Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Det er vel verdt å betale reparasjon på 120 000 eller 90 000 for en båt på 500 000 NOK. Kjøper man en nyere til 1,5 mill så vil jo verdien fortsette å falle, samt er det jo ingen garanti at ting ikke dævver.

Da har man jo 1 mill å gå på for ting som dævver dersom man tenker den veien. Jeg er klar over at det kan bli dyrt å ha en stor båt. Men jo dyrere det er desto dyrere blir det jo, spesielt om ting dævver likevel. Er vel bare frem til båten er 5 år gammel fra den er ny at det finnes garanti.

Jeg fant et større problem altså forsikringsselskapet sier de ikke kan forsikre noe når jeg er utflytta Norge for over 3 år siden, da systemet ikke vil. Og når jeg ringte forsikring i Polen så ville de at båten skal være registrert i Polen. Og selv om jeg skulle registrere det som firmabåt i Polen for å slippe VAT/MVA så blir det jo helt feil hvis båten skal være i Norge fordi da vil jo tollen mene den skal være registrert i Norge hvis den er hele året i Norge (altså båten, jeg skal ikke være mer enn 90 dager per år i Norge).

Så prøver å finne ut av hvordan jeg får forsikra båten, siden jeg nekter å kjøpe + parkere den før den i det minste er forsikra. Da kan man øve osv. skal jo ikke bli gjeldsslave om noe går feil og hele trebrygga knekker av og drar til sjøs med alle båtene som er fortøyd til den. Om det ikke går så får jeg registrere den på en av foreldra mine som bor fortsatt i Norge så jeg får forsikra den. Det er jo ikke noe nytt arveavgift i Norge enda så vidt jeg vet så kan vel skattefritt gi penger i gave til foreldra så de kan kjøpe båt for dem og få den forsikret.

Link to post
Share on other sites

Skulle egentlig se en båt i nærheten i morgen men selger mente det er bedre å se den i bedre vær så skal se den til neste uke. Kom faktisk på det at jeg har aldri sett slike båter annet enn på finn eller ut i båthavna men faktisk aldri vært inni, men det er fint å kunne se det når man virkelig kan kjøpe det ellers ville det jo være frustrerende å se på noe man ikke kan kjøpe.

I mellom tiden sjekket jeg wikipedia for å se alle modellene til Princess og Fairline for å vite hva som finnes egentlig. Etter å ha kopiert diverse båt modeller i google for å se bilder kom jeg over en gammel annonse..... nå vet jeg at jeg aldri blir fornøyd med "kuppet" (uansett hva slags pris og "kupp" jeg finner) etter å ha sett det. Hadde jo løpt og kjøpt bytta penger til bankkurs og tatt lån om jeg måtte dersom jeg fant båt til slik pris også tatt D5L kurs snarest: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=54159134

 

Kjøperne tråkka vel i hjel hverandre løpende for å kjøpe nesten vil jeg tro med mindre det endte med bud runde da. Nå vet jeg den var annonsert i utlandet men som utflytta Norge har jeg vel lov å ha båt registrert i Polen f.eks bare den må ikke være mer enn 90 dager i Norge (må sjekke loven). Uansett i dag er kronekursen slik at alle båter blir nok billigst i Norge den gangen da var 750 000 kroner ca. 375 000 PLN i dag er det 255 000 PLN om man kjøper kontanter eller 285 000 PLN via bank. 

Uansett kurs og ikke kurs samme type båt i dag koster over det dobbelte: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=319542672

 

Men tilstanden kan da sikkert være forskjellig, finnes sikkert ting å utbedre for 750 000 men ingen garanterer jo at ting ikke dævver på dyrere båt. Er jo samme informasjonen og garantien alt virker i kjøpstidspunktet og senere finner man ut av via egen lommebok.

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg sett den første båten en Princess 414 virket nesten større enn de 41 fot den har, altså måtte berolige "følelsene i hjernen" som sa "båååt, BÅÅÅÅT, stor bååååt kjøp den" siden jeg vil gjerne se Princess 45 og se om det kommer noe utrolig tilbud som den annonsen til 750 000 NOK for en Princess 55.

