Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Eureka: Kjørte jo på fjorden (og fikk følelsen av båten gjør det den skal i motsetning til mini snekka jeg hadde for 15 år siden) men der er det ikke noe fisk, jeg brukte nå med alle nye deler og fiksing av båt sånn oppmot 130 000 - 140 000 og da tenkte jeg at jeg vil endelig ha den svære fisken, så har jo eieren av fiskebutikken i Langesund vist meg den lille sjarken som han har og som han kjører der ute med over 10 nm fra land.

Den plassen jeg skulle til (fikk kooridnater til 3 plasser på havet, 1 i en sidefjord hvor man må ut på Skagerrak for å komme bort til og en inni Breviksfjorden men der var det fisketomt (måtte fiske der med to onkler som er på besøk da det gikk ikke ut på havet) var bare 2 nm vekk fra munningen på langesundfjorden (der Skagerrak begynner utenfor Langesund) så det var ikke langt ute og ifølge havprognose skulle det være max 0,5 meter helt til midten av Skagerrak. Men jeg kan love at hver eneste bølge var på 1 meter og noen virket som 1,5 meter rett utenfor Langesund fordi 0,5 så jeg på henteturen i januar hvor den gode hjelper fortalte at de er 0,5 meter (og de så ut som 1 meterne (altså da var de også 0,5 meter) som stoppa snekka utenfor Langesund.

For øvrig på vei tilbake tok vi en annen innfartsåre til Breviksfjorden litt nærmere Helgeroa og der virket det som bølgene var litt mindre (men kanskje vi begynte å komme innover fjorden), kanskje det er noe spesielt der utenfor Langesund hvor Langøya ender. Men jeg forventet litt mer av 31 fot, må vel opptil Princess 435 før jeg kan få samme opplevelsen som da jeg var på fiskecharter utenfor Gran Canaria der var det svære bølger på Atlantern men båten deres som var i den størrelse som Princess 435 gled pent og takla de så man kunne faktisk fiske og bord og stoler knakk ikke og fløy ikke rundt i båten.

 

Håper virkelig disse bølgene var ikke vanlige Skagerrak bølger ellers så blir det fjorden igjen med en 31 foter og fiskedrømmen forflytter seg frem i tid helt til Princess 435 kan anskaffes, fikk litt en følelse av å ha brukt masse penger på å ikke få fisket men det må jo bli en pen dag jeg får kommet meg ut til fisken. Men vet ikke hva slags prognose jeg skal se på for inni breviksfjorden var det komplett glatt stille sjø uten en bølge imens rett utenfor var det helt vilt med bølger (og det blåste ikke kraftig engang, blåste mer under henteturen fra Sandefjord men bølgene var mindre) skjønner ikke helt hvordan de bølgene ikke avhenger av vinden.

 

PS. Båten rullet når den gikk i deplasementsfart men når jeg prøvde å få den til å plane slik den gode hjelper på henteturen fortalte hjelper mot bølger og rulling, det var da "helvete brøt løs" for hver bølge som slo mot baugen ble det helt vilt og da bordet i kahytten takket for seg og knakk på skruene så slakket jeg til deplasementsfart og snudde båten (sjangla vilt når den ble snudd måtte jo være med sida i ett moment) så gikk det greit i deplasementsfart tilbake kom ikke frem til fiskeplassen som var nærmest engang. Men håper dette går en fin dag da fiskebutikkens eier kommer seg jo dit med en bitteliten sjark til og med 10 nm ut der hvor den store fisken venter men jeg ikke kan komme meg frem til den :giggle:

 

Så slipper jeg å vente på Princess 435 for å kunne komme meg ut dit.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så du trodde at fiskelykken hadde noe med båtstørrelsen å gjøre? Ha ha! Og har du hørt om signifikant bølgehøyde? Ikke det? Men du lærer nok etter noen år slik andre har gjort det. Ha en ellers god påske. :yesnod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

@Draco24styling: Tanken var jo at det måtte ha noe med noe annet å gjøre siden det var jo lite vind mye mindre enn den vinden under henteturen. Og det kunne jo ikke være gammel sjø siden det var utrolig kort mellom bølgetoppene banka jo i et sett og når jeg skulle tilbake og bølgene roet seg litt og jeg ville plane igjen så kjørte jeg fra bølgetopp til bølgetopp så det gikk ikke fordi båten "falt" og kjørte raskere enn bølgene så måtte i deplasementsfart igjen for at det ikke skulle bli en vill tur igjen.

