Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Jeg så denne Princess 55 i Stavanger men til 1,5 mill så er det jo en i Skien også. Det er vel vanlig pris for gammel båt som kan ha like mange feil som den til 750 000 som ble solgt for noen år siden. Alt fungerer jo i kjøpstidspunktet.

@Arne Henriksen Poenget er jo at det er katta i sekken uansett om det koster 500 000 eller 1 500 000 når det er 30-40 år gammelt. Så tanken er at man kan betale 2 mill og få samme varen som til 750 000 NOK med mindre det er en båt som virkelig er vedlikeholdt slik som @sap_2000 linket til (men de er jo ikke til salgs). Beklager @Okkaby det var SAP som linket ikke deg.

Så dermed er tanken dersom man må ha i bakhodet 1,5 mill til mekaniker og 2 nye motorer så er det bedre å betale 1,5 mill om man har brukt 750 000 enn å betale 1,5 mill når man har brukt 2 mill. Ellers så tror jeg en båt med nye motorer og garanti hadde sikkert kunnet selges igjen for mye høyere pris da motorn er jo det viktigste i båten (med mindre den har skader i skroget som kan føre til at den knekker sammen og synker).

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 7 minutter siden:

Jeg så denne Princess 55 i Stavanger men til 1,5 mill så er det jo en i Skien også. Det er vel vanlig pris for gammel båt som kan ha like mange feil som den til 750 000 som ble solgt for noen år siden. Alt fungerer jo i kjøpstidspunktet.

@Arne Henriksen Poenget er jo at det er katta i sekken uansett om det koster 500 000 eller 1 500 000 når det er 30-40 år gammelt. Så tanken er at man kan betale 2 mill og få samme varen som til 750 000 NOK med mindre det er en båt som virkelig er vedlikeholdt slik som @sap_2000 linket til (men de er jo ikke til salgs). Beklager @Okkaby det var SAP som linket ikke deg.

Så dermed er tanken dersom man må ha i bakhodet 1,5 mill til mekaniker og 2 nye motorer så er det bedre å betale 1,5 mill om man har brukt 750 000 enn å betale 1,5 mill når man har brukt 2 mill. Ellers så tror jeg en båt med nye motorer og garanti hadde sikkert kunnet selges igjen for mye høyere pris da motorn er jo det viktigste i båten (med mindre den har skader i skroget som kan føre til at den knekker sammen og synker).

Å tro du kan få igjen penger du investere i nye motorer å annet utstyr ved salg, er som å tro på julenissen.

Bruker du 2mill på en gammel båt til 750, så får du kanskje solgt den for 1,5. Båten er fremdeles 40 år gammel.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Det er jo klart man aldri får pengene tilbake derfor ser man jo ikke båter med nye motorer, så en som hadde motorer fra 2019 og da kosta det nesten 2 mill for 35 fots båt. Så antar at 750 000 går tapt dersom man putter på splitter nye motorer i en båt til 750 000. Men hvis alternativet er å hive båten da motorene dævver så er vel det eneste veien å gå.

Har man på forhånd betalt 2 mill for en båt med gamle motorer så vil jo hele pakka koste 3,5 mill og ikke 2 mill dersom de likevel skulle dævve.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 14 minutter siden:

@Okkaby Det er jo klart man aldri får pengene tilbake derfor ser man jo ikke båter med nye motorer, så en som hadde motorer fra 2019 og da kosta det nesten 2 mill for 35 fots båt. Så antar at 750 000 går tapt dersom man putter på splitter nye motorer i en båt til 750 000. Men hvis alternativet er å hive båten da motorene dævver så er vel det eneste veien å gå.

Har man på forhånd betalt 2 mill for en båt med gamle motorer så vil jo hele pakka koste 3,5 mill og ikke 2 mill dersom de likevel skulle dævve.

Du glemmer noen ting her. 

En 20 år gammel båt, har mye nyere motorer. Disse kan normalt overhales/fikses om de dævver.

En 20 år gammel båt, er en mye nyere å mye mer moderne båt både innvendig å utvendig, med mer moderne løsninger på ting. Å dette er faktisk noe folk flest setter pris på. En 40 år gammel båt med nedslitt interiør, er lite fristende på ferie. Å skal du oppgradere hele båten innvendig til moderne stand, ja så kan du legge prisen av 2 nye motorer på ennå en gang.

 

Men skjønner at i din verden, så burde ingen kjøpe noe annet enn fabrikks nye båt eller 40 år gammel båt.

Så tydeligvis er Norge fylt med idioter, som ikke skjønner seg på båtkjøp.

 

PS: Det er stor forskjell på steinalder/museums motorer å 20 år gammel motorer.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Arne Henriksen said:

Problemet, som du enten ikke forstår eller ikke ønsker å ta til deg er at enhver av disse båtene som er 20-30-40 år gammel kan gå fra å være et røverkjøp til katta i sekken på 5 sekunder om en av motorene raser.

 

Jepp. Samt at det er så mye annet på en stor båt som også er like gammelt og kan dævve.

 

18 hours ago, XardasKSP said:

Antar ingen av båtene fra båtforumet er til salgs så ser på det som faktisk selges.

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=320200255

 

Kan se ut som det er din lucky day om du firer litt på kravene til størelse.