Båten virket fin, eier sa at alt fungerer og demonstrerte også inklusive baugpropell som skal gjøre parkering enkelt, dersom det blir denne skal jeg selvfølgelig besøke den først da med den andre gode hjelper som kjenner til det mekaniske på motorbåt. Motorene skal være overhalt i 2022 så den burde jo ikke dævve med det første.

Men jeg lurte på om noen kjenner til noe reelt om forbruk. Kan det i det hele tatt være mulig at 2 x Volvo 61B på 470 HK til sammen kan bruke som eieren sa 1,5 liter timen når det går i 7 knop? Jeg kan ikke tro det der 3 liter hadde vært fantastiske tall. Trodde 10 liter er lite per time. Men når det gjelder å putte på for fullt da sa han rett som det er at drivstoffet bare renner ut kjapt om man gasser den på i 20 knop. Men kan det være seriøst at det bruker veldig lite i 7-10 knop?

Ellers er det ingen andre Princess eller Fairline i den størrelsen å se i Telemark/Vestfold og området men skulle gjerne sett en Princess 45 for å sammenligne før jeg kjøper en, virket som veldig høyt for å få opp fisk fra akterdekket. Den eneste ligende annonserte i området er den noen vil ha 1,5 mill for en Princess 55. Jeg tror ikke noen får 1,5 mill hvis slike ble solgt til 750 000 før i tiden (som yngre) med mindre det nesten er garantitilstand på utstyret.

PS. De har annonsert en Princess 435 i Norge: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=325789810

 

Men dyrt skal det da være (sagt med reklamemannes stemme), de kosta jo 900 000 i 2017 før jeg reiste ut. Lurer på om tilstanden er perfekt eller om det bare er noen som fant ut at kronekursen er i dass og prisene settes vilt opp? Koster jo som 2x Princess 414 føles skikkelig dyrt. Er jo noen i utlandet priset til 70 000 euro og denne er jo priset til 100 000 euro.

For øvrig ringte tolletaten og dersom jeg kjøper en båt i utlandet som bosatt utland så kan jeg søke om å ha den i 2 år uten omregistrering til Norge når det er ting som forsikring osv. som ikke kan gjennomføres i Norge og når jeg selv kun kommer for 90 dager per år for å bruke den. Så det er hipp som happ i forhold til MVA da.

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, XardasKSP said:

Men jeg lurte på om noen kjenner til noe reelt om forbruk. Kan det i det hele tatt være mulig at 2 x Volvo 61B på 470 HK til sammen kan bruke som eieren sa 1,5 liter timen når det går i 7 knop?

 

Nei. Det går mer enn 1,5 liter pr motor selv på tomgang og i fri.

Motorene du beskriver er TAMD 60B ikke 61. 60B på 235 hk var fra ca 1978-1983, etterfulgt av 60c på 255 hk. Dette er steingammel teknologi og forkammer motorer. 

De ble etterfulgt av TAMB 61A i 1986 på 306 hk. Denne i likhet med 41 og 71 motorene var direkte innsprøytet.

Selv den "nye" generasjonen er å anse som steingamle motorer hvor man må påregne mye innsats og penger i vedlikehold og rep. Mange deler er også enten umulig, vanskelig eller koster så mye så man kan få lyst til å dævve :crazy:

 

Regn med ca 2 liter pr mil i 7 knop eller ca 14-15 liter. i 8-8,5 knop kan du antagelig nesten dobbel det tallet. Når det er sagt så tror jeg årlige dieselutgifter kommer lagt ned ned på lista over ting du kommer til å bekymre deg for når du har eiet en slik båt en stund.

