Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Svart (redigert)

Og god PR fortjener charterfiske i Langesund når de skal hjelpe meg med tips om ekkolodd :thumbsup:

 

Og enda mer både takk og god PR fortjener godthaab- for all hjelp som jeg har fått fra han helt fra henting av båt til masse gode kontakter både til mekaniker, en hjelper til å sette opp vinterteltet over båten og nå kontakt til charterfiske skipper i Langesund for å kunne skaffe rett ekkolodd.

 

Og ikke minst stor takk for deklarasjon om fremtidig hjelp til montering av svinger i skroget. Bedre hjelper er vanskelig å tenke seg finnes på båtplassen :yesnod::thumbsup:

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått flotte og utfyllende svar fra charterfiskebåt skipperen angående ekkolodd. Man kan egentlig ikke se fisk så langt nede men man kan se bunnforhold og tenke seg hvor fisken er.

 

Dermed var tilbudet med Airmar B175M bra og skjermen visste den gode rådgiver at garmin fungerer bra, simrad har han ikke brukt. Dermed så spør jeg begge salgsstedene om tilbud med garmin skjerm.

 

Ellers er formell båtførerbevis på plass i dag etter et lite kurs med eksamen i Skien. Kan bare avkrefte myten om at folk får hjelp til å bestå for øvrig så noen personer i lokalet som plutselig ble veldig usikre når myten ble avkreftet :giggle:

 

Tror for øvrig at 96 % består er litt reklame fra kursstedet, av ting de lærte mye og bra om var kompass navigasjon på papirkart samt fyrlykter og hvordan de lyser, hvor langt unna man ser dem osv. eller det var kanskje det jeg la mest merke til da den biten ikke var så hardt selvlært fra før av :lol:

 

Så nå er det bare litt fiksing på Alicrafte, sjøsetting og den praktiske biten den er nok aldri like lett som teori  :giggle: Teoretisk glir jo alle båter perfekt inn i båtplassen bare de går mot strømmen :lol:

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Simrad er jo båtelektronikkens Porsche, så det er iallefall bra saker.

Simrad ble startet allerede på 50-tallet i Horten og ble verdensledende på bl.a. ekkolodd, så dette merket har lange norske tradisjoner.

Er vel fortsatt blant de ledende i verden på proffmarkedet, og er under Navico-paraplyen sammen med bl.a. Lowrance på fritidsmarkedet.

 

Husk at for en dedikert ekkoloddskjerm i den størrelse/prisklasse du tenker på, så er det stort sett alltid en fordel at skjermen er på høykant (portrait) istedenfor liggende (widescreen, landscape).

S2009 kom vel på markedet for bare et par år siden så det var nok for å komme semiproff/hobbyfiskernes ønske i møte.

Som det jo også skrives av fiskeentusiasten Erik her i Team Colibri:

 

http://teamcolibri.blogspot.no/2016/02/simrad-professional-det-er-lov-drmme.html

 

bilde

 

"Siden Simrad ble etablert for mer enn 60 år siden har selskapet vokst til å bli verdens mest kjente merkevare for profesjonelt elektronisk fiskeletingsutstyr.

Simrad er basert i Horten med hovedkontorer i Spania og USA. Vi er en del av Kongsberg Maritimes "Subsea" divisjon, og produserer avanserte sonarer, ekkolodd og fangstkontroll- systemer for verdens fiskeflåte.

Simrad er også verdens ledende produsent av vitenskapelige instrumenter for fiskeri forskning.

Enkeltstråle og flerstråle ekkolodd og sonarer brukes på forskningsfartøy over hele verden, og vitenskapsmenn på alle verdenshav stoler på Simrads teknologi og nøyaktige måleresultater."

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Altså personen jeg snakket med har anbefalt å gå for det tilbudet jeg fikk og aldri sagt at Simrad er dårlig. Men fordi jeg spurte om han har brukt det så kom det frem at han ikke har testet dette og fortalt hva han har testet personlig og vet fungerer når jeg etterspurte informasjon om hva han har testet i praksis. På nettet står det mye bra om alle produkter men det er alltid fint å få informasjon fra noen som har faktisk brukt dette da i praksis da vet man jo det virker.