Bedre dokumentasjon på hva som er gjort på en gammel båt finner du neppe da hele tråden ligger her og linket til tidligere.

Motorene er nok så safe som de får blitt, men som sagt mange ganger, motorene er bare en av mange ting. Enormt mye er gjort, mer enn 99,x% av tilsvarende båter på finn men det er fremdeles ikke noen blanco garanti for at man kan tute å kjøre i årevis uten at noe skjer.

 

18 hours ago, XardasKSP said:

Ellers så er jo tanken at man kan kjøpe 2 splitter nye motorer når de gamle dævver: https://bergenmaritim.no/nya-motorer/

 

Det blir jo opp mot 1 mill for to splitter nye motorer som er fabrikknye med garanti

 

Du må nok legge til endel. De prisene virker lave, og kan være uten MVA, uten gir, spaker, intrumenetr/ skjermer og div opsjoner. Jeg har sett lister på hva som legges til når produsentene bestiller motorer fra VP og lista er lang utenom selve motoren. Så kommer installasjon, ombygging av motorfester i båten osv osv. Som regel finner man ut at man bør ta ut tankene og antagelig bytte de. Svakt punkt på båter i de årgangene. Tankene er av svartstål. Endel har byttet allerede, de andre står for tur.

Videre finner man ofte ut at pakkboks er skutt, groptæring på akslinger der cultesslagrene ligger. 

Slike jobber drar alltid med seg så mye mer.

 

Gidder du å lese trådene jeg linket til så skjønner du tegninga.

 

18 hours ago, XardasKSP said:

om for meg er det i hvert fall en hobby som er veldig spennende inklusive å kunne se og lære hva man gjør og hvordan det fungerer men håpet er selvfølgelig å finne båt i bra stand og om noen virkelig selger en slik en som er garantert bedre stand så kan jeg betale mer bare det virkelig er bedre stand man betaler for og ikke en fortelling etter "overvasking" + pynting og maling med bytta ut billigste ting til nye istedet for "overhaling".

 

 

Godt du ser på det som hobby og læring.

Uansett hvor oppgradert og vedlikeholdt en båt i denne lederen er, så vil den være langt totalrestaurert. Da kunne man fint pumpet 5 mill inn i en  45 foter og fremdeles ikke vært i mål. Det er en grunn til at en ny 45 foter koster 15 mill eller mer. Ting har blitt dyrt. Både timer, komponenter og materialer.

 

Som sagt vær forberedt på å bruke mye tid og kroner utover selve kjøpet så sant du ikke kjøper nytt eller nesten nytt med garanti. Båt som disse er en hobby og livsstil og man må ta utgifter og potensielt endel jobb som endel av pakka.

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Jeg sier ikke at folk tar feil men altså det er jo smak og behag om man vil bruke 2 mill (jeg har ikke sett en Fairline/Princess 40+ fot fra 2003 og nyere til 2 mill disse er dyrere) og få nytt interiør og 20 år gammel motor. Eller om man vil bruke samme prisen og få en 40+ fot båt i klassisk stil (nå er det jo smak og behag men de gamle båtene er så stilige og de nye er så rare av og til alt skal være "mykt og rundt" så båten i min smak er som mange nye biler mindre pen altfor lite "brutal" ) med helt nye motorer på garanti dersom de som er der dævver (er man heldig som med Alicraften så lever motor litt til).

@sap_2000 Takk for linken jeg har sett den båten (annonsen ikke vært og sett på siden jeg vil ha større) siden den ligger nærme. Men jeg vil egentlig ha en større en, en som jeg kan ta med meg når foreldra flytter ut av Norge. En hvor hvis jeg må putte inn nye motorer så vil jeg beholde den. Jeg drømmer nærmere 50 fot enn drømmer 4 fot lengre enn Alicraften da. Ellers så er det jo bra kjøp med tanke på holdbarhet men likevel er jo akkurat da garantien går ut (blir jo 2024 og motorer fra 2019 så noen selger akkurat da det ikke lenger finnes garanti) + det er vel bedre med aksel en drev. Drev liker å dævve og hvis man treffer undervannsstokker så blir det mye dyrere enn hvis en propell og aksel går i stykker. Den var fristende med tanke på motorer men jeg vil ha større båt skikkelig stor en :lol:

 

@ohio Det er jo ikke noe hast, forrige gang ventet jeg så plutselig dukka Alicraften opp og jeg kjøpte den samme dag som den ble annonsert nærmest og det var faktisk folk på brygga som også ville kjøpe så det var vel bra pris.

 

Når man starter i November så har man god tid frem til våren for at "kuppet" skal dukke opp.


PS. Billigste man får er nærmest prisen båt + nye motorer: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=317031806

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=321345275

 

Altså enten 20 år gammel båt og 20 år gammel motor til mellom 2 og 2,5 mill. Eller 30 - 35 år gammel båt og splitter nye motorer på garanti dersom man skal ha 40+ fot og gjerne så stor som mulig og prisen blir 2 - 2,5 mill (pluss den må kanskje ikke betales med engang siden motorne kanskje lever litt til om man er heldig).