 

Du fikk en liten forsmak på å kjøpe gammel og billig båt med Alicraften. Du kan gange alt opp endel ganger ved å gå for større, gammel med båt med dobbel motorer, gir og mye mer av gammelt teknisk og mekanisk. Selv en "oppgradert" båt som tidligere eiere har puttet inn innsats og penger som kan få en hardbarket mann i knestående kan forstesste å gi neste eier plenty av grå hår. ny plotter, noen batterier, lader, en girkasse, en overhalt topp, en nyere varmeveksler (kan koste over 100k), cutless lagre for noe år siden osv er bare en brøkdel av ting på lista som kan gå galt. Spør mr Murphy om det. En gammel båt er som et gammelt hus eller veteranbil bare mye mer kompleks og soleier i et salt og fuktig miljø som gjør sitt beste for å ta livet at det meste.. Nevnernoen eksempler på ørten ruter i korroderte rammer med retter pakning som lekker og skader treværk, skrogtrekk og finerplatene bak, dørk osv. Mange titalls meter med fuger mellom de forskjellige glassfiberdelene, ruterammer, ca 500+ skruehull til rekkestøtter og alskens annet som er borret og montert fra fabrikk og montert de siste 40 årene. Alt av kabler og ledninger, slanger, tanker osv som kan ta kvelden (dævve) og være vanskelig eller at man må rive have båten, ut med motorer etc for å komme til.

 

Så har man alt det som ofte er på større båter: En gammel generator som er er som en mindre gammel dieselmotor, med varmevekslere, eksosbend foruten generatordelen og endel elkotronikk som også kan dævve i morra og som ny koster omtrent halve verdien av båten og erstatte. og så videre og så videre. Kunne fortsatt til i morra med å liste opp ting som kan (og for veldig mange jeg kjenner/ vet om) har gått galt.

 

Det jeg mener er at båter i den størelse, alder og prisklasse du vurderer er noe som kun er egnet for noen relativt sett veldig få. Man skal ha meget god økonomi, se lyst på det som kan føles som å rive opp tusenlapper i en kald dusj,ha god teknisk og mekanisk kunnskap, ha masse pågangsmot, enda mer fritid, gode gode venner med kompetanse og/ eller et bein innafor bransjen og det er en stor fordel med lang erfaring fra mindre, eldre båter så man bedre forstår hva man går til.

 

Alternativt så man være så steinrik at man aldri hadde vurdert å kjøpe en så gammel og stor båt. Selv en 10 år nyere båt (si 1994 mod) er å anse som gammel og med stort potensial for mye jobb og pengebruk. Gå enda 10 år til (2003) og jeg kan ramse opp eksempler på folk som fint har greid å bruke både en halv og en hel mill på noen års eierskap utenom vanlige utgifter.

 

ikke meningen å ta motet fra deg, men orienter og tenk deg godt om så du får minst mulig overraskelser du ikke hadde regnet med i etterkant. Så lenge du forstår og er komfortabel med det du går inn i, så kjør på og never look back:thumbsup:. You only live once som de sier der borte over dammen.

 

Du kan lese litt i feks denne tråden om noe som gikk galt med en 90-talls P45 etter at en enkelt komponent sviktet, samt alt det dro med seg av skader,  innsats mot/ med forsikring og verksted osv samt tiden som gikk. Årsak og hendelsesforløp er på ingen måte unikt.

Denne båten ble oppgradert enormt mye både før og etter denne tråden av en meget flink, erfaren og kunnskapsrik båtmann med mer pågangsmot og lysere syn på livet enn meg og de fleste andre.

 

Han som kjøpte den båten var heldig. Ikke dermed sagt han ikke kunne få problemer og store utgifter, men det var gjort mer med den båten enn 99% av tilsvarende, og den gikk garantert ikke på røversalg selv om den garantert be solgt alt for "billig" i forhold til investerte kroner og tid.

 

Du har jo erfaring med fly og hva som kreves for å holde gamle dinosaurer godkjente og i lufta. Med båter er det ikke krav til alt mulig av sertifiserte deler og arbeid, godkjenninger osv, men den andre biten er ikke ulik. Med 99,5% av alle eldre båter har aldri vært fulgt opp og vedlikeholdt/ oppgradert i nærheten av så godt som fly. Det hadde rett og slett kostet alt for mye. Både tid og penger.

 

Til slutt vil jeg si at slik båt kan gi mye glede og være verdt det for noen så lenge man vet hva man går til og ser positivt på det. Man bær være veldig "hands on" og ligge så mye man kan i forkant. Preventivt vedlikehold og reperasjoner er alfa og omega.

