Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Allan E Dregg er vel bra idee skal prøve å skaffe en slik en, merket denne strømmen da båten virket å drive mot Jomfruland og bølgene kom fra sørøst i dag. Dro du langt ut for de langene? Mer sånn 2 nm utenfor Langesund eller 10 nm utenfor ?

 

Skal prøve å få kontakt med Bamble jeger og fisk, synd ikke fiskebutikk eiern i Langesund fortalte at jeg trenger 1 kg pilk da 500 gram ikke holder. Har du hatt noen erfaringer i det siste med å fiske i fjorden? For jeg mener den er tømt for fisk i forhold til hva som var før i tida. Altså har aldri skjedd meg før å dra på fisketur med båt i mange timer og ikke få fisk i fjorden.

 

Burde kanskje meldes til noe fiskeritilsyn eller jeg vet ikke hva som kan være årsaken til at det er helt støvsugd for fisk i fjorden. Tenker jo at yrkesfiskere drar vel ut på Skagerrak så hvorfor fjorden er tom skjønner jeg ikke. Ekkoloddet må jeg spørre på butikken mer om for jeg bruker det kanskje feil for jeg tror det nesten ikke at det er NULL fisk i hele fjorden imens det viser mye fisk i det lille trange sundet mellom Langesund og Langøya.

 

For øvrig noen som vet om flere sider med nøyaktig og god værvarsel angående bølger ?

Link to post
Share on other sites

Vi fisket med pilk og den var tung. Vi hadde også opphenger montert slik at krokrn vår var over bunnen. Skal se om jeg kan ha en slik liggende.

Den strømmen som går sørvestover er nesten konstant, den følger kysten og ender oppe ved Bergen.

Fin til å liggi med seilbåt hvis en skal vestover. Fart 1,5-2 knop.

Link to post
Share on other sites

Ja systemet finnes for dobbelinstallasjoner av IPS, Zeus, drev samt utenbords.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Eureka: Med det hvite ut av øyet vil det si mer enn 100 000 - 200 000 da for å få noe slikt i P435 (Med Alicraften skal jeg prøve dregg og rimelige metoder som vil medføre så mye knoting at fisken flytter på seg før båten står i ro over den)  eller går det ikke når P435 har to faste akslinger og ikke 2x drev?

 

Skal forsøke i morgen å banke på ved fiskebutikken (står den har uregelmessig åpningstid i morgen) da eiern har flytta over butikken, siden jeg trenger tydeligvis 1 kg eller større pilk, opphengere har jeg 4 stykk av over pilken brukte alltid slikt på fjorden). Så får jeg se hvordan havet er i morgen.

 

Ingen som kjenner noen bra værmeldingstjenester hvor man kan følge med hver dag om havet blir en dag så stille og flatt som på de filmene (for jeg skal jo ikke ut med båten hver eneste dag etter påska) ?

Link to post
Share on other sites

Det er bare utvalgte områder som har bølgevarsel. Er det noen seilere i havna di? Spør dem om hva de søker på, stedsnavn på feks yr,  når de skal ut å seile. De kan også ofte noe om strømforhold siden det er en viktig faktor i seiling. 

 

Om du kun fisker etter fisken på loddet, så er det ikke sikkert du får noe. 

Du må gjerne kjenne fiskeplasser og ikke minst tolke havbunnen og formasjoner. Det er jo en grunn for at fisken står der den står, mat mat mat,- og gyting. 

 

Du må  ha motor og gear med elektronisk styring for å få et sånn system til å funke. Med to drev/ påhengsmotor så vil de jobbe hver sin vei. 

Om du kjøper det systemet bare for å fiske, ok... denne tråden kommer til å bli spennende?

 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er noe trøst er det nesten tomt for fisk i yttre oslofjord også.
En sei eller torske pinne kan man se langt etter og selv hvitting stedene er det klin tomt og null napp å få.
Eneste lyspunktet er att det er bra med sjøørret og snart kommer makrellen.

