Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

Bølgene var så glatte at de ikke synes på bilde men de var der på ca. 1 meter og fikk båten til å drive bortover så det ble lite mulig å fiske.

20170415_132343.jpg.001a0b43738e4b8e8765d9bea990516c.jpg

 

 

 

Gratulerer med fangsten!

 

Men hvis du ikke får fisket når du har dette været her tror jeg du må revudere hva du driver med. 

 

Nå har ikke jeg vært særlig aktiv med fiske de siste 30 årene, det begrenser seg stort sett til litt makrelldorging. Men i ungdommen var vi mer ivrige. Da var det jo også litt mer å få. På den tiden var det ganske vanlig med små tresnekker med en liten FM eller Sleipnermotor. Disse snekkene hadde vridbar propell. Når vi var ute og pilket la vi nesa opp mot været og "andøvet". Man satt da til så mye vinger at båten ble stående stille mot vind/strøm, ganske enkel sak egentlig når man har vridbar propell. Mange båter med fast aksel (Viknes o.l.) har sluregear, da kan du gjøre det samme selv om du ikke har vridbar propell. For deg som er ivrig på fiske bør du jo få deg en båt med sluregear. Hva med ei skøyte eller en sjark? Den drømmen om en Princess 435 som den ideelle fiskebåt tror jeg kanskje du bør revurdere. Når man er ute i litt sjø er det en fordel å stå lavt.

 

 

Link to post
Share on other sites

"Glatte" bølger er nytt for meg.

Må innrømme at jeg aldri har hørt uttrykket siden jeg i skolemoden alder først på 70-tallet hadde mine første båtturer med min far :saint:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Altså som sagt det var ikke flatt men glatt hav altså det var ikke krappe bølger men lange rullende gamle dønninger sånne som båten går opp og ned av dersom den er i deplasementsfart men i planfart så dunker den og banker og hele pakka.

 

20170415_132337.jpg.ebf13bd2f6427c45491d8b7229539ff8.jpg

 

20170415_132346.jpg.6a9f383e023d9782b087252989efc7aa.jpg

 

De andre bildene jeg tok er utydelige som dere ser, men det var seriøst bølger (noe også DMI mente det var men de sier bare noe om bølgehøyde ikke hvor glatte eller krappe de er) bare sånne hvor båten går opp og ned uten sjøsprut og brutal håndtering slik de krappe bølgene gjorde første dagen (de var like høyte bare krappe). Flatt vann det var på fjorden så jeg vet hvordan det ser ut da er det flatt og da driver båten kun av vinden og såpass sakte at jeg kan lett fiske ned på bunn i fjorder.

 

Ut i Langesundsbukta så driver jo båten nesten som en seilbåt i retning jomfruland og de glatte bølgene ruller båten uten å dunke i den, men de forflytter den pent og raskt i kombinasjon med vind og strøm. Altfor raskt til at pilken kan gå ned, skal forsøke med 1 kg pilk i fremtida. Prøvde selvsagt å bruke motor og kjøre mot bølgende i lavest mulig fart men det ble likevel opp imot 2 knop fart ut av det altså for raskt forover for at sluken kan nå bunn, og når båten dyttes uten motorkraft mot Jomfruland så går det i over 1 knop og blir også for raskt for pilken.

 

1 kg pilk og dregg er vel siste håpet. Forresten hvor mye kjetting må man ha til et dregg for jeg antar at det går ikke å få ankret på bunn som er alt fra 120 til 200 meter dypt?

 

Jeg skal ta en film av dette så skjønner folk kanskje problemet også vil den vise at de glatte bølgene er ikke flatt hav (på film vil man kunne se hvordan båten ruller og danser samt hvordan de glatte bølgene er når båten er nede fra en bølgetopp) som folk har på havfiske filmene:

 

Bare se på det havet og se båtens dekk står fullstendig i ro det er hva jeg tror er flatt hav ikke gamle glatte dønninger på 1 meter som er trivelige å reise i men som driver båten bortover som en seilbåt:

 

 

Der ligner havet litt mer men jeg ser båten ruller mindre enn min båt men den beveger seg, på en eller annen måte fikk fyren i filmen sendt pilken ned til bunnen ser at stanga som han holder ligner utrolig den jeg bruker om ikke den er klin lik så det må vel være pilken som er for lett med 500 gram :

 

 

Ellers så skjønner jeg at kanskje Princess og Fairline blir feil drømmebåt men jeg vil jo ikke kjøre rundt med en fiskeskøyte da tenkte jeg kanskje at det systemet som holder båten på plass kan avhjelpe det istedet, sparer heller 200 000 ekstra enn å kjøpe fiskeskøyte på over 40 fot. Hadde jo sikkert vært latterkrampe i gjestehavn og ikke "fin båt" å cruise rundt med hvis jeg skulle på litt lengre tur enn utenfor Langesund. Men kan slik system som holder båten på plass fungere i en båt med to faste akslinger kan baug og hekkpropell benyttes imens motorene går og lader batteriene eller finnes det noe annet fancy metode?

