 kg+ er villere enn torsk på 10 kg+ da),  engang så må det jo skje er håpet. 

 

Link to post
Share on other sites

Det er gøy å fiske, alt for gøy.

 

Blei lei av en fryser full av fisk, vi endte opp med å spise fersk fisk mens fryseren ble fullere og fullere. Etter en del år med tøm og fyll var vi nødt til å lage regler for hvordan det skal foregå. Venner ble vel også lei at vi nøra på dem fisk hele tida.

 

Vi fisker ikke for fryseren, vi stopper når vi har nok til middag.

Link to post
Share on other sites

Seibiff er faktisk også veldig godt (liker personlig sei bedre enn torsk selv om de fleste mener omvendt) og sunt skal det også være. Var masse jobb å omgjøre alt til flotte fileer, men nå er det fiske filet fremover på menyen i hele familien :lol: Om man blir sunn og frisk av hobbyen er det vel ikke noe feil med, onklene mine skal også ha med seg hjem litt seifile i bagasjen. Så seien blir godt anvendt :giggle:

 

Imens så er drømmen om den store fisken der fortsatt det er bare det at den små biter før den store rekker å finne sluken når man finner en stim på ekkoloddet og den biter så hardt at fisken er såpass sprengt og skadet at den ikke er levedyktig når man får den opp så den må spises.

 

Planen for helga er å prøve å finne en kant hvor det finnes større fisk for å realisere drømmen for hvis de "legendariske" seistimer faktisk eksisterer enda i våre dager så må jo de store fiskene finnes også selv om alle undervannskantene i havet foreløpig virker helt tomme for fisk hvis man ser bort fra en forvillet middelstor torsk engang per 5 timers pilking :giggle:

 

En dag så skjer det og 10kg+ drømmen blir realistert inntil da får man bli sunn og frisk på kosthold rett fra havet :giggle:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Å fiske med bom har flere funksjoner. Brosme/lange spiser langs bunnen på ganske store dyp så det er ganske mørkt der. De reagerer på lyd, dvs positivt, så å dunke med loddet lokker også til seg fisk. Når du samtidig lokker med farger (blekksprut) og lukt (agn) med en krok som flyter fritt i vannet pga bommen så har du en kombinasjon som fungerer veldig godt. Brosme og Lange sluker agnet relativt sakte og trenger litt tid før du gjør mothugg, derfor fungerer bom med løst snøre veldig godt. Fisken får tid til å sluke agnet som flyter fritt i vannet. 

 

Rent praktisk, sånn fiskemessig, så gjør loddet at du veldig lett kjenner hvilken bunn du har med å gjøre. Om loddet raser utfor så merker du det. Om det er evjebunn så loddet synker nedi så merker du det, er det steinbunn så merker du det osv. Det gjør at du lettere kan treffe på rette plassen. Når du fisker på plasser over tid så vet du feks at om du fisker på en kant og merker at du er nede på evjebunn så har du bomma og må evt flytte litt på deg. 

 

Å fiske med pilk på sånne dyp, med krokene nederst, koblet til et snøre som er i bevegelse, gir lettere hekting og brosma/langen som bruker lang tid på å sluke agnet får mindre sjanse til å sitte. 

 

Sirkelkroker skal hekte seg selv, men når jeg fisker så dypt på brosme og lange så er det å sitte å kjenne om det napper. Det kjennes som smånapping, jeg pleier å telle ned 3-5 sekunder og gjør mothugg før jeg starter å sveive. Om den ikke sitter så slipper jeg ned med en gang og lar det ligge igjen. 

 

Fordi det er mye arbeid å sveive opp for å sjekke agn så må du ha agn som holder godt. Makrell er standarden, ikke la den være for råtten da blir den alt for bløt. Beste stykkene, syns jeg, er fileten av halestykket. Da får du en god "flapp" med agn som henger fra kroken. Ellers så skjærer jeg gode biter på tvers og pleier ofte å tre kroken to ganger gjennom skinnet for at agnet skal sitte. Du kan også surre agnet til kroken med tråd hvis agnet er for løst/råttent. Det er ganske ok å ha med frossen makrell ut, så legger du den i ei bøtte med sjøvann før bruk så er den passe stiv og fin å skjære i når du skal ha agn. 

 

Vi har prøvd diverse beholdere som kan fylles med div greier som lukter ekstra hissig som kan henges på bom/oppheng, men har ikke merket noen forskjell på fangst så makrellagn er egentlig tingen. 