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 31 minutter siden:

dersom man skal ha 40+ fot

Ja, hvorfor vil du ha det?
Ser poenget med de som kjøper hytte på sjøen men for meg er en slik stor båt like ille som å eie en stor campingbil som eneste bil.
Trenger ikke tre rom,to dasser og kjøkken for å dra ut å drikke øl og bade.
 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 54 minutter siden:

@Okkaby Jeg sier ikke at folk tar feil men altså det er jo smak og behag om man vil bruke 2 mill (jeg har ikke sett en Fairline/Princess 40+ fot fra 2003 og nyere til 2 mill disse er dyrere) og få nytt interiør og 20 år gammel motor. Eller om man vil bruke samme prisen og få en 40+ fot båt i klassisk stil (nå er det jo smak og behag men de gamle båtene er så stilige og de nye er så rare av og til alt skal være "mykt og rundt" så båten i min smak er som mange nye biler mindre pen altfor lite "brutal" ) med helt nye motorer på garanti dersom de som er der dævver (er man heldig som med Alicraften så lever motor litt til).

@sap_2000 Takk for linken jeg har sett den båten (annonsen ikke vært og sett på siden jeg vil ha større) siden den ligger nærme. Men jeg vil egentlig ha en større en, en som jeg kan ta med meg når foreldra flytter ut av Norge. En hvor hvis jeg må putte inn nye motorer så vil jeg beholde den. Jeg drømmer nærmere 50 fot enn drømmer 4 fot lengre enn Alicraften da. Ellers så er det jo bra kjøp med tanke på holdbarhet men likevel er jo akkurat da garantien går ut (blir jo 2024 og motorer fra 2019 så noen selger akkurat da det ikke lenger finnes garanti) + det er vel bedre med aksel en drev. Drev liker å dævve og hvis man treffer undervannsstokker så blir det mye dyrere enn hvis en propell og aksel går i stykker. Den var fristende med tanke på motorer men jeg vil ha større båt skikkelig stor en :lol:

 

@ohio Det er jo ikke noe hast, forrige gang ventet jeg så plutselig dukka Alicraften opp og jeg kjøpte den samme dag som den ble annonsert nærmest og det var faktisk folk på brygga som også ville kjøpe så det var vel bra pris.

 

Når man starter i November så har man god tid frem til våren for at "kuppet" skal dukke opp.


PS. Billigste man får er nærmest prisen båt + nye motorer: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=317031806

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=321345275

 

Altså enten 20 år gammel båt og 20 år gammel motor til mellom 2 og 2,5 mill. Eller 30 - 35 år gammel båt og splitter nye motorer på garanti dersom man skal ha 40+ fot og gjerne så stor som mulig og prisen blir 2 - 2,5 mill (pluss den må kanskje ikke betales med engang siden motorne kanskje lever litt til om man er heldig).

Men har du tatt inn over deg hva koster årlig å holde en båt av denne størrelsen i stand? Har du sett for deg som årlig budsjett sån omtrentlig?

Link to post
Share on other sites

@pipe Det er vel mange grunner den ene er jo ganske åpenbar jo større den er desto større bølger tåler den (eller desto større tåler jeg inni den, den tåler trolig større enn det jeg tåler eller tørr) og desto lengre kan man dra med den. Den andre grunnen er jo at jeg har ønsket det siden jeg var sånn 4-6 år gammel det skulle være en av disse svære og flotte med flybridge og klassiske linjer.

Med bil er jeg også spesiell siden mange folk liker SUVer eller cabrioleer eller 2 seters sportsbiler osv. spesielt når de ikke har en familie å frakte rundt. Men jeg har alltid likt limousiner med klassiske linjer altså en pen rett sedan og selvfølgelig med største bensin motor som var tilgjengelig for modellen. Så jeg kjørte før en gammel 760i som jeg hadde som feriebil i Polen da jeg bodde i Norge (avgift) og nå har jeg en nyere like klassisk 7 serie Alpina B7 og selvfølgelig brukt minst 5 år gammel må den være da den kjøpes. Verdifallet overstiger jo enhver verkstedsregning. En ny en er 200 000 euro++ en 5 år gammel er 50 000 euro også daler den bare litt og litt i pris og slutter til slutt da det er en klassisk og numerert bil. Jeg er vel den eneste som velger godt brukt limousin alle andre hadde sikkert ønsket Ferrari, Porsche eller hva det måtte være.

@Kallethekid Nå er jeg ikke så meget interiør interessert så utgiftene blir til motor og elektrisk osv. altså ting som brukes til drift og sikkerhet. Aner ikke hva det vil koste men for tiden har jeg ingen andre private utgifter, jeg vet jo at kronekursen kommer sikkert en dag opp igjen. Men altså per dags dato tikker det inn litt over 100 000 etter skatt omregnet til kroner og mer blir det kanskje i fremtiden da jeg venter på at nye ting starter å tjene penger muligens det dobbelte. Jeg kjøper aldri noe med lån og kreditt alt er kjøpt for egne penger uten renter og tilbakebetaling (finnes jo 20 åringer som har ferrari og 3 mill i lån og luksusfellen neste). Har alltid spart opp alle penga før jeg kjøpte noe.

Altså hvis det blir for dyrt for meg eller hvis båten må hives på søppeldynga så går ikke jeg konkurs. Slutter jeg å tjene penger så kan jeg bare selge den om den er salgbar. Altså det er ingen personlig risiko siden det ikke er noe lån i livet mitt.

