Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Hadde jeg skulle selge en båt til 500K å du kom med kontanter, ja da hadde faktisk prisen gått opp med 50%, siden jeg ville måtte styre felt med å få disse på konto. Samme hva du mener om dine polske papirer, så vil jeg risikere at banken nekter å sette inn disse penger på kontoen min. Å måtte holde på med masse små innbetalinger i månedsvis, er nok uaktuelt for folk flest.

Men lykke til med prosjektet ditt.

Kan selge deg diselmåler til motorene kontant om du vil, siden det er beløp jeg kan fyre av på byen over et par helger hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke oversikt over vekselkursene, men regner med at det du sier stemmer, selv om det høres merkelig ut at forskjellen skulle være så stor. Jeg synes uansett ikke dette høres ut som noen gullgruve. Du må reise med 500 000 i kontanter og risikere å tiltrekke deg oppmerksomhet både fra toll og økokrim. Selv om du har alt i orden skal du ikke se bort ifra at det kan bli en del jobb med dokumentasjon og lignende. Du må i tillegg reise til banken 50 ganger. Hvis du ikke har banken som nærmeste nabo tror jeg dette blir dårlig betalt per time. Hvis det ville vært meg ville jeg overført pengene på vanlig måte og så brukt tiden på å fikse opp båten du skal kjøpe i stedet for å sitte å skrive brev til økokrim samt kjøre frem og tilbake til banken. Du slipper da også risikoen at noen bryter seg inn og stjeler pengene dine før du får satt de i banken.

Link to post
Share on other sites

Tråden lever jo jeg skal ha enda større båt men fortsatt til lav pris i forhold til størrelsen :)

Men først av alt må jeg få pengene inn på norsk konto og har REMA 1000 en kort spasertur unna huset til foreldra hver dag, blir litt bedre helse av gangturene. Spør skatteetaten eller politiet så har jeg alt kritthvit rent penga kommer fra lovlig beskattet virksomhet i Polen og ble byttet mot kvittering lovlig i Polens største valutavekslingskontor som fungerer også i hele EU.

Selger skal få overført pengene på konto selvfølgelig fra norsk til norsk konto så vedkomende vil ikke ha noe å stresse med. Jeg vil trolig tilbringe deler av vinteren i Norge (bare simulator flygning da og 2 motorsflyet skal de kjøpe inn til flyskolen i mellom tida). Og neste sommer tjener jo mine fly og simulatorer om øvrige instruktører jobber med dem så jeg kommer bare dersom det er krise og ingen CRI(M)/IRI instruktør. I forhold hva flyene tjener er 600 timen omregnet til NOK ikke veldig lukrativt for å bruke hele sommern på det. Kan leve godt på hva maskinene tjener. Så vil vel ha ha litt vår og litt sommer og litt høst å leke med båten. Må bare skjekke hvor mange dager jeg kan være i Norge som turist og beholde status utflyttet Norge.

Antar det er 90 dager som før så best å bruke de om sommeren eller egentlig 270 dager per tre år og da er det tid også for inskudda (siden skal ikke bruke 90 dager hvert år i 3 år) Om 2,5 år så flytter ut foreldra også og da selger jeg båten  og kjøper drømmebåten med overføring (ingen vil puttepå 2 mill i banken så tar tapet på dårligere kurs via bank enn valutakontor). Dersom jeg finner slikt tilbud som 
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=261414635&fbclid=IwAR1Gyv8IQKYNIPSGnY8ExhFIbvHZBDHSBGL5HOtHw8aO2u7_SSWHTRSWyvE (tar også D5L kurs da, håper det er praktiske parkeringsøvelser i den)  får bare håpe slikt tilbud ikke "dævver" på vei til Polen. Den er stor nok for å reise ned og verdt å betale EU MVA for.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 7 timer siden:

Tråden lever jo jeg skal ha enda større båt men fortsatt til lav pris i forhold til størrelsen :)

Men først av alt må jeg få pengene inn på norsk konto og har REMA 1000 en kort spasertur unna huset til foreldra hver dag, blir litt bedre helse av gangturene. Spør skatteetaten eller politiet så har jeg alt kritthvit rent penga kommer fra lovlig beskattet virksomhet i Polen og ble byttet mot kvittering lovlig i Polens største valutavekslingskontor som fungerer også i hele EU.

