Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Her en bra artikkel om valg av moderne svingere

 

https://www.ramotech.no/sider/svingere

 

Høcom har jo også en bra oversikt over svingere

 

http://www.hocom.no/no/maritim-elektronikk/ekkolodd-og-svingere/svingere-og-givere.aspx?p=2

 

Her står litt om B175M

 

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/71965-plassering-av-chirp-giver-airmar-b175m/

 

bilde

 

B260 er fryktelig stor og egner seg kanskje dårlig for en planende båt.

En gjennomgående flush svinger som B175M over er jo langt bedre i så måte.

Dessuten er det vel ikke B260 en CHIRP svinger, om det skulle være et krav.

 

bilde

 

Her rekkevidder i fot:

 

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det blir ikke billig (med svinger)  :smiley: Selv om det er et par tusen billigere på finn.no.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Heisann det er jo herifra området Sortland ? veldig hyggelig mann med god peil. Jeg monterte i høst ett Garmin ekkolodd med svinger og 12toms skjerm derifra i en Viknes 900. Husker ikke betegnelsen men svinger er stor og monteres i en utenpåliggende plastform (ca 50cm lang) som tilpasses til skroget) passer vel dårlig for planende båter ? totalpakken kom vel på ca 10 lapper for svinger og 20 for skjerm mener jeg.

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvor mye den store og klompete B260 giveren bremser og trekker en så stor båt som TS har til siden men det er neppe postivt med en svær kloss under båten når man går i plan.
Mener å ha lest på Hooked om en forum deltager med en planende Hansvik på noen og tyve fot som melder om at båten drar til siden og svingeren bremser båten noen knop på topp..
Farring heter fenomenet.
Et annet aspekt er hva skjer om man kjører på flytende eller faste objekter i sjøen med denne klossen i planingsfart?

Edit. Fant igjen innlegget på forumet på Hooked og giveren til Hansvik eieren var av en enda større type enn B260 giveren.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som foreslås her er vel kun ekkolodd uten svinger (u/svinger som det står), selve ekkoloddet så gjør vel simrad jobben også? Det som forvirrer litt er svinger og hvorvidt den B175M/H er den samme som B175M. Hvis det er tilfellet så står det at den vil fungere inntil 140-160 meter altså allerede i 200 meter utenfor Langesund vil jeg ikke kunne se torsken ved bunn engang da?

 

Sender ny forespørsel til selskapene med den linken, takk for link Teerex.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ifølge HØCOM så skal denne svingeren fungere da produsent har uttalt seg at den fungerer i saltvann på 200-250 meters dyp og at det er den B75 som kun fungerer på 140 - 160 meter imens B175 fungerer på større dyp for å kunne se fisk.

 

Og imens jeg venter på å høre fra en charterfiske skipper hvilket ekkolodd og svinger han bruker så har jeg fått enda ett svar fra Mjøsservice hvor de mener at B260 fungerer med chirp så hva er rett?

 

"Her trenger vi å oppklare litt;

 

-          B260 / SS260 er en svinger som kan Chirpe på både 50 og 200KHz frekvensen.

 

-          Airmar anbefaler svinger med fairingblokk på båter over 25 fot, og vil derfor passe godt til båten din.

 

-          Vi foreslår SS-svinger er av den enkle grunn av at alle svingere som skal selges fremover fra Navico vil kun være av rustfritt stål  (prisen blir den samme som for bronse svingerne.)

 

Her er et par eksempler på B260 brukt i CHIRP mode;

 

Først med Evo2

http://www.thehulltruth.com/7103005-post35.html

www.thehulltruth.com
Post 7103005 - TheHullTruth is the premier boating and fishing forum on the web!

 

Og så med BSM-2.

 

http://www.thehulltruth.com/7995214-post19.htm

 

B260 har en Q-factor på 8 for 50kHz elementet, det gir en CHIRP båndbredde på 6250 Hz. Det gir en teoretisk oppløsning (målseperasjon) på 12 cm. "

 

Fungerer B260 med chirp eller gjør den ikke ?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Mjøsservice skriver at den gjør det men så fikk jeg akkurat mail fra HØCOM hvor de skriver at den ikke gjør det og at de har informasjon om dette fra Airmar. Men er jo ikke lett å vite hva som er korrekt når det er 2 selskaper som hver vil gjennomføre sitt salg.