Skal du ankre opp på så dypt vann burde du lage deg ett system med en bøye.
Vet ikke helt hvorden det virker men man drar dreggen opp med båten så når den kommer til bøya så fester den seg.
Det er stor forskjell å dra opp 100 meter tau med dregg og kveile opp 100 meter tau.
Husk hansker så du ikke får hendene fulle av brennmanet takler eller hva nå det heter.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten til Bamle jeger og fisk hadde et hydraulisk spill ombord. Det er krevende å få dregget opp på mer enn 100 meters dyp og med en sterk strøm i tillegg.

De som fisker i dypet der ute har brukt mange år på å lære seg triksene. De har koordinater til plasser det er greit å dregge for med rett mengde wire ute så er de på rett plass.

Link to post
Share on other sites

For bølge prognoser er DMI de beste i dette farvannet. DMI

 

Jeg har utfordret NMI på dette og de påstår at de bruker samme modell som DMI.

Problemet er at prognosene til de Norske meldingene er svært upålitelig i disse farvann i forhold til de danske (DMI).

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

@Eureka Altså det systemet fungerer kun med drev så Princess 435 eller andre Princess/Fairline/Storebro med aksling vil ikke kunne holde plassen selv om man monterer elektronisk styring eller hva fancy man nå trenger (og som den gode mekaniker kanskje vet hvordan kan monteres eller kan konsultere noen om) ?

 

Nå skal jeg ikke kjøpe sånn system til Alicraften for den skal jeg jo ikke ha for evig og alltid men når jeg skaffer meg drømmebåten da vil jeg jo gjerne ha noe som gjør at jeg kan fiske og kunne slippe masse jobb med tauer og alt mulig rart (imens fisken bytter plass før den får "sluken i hodet" ). Og jeg merket hvordan Alicraften driver bortover, så jeg kan tenke meg at Princess vil fange enda mer vind (men derimot være enda mer behagelig i bølger og man kan dra på langtur til der hvor fisken finnes om den ikke er her).

 

Ellers så er fiske et veldig fint mål for båtturer gir det mye mer mening enn å bare dra rundt uten noe mål for turen annet enn å nyte fjorden og havet. Med fiske som mål får man i pose og sekk av båtturen (nå er da sekken og posen med fisk heltom men håpet er der ennå) så man kan jo si på en måte at hele båten er kjøpt for å fiske (og neste båten blir kjøpt av samme årsak) så får man med seg båtglede som svær bonus. Og jeg vet at man kan kjøpe en lastebil fylt med fisk for prisen man bruker på dette men det er gleden med å fiske opp fisken da og ikke kjøttet som er så verdifullt selv om selvfiska smaker best :lol:

 

@pipe: Så det virker tomt for fisk i de fleste sørlandsfjorder da og mye fisk lenger nord fra Trondheimsfjorden får jeg "misunnelses" bilder hver dag av en bekjent som får storfisk etter storfisk (og da jeg var liten bodde jeg i Levanger og der kunne man dra ut med en robåt og få fisk i bøtter og spann, bare at i 2003 kunne man få dette i Breviksfjorden også. Men fisken forsvant ikke i nordligere strøk). Antar da at grunnen er vel ikke at yrkesfiskere sørpå tømmer fjorden siden overfiske lønner seg veldig dårlig om fiskebestanden blir liten så er det jo lite å fange for yrkesfiskerne også vel? Selv om det virker rart at bare flyndrer og krabber er igjen, må jo være noe naturvitenskapelig forklaring.....

 

For øvrig ekkoloddet viste ikke noe fisk ute på Skagerrak heller men jeg fikk koordinater fra fiskebutikk eiern i Langesund så forsøkte der likevel men sluken på 500 gram var ikke tung nok. Om sommern så hadde det sikkert blitt bøtte med makrell men nå ble det ingenting av at sluken og opphengerne drev bortover. Forsøk på uprofesjonell dorging uten dorgebar og lodd gav heller ikke noe resultat selv om Alicraften er flink til å kunne putre i 2 knop på laveste turtall i gir.

 

Burde jo være noe sei ute i Skagerrak litt høyere oppe enn på bunnen vil jeg tro? Eller er det for tidlig for seien sørpå?

 

 

@sailorboy: Denne er vel DMI sin: http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/#skagerrak og den viser ikke noe særlig nøyaktig vil jeg vel tørre å påstå kun i Januar viste den nøyaktig på henteturen, men sjøen er grovere nå og den viser samme bølgehøyde ute ved Langesund både i går og i dag. Så vet ikke når det er så perfekt vær som da de folka på filmene fisket. 