Selger skal få overført pengene på konto selvfølgelig fra norsk til norsk konto så vedkomende vil ikke ha noe å stresse med. Jeg vil trolig tilbringe deler av vinteren i Norge (bare simulator flygning da og 2 motorsflyet skal de kjøpe inn til flyskolen i mellom tida). Og neste sommer tjener jo mine fly og simulatorer om øvrige instruktører jobber med dem så jeg kommer bare dersom det er krise og ingen CRI(M)/IRI instruktør. I forhold hva flyene tjener er 600 timen omregnet til NOK ikke veldig lukrativt for å bruke hele sommern på det. Kan leve godt på hva maskinene tjener. Så vil vel ha ha litt vår og litt sommer og litt høst å leke med båten. Må bare skjekke hvor mange dager jeg kan være i Norge som turist og beholde status utflyttet Norge.

Antar det er 90 dager som før så best å bruke de om sommeren eller egentlig 270 dager per tre år og da er det tid også for inskudda (siden skal ikke bruke 90 dager hvert år i 3 år) Om 2,5 år så flytter ut foreldra også og da selger jeg båten  og kjøper drømmebåten med overføring (ingen vil puttepå 2 mill i banken så tar tapet på dårligere kurs via bank enn valutakontor). Dersom jeg finner slikt tilbud som 
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=261414635&fbclid=IwAR1Gyv8IQKYNIPSGnY8ExhFIbvHZBDHSBGL5HOtHw8aO2u7_SSWHTRSWyvE (tar også D5L kurs da, håper det er praktiske parkeringsøvelser i den)  får bare håpe slikt tilbud ikke "dævver" på vei til Polen. Den er stor nok for å reise ned og verdt å betale EU MVA for.

Jeg synes alltid det er hyggelig med folk som har drømmer og som tenker utenfor boksen, men hvorfor ønsker du deg en så stor båt? Hvor mange skal dere være ombord? Er du klar over hva vedlikehold, bryggeplass, drivstoff og annet koster for en slik båt? De 40000,- du kan spare på å ta pengene kontant til Norge vil ikke dekke en måneds drift av en slik båt. 

Kjenner ingen som har hatt en så stor båt, men en bekjent hadde Princess 63 (mener jeg det var) han regnet ca 600000,- i året for båten og det var uten oppgraderinger/reparasjoner. Hvis du skal handle en billig båt for å gjøre et kupp tror jeg du øke denne summen for å komme i mål. Vil du ikke ha nok plass i en 40-foter som vil koste langt under halvparten å drifte? 

Link to post
Share on other sites

Folk flest som kjøper så stor båt, bruker ikke tid på 50 runder i banken med innskudd nei.

Men nå snakker du 500000nok. Du får ikke en så store båt i brukbar stand for den sum.

Å sjøl med 2,1mil så får du en sliten 80 tals båt, som fort krever det samme i vedlikehold før den er bruksnes. Så kan du i tillegg starte å regne på kost for å ha å bruke en sådan.

Er en grunn for at det er få folk som har disse båtene, sjøl om mange har råd til å kjøpe de.

 

Så var det, det med å bruke en så store båt. En sådan drar man ikke bare på tur med alene. Krever litt å legge til/fra(parkere som du liker å kalle det) folk som har disse båtene, har ofte råd å ha mannskap ombord. 

Men ut ifra dine innlegg her, så er nok ikke mannskap med i din økonomi.

 

Så tenker som @Kallethekidat en 40fots nok er mer rette båt for deg.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Dette er jo planen siden jeg har ikke 2,1 mill å bruke da jeg har investert alt sammen i enda ett fly

Liten digresjon dersom noen skulle være interessert i fly:
For øvrig er det ingen (som ikke er interessert i det) som ville trodd brukt 2 motors fly for flyskole skulle koste i underkant av 700 000 euro netto uten MVA (det som var til salgs i Norge ville de ha over 800 000 euro for uten MVA siden det er til næringsbruk)  man må undervise nye kandidater for piloter i priser før de forstår hvorfor det er så sinnsykt dyrt med IR/ME time (vanlig flytime koster 25 % av prisen) når man skal ha både IRI instruktør, fly som skal nedbetale seg selv med bankens rente (selvfølgelig står eieren for hovedselskapet og hans hus, bil, hytte og resten av livet som ansvarlig (glad å ikke være der til tross for at flyet beholder verdien) ), JET-A1 drivstoff hvor tankbilen koster samme som avgiftsfritaket og viktigst av alt mekanikere som jobber med alle flyene og undersøker hele flyet etter 50 timers flytid (og nærmest plukker det fra hverandre etter 1000 timer, etter 2000 timer "hives motorne" (kan muligens brukes til noe landsbruk av og til) og splitter nye puttes inn. Men dette er altså mekanikere med stor M på nivå med leger altså nesten samme ansvaret om de burde sett noe som en lege som feiloperer en pasient som "dævver" dersom de feilmekaniserer motorn så den "dævver" under flygning. Og de er ekstremt flinke i løpet av over 10 år har ingenting dævva ikke engang gamle Cessna fly (motorer er alltid nye inntil 2000-3000 timer avhengig av motor), men det finnes historie om en gammel og erfaren mekaniker som glemte skrunøkkel i kontakt med høyderoret til ett fly heldigvis klarte instruktør å kræsjlande flyet slik at verken elev eller instruktør tok skade bare flyet kunne "hives" men mekanikeren som gjorde periodisk sjekk av flyet hadde samme problem som lege som glemmer noe oppi pasjenten etter operasjon (selv om pasienten skulle overleve). Altså mekanikere med stor M som får legelønn siden de har samme ansvar.
 