 

PS. De trawler båtene (altså merket trawler ikke fisketrawler for trål & garnfangst :giggle: ) de er mer saktegående enn Princess & Fariline men har de dypere kjøl og er mer motstandsdyktige mot å drive bortover slik at man kan holde seg på stedet for å få sluken ned ? Begynte nå å tenke at det blir kanskje feil med Princess & Fairline siden de tar meg ut på tur men klarer kanskje ikke å stoppe og bli værende ved målet sånn at jeg får fiska der, men jeg vil helst ikke ha en svær garnfiskeskøyte for å få fiska litt med stang. Blir litt overkill og vil jo bli hardcore manøvrering av fiskeskøyte. Så kanskje de trawler båtene kan gjøre jobben.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Som jeg skrev tidligere så er Langesundsbukta et høl ifht bølger og strøm. Kom deg utpå og finn kantene ned mo 200-300 meter. Det er 5-6 nautiske mil ut. Der er det mindre strøm og mindre sjø. 

 

Alternativt så kjøper du deg en skjærgårdsjeep, eller tilsvarende, for fiske så nært land som du driver med. De ligger og dupper på sjøen med behagelige bevegelser og med påhengsmotor, eller en liten påhengs nr. 2, kan du fint holde den mot sjø/strøm mens du fisker. 

Link to post
Share on other sites

Altså i en mindre båt hadde jeg ikke turt å være der ute, ruller bra som den gjør den jeg har :giggle: For øvrig har jeg ikke kjørt til den plassen 10 nm ut på havet siden det virka som bølgene ble bare større og større i høyden jo lengre ut man kom og båten bare rulla mer.

 

Inni fjorden fungerer jo Alicraften like bra som en liten båt siden man får den sluken til bunnen helt i 100 meter så at båten driver bortover er ikke så mye problem i stille vann. Men på Skagerrak der "seiler" den nærmest bortover og ikke driver bortover. Den hadde jo dradd til Jomfruland uten seil og motor om man lot den drive på. På Åbyfjorden så var faktisk den sakte fjord drivinga bare en fordel fordi båten drev over alle fiskeplassene og kantene imens sluken var ved bunn så da fikk vi fisk men ikke spor igjen der av de store fiskene som butikkeiern snakka om, men han fortalte da at det er for sent nå for torsken kun lange og brosme som er på dypet i Skaggerrak.

 

Så på denne Viksund 1030 K3: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=93933602 det er jo ikke noe særlig med dyp kjøl på denne båten? Er du sikker på at den ikke vil drive på samme måten som Alicraften? Det er jo sabla dyr pris på den (sikkert fordi den er ganske ny) i forhold til hvor mye båt per krone man får. Til den prisen finnes jo Princess båter som ikke har mindre kjøl, men kanskje det er noe annet spesielt med denne Viksund ?

 

Nå er det få Trawler ute på finn men noe slikt vil det holde seg bedre mot driving: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=91302011 ?? Eller er ikke den en båt med kjøl heller? Vil helst slippe å måtte ha fiskeskøyte for å kunne få ned sluken.

 

Dette ser ut som typisk sportsfiskebåt men den har jo heller ikke dyp kjøl: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76748296 salgsbildet er i flatt vann for øvrig i slikt vær driver jo ikke noen båt for fort bortover. På tirsdag er butikken åpen da skaffer jeg 1 kg pilk og prøver på Skagerrak igjen om det hjelper.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Code0 Jeg har båt men ønsker å lære meg hvordan få det riktig til så jeg får fiska samt ha neste båt bedre egnet til fiske samtidig som den blir større og enda tryggere til langtur.

 

Ellers har jeg kontaktet den gode rådgiver som fortalte meg om ekkolodd, han driver med fiskecharter og jeg har spurt om han gidder å gi meg tips eller eventuelt bli med (med vederlag om ønskelig) for å vise riktig utstyr og metoden for å få fisket ute på Skagerrak.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg har fisket i relativt mye sjø i åpen 14-16 fots jolle i Langesundsfjorden, det er helt fint det. Må ha ei jolle som tåler litt sjø, gjerne type tung halvplaner med litt kjøl (eldre askeladden, rana osv). 