 

Håpet er noe mer enn dette:

 

20170414_165111.jpg.ac5378fcec7adb95ee3aa2b89d7bb1df.jpg

 

Dagens fjord:

 

20170414_165121.jpg.9041ba52551542501e6d446ac1dbb672.jpg

 

Ved påfylling på skjerøya oppdaget jeg en havn fylt med råe Fairline, Sealine, Azimut og Princess (dog ingen 435 og 414) men var så konsentrert med tankinga at de ble ikke foreviget, skal nok få gjort det neste gang.

 

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@sailorboy: Skal forsøke på dette men vet ikke om yrkesfiskerne ser på mye mer enn at de kan komme seg  trygt ut (det holder vel DMI sin prognose til selv om den ikke ser forskjell på 1 meter og 0.25 - 0,5 meter bølger ol.) , de drar vel trålegarn etter båten og trenger ikke å stoppe for å senke garnet helt i bunn såvidt jeg har forstått?

 

Ellers skal jeg forsøke å spørre eiern av butikken i Langesund mer, han fisker jo ofte med minisjarken sin så han må trolig vite litt mer enn hva han fortalte, stusser over at han ikke informerte at 500 grams pilkene holder ikke.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Bodde en del år i Helgeroa og har ferdes og fisket i området mellom Fugløya og Langesund. Plassen er et strømmhøl med mye sjø ifht vinden. Du må nesten orientere deg litt og høste erfaring ifht vindretning og styrke for å predikere hvordan sjøen er utpå. Selv kan jeg se hvordan sjøen bryter mot Arøya og neset på Fugløya fra huset til foreldrene mine så da vet jeg rimelig godt hvordan sjøen er mellom Helgeroa og Langesund (Langesundsbukta). Kanskje det er ett webkamera i Helgeroa eller Langesund som kan hjelpe deg til å sjekke ut bølgene?

 

Vi fartet mye til Langesund i ungdommen og det var ikke rent sjeldent vi valgte indre rute bak/nord for Arøya, på tvers i bunnen av Dypingen og bak/nord Langøya for å slippe sjøen på utsiden, selv om det var mye lengre å gå på innsiden.

--

Det er godt fiske i Langesundsbukta og området rundt, hadde en onkel som drev aktivt fiske og leverte i Langesund i en rekke år, og det er jo også noen fiskebåter igjen i Langesund som driver fiske. Men om du feks skal ha stor lange og brosme så tipper jeg du må ut på kantene mot slutten av Norskerenna som ender utenfor Langesund. 

 

Om du ser på sjøkart er det vel ca 1,5 nm ut til 200 meters dyp. Og skal du på 300 må du ca 6nm ut. Jeg ville studert kartet nøye, hatt en app for tidevann og prøvd å treffe høyvann for å slippe så mye strøm, gode søkker og bom, prøvd å finne meg noen kanter ned mot dypet og prøvd meg frem. Du må regne med å "kjøre etter" med båten uansett. 

 

For "småfiske" er det godt fiske inne på Langesundbukta, det ligger stadig mye småbåter der og fisker. Har fisket der selv i små og åpne båter og helt ærlig så syns jeg det er bedre å ligge å duppe i strømsjø i en liten båt/jolle enn å rulle i en større båt, har prøvd begge deler i Langsundbukta selv..

---

En plass jeg har vært med og dradd garn og fått mye fin fisk, inklusive steinbitt, er i kanten på utsiden av Søndre Finnebåen utenfor Mølen, der går det fra 0 til 200 meter. Men igjen, det er et strømmhøl med mye sjø, prøv på høyvann ellers blir det balete å nå ned med søkker, holde båten på plass osv. 

---

Har seil til Helgeroa mange ganger, krysset tvers over Oslofjorden og hatt fin seilas helt til vi kommer til Langesundsbukta, ikke sjeldent vi da har fått veldig mye mer sjø enn utpå. Så ett tips kan jo være å fiske lengre ute. 