 

@Lars H. : Fiskelykken går nok ikke så mye på båten, men det å komme seg frem til der fisken er da tenker jeg båten har mye betydning for kommer man ikke frem til fisken så blir det ikke fisk. En flott påske til deg også, min påske blir nok på vannet med forsøk å få årets første fisk :giggle: samt å komme frem til den nærmeste fiskeplassen i det minste.

 

@boble65: Jo det var meg som ikke ville dra lenger ut, men det var båten som informerte at her går det gærent vet at bordet i kahytten bare knakk og ting hoppa opp og ned. Det kunne ikke være 0,5 meters bølger siden slike var det på henteturen fra Sandefjord hvor den gode hjelper forklarte alt og vi gikk jo med siden mot 0,5 meters bølger uten problemer. Disse her var minst dobbelt så store og veldig nærme mellom bølgetopper (ikke sånne snille gamle dønninger som er rolige med laaaangt mellom bølgetopper).

Skal nok forsøke å holde det under 50 fot da siden mer ville blitt for dyrt om jeg så sparte meg frem til kjøpesum så måtte jeg gjerne skaffet meg et oljefelt for å fylle tankene :giggle: Men Princess 435 skal være innenfor smertegrensa for hvor mye drivstoff man kan bruke, håper det blir bra vær en dag så jeg kommer med Alicraften dit hvor fisken er før jeg skaffer meg Princess 435.

 

For øvrig ingen Princess 435 på finn og ingen i Danmark engang bare relativt dyre priser i England å se (med tanke på + 25 % MVA. )

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er jeg ikke lokalkjent, men jeg søkte på "Langesund" på gule sider kart og slo over på sjøkart... 

 

Du skal bite deg merke i at dersom det går fra dypt vann til grunt vann, som syd av Langøytangen, så vil bølgene bygge seg opp over grunnene. Gjerne også bli krappere. 

 

Beste mottiltak er å slakke av på farten. Du lå kanskje i plan når det var værst? Sjarken du nevner har sannsynligvis et helt annet skrog og langt lavere fart enn deg. 

 

Om båten ikke har fremdrift og ingen styrer mot sjøen, når du fisker, kan du banne på at den gjerne legger breisiden til sjøen, rotere rundt seg selv mm. Før du vet ord av det, så står du og fisker i le side av båten, med 150 m snøret under båten. ?

 

Husk at fisken biter ulikt ihht tidevann, og månefase. Du går lese deg opp på napptabellen. 

 

Link to post
Share on other sites

Du får nok heller bruke påsken til å lære deg å bruke båten og ikke forsøke å kjøre båten i plan i grov sjø. Middag for påsken kan du kjøpe på lørdag på Kiwi eller Meny. Da er det bare deplassementhastighet som gjelder. Selv har jeg snekke med toppfart på drøyt 7 knop, men med litt sjø imot som 2 - 3m, må også jeg sette ned farten når jeg går mot sjøene slik at båten sklir pent opp og ned av bølgene og ikke stritter imot.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Noen ganger det store bølger og andre ganger ikke. Du må lære deg å lese forholdene og velge fiskeplass ut fra dette. Tipper du hadde fått rullet deg i Princessen også i såpass bølger, dette har ikke all verden med båtstørrelsen å gjøre. I dårlig vær blir alle båter små....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Men da har jeg vel misforstått det den gode hjelper forklarte på henteturen at hvis båten går i plan så ruller den ikke så mye og blir mye mer rulling i deplasementsfart. Men da har jeg lært at det er likevel deplasementsfart som skal til for å kjøre fremover og da knekker i hvert fall ikke bord og ting flyr ikke rundt i båten når den banker i bølgene.

 

Det ble litt dårlig stemning ombord allerede i deplasementsfart og da tenkte jeg på det den gode hjelper fortalte om å gå i plan gasset på baugen løftet seg pent 20 knop på GPSen men da begynte det å banke så vilt at bordet knakk og da ville alle i hvert fall hjem "med livet i behold" og uten fisk. Så vi dro tilbake til fjorden men der var det håpløst uten ekkolodd.