 

Derfor venter jeg og håper å få svar fra personen som driver charterfiske utenfor Langesund om hva slags ekkolodd og svinger han bruker. Så vet jeg at den fungerer og da spørr jeg begge salgsstedene om tilbud på dette utstyret og går for beste prisen for noe som er testet å fungere utenfor Langesund.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke tenkt å fiske med line, men pilke ned i dypet på 200 - 250 meter med tradisjonell pilk og opphengere over denne slik at jeg kan få gleden av å dra opp fisken på stang og det er det ekkoloddet skal brukes til å finne ut av hvor fisken er før slipper ned pilken.

 

Nå det gjelder dorging så vil jeg bare putre rundt omkring i 2-3 knop overalt så før eller senere vil dorgeslukene og opphengrene komme over noe fisk så til å se ting på siden trenger jeg ikke ekkolodd. Må bare få installert dorgeutstyr bak i båten det er derfor den fine uteplassen bak i Alicraften blir ekstra bra.

Link to post
Share on other sites

Hadde du hatt en Princess 435 med to motorer så kunne du ha dorget med kun en motor og antagelig fått en bedre/lavere dorgefart.

Men en mulighet med Alicraften er jo å installere nymotens hybridmotor fra f.eks. Steyr med elektrisk motor mellom motor og drev.

Slik som denne Sea-Ray hadde i 2009. Kanskje det ikke ble noen stor suksess... eller for dyrt.

 

http://www.powerandmotoryacht.com/boat-tests/way-forward-sea-ray-goes-electric?tab=review

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Skal nok ikke ha noen ny motor i Alicraften og ekkoloddet skal bli med over til fremtidig Princess 435. Antar at jeg kan få en lav dorgefart med Alicraften også om den går på lavest mulig fart skal i hvert fall ikke putte oppi ny motor. Pengene skal brukes på drømmebåten i fremtida, Alicraften skal bare få så bra vedlikehold og oppgradering som mulig som ny kalesje osv. men ikke ny motor til flere ganger båtverdien.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På slike eldre båter er det jo ofte motor osv. som er hovedverdien i den totale båtverdien.

Så ny motor øker jo naturligvis båtverdien. Men ikke minst bruksverdien for båteier. Hvis man da skal ha båten i x antall år naturligvis.

Og tenk så mye diesel du kan spare ved å bruke en formue på hybriddrift  :giggle:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men tanken var iallefall god.

Når det funker så bra på alle mulige slags bilmodeller og bilmerker så burde det jo være mulig i båt også.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vel nå er jeg en tilhenger av forbrenningsmotorer, bensin på biler og diesel på båter siden båter bruker mer drivstoff og fordi diesel til båten er uten veibruksavgifta. Ellers så vil man trolig ikke få igjen pengene fra motor oppgraderinga ved eventuell salg av Alicraften som allerede har en 1995 motor som ifølge folk som kan dette er veldig god og vil fungere fint.

 

Så jeg sparer nok heller de pengene til fremtidig Princess 435.

Link to post
Share on other sites

Men med en hybrid framdriftspakke kunne man ha finregulert hastigheten helt ned mot 0 om nødvendig.

Og total stillhet i båten under f.eks. dorging. En helt ny verden  :saint:

Men det ble tydeligvis enten for dyrt eller komplisert eller begge deler.

I bilverdenen har jo plug-in hybrider tatt helt av pga. gunstige avgifter her til lands.

 

Forbrenningsmotor eller elmotor, det går ut på et fett. Brukes der det er hensiktsmessig.

Uten elmotor hadde vi uansett ikke kommet langt her i verden.

Forbrenningsmotoren er jo en latterlig dyr, komplisert og inneffektiv konstruksjon sammenlignet med elmotoren.

 

(Finner på litt ting å skrive her, for å komme i mål med de 10.000 innleggene mine før helga  :giggle: )

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Heldigvis er den ikke i garasjen, men under garasjen  :smiley:

For i garasjen står en veteranbil, som også gjerne skulle ha vært luftet. Den fyller 40 år til neste år. Sist den var luftet var i 1995  :saint:

I det uisolerte rommet ved siden av står en veteran MC. Den fyller 50 år om et par år. Sist den var luftet var i 2011 så den vil gjerne luftes den også.

Men takk for påminnelsen. Prøver å tenke på motoren hver dag, hvert sekund  :smiley: Den blir jo ikke veteran før i 2028.

Når jeg når 10.000 innlegg forsvinner jeg herfra  :giggle:

 

Støper du badeplattform?

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Å få pengene igjen ved motorbytte er vel sjelden hovedmotivasjonen for et motorbytte.

Men så lenge det funker haster det jo ikke  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...