 

 

Her er en annen tråd du kan lese. Og en særdeles ivrig og dyktig kar som faktisk kom i mål :flag_bp::thumbsup:

 

 

 

Og her er etterfølgeren fra samme mann. Om man først skal kjøpe noe i denne klassen, så mener jeg det er verdt hver krone ekstra det koster å kjøpe en båt som en av disse kontra de andre "billige" på markedet. Om de så koster både 0,5 eller 1 mill mer så er det et røverkjøp. Problemet er bare at det finnes så utrolig få som virkelig har fått en så total make over som disse tre eksemplene. Nesten lettere å finne en jomfru på fødeavdelingen vil jeg påstå :giggle:

 

 

og del 2 fra båt nummer 2 

 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Princess 414 | FINN.no Er vel denne du har set på. Å som SAP skriver, så er det ikke 61 motor men 60motor ut ifra bilde av instruksjons bok, som også passer ed årgang på båten.

 

Står ikke noe om motor er overhalt. Syrevask å bytte av impeller samt olje/filtre, har ikke noe med overhaling å gjøre.

Total overhaling av disse motorer koster jævla mye, om det i det hele tatt er mulig å få alle deler til en sådan jobb.

 

Ellers er det mye gammelt utstyr ombord, som koster mye penger å bytte ut.

Nye motorer med gir til en sådan vil fort bli 1,5mill(kanskje mer med jobb)

Å kjøpe en sådan båt å tro en har båt uten store utgifter, ja det er kun å lure seg sjøl.

Skal du i tillegg ha folk til å gjøre det meste av jobb ombord, så blir det dyrt dette.

 

De 1,5l/t som oppgis, er garantert feil ja.

 

Med min nye motor, som er moderne commonrail fra i fjor, så går det 0,4L pr nm i 6 knop.

0,6l pr nm i 7knop. 1,4L pr nm i 10,4 knop. Dette med 270hk som driver båt på ca 4T.

Du har to gamle stein knusere, som skal drive mer enn dobbelt så tung båt. så her må du nok tro på SAP sine tall.

 

Så var jeg deg, ville jeg mye heller set på nyere båt, i samme størrelse, som har mer moderne utstyr ombord.

 

 

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Vel da har vel båten andre motorer enn det eieren tror men den fungerer og ifølge eier har den fungert i 3 år uten noen problemer. Når det gjelder Alicraften så mener jeg altså at jeg ikke har brukt totalt 200 000 NOK på vedlikehold inklusive båtkjøpet selv om det ble bytta drev. Men drevet tok kvelden trolig fordi propellen tok kvelden da den traff en undervannstrestokk. Det var jo ikke båten sin feil og forsåvidt ikke min heller men den som sendte trestokken til havs (jeg så jo den aldri men noe må det ha vært og jeg tipper det var ikke periskopet på en russisk ubåt :lol: )

Så Alicraften var bedre å kjøpe enn en til 200 000 hvor drevet hadde sikkert tatt kvelden av samme årsak om propellen traff undervanns flytende trestokk. I denne Princess er det jo ingen drev så aksler skal være bedre.

Hovedpoenget: Hvordan i huleste verden kan jeg vite hvilken båt er ivaretatt og hvilken ikke er det dersom de er jevngamle? Kan jo hende en dyr en er samme greia bare dyrere og samme tinga "dævver" i kjøpstidspunktet fungrer jo alltid alt og hele båten er vakker og velfungerende spørsmålet er hva som skjer dagen derpå og det garanterer ikke den som selger samme type båt til 1 mill for heller.

Ellers er båt fra 90-tallet en Princess 435 vel men den prisen er jo maken til høy (sikkert fordi en megler selger den) i forhold til samme (og da mye yngre båt) som også ble solgt av megler til 900 000 som utgangspunkt. Altså 2x Princess 414 skal meglern ha for en Princess 435 og jeg antar forbrukerkjøpsloven ikke gjelder fordi varen er gammel selv om profesjonell selger er med i bildet. Altså ting kan dævve for 600 000 NOK før man er oppe i prisen på Princess 435, da skal den være i eksepsjonell stand om den skal være verdt 1 mill.

Poenget mitt det er ingen garanti om man bruker 2 mill for samme båt at den ikke dævver dagen derpå garantier ender når båter fyller 5 år så vidt jeg vet. Alt etterpå er gammelt og man må forvente at ting dævver selv om det skjer dagen derpå etter kjøpet.