 

Ifølge det jeg ble fortalt om havfiske så har ikke flo og fjære mye å si for fisken som er over 100 meter under havoverflaten og langt fra land men kanskje det er feil, uansett kom ikke så langt som å fiske i havet da jeg ikke kom frem.

 

Ellers så var ikke bølgene 2-3 meter (i hvert fall ikke det som reelt er 2-3 meter) hadde det vært 2-3 meter bølger så hadde jeg aldri prøvd å komme meg utpå. Jeg tror de reelle bølgene var 1,0 - 1,5 meter (de største var nok 1,5 men alle var sånn 1 meter). Men de var sinnsykt krappe. Kanskje det var munningen av langesundsfjorden utenfor langøytangenfyr som er spesiell og jeg burde komme meg ut den andre veien (den samme hvor jeg kom inn på henteturen) også kjøre på skrå mot fiskeplassen.

 

Jeg vet at Princess vil rulle for det gjorde fiskecharterbåten ved Gran Canaria også og bølgene på atlantern var 2 meter og kanskje noen større men de var så laaaange at båten bare behagelig rulla der så man kunne fiske uten å få stoler i hodet bord som knakk osv. Hvis Princess 435 klarer det samme (de hadde båter som ligna veldig i skrogstørrelse og fasong på skroget) så holder det i massevis for meg så jeg får fisket. Men kanskje jeg kommer meg dit med Alicraften også håper jeg på en fin dag.

 

 

Finnes det flere værvarsler som viser bølgestørrelse enn denne: http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/#skagerrak ?

 

 

For øvrig den båten jeg møtte var ca. 40 fot av type speedbåt, den var på vei innover mot Langesund og den bare pløyde gjennom bølgene i fullfart virket som den rullet lite.

 

Link to post
Share on other sites

Har du tatt båtførerprøven nå da? ? 

 

En annen viktig ting før man går fra kai, bortsett fra å peile olje og sjekke at sjøvannsfilteret er rent, er å gjøre sjøklar. Rydd bort og pakk ned alt som kan falle ned, flytte på seg, knuse eller kastes omkring. Det blir alltid jævlig utrivelig når ting skrangler og flyter omkring. ?

Link to post
Share on other sites

Får se hvordan det blir i morgen (i dag allerede :giggle:) skal forsøke en annen vei ut på havet istedet for det trange sundet mellom Langøya og Langesund. Inne i fjorden så drifter også Alicraften betydelig raskere enn minisnekka (eller så er det jeg som nå med GPS er mye mer OBS på å ikke komme for nært noen grunne områder (imens minisnekka hadde vel flaks å aldri havne på grunn når jeg ikke hadde noe GPS).

 

Blir det bølger som i dag (i går allerede) så forsøker jeg ikke å kjøre ut mot havfiskeplassene engang og heller søker fjorden med ekkolodd (skal fungere i morgen) så det blir fisk i det minste :lol: Havprognosen http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/#skagerrak sier at fra 12:00 så skal det være 0,25 og deretter 0,5 meter utenfor men den har jeg oppdaget ikke kan stoles på.

 

Langene og brosmene får vente til det blir virkelig super vær.

 

PS. Båtførerprøven er tatt i Mars og lappen ligger pent i kortholdern (men der var det lite teori om bølger mest om grunner vikeplikt osv.). Alle filtre er perfekt sjekket av mekaniker båten har vært igjennom "renovering" kan man nesten si. Lå heldigvis ingen løse ting. Bordet mellom stolene i kahytten knakk utenfor skruene av det kraftige hoppet på en krapp bølge. Og de stolene som forrige eier fant på å ha (han fjernet benken bak i båten noe som er bra for å lage dorgebar i fremtida men ikke bra med tanke på å sitte) er ikke sjødyktige de hopper i bølger.

 

Fant for øvrig ut at jeg har ny innmat i drevet og at nesten hele ble skifta for ikke veldig lenge siden, fordi en person ved Sildeberget marina (som har en Skarpnes 30) kjente den forrige eier og har vært på tur i Alicraften før. Og den forrige eier gikk på grunn med drevet (men altså ikke båten kun drevet) så det måtte skiftes mye inni det og det var vel derfor den gamle propellen var hakket (rart ikke den ble skifta før men nå er det i hvert fall helt ny propell).