Link to post
Share on other sites

Ja klart, det aller meste virker. Men det er sjelden man finner noen som egen erfaring med flere/nyere modeller og sammenlignet.

Hvis man bare vil ha noe som virker så er det jo greit, men ønsker man mest for penga eller best for penga så er det jo ikke sikkert man treffer blink på første brukererfaring.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører med Simrad s2009 og Tm185m (samme giver som B175m, men i transom utgave, allså montert på akterspeilet, og utvendig)

Kjempeløsning. 

"charterbåten" i langesund er vel kanskje Jara, som er sponset av Garmin? Rart om han ville si noe annet... De var sponset av Lowrance tidlige. 
 

B260 er ikke laget som chirp giver. B265 er chirp...

http://www.airmar.com/productinfo.html?category=CT&name=CHIRP-Ready%20Transducers

 

http://www.airmar.com/productdescription.html?id=10

~Cral

Link to post
Share on other sites

@Cral: Altså personen jeg snakket med har en charterbåt for fiske og utover dette har vedkommende også en testbåt for Garmin og det har han fortalt før han fortalte mer. Og han har også fortalt at han tidligere brukte Lowrance og at begge deler fungerer og han trodde at Simrad kunne være veldig bra det også. Poenget var altså at han har ikke brukt Simrad personlig så kunne ikke fortelle noe mer om hvordan den er å bruke.

 

Ellers så er utstyret han bruker enda mange ganger dyrere enn det som ble foreslått av disse butikkene, der kosta kun skjermen 34 000 men da en for både radar og kartplotter i tillegg til ekkolodd slik skal jeg kanskje ha når jeg kjøper drømmebåten, til Alicraften får det holde med fungerende 1KW ekkolodd som er rimelig greit dyrt uten å være i nærheten av hva utstyret som brukes i testbåten koster.

Link to post
Share on other sites

fikk det for meg at jeg vil anbefale Furuno ekkolodd

 

jeg  hadde et som het FCV 585 . som idag sikkert er oppgradert til 587 eller 588.

 

det var på 50/200-1 kw , 8,4" tommers skjerm på høykant og det aller beste var

at det var så enkelt å bruke  med dedikerte knapper til alle funksjoner.

(ser ofte på tuna fiskerne på TV , og mange av dem har dette loddet)

 

har nå solgt og oppgradert til det siste  fra Lowrance , men savner ofte knappene til Furuno

Link to post
Share on other sites

Ekkoloddet avventes det litt med og i mellomtida forberedes Alicraften til at den skal overleve båtsesongen pent uten at noe "dævver". De første innkjøpene etter lista til en god hjelpende mekaniker er gjennomført i går. Det var ikke mulig å finne alt på biltema og på BestMarine butikken dermed blir viktige deler som tykke kabler, propell, dieselslange, armert slange, stoppe kran, DETA 115 Ah batteri (så det tredje blir likt de to første som er 2015 modeller siden det tredje er et gammelt et), eksosbelg, luftfilter, drevbelg og impeller er håpet å finne hos KK marine som ikke var åpent på lørdag (de skal ha volvo penta deler). Så har jeg ikke ennå fått med meg hva slags bunnstoff blir best for hele båten, men for drevet har jeg stålbørste og drevstoff i sprayboks.

 

Her er "fangsten" fra biltema:

 

bilde

 

Her er "fangsten" fra Best Marine:

 

bilde

 

Og dette er gamle propellen som kjører rundt i bagasjerommet for å være til eksempel for hvordan den nye propellen skal være (dessverre var mekaniker ikke med på henteturen og vet ikke hvordan turtallet var, men han mente at med riktig propell kunne båtens maxfart økt til 27 knop og marsfart også økt fra 20 knop i stille vann) sammen med motorspesifikasjoner som skal være bra nok til å finne belg & eksosbelg & luftfilter & impeller hos Volvo Penta forhandler. Skal også ha annet greier som batteriklemmer og diverse ting & tang:

 

bilde

 

Innsamlingen av deler er i gang i hvert fall og når alt er samlet så kommer den store fikse & montere helgen :D

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag fant jeg ut av at propeller ikke er så dyre hele duopropen altså begge propellene koster 5000 kr men derimot fant jeg ut av at kabler er rimelig greit dyre. 10 meter med svart 1,5 cm kabel, 10 meter med rød 1,5 cm kabel, 7 meter med svart 1 cm tykk kabel og 7 meter med rød 1 cm tykk kabel = 6000 kr en ny oppdagelse :giggle:

 

Ellers er nå nesten alle deler på plass (inklusive stoppekran, armert slange, dieselslange, drivreimer osv.) og propellene & eksosbelg, drevbelg, luftfilter, dynamo, impeller ol. kommer på torsdag - fredag. Må for øvrig rose KK-marine på skjerkøya for veldig god service  :thumbsup:  mye kunnskaper og mye forståelse om hva det er jeg trenger når jeg etter beste evne forsøkte å gjenfortelle det mekanikern fortalte er nødvendig å innkjøpe.

Link to post
Share on other sites

De er vel profesjonelt kalt 70 kvadrat og 30 kvadrat (selv om jeg matematisk kan mene en kabel er 3d (kubikk) og ikke flatt plan  :lol:  ) fant jeg ut av (mekanikern målte diametern da han huska ikke i huet benevnelsene). Disse skal gå fra batterier til motor og de mindre kablene skulle til noe annet som jeg ikke helt husker nøyaktig hva var (vil ikke si noe tull) men den gode hjelpende mekanikern forklarte det godt hva som trengs. I ettertid visste det seg at kanske 50 kvadrat kabeln fra biltema ville holdt men fordi jeg ikke fikk den beskjeden før så ble det dyre kabler. Men ble trøsta med at de er mye bedre kvalitet enn biltema kabler og skal være "rolls royce blant kabler" som mekanikern fortalte selv om han også mente de var i dyreste laget så har de mye bedre kvalitet enn biltema kabel det får være en trøst. 

 

Armert kjøleslange, dieselslange, stoppekran, slangestusser ol. var jo bare rene fornøyelsen i pris i forhold :giggle:

 

Kablene kommer i hvert fall ikke til å dævve er trøsten. Ellers så skal det byttes mye på båten "for sikkerhetsskyld" som belg og eksosbelg siden hvis man tar av drevet så kan man likegodt være klar til å gjøre det i tilfelle disse er ikke like nye som drivstoffilteret. Ellers impeller, luftfilter osv. men mest jobb vil det være med de små "svart-røde" kabler som går fra båtens styrekonsoll til mye diverse fortalte den gode hjelper. Men de store kablene var heller ikke noe særlig selv om de enda fungerte så nå blir i hvert fall de bytta med "kabelenes svar på rolls royce". Poenget er at båten etter vårklargjøringa kommer til å bli i en tilstand hvor mest sannsynlig ingenting dævver.

 

Utover mekanisk elektriske saker så skal jeg prøve å fikse noe selv som stålbørsting av drev, lakking med aluprimer og bunnstoff spray over den, skraping av båt og bunnstoff osv. Fikk for øvrig bra råd om å gelcoate "hvite steder" hvis de er der etter at bunnstoff er skrapt bort. Den gode hjelper vil se på båten da og fortelle hvor det skal påføres i tilfelle. Så er det bare å få på nye propeller borre høl for ekkolodd svingern og båten blir klar  :yesnod: 

 

Skal ta noen bilder underveis av det "lille" utbedringsverket og sjøklar Alicraft etterpå så bilder kommer (som lovet i den lange diskusjonen om båtvalg før Alicraften plutselig ble gjenfunnet :giggle: )

Link to post
Share on other sites

En kabel har et tverrsnitt som måles i kvadratmillimeter. 

Jo større kvadrat jo mere strømstyrke kan kabelen transportere uten å gå varm.

Og jo lengre kabel man legger :giggle: jo tykkere bør den være for ikke å utgjøre for stor motstand og dermed spenningstap.