---

Med bom så kan du bytte mellom ulike oppheng, kjøp solide saker med virkelig tjukt snøre. Du bør ha med deg et par, minst, så fisket ikke er over om noe ryker. Tidligere var ikke det hyllevare og en måtte oppsøke butikker hvor "fiskenerder" selv hadde produsert oppheng for salg. Brosme og Lange er skarpe i kjeften og sliter mye på snøret. Sørg for at det er stor blekksprut og stor sirkelkrok sånn at du slipper å få på noe smårusk på vei ned. Det er frustrerende å sveive i evigheter og hale opp en ørliten fisk. Jeg vil nesten tro det må finnes en butikk i området som selger gode oppheng, hvis ikke så bestill på nett. Glem standard hyllevare med tynt snøre og små kroker, det duger ikke. Og ha gjerne et svakt punkt mellom bom og oppheng sånn at du ikke sliter bom og søkke om kroken først skulle hekte seg. 

---

Ang stang så må du ha en stang som tåler "det meste", men samtidig er følsom nok til at du merker napping selv med 3-400 meter snøre ute, dvs en tupp som ikke er stiv som en stokk. 

 

Og snella må jo være stor nok, noen liker med gear, noen uten. Vet ikke hvor vanlig det har blitt med snørefører på store sneller nå men ingen i gjengen min har store sneller med det, og jeg ser ikke poenget heller, er snella stor nok så har du plass til snøret selv om det ikke legger seg perfekt. Og la butikken legge på snøre. Jeg har ingen klare preferanser, syns alt av multifilament er fantastiske greier uansett hvilket merke osv jeg har prøvd. Selv "billigsnøre" som butikken har på storrull har vart i mange år for meg. 

---

På sånne dyp så er normalen å fiske max to stykker samtidig for å unngå å fiske hverandres snører, men det kommer jo an på strøm og avdrift, og hvor erfaren båtfører og fiskerne er da ;-) Er jo ikke noe stort heft om en hekter på noen andre, men blir jo fort unødvendig sveiving av det. 

 

Og blir du bitt av basillen og tilbringer timesvis utpå så er det faktisk kjekt med seler til å hekte på snella for å ta av noe av vekten. Supplerer du med "susp" til å sette stanga i så kan du ha hendene frie uten å legge fra deg stanga. Evt. drikke og røyke samtidig som du fisker ;-) Har hatt alt en gang i tiden men nå er det ingen av oss som gidder å ligge utpå så lenge at det er nødvendig lengre. Men en blir sliten i armer og rygg av å sitte å sveive og pumpe i time etter time når det er bra fiske. 

 

Skitt fiske!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

@Pinkvin: Takk for et langt svar jeg tenkte å bruke pilken på samme måte som man bruker loddet (funker ikke med kjøtt på kroken under pilken for da vil den ikke falle raskt ned i dypet) forsøkte på siste fisketur å fiske litt etter lange & brosme nærmere langesund men uten hell selv med en sei som agn. Så da ble det litt mer seifiske istedet siden man må jo ha litt trøst når man ikke fikk fisk på dypet :D Havet var så flatt at jeg tester 10gradern neste gang det er like flatt må bare finne ut av det med ankringen bedre siden det er seriøst 300-500 meter dypt der og jeg skjønner ikke helt om man skal fiske helt på 500 meters dyp eller om det holder med 300 meter på skråningen i 10gradern.

20170506_200845.jpg.6aec4032ffd197543bd1a2fa86842c61.jpg20170506_201658.jpg.663b436bbfff67095e8021f5a3f42123.jpg20170506_201744.jpg.0844cfc49815b7ac353cff653aba49bd.jpg20170506_201749.jpg.e80341411cc5c00662b860e5534be8be.jpg20170506_200839.jpg.72cb3c806888619ed25ba5672920374a.jpg20170506_201806.jpg.8b13fb89e522e8afc299a9ececac9c36.jpg20170506_201845.jpg.c1c34c45dcc1e351f8a0edfee6c72687.jpg

 

Med slikt hav prognosert til lørdagen må jeg bare prøve 10gradern men må sikkert skaffe enda bedre fiskesnelle hvor det er plass til 600 meter snøre dersom man skal helt ned til 500 meters dyp. Men kanskje fisken er der allerede på 300 meters dyp. Rett utenfor Langesund virker det som fisken heller er på grunnene (50-90 meters dyp) inklusive 4,5 kg torsk som var der blant seien (midt i seistimen) og onkeln min fikk den.

20170505_141754.jpg.d29d03fcc950aa8c601b1f2ee9189559.jpg

 

Er det noen som vet om det er dette som er helt sikkert 10gradern? https://kart.gulesider.no/?c=58.605830,9.821777&z=11&l=nautical&d={"a":[[58.688537,10.079269,58.701381,9.72393,58.477722,9.462662,58.379759,10.15892,58.56503,10.248184,58.683184,10.236855,null,0]]}

 

Og om man bør fiske dypest mulig eller heller der det er 300 meter dypt? For øvrig ekkoloddet er ikke bra nok så må skaffe nytt til ny sesong (båten må opp av vannet) da det mister bunnen litt over 300 meter. Må nok investere i ett 2kW ekkolodd for å se om det er steinbunn på 500 meters dyp eller om det er stim av storsei 300 meter der nede.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...