 

P.PS. Ble for øvrig fin tur på fjorden og har bare lyst å kjøre enda mer med båt, det er bare de store fiskene som "venter der ute" og som jeg ikke kommer frem til som frustrerer :giggle:

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Allan E: Nå har jeg kjøpt et billigere ett (til 10 000 med rabatt for utstillingsmodell) fra butikken i Langesund (som likevel fungerer ifølge praktiske erfaringer til eiern av butikken) siden det dyre ikke kom i tide før påske som det skulle (og det kunne ikke blitt montert etter at båten ble sjøsatt).

 

Poenget er da å fiske opp fisken ikke å kjøpe den :giggle: Hele gleden er å få den på stang :lol: Ellers kunne folk droppa båt i det hele tatt og kost seg med cruise ville man kunne si :lol:

 

Ekkloddet vil hjelpe veldig med å finne fisken i den flate fjorden når det ikke er mulig å komme seg ut, men håper det blir mulig en finværs dag med Alicraften. Så den dagen en Princess 435 til fin lavpris dukker opp enten i utlandet eller i Norge (de dukker utrolig sjeldent opp på finn.no har ikke vært noen siden høsten 2016 da jeg begynte å følge med) så blir det nytt ekkolodd da en 2kW versjon og full pakke. Så passer det som ble kjøpt til Alicraften.

 

@boble65: Princessen kommer seg frem til plassen i hvert fall, en båt med mye kjøl som er over 40 fot må vel være noe deplasementsbåt da (hvor det vil ta sin tid å komme frem (gjennom fjorden fra Sildeberget til Langesund) for å fiske) ?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du vært borti en båt som heter Princess 435?

De begynner å bli relativt rimelige i forhold til størrelsen så det kan jo være et alternativ for framtiden hvis Alicraften blir for liten :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Teerex: Det var bare det at de er vanskelig å komme borti på finn.no for å ikke snakke om å se en ute i fjorden eller ved en havn i nærheten :lol:

 

Men det er ny dag, klokken 12:00 blir ekkoloddet fikset ferdig så skal Alicraften ut på ny tur, skal forsøke å komme ut på Skagerrak samme veien som jeg kom inn på henteturen med den gode hjelper så kanskje får jeg kjørt rundt bølgeområdet ved Langøytangen fyr og kommet til fiskeplassen dersom værvarselet stemmer i hvert fall noen steder med at bølgene er 0,25-0,5. De bølgene utenfor Langesund er spesielle også i form av at de virker veldig krappe i forhold til bølger jeg så ellers på henteturen.

 

 

Link to post
Share on other sites

I dag gikk det mye bedre bølgene virket like høye men krappe var de ikke så da gikk båten pent uten å banke faktisk helt ut til første fiskeplassen på Skagerrak. Så rullet den behagelig på en måte som lignet på "fiskecharter" båtene i Atlantern. Dagens hygge stod Alicraften for som fungerte og alt var ok som man kunne ønske fra båten men vi fant da også ut at den driver som en seilbåt i vinden. På Skagerrak drev den bortover så fort at det var sjanseløst å få sluken med opphenget ned til bunnen og sluken var jo 500 gram, får prøve med 1 kg sluk neste gang eller enda tyngre (hadde ingen slike tilgjengelig). Sluken drev bare bortover så det var bare å glemme fisken ut på Skagerrak. For øvrig uansett hvor vi drev på Skagerrak så viste ekkoloddet: null fisk.

 

Senere dro vi til fjorden og det eneste stedet ekkoloddet viste fisk (som ikke var der var i langesundsfjorden den tynne mellom Langøya og Langesund) ellers så vi kun tomrom uten fisk på alle plassene hvor jeg fiska fra minisnekka og fikk alltid fisk små som små (under 5 kg) men det var fisk å få. Vi prøvde å fiske uansett og fiska i flere timer men til ingen nytte absolutt ingen fisk. Men jeg lurer på om ekkoloddet fungerer som det skal eller om det virkelig er støvsugd for fisk (makrellen er ikke kommet enda). Det var bare en krabbe (virket som utsulta kongekrabbe tok bilde av den skal laste den opp senere) tok tak i 500 grams sluken med klørne og ble med helt oppi båten uten å slippe taket (og den satt ikke på kroken og ble slept ut igjen da krabba hadde lite hus og var ikke på menyen av hva vi ønsket å fange) ellers en flyndre som datt av rett før den skulle ut av vannet.