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 3 timer siden:

Her bør du springe fort å kjøpe den SAP linker til ja. 

Bedre kjøp kommer garantert ikke opp

 

Ja men det er fortsatt 4-sylindrede motorer :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 18 minutter siden:

@pipe Det er vel mange grunner den ene er jo ganske åpenbar jo større den er desto større bølger tåler den (eller desto større tåler jeg inni den, den tåler trolig større enn det jeg tåler eller tørr) og desto lengre kan man dra med den. Den andre grunnen er jo at jeg har ønsket det siden jeg var sånn 4-6 år gammel det skulle være en av disse svære og flotte med flybridge og klassiske linjer.

Med bil er jeg også spesiell siden mange folk liker SUVer eller cabrioleer eller 2 seters sportsbiler osv. spesielt når de ikke har en familie å frakte rundt. Men jeg har alltid likt limousiner med klassiske linjer altså en pen rett sedan og selvfølgelig med største bensin motor som var tilgjengelig for modellen. Så jeg kjørte før en gammel 760i som jeg hadde som feriebil i Polen da jeg bodde i Norge (avgift) og nå har jeg en nyere like klassisk 7 serie Alpina B7 og selvfølgelig brukt minst 5 år gammel må den være da den kjøpes. Verdifallet overstiger jo enhver verkstedsregning. En ny en er 200 000 euro++ en 5 år gammel er 50 000 euro også daler den bare litt og litt i pris og slutter til slutt da det er en klassisk og numerert bil. Jeg er vel den eneste som velger godt brukt limousin alle andre hadde sikkert ønsket Ferrari, Porsche eller hva det måtte være.

@Kallethekid Nå er jeg ikke så meget interiør interessert så utgiftene blir til motor og elektrisk osv. altså ting som brukes til drift og sikkerhet. Aner ikke hva det vil koste men for tiden har jeg ingen andre private utgifter, jeg vet jo at kronekursen kommer sikkert en dag opp igjen. Men altså per dags dato tikker det inn litt over 100 000 etter skatt omregnet til kroner og mer blir det kanskje i fremtiden da jeg venter på at nye ting starter å tjene penger muligens det dobbelte. Jeg kjøper aldri noe med lån og kreditt alt er kjøpt for egne penger uten renter og tilbakebetaling (finnes jo 20 åringer som har ferrari og 3 mill i lån og luksusfellen neste). Har alltid spart opp alle penga før jeg kjøpte noe.

Altså hvis det blir for dyrt for meg eller hvis båten må hives på søppeldynga så går ikke jeg konkurs. Slutter jeg å tjene penger så kan jeg bare selge den om den er salgbar. Altså det er ingen personlig risiko siden det ikke er noe lån i livet mitt.

Det er fornuftig å ha fokus på drift og sikkerhet, men på en båt i den størrelsen er det mye som trenger vedlikehold uten at det kosmetiske spiller inn. Jeg tror du skal regne deg som heldig hvis de årlige kostnadene (uten oppgraderinger)havner under 300 000,- Jeg håper bare at du er klar over dette og at synes det er verdt det.

Link to post
Share on other sites

46 minutes ago, XardasKSP said:

Men altså per dags dato tikker det inn litt over 100 000 etter skatt omregnet til kroner og mer blir det kanskje i fremtiden da jeg venter på at nye ting starter å tjene penger muligens det dobbelte.

Vi har en 11 år gammel båt med en motor. Vi seiler rundt 1100Nm i året, og årets dieselbudsjett viser i underkant av 4000liter. Alså 63 000,- Jeg gikk fra 31 - 36 fot og 220 - 430Hk. Driftsbudsjettet ble doblet. Regner 100 000.- i året på drift av båten. Der er slipping, forsikring, havneavgifter og diesel inne i regnestykket. Har gratis båtplass.  Vi har 80 overnattinger i året i båten, så vi føler vi får igjen mye glede for utgiftene. Men ja, det koster å ha båt. 

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

@Amfea 1100 Nm hørtes ut som en del turer fra Sildeberget/Stathelle og ut på Skagerrak. For min del så haster det ingen steder så den kan gjerne gå i 7 knop og bruke 15 liter timen slik noen tidligere skrev. Det dyre er jo det som dævver og ikke drivstoffet med mindre man skal i 18-19 knop fra Brønnøysund og kjøre 850 nm da blir det fort dyrt som noen skrev 90 000.

Ett sted må det jo koste penger man får de jo ikke med seg i graven dersom man sparer og reinvesterer absolutt alt sammen hele livet. Tenker at uten lån så er ting ikke så farlig altså har man råd til å "hive det" eller la det stå før det repareres dersom noe dævver så må man jo ikke kjøpe nytt i sekundet til million pris.