 

Et smart knep om man trenger billige kraftige kabler er å kjøpe startkabler  :smiley:

Forutsatt at de har nødvendig lengde da.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kanskje aluminium?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Da har første biten av fiksing funnet sted og "det store spaghetti monsteret" ble funnet på baksiden av instrumentpanelet. Den fantastisk flinke hjelper kom frem til at det virkelig var et spaghetti av kabler han ikke har sett før så det ble stortsett fiksing av dette i påvente av at kk marine leverer propell, belg, eksosbelg, luftfilter & dynamo.

 

Fikk tatt noen bilder i "blålys" da vinterteltet er blått så det farget lyset inne i båten. Fant for øvrig et merke med nummer fra Det Norske Veritas, men finner ikke noe sted på nett hvor man kan finne ut av hva dette nummer sier om båten. Prøver å finne ut av produksjonsåret. Ble ekstra spennende da den gode hjelper tenkte utifra eik gulvet at båten trolig er begynnelsen av 80-tallet da mahogny og teak var mer vanlig på 70-tallet. Men deretter virket en lampe på siden av båten 70-talls aktig ut. Det var også ett merke mellom hovedstrømbryterne som ble bytta men nummeret der var uleselig kanskje det kommer frem ved å skrape bort lakken som er malt over det.

 

Vet ikke om dette kan si noe om båten:

 

bilde

 

bilde

 

Ellers noen bilder av nye deler:

 

bilde

 

Nye strømbrytere kommer på plass:

 

bilde

 

Kabelkaos i mørket før start:

 

bilde

 

Kabelkaos underveis:

 

bilde

 

bilde

 

Det er blitt bittelitt ryddigere men enda langt ifra ferdig, doen fikk nye kabler, det skal også trekkes nye kabler til lanterner og lensepumpe, 30 kvadrat kablene gikk fra batterier til kabelkaoset under dashbordet som hovedforsyning med strøm. Lanternepærer er skrudd ut for å skaffe nye. Båten får stort sett nye kabler og dette skal være den mest tungtvinde biten av utbedring. Så vil de andre delene kommer på plass, det kommer mer dårlige bilder ettersom det går fremover helt til lykkelig sjøsetting :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er ekkoloddsaken avsluttet og HØCOM vant budrunden på lavest pris for ett bra ekkolodd. Det ble likevel Simrad siden jeg fant ut til slutt at det var like bra som de andre og hadde betydelig hyggeligere pris:

 

Dedikert ekkolodd fra Simrad: (nedjustert tilbud)

Simrad S2009 dedikert ekkolodd for Chirp og faste frekvenser

Airmar B175M Chirp gj.gåernde bronsesvinger

 

Lang pruterunde endte med pris på  20 500 kroner inklusive levering og MVA. Kapitalisme (flere konkurrenter i markedet) er også veldig bra for forbrukere (ok skal ikke si mer politikk :lol:)

Ellers er Alicraften nesten ferdig nå alt det elektriske funker med sorterte kvalitetskabler, nykjølevannsslange er lagt inn, luftfilter byttet, impeller byttet (men den gamle var helt fin), ny duoprop er på, bunnstoffet er nesten borte så nytt kan snart smøres på og kun eksosbelg og drevbelg som det gjenstår å byttes. Men drevet sitter "godt" på så det er en liten nøtt å få det av for å bytte belgene men det skal nok gå så blir det ny primer og drevbunnstoff der også, ekkoloddet blir montert på torsdag (skal komme i posten på onsdag) så er båten klar for sjøsetting (ting som gulvpuss og annet skjønnhetspuss og nye maderasser, sofa ol. det kan man ta når den er på vannet).

For øvrig imponterte motorn igjen med å starte på ett trykk noe som den gode hjelpende mekaniker mente var imponerende av VP motor da de liker sjeldent å "touch starte" i sekundet uten røyk osv. Dermed er jeg veldig fornøyd for hvis man ser bort fra ekkoloddet så ble det bare noen titallstusen i å fikse opp båten og i tillegg vet jeg nå hva er hvor og litt om hvordan det fungerer og er klar over hva jeg har av båt. Tviler veldig om en "ferdig båt" for 150 000 hadde vært like bra kjøp og før jeg når den prisen så har jeg fått med bra ekkolodd og det er penger igjen :giggle: ..... til ny kalesje :lol:.