 

Og jeg har fisket der i ei snekke på 28 fot, det var et helvete, i praksis helt håpløst, rulla som en idiot, folk ble sjøsjuke, spydde. Og en slipper å pilke selv for å si det sånn ;-)

 

Selv i seilbåt for motor er det ofte "rullete" der, men bedre enn i snekka. 

--

Så min anbefaling er som før. Gå lengre ut med den båten du har, evt. en få tak i en mindre og mer egnet båt for å fiske i nærområdet. 

Link to post
Share on other sites

@Pinkvin Prøvde å gå lenger ut men bølgene blir bare større og større og båten driver mer og mer jo lenger ute man er med båten, men får kanskje med en som har mye kunnskaper om båt og hav og får dradd ut der helt langt ut så vil jeg også tørre å dra der senere selv uten noen båtekspert ombord.

 

Det var påskemiddag i dag så blir sen start men nå skal vi til båten ser først hvordan havet er men mest sannsynlig går veien til Åbyfjorden foran skokleøya.

Link to post
Share on other sites

Viksund... Viknes 1030... whatever :saint:

 

Mesanseil

 

4.jpg?crc=447432769

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

I dag ble det knallsuksee på Åbyfjorden men jeg glemmer likevel ikke drømmen om å få fiska på Skagerrak etter de fiskene som er over 10 kg, fikk informasjon om at man kan bruke 900 meter tau med dregg og faktisk ankre opp ved Norgesrenna så får man fisket. Av den gode hjelper fikk jeg vite at dette med anker vil fungere med all slags båter altså også Princess, Fairline, Storebro, Trawler osv.

 

Altså faren for å måtte reise rundt med fiskeskøyte er avverget :giggle:

 

Onklene mine hadde mer flaks enn meg med 6 kg og 4,5 kg på største torsken, min ble 4 kg men det var knallfisk som i "gode gamle dager". Stor takk til eier av fiskebutikken i langesund for dette tipset om fiskeplass :thumbsup:

 

Dagens torsker den første er den største (fisken ble sløyd ombord så ingen bilde av alle sammen som hele):

 

20170416_170752.jpg.4ea07f6a0c0dc10ce16886b75d42ed3c.jpg20170416_170806.jpg.88efa0a38c0731e442b20d1d20f3eeed.jpg20170416_170903.jpg.54e9f9e2af9ef2093f3a395a4cad4432.jpg20170416_201220.jpg.c7ffbc40034050b64060754b6899ec14.jpg20170416_201225.jpg.20ded792bc481704977affb939928a52.jpg20170416_201853.jpg.9cf1e75c65b41dc40429042677df105f.jpg20170416_224226.jpg.e9c8a4f2e7b63d3b28fe43b14f648894.jpg20170416_182317.jpg.5874a38d4563e6cc4b237cd018f301bf.jpg

 

Var så bra med fisk at turen hjem ble i mørket:20170416_212113.jpg.65cb3a2a2232129819da9330f4e39e6a.jpg

 

20170416_212110.jpg.63d1f49b2a756384adfd0e5767d9b807.jpg

 

Liten film ble også tatt av hvordan båten sjangler/ruller i glatte bølger. Den illustrerer kanskje hva jeg mener med glatte bølger som ikke er "flatt hav".

 

 

 

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I går ble det også bra dag på veien var det "glatte bølger" som jeg tror var 1,5 meter høye de var seriøst høyere enn båten men helt uproblematiske da båten bare gled opp og ned av dem siden de kun var høye men "glatte i toppen" og med lang bølgelengde. Helt umulig å få det til å vise det på bilde eller film, man må være oppi båten for å kunne se høyden på sjøen når båten er inni en "dal".

 

 

20170417_130123.jpg.c8acea8a38c3ffaa4711f990b9501c15.jpg

Ble igjen kanondag i Åbyfjorden (den andre onkeln fikk dagens fisk som var 6,2 kg og fisk nr.2 på 4,5 kg ble 3,75 kg som dagens største på meg og 3,25 på onkeln som fikk 6 kg forrige gang, neste tur blir trolig på fredag)  men fisken Skagerrak frister fortsatt så venter på nytt ankringsløsning som vil gjøre det mulig å senke sluken der hvor de svære langene og kveitene finnes.