 

Lykke til :-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ang utstyr og lodd. Har drevet med dypvannsfiske i en del år nå. Har fisket med bom i alle år. Bruker alltid 500g lodd. Har kiloslodd, og har brukt det noen få ganger. Men er forholdene så håpløse så har vi enten bommet på tidevannet, eller så er det rett og slett ikke gode nok forhold. I alle fall er det, etter min mening, meningsløst tungt å fiske med kiloslodd. Eller så må en skalere voldsomt opp på snellefronten.. men om du går ned med kiloslodd pga mye strøm så slipper en samtidig ut meningsløst mye snøre som vil stå i en bue mellom båt og lodd når du omsider er nede. Det blir ikke noe særlig utav sånt fiske, har prøvd. 

 

Vi fisker på kanter ned mot 200 og 300 meter og med relativt mye strøm (vestlandet). Og det går helt greit med 500g lodd og bom om forholdene ikke er for dårlige, dvs for mye strøm, evt vind. Og pilk vil du ikke slippe ned på sånne dyp, poenget med bom og lodd er at loddet ligger på bunnen uten å feste seg og agnet henger fritt i vannet og lokker fisken. Da kan du løfte og senke loddet og ha god kontakt med bunnen selv om du fisker veldig dypt. Du vil også kunne kjenne om det er hard steinbunn, eller om du feks har kommet for dypt og ned i evja/gjørma, om loddet raser utfor kanter osv. 

 

Og en blir ikke storfisker over natta :-) Så dette vil ta tid, lykke til!

Link to post
Share on other sites

@Pinkvin: Takk for litt tips forresten du har ikke opplevd at fjordene på innsiden har blitt fisketomme i det siste? Eller har du bare fisket i Langesundsbukta? For øvrig det er samme bølger rett utenfor som det er 1,5 nm ut fra Langesund har jeg opplevd i hvert fall.

Jeg antar at poenget med pilk er at den henger seg fast i bunnen og det gjør ikke lodd? Altså som for meg så henger ikke pilken seg i bunnen jeg har dunket med kroken på pilken i bunn helt siden jeg var liten og fisket i Trondheimsfjorden ved Levanger fra en robåt og opplevd at jeg så å si aldri fanger bunnen ved fjord & havfiske. Kun ved fiske fra land så fanger man tang og alt mulig annet rart med kroken fast i bunn.

 

Har ellers også fått noen koordinater inn i fjorden av eiern på fiskebutikken, men det ene stedet rett ved starten av dypingen (mot breviksfjorden) var så trangt at båten drev for nærme land før man fikk fiska skikkelig og det andre er i en annen fjord. Eieren på fiskebutikken fortalte for øvrig at gytetorsken er dratt så det er ikke noe særlig torsk igjen men for kun 2 uker siden fikk han en på 13 kg i en fjord. Tenkte jo på å fiske i fjorden når været ikke er bra nok ute i bukta men det er tomt for all annen fisk også virker det som men skal jo prøve i morgen også og hver dag så lenge det er påskefri.

 

For øvrig fisk er vel en bue i det vanlige bildet eller en stor prikk på downvision på ekkoloddet? Hvis så da vet jeg ikke om ekkoloddet mitt fungerer riktig eller om det er helt fisketomt både i fjorden og utover i Skagerrak. Imens i det trange sundet mellom Langesund og langøya så viste ekkoloddet masse prikker og buer så til slutt prøvde vi der også men selvsagt uten respons.

 

Savner den tiden hvor det var fisk overalt (folk fikk jo torsk over 10kg til og med helt inn i eidangerfjorden) det må vel være en naturvitenskapelig forklaring for hvorfor den er borte og jeg tipper det ikke er yrkesfiske som har tatt knekken på fisken for da hadde kvotene blitt strengere vel i områder hvor fisken er nesten fisket bort. Tenkte bare det hadde vært veldig fint om det var noe å finne på for å få tilbake "fiskebestand fra før i tiden".

 

Fiskeplassene fra boka med oversikt over fiskeplasser er i hvert fall helt utdatert akkurat som de hvor det var fisk da jeg dro med "minisnekka" for 15 år siden.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
XardasKSP skrev for 6 timer siden:

@Pinkvin: Takk for litt tips forresten du har ikke opplevd at fjordene på innsiden har blitt fisketomme i det siste?