Men tilbake til hovedemnet båt så vil jeg kjøpe en større båt enn Alicraften altså en 40+ fots båt, den 80 fotern var bare en kuriøsitet siden jeg så "drømmebåten" til salgs for lavpris (slike båter koster jo 10 mill i NOK som brukte). Drømmen er å eie en slik en engang i fremtiden (I Polen og land hvor båt ikke er en del av nasjonalkulturen (Norge er jo tidligere fisker og sjøfarts nasjon så folk flest vet mye mer) ville folk tro dette er noe en miliardær eier i motsetning til fly ol. folk tror en yacht av den størrelsen koster 10talls millioner og ikke NOK men PLN om ikke millioner Euro så det er litt stas + kjøre ut på Østersjøen og lage fest på båten "som miliardærene" til tross for at morroa "bare" kosta 2 mill i NOK ). Hovedpoenget er da selvfølgelig at jeg kan krysse Østersjøen eller kjøre båten europa rundt om jeg vil ha den i Middelhavet i en billig havn hvor jeg kan f.eks cruise rundt, fiske tunfisk eller be folk med på "cruise". Altså av en eller annen grunn så liker jeg havet utrolig godt og å være ut på det (min største livshobby egentlig inklusive fisking som er del av det) men jeg liker like lite å ha høye bølger i liten båt som jeg liker å ha turbulenser i småfly (mesteparten av vintern flyr man ikke pga. været i småflyene). Jo større båten desto mer komfortabelt samme som med fly nesten.

Men til det aktuelle så tenkte jeg meg noe slikt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=324889855

 

Men jeg er blitt mindre glad i den bakdelen så høyt oppe med tanke på fisking som jeg veldig liker, så tenkte også muligens noe slikt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=297185369

 

Men dyrt var det (Princess 414 har jeg sett før i tiden til 500 000 av samme type som den til 650 000 men kanskje i verre stand men den som kjøpte den på forumet skrev at den var i veldig bra stand. Så kanskje det er inflasjon med i bildet + kronekurs) og langt borte. Altså nærmere 800 000 enn 500 000 og hvordan om vintern få så stor båt fra Brønnøysund ned til Langesund. Uansett den er solgt/utløpt så jeg ser over alle mulige anonser imens penga tikker inn for hver måned og en dag må jeg begynne operasjonen (putte penger inn på norsk konto) forhåpentligvis rekker jeg det før våren da alle skal ha båt og prisene skyter opp.

Uansett det å legge til med 40+ fot båt skulle jeg gjerne kjøpt et kurs i (aner ikke om praktisk manøver er inkludert i D5L opplæring eller om man bare lærer teori (trengs vel bare for 50+ båter) som ved båtførerprøven og null praktisk opplæring) å legge til / parkere. For jeg kan se for meg knust båt og brygge dersom noe går feil selv med "bare" 40+ fot.

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Vel jeg tror alle synes det er litt stas å ha noe flott innenfor hobbyen sin uansett om det er bil eller båt, før i tiden gikk det jo i rasehester før bilen var oppfunnet. Båt var alltid stas ved kysten siden vikingtiden. Jeg er bare slik som sier ting rett frem i livet, andre folk foretrekker å bortforklare ting som de tenker men som de synes ikke er fint å si høyt. Jeg sier høyt ting jeg tenker derfor ble det aldri noen politiker av meg.

Men poenget uansett er ikke drømmebåten som jeg ikke skal kjøpe nevnte det som en kuriøsitet siden jeg var ikke sikker om dette var reelt at den kostet så lite og dermed hvis den gjorde lurte på om den faktisk fungerte men antar at den som kjøpte den ikke er på forumet. Engang var det jo noen som kjøpte Princess 414 til 500 000 og fortalte om tilstanden var veldig interessant å lese.