@Kallethekid Jeg forstår at det vil koste meget men hvis man ser bort fra motorbytte så tror jeg det ikke blir SÅ utrolig meget at 300 000 skal være heldig. Alicraften kosta jo mye mindre i bruk enn hva folk forutså den ville koste dersom man var heldig. Men kanskje jeg bruker ikke båten så ofte det er jo ikke ofte bølgene er 0,5 meter eller mindre. Men med 40+ fot så går det jo greit om de er 1 meter da blir det fort mange flere dager :lol:

Link to post
Share on other sites

 

 

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Så jeg kjørte før en gammel 760i som jeg hadde som feriebil i Polen da jeg bodde i Norge (avgift) og nå har jeg en nyere like klassisk 7 serie Alpina B7 og selvfølgelig brukt minst 5 år gammel må den være da den kjøpes. Verdifallet overstiger jo enhver verkstedsregning.

 

Så lenge du forstår og er klar for det som måtte komme så er det bare å kjøre på når riktige båten kommer.

Det jeg og mange andre belyser er det er mange fler ting enn motorer isolert sett man må tenke på.

 

Bilene du nevnte over var noe jeg hadde tenk til å sammenligne med, bortsett fra enda eldre type V12 BMW eller Merc fra kanskje sent 90-tallet når de begynte å bli virkelig avanserte. Motor, gir og drivverk er en ting, så er alle de andre duppedittene som el seter og ratt, vindu, tak, adaptivt luftunderstell, display og skjermer, datahjerner, sensorer. Så har du lakk og rust. Alt kan sammenlignes med båt. Rusten tilsvarer tæring, lakk og overflate tilsvarer oksidert gelcoat, morkne fuger og tetningsmasse i minst 500 skruehull, gåene vindusrammer osv. Så har man interiøret.

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Jeg kjøper aldri noe med lån og kreditt alt er kjøpt for egne penger uten renter og tilbakebetaling (finnes jo 20 åringer som har ferrari og 3 mill i lån og luksusfellen neste). Har alltid spart opp alle penga før jeg kjøpte noe.

Altså hvis det blir for dyrt for meg eller hvis båten må hives på søppeldynga så går ikke jeg konkurs.

 

Det er noe med drømmer. Mange har på sine siste dager sagt at de angrer mest på det de ikke gjorde Så lenge drømmene kan realiseres på en måte som ikke raser resten av tilværelsen. Du har fått mange innspill som du sier du forstår og kan takle og så lenge du fortsatt er keen så er det bare å oppfylle drømmen. :yesnod:

 

Hold tråden oppdatert underveis. Mange gode og velmenende tips og råd å få her både før, under og spesielt etter kjøp.

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Jeg er takknemlig for alle innspillene, kanskje jeg er naiv men jeg anser jo de dystreste spådommene som worst case scenarioer (altså hvis båten tar fyr brenner ned og synker så betaler jo forsikringsselskapet så verre enn at motorene dævver ser jeg foreløpig ikke for meg) siden Alicraften kosta jo ikke så mye som folk skrev den skal hvis man er heldig.

Men kanskje jeg var bare heldig da og det fører til at jeg tror det ikke blir "SÅ ille" med mindre alt går feil som kan gå feil. Håper at det er folk på brygga som skal kjøpe den båten som jeg skal løpe og kjøpe slik som med Alicraften da får man følelsen av at det er bra kjøpt noe det faktisk var med tanke på hvor mye folk skrev det kom til å koste. Får jo se om man kan ha flaks 2 ganger :lol: Hvis ikke så får man vel bare belage seg på dyre summer i graven får man jo ikke med seg pengene.

PS. Det er veldig fint med all mulig informasjon slik som ved Alicraften siden jeg vet ganske så lite så jo mer jeg lærer desto bedre. Liker derfor også å kunne lære av ting som utbedres (det kan man ikke på verksted, kun hvis man "ansetter egen mekaniker" så kan man få lov å lære hva som må gjøres) eller byttes osv. så vet jeg hvordan det fungerer og hva man gjør og av og til lærer til og med hvordan gjøre det selv.

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, XardasKSP said:

@Amfea 1100 Nm hørtes ut som en del turer fra Sildeberget/Stathelle og ut på Skagerrak. For min del så haster det ingen steder så den kan gjerne gå i 7 knop og bruke 15 liter timen slik noen tidligere skrev.

Om du går 1000Nm i løpet av et år, blir det fortsatt ca .2000 liter diesel, selv i 7 knop. Nå vet ikke jeg hvor mye du har planer om å bruke båten, men som helårsbruker er ikke 1000Nm veldig mye. I fjor gikk vi for det meste i 7 knop (skrogfart) og brukte da 3000 liter, så ja det er muig å spare. Å ha drømmer er helt topp, og ikke minst nødvendig. Men å ha et realistisk forhold til hva kostnader som drar seg på ved å gå opp i båtstørrelser som dette, med 2 maskiner og gjerne en generator er nødvendig. Er du ikke motorkyndig, er ikke akkurat mekanikere det billigste å slippe til ombord. Bare en service kan lett bli 50K med 2 maskiner og generator. Jeg har hatt båt nesten hele livet, og har trivdes i dem alle. 15 år i Etap seilbåt på 22 fot gav meg like mye båtglede som det jeg har i dag. Så har alltid hevdet at båtglede ikke kan måles i antall fot. Men klart komforten er en helt annen i dagens "hytte" på 36 fot. Lykke til med jakten.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

@Amfea 3000 liter diesel er jo ikke så verst med 17 kroner litern for avgiftsfri (Sandefjord var nærmeste stedet med pris) blir det 51 000. Så er nok de andre tinga som koster mye.