 

Kan godt hende at jeg husker årstallene feil her men... poenget blir det samme. Fisket første gang i området i 87, og da mener jeg å huske at det fortsatt også var krabbefiskere i området. Så ble det forbud mot fangst for salg på innsiden av Jomfruland osv pga alt for høye verdier av miljøgifter i krabbe/hummer. Etterhvert kom det også rapporter om fisk som var farlig å spise pga gifter, tvekjønna og deformert fisk pga miljøgifter osv. 

 

Jeg har aldri fisket i fjordene på innsiden på stedbunde arter, og vil nok aldri gjøre det heller ;-) Makrell, sjø-ørret og annen stimfisk er jo greit, men resten får være for min del, så jeg aner ikke. Og jeg har ikke fisket regelmessig nok i området selv til å vite om det har skjedd store endringer. 

 

Men siden 90 tallet har sportsfiskemiljøet i Langesund/Helgeroa, og fiskefestivalen, mer eller mindre eksplodert. Så fisk må det da være nok av vil jeg tro. 

---

Industrien i Grenlandsområdet har sin pris. Ville fisket "på utsiden" om jeg var deg ;-) Eller fisket stimfisk om jeg først fisket inne i fjordene. 

Link to post
Share on other sites

Stor, godt voksen, stedbunden fisk inneholder jo en del miljøgifter.  Husk at gravide anbefales å ikke spise kveite på over 3 kg. 

 

Her i Ålesund fisker jeg heller ikke stedbunden fjordfisk. Miljøgifter fra skipsverft, produksjon av isopor, diverse sunnmørske bedrifter gjør at flere av fjordene er fulle av dritt. 

Fisker kun makrell og atlanterhavstorsk innafor byen. 

Link to post
Share on other sites

En annen fisker som har kommet hit til fjordene i de senere årene er sel. De forsyner seg veldig av matfatet.

På Håøyafjorden passerte jeg en liten holme og det var nok 30-40 seler der. Det var bare på denne ene holmen.

Det er nok flere plasser her som de samler seg uten at jeg vet hvor.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker det finnes fisk i Langesundsbukta men inni Langesundsfjorden (ifølge statens forskere er ikke fisken farlig så lenge man er forbi grenlands og breviks brua (i det siste påstod de den som er innenfor er heller ikke farlig) ) altså ved Bjørkøya, Siktesøya, Geiterøya ol. der var det fisk å få så man kunne fylle opp bøtter (dog ikke noe over 5 kg) nærmest. I dag var det absolutt ingenting å få og ekkoloddet viste heller stort sett ingen "fiskebuer". Forurensinga skal teoretisk være lavere i dag enn for 15 år siden så det er vel ikke den som tok knekken på fisken i fjorden... Får lyst å flytte tilbake til Trondheimsfjorden, har akkurat fått bilder av gårsdagens storsei fangst :lol: Fisken er ikke borte lenger nord i hvert fall og den fjorden har ikke særlig bølgeproblemer heller.

 

Sel har jeg ikke sett ennå men den finnes nok der ett eller annet sted, fikk også koordinater til munningen av Åbyfjorden vet ikke hvor mye man driver bortover der og om det er ennå noe fisk der (eieren av fiskebutikken fortalte at han fikk en 13 kg torsk der for 2 uker siden men at det trolig var det siste av torsken som var inne for å gyte og at de er dratt nå trolig).

 

Ellers så klart det er jo å foretrekke at man kunne finne finvær i Langesundsbukta men hvis det ikke er finvær å spore så er håpet å kunne få fiska noe i fjorden hvis man har masse fridager, litt vanskelig også å planlegge at det skal være finvær i Juni eller om det blir i Juli eller i August og velge å ha ferie deretter. Og helga er jo når det er helg, kjedelig å la båten stå og ikke prøve på fjorden hvis man ikke har mulighet å få til noe på havet pga. vær & strøm.

 

Skal se om man kan se noe fornuftig på værkamera for å vite hvilken hverdag man trenger akutt fleksitid for å komme seg ut imens havet ennå er som på de havfiskefilmene så man får sluken ned til langa.