Uansett nå for tiden gjelder det 40+ fot båt til lav pris altså rundt 500 000 det går i. Har enda ikke "møtt det perfekte eksemplaret" slik det var med Alicraften som jeg fikk mirakuløst kjøpt fra den som kjøpte den først.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for sist! Hyggelig å se at du gjør det bra i Polen og har lyst til å ta opp båtdrømmen igjen. Det finnes mange som tilbyr praktiske kurs av ulike typer, men det beste er kanskje som vi snakket om sist å legge ut markører eller finne en tom brygge og øve masse på tillegging under forskjellige forhold for å bli kjent med båten. 😊

Link to post
Share on other sites

@godthaab- Hei Erik, og takk for sist uten deg hadde jeg aldri fått båten til Sildeberget og uten den andre gode hjelper så hadde den aldri fungert.

Tenkte å skrive til deg på facebook den dagen jeg finner reell båt å kjøpe dersom du skulle ha lyst/tid dersom den skal hentes i området (kan ikke se for meg å hente en båt helt fra Brønnøysund derfor sjekker området). Vil også spørre den andre gode hjelper siden han spesialiserer seg mer på motorbåt enn seilbåt til å kunne si noe om tilstanden på båten.

Foreløpig er jeg enda på det steget hvordan veksle og hente penga til Norge på lovlig og mest lønnsom måte. Men jeg planlegger alt på forhånd i god tid og sjekker forskjellige tilbud som folk legger ut på finn.

Ellers så er det med trening veldig god idee, men på henteturen når jeg skal ha en 40+ fot båt kan jeg ikke se for meg å forsøke alene uten en hjelper med den "første parkeringa" ellers så kan Sildeberget miste hele brygga ved første parkering (dersom de da fortsatt har plasser til salgs i riktig størrelse og det ikke finnes plass å kjøpe nærmere havet) samt båten knuses i verste fall om alt går feil.

Uansett stor takk for forrige gang at det gikk fint med Alicraften!

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 11 timer siden:

Foreløpig er jeg enda på det steget hvordan veksle og hente penga til Norge på lovlig og mest lønnsom måte.

Har du noen gang tenkt over HVORFOR det er lavere pris på veksling til norske kontanter i Polen enn å rett og slett overføre elektronisk fra din polske konto til norske kroner på din norske konto?

 

Jeg tror årsaken rett og slett er svart arbeid blant polske håndverkere i Norge og at disse rett og slett trenger litt hjelp for å få brukt sine svarte penger og det er der hvitvaskingsbyråene (eller var det  vekslingsbyråer det het?) kommer inn.

 

Man kan jobbe i Norge, få betalt og registrere inn alt og gi fra seg ca 280 kr av hver tusenlapp for å dekke felleskostandene våre som feks pensjon til dine foreldre, sykehus, veibygging, skoler osv. Eller man kan jobbe svart (som ikke er lov), motta kontanter fra hver oppdragsgiver (huseiere i Norge som trenger håndverkkertjenester). Så ønkser nok mange å bruke endel av pengene i hjemlandet sitt og må da omgjøre pengene til polske penger på et eller annet vis. Gjøres dette i Norge så registreres ting og man kan få skatteetaten etter seg og måtte betale skatt slik som de ærlige og lovlydige gjør. Derfor tar de med seg norske kontanter til Polen og det blir et stort overskudd av svarte penger i form av norks kontanter i Polen og man må få disse til Norge for at de skal ha en verdi, men det er jo litt vrient med svarte penger i stor  skala og  det er nok årsaken til at de gir en gunstig vekslingskurs til dem som er villige til å betale hvite penger for de svarte pengene og bruke dem på en måte som ikke registreres av myndighetene.

 

La oss si at et vekslingsbyrå i Polen hvert år sender mange millioner NOK i kontanter til Norge og får dette inn på konto som kan gi dem polske penger. Da vil nok myndighetene reagere på hva som egentlig skjer, og det er om å gjøre at kontantstrømmen er minst mulig slik at man lett kan "forklare" mengden penger som sendes til Norge, uten å at penger for svart håndverksarbeid nevnes.