 

Så planen er sjøsetting på fredag og før det tar jeg noen bilder av "ferdig båt" og sjøsettinga. For øvrig har besøkt langesundbutikken fikk bra pris på fiskestang for pilking med snelle  og 500 meter dakron. Og rå tilbud på sluker til 50 kroner uansett om de kosta 200 kr før (ikke de fra boksen men ordinære som ikke var nedsatt) samt opphengere og fin instruksjon om hvordan man lager gode knuter. Senere bestiller jeg dorgebar og sånne sveiveruller for å kunne dyptvannsdorge etter sjøørret og laks. Så stor pluss til NOR BUNKRINGSANLEGG ANS som fiskeutstyrsbutikken har på vistikkortet som navn :thumbsup: Fikk også høre en fiskehistorie om 13 kg torsk ved forrige helg så snart skal det klart for forsøk på noe lignende:

 

Litt fiskeutstyr

58ebfe8930e2d_Zdjcie0131.jpg.b3bdeda76aad023397ba261bd61a4e8a.jpg

 

Bunnstoffleken:

 

58ebfeb27962d_Zdjcie0127.jpg.1ab13344ac25d89fe690a83e4d9b49e5.jpg

 

58ebfebca6d2d_Zdjcie0126.jpg.d486e79f7e5279ba954732691785907a.jpg

 

Ellers skal også båten få seg en fin vask og polering av glassfiberdelen som er over vann.

 

Link to post
Share on other sites

Båten er nå nesten ferdig alt det mekaniske og elektriske er fikset og det er fjernet så mye bunnstoff som det var mulig mer gikk ikke uten å skrape det i flere uker så den blir smurt inn med plast primer og deretter bunnstoff. Drevet har fått primer smøring (etter at begge belgene ble bytta for drev og eksos) og skal bli smurt med drevbunnstoff.

 

Eneste bakdelen er ekkoloddet hvor posten ikke henger med på hva HØCOM lovet og skrev at ekkoloddet ankommer 19.04.2017 så jeg informerte HØCOM om at hvis det ikke kommer i løpet av uka så får de finne et tilbud med like god innvendig svinger da planen er å bruke båten til påske.

 

Noen bilder av drev og ny propell:

58ed3b974bad5_Zdjcie0133.jpg.370d2c25af5f5f1657364793e0a7140c.jpg

 

58ed3bb130771_Zdjcie0132.jpg.84dc9d0a81689cef1596d1793b7121a9.jpg

Link to post
Share on other sites

@Index: Så det er ikke så viktig med primer? Den gode hjelpende mekaniker sa man bør lakke over med plasprimer så bunnstoff siden mye av gammel primer (men dessverre ikke alt) ble borte i de 2 rundene med fjerning. Men bunnstoff fra 80-tallet vil ikke vekk det har gjort seg resistent mot kjemisk fjerning etter så mange år hvor noen bare smurte på nye lag med både primer og bunnstoff.

 

Men der det altså bra å bare ha bunnstoff?

 

For øvrig noe idee om hvordan "bunnstoffe" der hvor støttene fra stativet er på båten? Eller skjer det noe om det blir små klatter uten ny bunnstoff? For jeg tipper at å male det når båten blir heist opp er lite mening da den havner raskt i vannet da den kan ikke bare henge i trucken i timesvis ?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er båten nesten helt ferdig, fikk beskjed fra den gode hjelper at flekkene etter stativet kan males over imens båten er heist opp før sjøsetting.