 

20170417_143116.jpg.8c3bba7c2c0b89e4d617ae6d6959d787.jpg20170417_173529.jpg.c15bf54d3ec97dd91e64aed9a232382e.jpg20170417_173531.jpg.097aa32c3b6cc7d416110d38d458480e.jpg20170417_210251.jpg.d65be09f9bdb8a12d1a240f02001e075.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 12 timer siden:

var det "glatte bølger" som jeg tror var 1,5 meter høye de var seriøst høyere enn båten men helt uproblematiske da båten bare gled opp og ned av dem siden de kun var høye men "glatte i toppen" og med lang bølgelengd

 

Tror de "bølgene" du forsøker å beskrive er det vi kaller dønninger her i Østfold. 

Link to post
Share on other sites

@boble65: Takk, mangler nesten bare storsei i den Åbyfjorden ellers er den perfekt (og drømmen om 10 kg fisk er tilstede siden fiskebutikk eiern fikk 13 kg torsk der og hørte om andre som fikk enda større fisk, neste tur blir trolig på fredag) Man ser dem ikke på bilde og film så bra, men de var så høye at når båten var i en "dal" så kunne jeg se toppen av neste bølge like høyt som der jeg satt. Altså ikke høyere enn hele båten selvfølgelig men høyere enn den delen som er "skrog" eller hva jeg skal kalle den biten som er under overbygget. Altså så høyt som sidene der hvor det kun er kalesje over eller kanskje høyere noen ganger.

 

Men de bølgene var "glatte bølger" eller dønninger som de sikkert heter på fagspråket i Østfold, altså helt uproblematiske da båten gled opp og ned på dem uten problemer. På torsdag var det mindre bølger i høyde men de hadde så kort bølgelengde at som fortalt båten slo vilt i dem og selv i deplasementshastighet føltes det helt vilt ut. Dønninger derimot er helt greit for å komme seg gjennom men det fungerer ikke å prøve å fiske ute på Skagerrak da man driver bare bortover.

 

Men saken er underveis siden den gode hjelper som hjalp meg med henteturen igjen gir fantastisk god hjelp med å undersøke hvordan 900 meter tau til dregg kan organiseres på enklest mulig måte. Slik at det kan både lett slippes ned og trekkes opp igjen (kanskje det finnes noe maskin for dette for det må være umulig oppgave å trekke det opp for hånd). Da kan båten ankres ved Norgesrenna og forsøk på å få svær lange & kveite gjennomføres samt storsei forsøk gjennomføres ved finnebåene da jeg fikk tips om at det er plassen hvor seien finnes.

 

Ellers vil ideen om ankring om det fungerer som det skal løse problemet med avdrift så jeg kan skaffe riktig drømmebåt i fremtida og slippe "fiskeskøyte" :giggle:

Link to post
Share on other sites

@boble65: De som kjører garmin båten ved Langesund har 900 meter tau på en betydelig mindre båt ifølge informasjon fra en som driver med charterfiske, testing av ekkolodd og konkurranse fiske i langesund. Så det kan vel umulig ta så utrolig mye plass.

 

Problemet er ikke at båten flytter seg fra fiskeplassen (i fjord som Åbyfjorden er det perfekt da man kan fiske over hele fjorden så kjøre tilbake til utgangen og drive over hele fjorden igjen). Problemet er at strømmen og øvrige lokale forhold i Langesundsbukta gjør at båten driver ikke sakte og pent som i fjorden slik at man kan ha sluken på bunn og nærmest "dorge bunnen". Båten driver så at sluken går ikke nedi bunn og med mindre ett lodd går lettere ned i bunn enn en sluk så får man jo ikke sluken ned i bunnen og det er ved bunnen fisken sitter eller i hvert fall langene, kveitene og torsken (kanskje storseien er lenger oppe, men fikk bare småsei ved bunn også aldri noe fisk i Åbyfjorden andre steder enn helt ved bunn).

 

Så ankringa er for å kunne komme til bunns med sluken og ikke for å ikke drive bort fra fiskeplassen siden å drive bortover er effektiv måte å sjekke bunnen over større områder for fisk. På havet driver bare båten altfor raskt og profesjonelle folk bruker dregg ifølge det de fortalte.

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket ut "trolling fiske" eller rett og slett dypvanns dorging?. Å cruise i lav fart og kaffekoppen i handa mens agnet gjør jobben helt av seg selv. Når sjø ørreten av den litt større

sorten er på bittet tror jeg ønsket etter torsk blekner litt. Eller er det kun matauk du er ute etter?.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...