 

I dag blir det trolig bare fjord siden havprognosen viser mellom 0,5 og 1 meter utenfor Langesund (og den viste 0.25 - 0,5 de to siste dagene, torsdag var det helt umulige krappe 1 meters bølger og fredag var de like store men ikke krappe så jeg kom meg frem bare sluken ville ikke ned) så da blir det mer å søke rundt i fjord trolig.

Link to post
Share on other sites

Da ble det knallsuksee i dag (med tanke på de to forrige dager ikke med tanke for 15 år siden) og det var Åbyfjorden (der hvor eier av fiskebutikken fikk 13 kg torsk for 2 uker siden) som leverte. På Skagerrak ble det som vanlig ikke mulig å få sluken ned selv om bølgene var fine dønninger på rundt 1 meter men så milde og glatte at båten bare behagelig rullet, men det holdt i massevis for at sluken vandret sin egen vei og ikke ned til bunn.

 

I Åbyfjorden drev båten bortover helt perfekt rett over koordinatene og fine kanter rundt ned til 70 meters dybde, det ble først en hvitting/bleik, så en sei som stakk av før den kom seg opp i båten, deretter enda en hvitting så dagens høydepunkt: 3 seier på engang 2 på oppheng og en på hovedsluk, deretter ble det noen hyser og til slutt kom torskene hvor den største ble 1,75 kg (altså langt ifra drømmen men fortsatt gledelig å få noe i det hele tatt) etter dem kom det bare en hvitting og til slutt dro vi tilbake i havn. I morgen blir det kun Åbyfjorden med mindre det er flatt på Skagerrak så man kan få ned sluken.

 

Fangsten:

 

20170415_190834.jpg.d138f15a073fc7947620d6f0e4cc8514.jpg

 

De tre seier:

 

20170415_190844.jpg.29738b6391561020c174c3be918690ad.jpg

 

Dagens største fisk:

 

20170415_190854.jpg.dd4e5b95cc65ab1f5a7573a0dcf1a391.jpg

 

Dagens Skagerrak:

 

20170415_132337.jpg.6a9239a8d46b8a6254a661b3badc2f7c.jpg

 

Bølgene var så glatte at de ikke synes på bilde men de var der på ca. 1 meter og fikk båten til å drive bortover så det ble lite mulig å fiske.

20170415_132343.jpg.001a0b43738e4b8e8765d9bea990516c.jpg

 

Alicraften som endelig står stolt i båsen da fisken ble fanget og målet med turen ble oppnådd, søket etter fisk førte til "oppdagelse" av Åbyfjorden. 20170415_193600.jpg.a459470ae84fccad38ab2776762728b5.jpg 

 

PS. Det blir nye fortøyninger fra tirsdag disse er som de er siden alle butikker er stengt.

 

P.PS: Ekkoloddet viste ingen fisk i Åbyfjorden men fisk var jo der så noe må være feil med ekkoloddet.

 

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er lurt å bløgge fisken med en gang, la den i det minste blø

ut. 

 

Vet ikke åssen det er nede på østlandet, men med tanke på all selen som ble snakka om, har dere kveis i torsken? -små ormer. 

 

Torsken spiser selbæsj og får i seg  kveis på den måten. Kveisen lever så videre i tarmen til torsken. Når du da får torsken på kroken og den dør, uten å være sløyd, så evaluerer kveisen ut av tarmen og inn i kjøttet... 

 

så, sløy fisken, skyll i rent vann, så raskt som mulig. 

Link to post
Share on other sites

@Eureka: Heldgvis virket det som det ikke var noen ormer inni fisken (sel har vi heller ikke sett hittil) den ble sløyd med engang vi kom ut av båten for å ikke sløye den i båten (blir litt rot på en måte). Burde kanskje fylt en stor bøtte med vann så all fisken kunne være delvis levende frem til landkomst.

 

Ellers har noen testa om hvitting/bleik fungerer bra som agn på krok slik som makrell gjør om sommern? Tenke å hogge opp en i deler som kunne festes på pilkekroken og opphengerne.

 

På tirsdag skal jeg prøve å få eiern i fiskebutikken til å vise hvordan ekkoloddet burde være innstilt så jeg kan se fisk for den ser bare bunn og tom fjord men det var fisk der faktisk :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...