 

Det eneste som gjenstår er polering samt montering av ekkoloddet som endte opp i å bli en hekksvinger som var det beste NOR BUNKRINGSANLEGG ANS  kunne levere da HØCOM fikk ikke levert i tide da de brukte posten fremfor DHL når de fikk tydelig beskjed at ekkolodd med svinger skal være ankommet før påske ellers så får jeg ikke montert det da båten blir sjøsatt og har dermed ikke noe bruk for det. For øvrig igjen flott service av fiskeustyr butikken i Langesund. Fikk informasjon om at jeg vil kunne se bunn med det ekkoloddet jeg fikk kjøpe på opptil 300-400 meters dyp samt fikk koordinater for plottern med gode fiskeplasser utenfor Langesund. Altså helt topp service med lokalkjennskap :thumbsup:

 

Dermed blir den store dagen trolig i morgen.

Her noen blider med bunnstoff:

 

20170412_134315.jpg.9968758cfa8b5c64ce7f6b3f1618dac5.jpg

 

20170412_134300.jpg.806c7eb04d5c34c49bb3180f35fa7a69.jpg

 

20170412_134329.jpg.920ff4b4bb08dce3d47ab77022e377cb.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette ser veldig bra ut.
Ut i fra tidligere bilder av båten hadde jeg klødd i fingrene etter å ha satt polermaskinen i denne perfekte matte båten.
En to steg polering avsluttet med et lag voks hadde gjort susen men da måtte man ha et to siffret antal timer med tolmodighet på lager.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@pipe: Det ble vask men det ble nok ikke noe polering.

 

I dag ble den satt på vannet men første turen ble mye skuffelser. Første skuffelsen skjedde på vei til koordinatene som vi fikk fra eieren av fiskebutikken i Langesund. Kom bare ut av langesundsfjorden og forbi den lille steinøya utenfor. Ifølge denne: http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/#skagerrak så skulle det ikke være 0,5 meter engang utenfor Langesund. Og på breviksfjorden var det glatt og fint, men utover mot Skagerrak de bølgene var ikke 0,5 meter men 1 meter minst (0,5 var de på henteturen og da gikk alt glatt og pent). Jeg ville ikke gi meg siden jeg kjøpte stor båt for å fiske på havet ikke bli værende i fjorden men så hoppa båten helt vilt og banka over hver bølge til slutt så knakk et gammelt bord i kahytten og da ble det bare å snu og prøve i fjorden.

 

I fjorden ble det 0 - null fisk men ekkoloddet fungerte ikke enda i dag (den gode hjelper skal sette sammen kabel i morgen da det ble litt stress når kabeln skulle gjennom båten) håper det hjelper hvis jeg finner fisken og at det blir bedre vær så jeg får kommet meg ut på havet.

 

Å kjøre inn igjen i mørket gikk bra traff til og med inn i båsen bare det ikke var min båtplass :lol: men heldigvis er nesten ingen båter ute så den får stå der til i morgen så blir den flytta på riktig plass orka ikke å ta vekk tauene og flytte i mørket.

 

Det blir nok Princess 435 litt raskere siden det hadde ikke gått an å fiske ut på Skagerrak i dag selv om man så bort ifra at båten ble endevendt innvendig siden man ville bare hoppet opp og ned og rundt med fiskestanga. Aner ikke hvordan noen kommer seg ut der med mindre båter men i dag så jeg kun en og den var stor som gikk på Skagerrak minst 40 fot.

Link to post
Share on other sites

Du vil ikke øve deg litt/ prøvekjøring før du stikker ut i åpent hav? 

 

Husk at bølger består av en serie av bølger i ulike størrelser. Største bølge er omtrent det dobbelte av signifikant bølgehøyde. 

Avstand mellom bølger har veldig mye å si, samt hvor krappe de er. 

Blåser toppene av bølgene, hviter på toppene, så blir det mye slag. 

Samtidig, du kan ha møtt på rotesjø hvor bølger med ulik rettning møtes og klasker sammen. 

Du får gi meteorologene en sjanse til, før du selger båten. ? Kunnskap om lokale forhold har mye å si. 

 

Har du drivanker ombord? Det kan være kjekt om du får fiskesnøret i propellen og må vente på hjelp. Under fiske kan du legge det ut fra bauen for å rette den mot vind og sjø. 

 

Forøvrig, store båter ruller de også?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...