 

Da gjelder det for dem å kvitte seg med norske kontanter i Polen og det kan de gjøre ved å selge dem billig i Polen til folk som skal til Norge og kan bruke kontanter i Norge. Dette kan være feks skattebetalende polakker bosatt i Norge som er på ferie i hjemlandet og som dermed kan ta med seg feks 5.000 NOK i kontanter og bruke det på butikkene i Norge de neste månedene. Hadde det vært samme kurs på veksling til norske kontanter som normal bank-kurs så hadde det ikke vært neon grunn til  å la innkjøp i Norge gå via kontanter innkjøpt i Polen for folk som betaler skatt og får lønna inn på konto.

 

Denne prosessen med at norske kontanter fra en huseier som trenger ny terrasse skal gå via et polsk vekslingsbyrå før de ender opp på Rema 1000 i Norge er jo selvfølgelig en tungvint og kostbar prosess, men den som jobber svart er nok villig til å gå på et  visst tap i vekslingskurs hos vekslingsbyrået da dette er et mindre tap enn å betale 28% skatt slik man egentlig skal gjøre for å opprettholde sykehus, pensjoner og alt det andre. Å ta imot disse svarte pengene til en gunstig kurs tjener vekslingsbyråene godt på, men de trenger selvfølgelig hjelp til å få de norske kontantene tilbake til Norge og deler derfor litt av overskuddet på denne tvilsomme geskjeften med dem som bidrar til denne pengetransporten og bidrar til at de svarte håndverkerpengene etter å ha skiftet eier neon ganger blir brukt til et lovlig kjøp.

 

Så tenk over om du ved å være pengefrakter faktisk bidrar til å gjøre svart arbeid enklere og på den måten sørger for at vi her i Norge må skattes enda hardere på alle andre områder og at det kanskje ikke blir så mye penger til pensjon til foreldrene dine (hvis det er norsk pensjon de skal få når de skal flytte til Polen om 2,5 år).

 

Tenk også litt over hvordan du bidrar til nordmenns inntrykk av polakker i Norge hvis du skal tjene penger på å bidra til gjennomføringen av svart arbeid og at dette ikke bare gjelder selve pengetransporten din, men også gjør det enkelt for andre polakker å jobbe svart og gi dem et dårlig rykte.

 

I et samfunn har man endel fellesutgifter som må dekkes inn på et eller annet vis. Da er det mye mer rettferdig om folk bidrar ganske likt enn at folk i yrer der pengene kommer inn på konto fra arbeidsgiver skal skattes ekstra hardt fordi de som får betalt lønna si fra 50 ulike huseiere cash kontant ikke bidrar til fellesskapet.

 

Både på nåværende og forrige arbeidsplass er det polakker, men siden dette er bedrifter hvor de er ansatt og ting foregår på lovlig vis så får de lønna si utbetalt på konto og blir trukket skatt på samme måte som norske ansatte.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 4 timer siden:

Har du noen gang tenkt over HVORFOR det er lavere pris på veksling til norske kontanter i Polen enn å rett og slett overføre elektronisk fra din polske konto til norske kroner på din norske konto?

 

Jeg tror årsaken rett og slett er svart arbeid blant polske håndverkere i Norge og at disse rett og slett trenger litt hjelp for å få brukt sine svarte penger og det er der hvitvaskingsbyråene (eller var det  vekslingsbyråer det het?) kommer inn.

 

Man kan jobbe i Norge, få betalt og registrere inn alt og gi fra seg ca 280 kr av hver tusenlapp for å dekke felleskostandene våre som feks pensjon til dine foreldre, sykehus, veibygging, skoler osv. Eller man kan jobbe svart (som ikke er lov), motta kontanter fra hver oppdragsgiver (huseiere i Norge som trenger håndverkkertjenester). Så ønkser nok mange å bruke endel av pengene i hjemlandet sitt og må da omgjøre pengene til polske penger på et eller annet vis. Gjøres dette i Norge så registreres ting og man kan få skatteetaten etter seg og måtte betale skatt slik som de ærlige og lovlydige gjør. Derfor tar de med seg norske kontanter til Polen og det blir et stort overskudd av svarte penger i form av norks kontanter i Polen og man må få disse til Norge for at de skal ha en verdi, men det er jo litt vrient med svarte penger i stor  skala og  det er nok årsaken til at de gir en gunstig vekslingskurs til dem som er villige til å betale hvite penger for de svarte pengene og bruke dem på en måte som ikke registreres av myndighetene.

 

La oss si at et vekslingsbyrå i Polen hvert år sender mange millioner NOK i kontanter til Norge og får dette inn på konto som kan gi dem polske penger. Da vil nok myndighetene reagere på hva som egentlig skjer, og det er om å gjøre at kontantstrømmen er minst mulig slik at man lett kan "forklare" mengden penger som sendes til Norge, uten å at penger for svart håndverksarbeid nevnes.