Ellers når det gjelder mekaniker så bruker jeg heller arbeidsgiveravgift frie grensa opp til 60 000 og hvis det ikke holder så får det være deltidsjobb oppdrag om det koster mer enn det der. Alt blir lovlig og mye billigere så lenge man er heldig til å kjenne en mekaniker.

Båtglede tenker jeg mer kan måles i hvordan man føler seg om det er litt bølger og jo større båten er desto mer komfortabelt blir det og i hvert fall får man ikke noe "farlig" følelse.

Frem og tilbake altså fra Stathelle til ut på Skagerrak der hvor teoretisk storfisken skal være langt utpå er det ca. 12 nm altså tur retur 24 nm. Da blir det 40 fiskedager på 1000 nm (regnet med litt frem og tilbake i fiskesona ut på Skaggerak (der det er mellom 300-400 meter dypt). Får bare håpe det er riktig vær i 40 dager om sommern (med bølger som ikke overstiger 1-1,5 meter siden det burde jo en såpass stor båt tåle slik at jeg også tåler det uten at det føles farlig) slik at det kan brukes disse 1000 nm.

 

PS. @sap_2000 Flotte leveringsturer forresten, nå skjønner jeg hvorfor det ikke er nødvendig å kjøpe båt hvis man kan bare kjøre båt :lol: *Kjøpe båt? Den kan jo bare leveres for noen* (sagt med reklame mannens stemme). Bare en spøk da selvfølgelig, skjønner at du må være veldig god på båt at folk og forretninger gir deg flotte båter å levere. Masse flotte bilder. 
 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 10 timer siden:

@Amfea 1100 Nm hørtes ut som en del turer fra Sildeberget/Stathelle og ut på Skagerrak. For min del så haster det ingen steder så den kan gjerne gå i 7 knop og bruke 15 liter timen slik noen tidligere skrev. Det dyre er jo det som dævver og ikke drivstoffet med mindre man skal i 18-19 knop fra Brønnøysund og kjøre 850 nm da blir det fort dyrt som noen skrev 90 000.

Ett sted må det jo koste penger man får de jo ikke med seg i graven dersom man sparer og reinvesterer absolutt alt sammen hele livet. Tenker at uten lån så er ting ikke så farlig altså har man råd til å "hive det" eller la det stå før det repareres dersom noe dævver så må man jo ikke kjøpe nytt i sekundet til million pris.

@Kallethekid Jeg forstår at det vil koste meget men hvis man ser bort fra motorbytte så tror jeg det ikke blir SÅ utrolig meget at 300 000 skal være heldig. Alicraften kosta jo mye mindre i bruk enn hva folk forutså den ville koste dersom man var heldig. Men kanskje jeg bruker ikke båten så ofte det er jo ikke ofte bølgene er 0,5 meter eller mindre. Men med 40+ fot så går det jo greit om de er 1 meter da blir det fort mange flere dager :lol:

Man kan kan ha flaks og man kan ha uflaks. @Bonus her på forumet gjorde en beregning av hva båtlivet kostet ham gjennom 10 år.(se tråden under) Dette var da en mye nyere båt som også er vesentlig mindre en de du ser på. Prisene har også økt betraktelig etter at han solgte båten sin. Jeg mener ikke at du ikke skal følge drømmen, men håper du er klar over at det fort kan koste en gjennomsnittlig  skattet norsk årslønn å drifte et slikt prosjekt. Har du fortsatt lyst og mulighet er det bare å kjøre på og holde oss oppdatert!

 

Link to post
Share on other sites

@Kallethekid: Ser jo prisen men det er en del ting som jeg hadde kutta vekk da fra den kalkylen og hatt noe slik istedet:

51 000 for ca. 3000 liter diesel (tatt litt i siden jeg tror ikke det blir 40 pene dager)

xx xxx reparasjoner (sikkert en dyr sum)

10 000 forsikring (aner ikke hva den blir antar rundt 10 000 for en båt til 1 mill?)
950 redningsselskapet

24 000 båtplass året rundt (ifølge informasjon fra Stathelle Marina og lignende pris ved Sildeberget).

 

Så det blir ca. 86 000 uten at det skjer noe.

Så er det motorne og uttak av båt og innsetting når noe må fikses som ikke kan fikses da den er på vannet + smøre på den med bunnstoff osv. Så har forstått det slik at dersom de fungerer så om jeg er heldig er det motor og andre greier som vil koste 214 000 NOK per år. Dersom jeg er uheldig så koster det 1,5 mill å putte inn nye motorer men da koster det altså ikke noe mer i den biten per år annet enn vanlig service ved hjelp av "egen" mekaniker til timepris x antall timer + tilbehør.


Avskrivinger osv. finnes jo ikke det blir om til reparasjoner på gammel båt for såvidt jeg har sett så hvis alt fungerer så koster den samme pris uansett hvor gammel den er etter at den har passert 25 - 30 år. Og dersom man putter inn nye motorer så vil jo prisen stige (dog ikke så meget som disse motorene koster + putte dem inn).