Jeg vet ikke hva som har skjedd men i 2003 kunne man få 4 kg sei fra land og hver gang jeg dro med minisnekka så var det massevis av fisk å få, første gangen jeg har vært på båt og fått ingenting etter så mange timers fisking. Må spørre eiern av fiskebutikken om det kun finnes fisk langt ute på Skagerrak og fjordene er støvsugd for fisk ellers om det er noen som pleier å fiske rundt Langesund og leser tråden så del gjerne opplevelsene. Det virker som om fisken forsvant i løpet av de siste 14-15 år.

 

Det med avdriften er virkelig et problem med havfiske. Forresten finnes det noe baug og hekkpropeller man kan ha på en Princess som vil forsøke å holde båten på plass og motstå det å drive bortover eller fungerer ikke slikt? Fiskecharter i varmere strøk går etter fisk som svømmer høyt oppe i vannet så der dorger man så problemet er ikke der, men her i Norge så må man jo få sluken til bunnen for å få storfisken. Finnes det systemer som kan holde båten i posisjon og fungerer disse, noen som vet om slikt utstyr kan fikses på en Princess ?

Link to post
Share on other sites

Du vil stort sett alltid drive av, både pga strøm og pga vind. 

Som jeg nevte i går, så kan du kjøpe deg drivanker. 

Det er noe alle burde ha i båten. -holder bauen mot sjø og vind samt bremser avdrift i nødsituasjon. For eksempel om du får motorstopp, tau i propellen etc, da vi du ha bauen mot sjøen mens du jobber. 

Igjen, det kam brukes til fiske også. 

Men helt løst er ikke problemet, for det er helt vanlig. 

Link to post
Share on other sites

Å bruke baug og hekkthruster til å holde posisjonen vil nok snart tømme batteriene, så det er nok ikke så smart.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Eureka: Jeg vet om drivanker skal forsøke med dette men det virker som det blir enda flere tauer og greier å holde styr på får se om det hjelper med drivanker, mener å ha lest at man kan ha sånn system i en båt som styrer sidepropell i baugen og i hekken samt hovedpropell slik at båten holder stedet men kanskje noe slikt ikke finnes og er bare oppspinn.

 

Ellers så skal jeg spørre fiskebutikk eiern neste gang han har åpent på butikken om hvordan han klarer å få ned sluken hvis båten driver bortover, han fortalte jo at det skal fungere med tung sluk men 500 gram er tydeligvis ikke tungt nok.

 

Forresten finnes det noe mer nøyaktige værvarslingstjenester? Eller må jeg reise til Langesund hver dag for å sjekke om havet er som det der:

 

Eller som det der:

 

 

Her er noen ute i April:

 

 

Det havet kjenner jeg ikke igjen nesten så flatt er det men det skal ha skjedd utenfor Langesund, så det finnes fisk i Skagerrak selv om fjorden er kanskje tømt for fisk.

 

@Teerex  Så de er ikke koblet til motor da slik at dieselmotorene i Princess kan gå og lade opp for hekk og baugtruster? Aner ikke om ett slik system finnes og kan monteres men mener noen har påstått at noe slikt finnes. Og jeg tipper det er 90 % dager med bølger for slik sjø som på disse filmene har jeg aldri sett på Skagerrak må finne noe bedre værvarsel tjeneste enn den havprognosen med bølgehøyde.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det fiskes utenfor Langesund pleier de å legge ut en dregg. det er en veldig sterk strøm som går sørvest. Du må nok ha et logg på en kilo eller mer for å komme til bunnen. Bamle jeger å fisk har eller hadde en båt rigget for fiske i det farvannet. Ta noen ord med de så får du nok gode råd. Jeg og sønnen min var med en tur for mange år siden og da ble det en del langer på ca 10 kilo.

 

Link to post
Share on other sites

Det finnes systemer som holder deg på samme plass. Tror du trenger elektronisk gass/gir for at det skal fungere. En klassisk måte er vel å bruke et mesanseil for å holde baugen i lovart, men det passer vel ikke på din båt.  Nå er vel båter av denne typen ikke beregnet på fiske men hvis dere er flere ombord kan jo en holde båten rolig mens den andre ordner med utstyr. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...