 

Da gjelder det for dem å kvitte seg med norske kontanter i Polen og det kan de gjøre ved å selge dem billig i Polen til folk som skal til Norge og kan bruke kontanter i Norge. Dette kan være feks skattebetalende polakker bosatt i Norge som er på ferie i hjemlandet og som dermed kan ta med seg feks 5.000 NOK i kontanter og bruke det på butikkene i Norge de neste månedene. Hadde det vært samme kurs på veksling til norske kontanter som normal bank-kurs så hadde det ikke vært neon grunn til  å la innkjøp i Norge gå via kontanter innkjøpt i Polen for folk som betaler skatt og får lønna inn på konto.

 

Denne prosessen med at norske kontanter fra en huseier som trenger ny terrasse skal gå via et polsk vekslingsbyrå før de ender opp på Rema 1000 i Norge er jo selvfølgelig en tungvint og kostbar prosess, men den som jobber svart er nok villig til å gå på et  visst tap i vekslingskurs hos vekslingsbyrået da dette er et mindre tap enn å betale 28% skatt slik man egentlig skal gjøre for å opprettholde sykehus, pensjoner og alt det andre. Å ta imot disse svarte pengene til en gunstig kurs tjener vekslingsbyråene godt på, men de trenger selvfølgelig hjelp til å få de norske kontantene tilbake til Norge og deler derfor litt av overskuddet på denne tvilsomme geskjeften med dem som bidrar til denne pengetransporten og bidrar til at de svarte håndverkerpengene etter å ha skiftet eier neon ganger blir brukt til et lovlig kjøp.

 

Så tenk over om du ved å være pengefrakter faktisk bidrar til å gjøre svart arbeid enklere og på den måten sørger for at vi her i Norge må skattes enda hardere på alle andre områder og at det kanskje ikke blir så mye penger til pensjon til foreldrene dine (hvis det er norsk pensjon de skal få når de skal flytte til Polen om 2,5 år).

 

Tenk også litt over hvordan du bidrar til nordmenns inntrykk av polakker i Norge hvis du skal tjene penger på å bidra til gjennomføringen av svart arbeid og at dette ikke bare gjelder selve pengetransporten din, men også gjør det enkelt for andre polakker å jobbe svart og gi dem et dårlig rykte.

 

I et samfunn har man endel fellesutgifter som må dekkes inn på et eller annet vis. Da er det mye mer rettferdig om folk bidrar ganske likt enn at folk i yrer der pengene kommer inn på konto fra arbeidsgiver skal skattes ekstra hardt fordi de som får betalt lønna si fra 50 ulike huseiere cash kontant ikke bidrar til fellesskapet.

 

Både på nåværende og forrige arbeidsplass er det polakker, men siden dette er bedrifter hvor de er ansatt og ting foregår på lovlig vis så får de lønna si utbetalt på konto og blir trukket skatt på samme måte som norske ansatte.

En hel del kloke betraktinger her.

Link to post
Share on other sites

Først å fremst dette er statens ansvar og den som ansetter svart og den som jobber svart sitt ansvar. Jeg bryter ikke noe lov jeg er en kapitalist og ønsker meg mest mulig for pengene med loven i hånd. Min mor f.eks har betalt siden 1997 som lege minst 20 millioner i skatt (47 % på deler av inntekta) de får hun aldri tilbake i pensjon. Og da snakker man ikke om ting som engangsavgift eller mva osv. Og hennes studier ble ikke gjennomført i Norge, Norge trengte bare mer ferdig utdanna leger. Så bare ett eksempel på å ha betalt mye mer til staten enn fått tilbake (inklusive pensjon). Men nå er jeg også klar over at lønna i Norge er oppblåst av staten også da eller var inntil kronekursen kollapset. 

Jeg er en kapitalist som er troende på kapitalismen (i Polen fikk vi bare 7 % ved valg siden de store partiene lover å dele ut penger på kreditt fra EU og betalt med vår ZUS (spesial trygdeskatt, jeg er ikke syk og kommer ikke til å bringe fake L4 for å slippe å betale. I Norge har folk samme problem med sykepenger siden jeg tror ikke nordmenn lever så usunt i forhold til nabofolket at de er dobbelt så syke som svenskene) og vanlig skatt. Men skatt er ikke det jeg hater mest avgift er folkefiende nr.1 for meg siden det skal kontrollere menneskene spesielt de fattige til å gjøre slik staten vil med det de har igjen etter å ha blitt loppa på all mulig måte allerede) og mener alle bør ha frihet slik som Norge har med båter men ikke noe annet stor sett. Derfor er Norge "båtens mekka" nesten også i forhold til andre land hvor de har funnet på årelang utdanning for å f.eks være skipper på en båt som skal ut på havet. Heldigvis gotar EU norsk båtførerbevis og norsk D5L.