Altså 86 000 er uten at noe skjer per år så er det resten avhengig av hva som dævver. Får jo se om det blir 300 000 som folk sier eller mer/mindre. Kan jo regne på det når jeg kjøper båt og har hatt den i ett år. Koster det 300 000 så får det koste hvis ting på firma fronten fortsetter som de gjør så vil det si at jeg fortsatt har penger til overs å investere hvert år med mindre kronekursen drastisk forandrer seg tilbake til hva den var 20 år siden nesten. Altså hva skal man med livet dersom man ikke skal realisere drømmer? Slike drømmer som ikke avhenger av andre mennesker som båt og bil er jo kanskje de enkleste å få oppleve.
 

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, XardasKSP said:

Ser jo prisen men det er en del ting som jeg hadde kutta vekk da fra den kalkylen og hatt noe slik istedet:

51 000 for ca. 3000 liter diesel (tatt litt i siden jeg tror ikke det blir 40 pene dager)

xx xxx reparasjoner (sikkert en dyr sum)

10 000 forsikring (aner ikke hva den blir antar rundt 10 000 for en båt til 1 mill?)
950 redningsselskapet

24 000 båtplass året rundt (ifølge informasjon fra Stathelle Marina og lignende pris ved Sildeberget).

 

Tror heler du vil erfare at du må legge til og gange opp endel i forhold til størelse, og så gange opp endel til pga alder på skuta. Du fokuserer mye kun på motorene. Motorene drar med seg så mye annet og i tillegg til alt det andre som ikke har noe med motorer å gjøre. Les gjennom de trådene som er linket til tidligere i tråden så ser du hva alle de andre tingene er for noe, samt hvor mye tid og $$$ det koster. Og en ting er pengene, man skal ha tid også. Selv om man setter bort mye, så blir man langt fra arbeidsledig selv. 

 

- Forsikring tror jeg blir vesentlig dyrere på en slik båt pga størelse, alder og HK.

 

Med så stor båt, tror jeg du vil finne ut at du vil bruke den til mer en å rase ut til "kontinetallsokkelen" og nappe noe torsk. Helgeturer og kanskje en ferie eller to er jo det slike båter virkelig er egnet til. Da gått det fort litt mer dollar i diesel og annet.

 

Har du dame, eller vil jakte litt babes, tviler jeg på at du finner de, eller at de vil like seg langt ut i skagerrak mens du fisker og båten ruller i krappe 1-metere :lol:

Da er det dagscruise i skjærgården i solsteika på dagen og innerst i sentrum av Kragerø eller Skien kvelden som gjelder. Helt til man har fisket opp riktig babe, da kan man ligge alene alene på et øde øy i hele døgnet haha :giggle:

 

Oversikten til Bonus er ærlig ( mer ærlig enn det mange båteier liker å lese :giggle:), men ting er absolutt ikke gjort på dyreste måten. Mye egeninnsats, bekjentskaper innen opplag, rep, utstyr, båtplass på egen tomt osv. Og den mest vesentlige faktoren var at de hadde en båt fra den var nesten ny og frem til den var 11-12 år. Oversikten er også noen år gammel. Ting er blitt mye dyrere nå. 

 

17 minutes ago, XardasKSP said:

Altså hva skal man med livet dersom man ikke skal realisere drømmer? Slike drømmer som ikke avhenger av andre mennesker som båt og bil er jo kanskje de enkleste å få oppleve.

 

Helt klart, og enda bedre er det hvis vikeligheten blir like fin som drømmen. Det er derfor mange påpeker ting som ikke er så lett å vite med mindre man har erfart ting selv gjennom mange år med og i båt. 

Det er dessverre veldig mange historier om folk som kjøper store, eldre båter som går skoene av seg på flere måter. 

Søker du litt, så finner du endel av de trådene også. Alle her inne vil deg vel, ikke tvil på det.

 

Kort sagt, så bør man mest mulig forstå og vite hav man begir seg inn på, hvilke forutsetning man selv har (tenker på egeninnsats,tid,  kunnskap osv VS å betale for tjenester (som også krever tid). 

 

Når det kommer til råd, så blir jeg ganske ofte spurt om råd ved kjøp og salg av større båter gjennom venner og bekjente. Hvilke råd jeg gir avhenger mye av hvem som spør, og hvilke forutsetninger de har (økonomi, tid, kunnskap, nevenyttighet osv).

Jo mindre man har av en av disse tingene, jo mer trenger man av de andre. 

 

Med mindre man ikke er veldig nevenyttig, har mye fritid og bekjentskaper, vil jeg si at om man skal kjøpe en 35 år gammel båt i denne klassen til 1 mill, så bør man ha finansiell ryggrad til en båt til kanskje 3 mill. 

Du sier du har det, og ikke tar deg knekke av litt motgang og utgifter om ting skjer, så da er det bare å kjøre på :yesnod:

 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Jeg er glad for all informasjon men slik jeg regnet det (la oss si forsikringa blir 20 000 så tar man vel godt i for bil er jo billigere å forsikre og båt har da ikke så mye kræsj ulykker ikke tror jeg heller en 40+ fots gammel båt med innenbordsmotorer som er mindre verdt enn det koster å ta dem ut er det tyven ønsker å stjele).