Men for å forklare det simpelt alle land trenger noe de kan tjene på og med kronekursen så har Norge reddet seg i havn (jeg tror ikke det går så dårlig med Norge, denne kronekurs må være effekt av politisk arbeid siden de vet at uten den går det i dass) det er bare så lenge man kan "dyrt skal det være og du skal betale" siden det funker om staten (skatte og avgifts betaleren) betaler gratis studielån eller subsidie. Men Norge vil jo selge til utlandet eller at folk som meg kommer og bruker penger tjent i en annen stat i Norge og på norske varer. Dyrt skal det være og du skal betale fungerer jo kun for folk bosatt i Norge og når man vil tjene mer penger eller eksportere noe så fungerer det ikke, jeg kunne for eksempel aldri starta en flyskole i Norge for noen år siden. Det finnes en ja men den lever fordi folk i Norge får lov å låne/delvis motta 1 mill på skattebetalers regning til å lære seg opp, det er først nå når kronen er i bunnen at det kommer folk utenfra Norge og kan betale. Men fordi kronen er i bunnen så vil straks instruktører som ikke er norske eller knyttet til Norge stikke av siden det vil ikke lenger være bedre betalt etter skatt enn å fly i ett stort selskap eller være instruktør i hjemlandet og problemet kommer tilbake på en annen måte.

Norge må jo leve uten olje engang i fremtiden og dersom det skal gjøre det så nytter det ikke at nordmenn subsidieres av staten til å ha råd å betale for tjenesten som er såpass dyr pga. staten. Norge vil ønske handel med andre land og være attraktiv på verdensmarkedet og der funker det ikke med "dyrt skal det være og du skal betale" da kjøper de utenlandske høyteknologi varer hos Tyskerne (siden staten før i tida trodde teknologi kunne gjøre opp for prisen) eller USA eller andre steder som har samme nivå av kvalitet. Bare se på båter før i tida var så mange produsert i Norge til og med Alicraften eller Fjord båter osv. ble bygd i Norge.

Så nå er båt billigst i Europa i Norge. MEN ingen i 2023 (såvidt jeg vet, det finnes kanskje noen produsenter men de er ikke så kjent som de som produserte før i tida) produserer (store) båter i Norge i skipsfartsnasjonen hvor båten er kultur og tradisjon. Det går i Princess, Fairline til og med Polen bygger Galeon, Sverige har Storebro (eller hadde) osv. osv. men norske båter hvor er de? Hvis de ikke bygges er det fordi nordmenn ikke er gode på båt eller er det fordi staten har feilet fullstendig med sin "dyrt skal det være og du skal betale" politikk? Jeg tror kronen er "dævv" fordi det er en skjult ønsket politikk for å redde norsk industri, når kronekursen var over 0,50 PLN per krone (og nærme 7 kroner per Euro) så vet jeg om ett sveiserfirma f.eks som ville slå seg konkurs fordi Norge ikke holdt som marked og folk var på randen til å bli oppsagt.

Det er jo en grunn til at folk lager business andre steder i Europa fordi det ikke er mulig i utrolig mange bransjer uten statens subsidier i Norge. Og det er ikke bra for Norge.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg antar det bygges noen båter men de er ikke så fremtredende på finn da. Altså nybåt blir det jo aldri, men Fjord eller Alicraft osv. de fantes helt frem til 1990 elns. så plutselig gikk alt konkurs siden det ikke lønnet seg lenger. Jeg har hørt om Windy (men det er jo høyhastighets båter mer enn "cruisebåter").

De store merkene som kunne blitt Norges svar på Princess eller Fairline osv. de gikk jo konkurs ikke fordi folk ikke kunne båt i Norge men fordi staten gjorde det umulig å konkurrere med andre land. Men den må tilbake til det spesielt når oljen blir mindre viktig og derfor ser man kronekurs fallet tror jeg. Men staten tørr ikke å si det høyt at nordmenn ikke skal dra på ferie billig fordi man skal redde norsk industri (teknologien hjelper jo ikke dersom en Tysker lager samme varen til lavere pris med samme kvalitet fordi staten der ikke skal ha så mye penger ut av det).