Er jo hovedsakelig ansvarsforsikringa som er viktigst slik at dersom man er uheldig og "svømmer på" (på polsk heter det at båter og skip "svømmer" altså "pływa" men det høres så feil ut på norsk, men kjøre blir jo også feil vel siden den er jo ikke på land eller vei. Seile er vel hva seilbåter gjør) en nybåt til 5 mill så er det forsikringa som betaler på samme måte som dersom man skulle ha parkeringsulykke slik at brygga knekker av og båtene som er fortøyd til den drar til havs så er det forsikringa også. Selve kaskoforsikringa så er det jo utrolig sjeldne tilfeller som det jeg tror du beskrev at en båt brenner ned og synker eller av en annen grunn synker. At ting dævver betaler jo ikke forsikringa for ellers.

Resten er 3000 liter diesel til pumpeprisen som er oppgitt i Sandefjord på 17 kroner litern avgiftsfri, prisen på plass for hele året (inklusive vinter) er også korrekt fra Sildeberget og Stathelle (på Sildeberget må man også kjøpe plassen til 60 000 + på vintern er det betongbrygge som ikke fryser) og lyder ca. 24 000 per år. Altså 86 000 - 96 000 NOK uten reparasjoner og motorfeil av faste kostnader.


Så er spørsmålet hvor store reparasjonene blir, fritid har jeg mye av men ting må jeg lære men er så heldig å kjenne en mekaniker (som ikke jobber som båtmekaniker men kan det) så jeg kan få lært det også slipper jeg å betale for et helt verksted kun mekanikern frem til 60 000 og over dette kun mekanikern + arbgiver avgift. Så begge deler blir nok happy siden mekanikern får dobbel lønn og jeg betaler halve prisen av hva verkstedet skal ha + skattetaten er happy for alt er etter boka og loven. Så lærer jeg jo ting og tang siden jeg kan være med på å fikse ting, på verksted så skal man helst ikke se på engang eller det er ikke mulighet til det engang.

Det er godt mulig at når ingen ser på at noen verksted gjør det enklest mulig og ikke nødvendigvis best mulig for motorn og båten noe folk som kjenner seg til saken sier da.

Det er jo klart at en båt til 1 mill kan koste 2,5 mill ved motorbytte til nye motorer. MEN en båt til 2 mill kan jo koste 3,5 mill om man er riktig uheldig da. Så på en måte jo dyrere båt man kjøper desto høyere pris må man regne med. Men 3 mill for båt til 1 mill da vet jeg ikke hva måtte dævve når begge motorer kan skiftes til langt under 1,5 mill inklusive mekaniker og skatt (altså ikke på verksted men trolig blir det gjort mye bedre og grundigere enn på verksted).

Oppsummert 200 000 er det man skal betale i motor + øvrig reparasjon dersom man er heldig per år og ikke må bytte motorene til 1,5 mill?

PS. Hvis du sier at båt er dyrt så må du ikke nevne damer DET ER DYRT da er båten god sparing. Hadde jo vært steinrik om jeg fikk investert alle penga som de har spist i livet mitt :lol: For å ikke snakke om emosjonelle skader da man etter å ha brukt 4 polske snitt årslønner på ett år (600 000 etter dagens valutakontor kurs) får sparken siden det er "lite emosjoner, kjedsomt og rett og slett ikke det her". Jeg vil ikke vite hva det hadde blitt for en regning i Norge med 4 norske snittlønner. Nei takk jeg har ikke råd til 2 mill i året i utgifter til dame vedlikehold :giggle: da er båt til 300 000 veldig rimelig. Så kan man kose seg med havet slik som laksefiskere koser seg med lakseelva. Forskjellen er at de får ikke fisk imens ut på Skagerrak så får man faktisk fisk det er mye morsommere. Kan jo også få besøk fra familie i Polen osv. men de vil jo ikke se på havna i Kragerø, Skagerrak og havet er mye mer spennende. 

P. PS. For øvrig finnes det øvrige fiksekyndige folk av og til som f.eks ikke vil ut med 300 000 per år men gjerne disponere en slik båt i noen dager eller uker mot å gjøre en jobb ved båten. Jeg finner ikke ut av på skatteetaten sine sider om hvordan Norge beregner f.eks bytte av tjenester dersom det er f.eks noen som kan ting men vil f.eks disponere båten gratis med drivstoff i en periode f.eks mot at vedkommende fikser ting. Må vel ringe skatteetaten og finne ut av hva de mener en dag i båten eller arbeid er verdt og hva slags skatt man skal betale av det så alt blir lovlig.

Altså personen er ikke profesjonalt næringsdrivende mekaniker eller båtfikser av øvrige ting og jeg er ikke profesjonell båtutleier. Må nok finne ut av det men blir vel utrolig merkelig hvordan skatteetaten skal vite hva det er verdt å kunne bruke en gammel båt per dag og hva det er verdt å fikse på den.
 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg gir meg her da vi har helt forskjellige måter å vurdere kostnader på båt. Det er heller ikke mulig å ramse opp alle potensielle kostnader som finnes i en slik båt og du nok ikke er klar for å la realismen knuse drømmen din. Et siste tips på veien er å sjekke opp forsikring. Det fungerer ikke som land; det viktigste er kaskoforsikring. Ansvarsforsikring koster ikke så mye ekstra og de fleste velger vel å ha det men i det aller fleste tilfeller er det kaskoforsikring du trenger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...