PS. Norsk skipsfart hadde også "dævvet" dersom staten ikke reddet den fra seg selv ved å gi den særegne skatteregler slik den gjorde for f.eks Svalbard så folk bor der. Dessverre kunne den eller ville den ikke gjøre det med båtproduksjon så nå er England (UK) på tronen for båtproduksjon.

Link to post
Share on other sites

Det er godt å se at noen merker overlevde eller kanskje de ble startet på nytt (Det er så å si ingenting på finn mellom 1985 og 2000 modell) så de nyere er jo dyrere fordi de er nyere enn Princess eller Fairline osv.

Uansett selv for 6 millioner er det ikke en eneste over 40 fot. Rundt 35 fots klassen derimot hvis man skal ha en relativt ny båt virker de å stå imot de Engelske båtene med priser som ikke er veldig mye høyere.

Men det er ganske trist å lese f.eks om Fjord som ville bygge stort som Princess og Fairline men måtte stenge fordi det ikke lønnet seg pga. staten. Så England tok hele kaka nesten på motorbåt og alt som er over 40 fot.

Det liksom fra den: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=323346157

 

Så rett på 2000 tallet: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=319940934

 

Ikke en eneste norsk båt over 40 fot på finn, imens når man leser hvor stort det var på 70-tallet og kunne blitt bedre enn Princess og Fairline så må man nesten peke på staten som den skyldige for at det ikke ble noe av.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 5 minutter siden:

Uansett selv for 6 millioner er det ikke en eneste over 40 fot.

 

Vel Sagaboats har en modell over 40', Saga 415. Ellers produserer de nå også Saga 325, 330, 385 og 390.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett jeg overså den og den holder faktisk pris mot konkurransen på bruktbåter selv om det skulle mangle "flyingbridge": https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=323369081

 

vs https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=324559066

 

Men dette er da priset mer som ny og liten til høy pris begge deler enn gammel og stor til lavere. For min del om jeg skulle opp i slike penger så slår det her ihjel begge deler: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=317319844

 

Men jeg forstår godt at man må være veldig stor for å bygge større derfor synes så synd at ting som Fjord f.eks ikke fikk gå veien til Princess eller Fairline. På 70 tallet var jo de norske båtene bedre ifølge ting jeg har lest da.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

Men dette er da priset mer som ny og liten til høy pris begge deler enn gammel og stor til lavere. For min del om jeg skulle opp i slike penger så slår det her ihjel begge deler: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=317319844

Noe spesielt røropplegg til dusjen på bilde 51. Kan virke som det har vært dusjhode fastmontert i taket og så har de ombestemt seg og vil ha den vanlige løsningen med fleksibelt dusjhode og slange.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Har aldri kommet meg å tenke på hvordan dusjen eller bordet osv. ser ut. Men når du sier det så ser det litt spesielt ut.

For meg er det på en måte 1. Lever motorn med tilhørende aksler propeller eller drev 2. er båten fin utvendig og virker "kraftig og appelerende"  3. Er elektrisk spaghetti av kabler og alt annet som trengs fungerende. 4. Er skroget fungerende og virker som det ikke går i stykker.

Når det gjelder interiør så hadde jeg sikkert oversett om det var en maurtue inn i soverommet ol. :lol:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 23 timer siden:

Men dette er da priset mer som ny og liten til høy pris begge deler enn gammel og stor til lavere. For min del om jeg skulle opp i slike penger så slår det her ihjel begge deler: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=317319844

 

Flott båt! Og en artig løsning med seng til hushjelpen på vaskerommet:giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 25.10.2023 at 13.48:


Uansett det å legge til med 40+ fot båt skulle jeg gjerne kjøpt et kurs i (aner ikke om praktisk manøver er inkludert i D5L opplæring eller om man bare lærer teori (trengs vel bare for 50+ båter) som ved båtførerprøven og null praktisk opplæring) å legge til / parkere. For jeg kan se for meg knust båt og brygge dersom noe går feil selv med "bare" 40+ fot.

 Når det gjelder håndtering av litt større båter hjelper det lite med et kurs, her er det kun en ting som gjelder, øving, øving øving.

 

Har en eldre Fairline og kan bekrefte det andre sier her inne. det ryker noe hele tiden. Du må bare være forberedt på det. En kjøler som koster ny 120.000,- hos Ragnar Ringstad koster "bare" 90.000,- å overhale i Porsgrunn.

Uten denne er båtens verdi sunket med over 60%

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...