Når det gjelder Princess 45 var den eneste i Brønnøysund (alt for langt for å bare se på) og ingen vet hva slags tilstand den har og om den er utløpt eller solgt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=297185369

 

Også hvordan skal den hentes? Er jo ikke mulig å frakte det med lastebil gjennom nord norge går jo ikke med slik bredde så tar det hele veien og koster sikkert enormt hvis det i det hele tatt er mulig og lovlig. Måtte jo henta den med hentetur Norge rundt, aner ikke om gode hjelpere hadde hatt tid til å kjøre landet rundt på hentetur og antar det hadde måttet koste mer enn skattefri 6000 siden det hadde jo sikkert tatt flere dager + drivstoffet hadde sikkert vært oppe i 1000vis av liter siden ingen gidder å kjøre mindre enn 20 knop marsjfart om 2x Volvo Penta TAMD 71a med tilsammen 730 HK virkelig går 25 knop maksfart. Siden det vil ta år og dag uansett å komme frem derfra, farlig er det sikkert også med hav i Nord-Norge og vinter.

 

Og etter den er neste på lista Princess 55 som selges til 1,5 mill altså dobbel pris enn slike båter hadde for nærmest 10 år siden. Antar båt går jo ikke opp i verdi med tiden (den akkurat som fly gjerne beholder verdien men taper på inflasjonen) og heller ikke korrigeres for inflasjon siden den blir jo eldre.

Ellers kan det ikke sammenlignes med fly siden det er ikke en skrue fra 80 tallet på Cessna 172 (alle deler er skifta flere ganger inklusive "skroget" ) for å ikke snakke om motor (men det er samme motor som brukes i dag som 50 år siden nærmest Lycoming bensin med gigantisk slagvolum i forhold til HK men som nærmest skal skytes for at den dævver fullstendig og disse motorene overhales også bare hver 2000 timer). De har også avionikk med moderne GARMIN og hele pakka altså man ser ikke forskjell fra ny til gammel Cessna nærmest. Nyere fly er Diamond DA-42 altså to motors flyene de går på JET-A1 diesel og de også om de er fra 2000-tallet er det meste byttet ut.  Det finnes også nye 1 motors SEP fly som PS-28 f.eks som går på ROTAX motorer men altså den nye motorn..... du er tryggere med gammel Lycoming. De nye motorene kan dævve selv med jevnlig vedlikehold har ikke skjedd ved min flyskole men det har skjedd andre steder, en  Lycoming dævver aldri som helhet med mindre du skrur av drivstoffet eller fyller noe gørr verste som skjer er at en cylinder sprekker men resten tar deg til flyplassen og selv det har aldri skjedd i løpet av 10 000vis av flytimer på forskjellige fly skolen har. Men de nye motorene bruker 1/3 drivstoff så alle skal ha nye fly (ikke Cessna de bruker samme motorer i helt nye fly siden de er verdens tryggeste), de eldre flyr fortsatt fordi de er ekte fly med IR muligheter osv. imens de nye småflyene er for små egentlig så vidt de er fly.

Uansett tilbake til båt så vil jo den ene av de gode hjelperne se på den jeg eventuelt skal kjøpe og se hva som eventuelt dævver. Får vel registrere meg som deltids arbeidsgiver i tilfelle noe dævver slik at 60 timer mekaniker uten arbeidsgiver avgift ikke holder :lol:

Link to post
Share on other sites

På bilde 15 har eier jo sjøl merket med ring rundt 60B motor på manualen. så at eier ikke vet hva motor som ligger i, er rart. Eller så har eier lite/ingen peiling på dette. Når i tillegg en sådan båt legges ut, uten bilder av motor, ja så ringer det noen varsels lamper hos meg. Å jeg har fått min erfaring med gamle slitte VP forkammer motorer. Aldri mer er ordet som gjelder her.

 

Men skjønner drømmen din er størst mulig båt til minst mulig penger. Da har du faktisk en drøm som er lik med oppskriften for enorme utgifter til vedlikehold/rep.

Ikke har du stort peiling på dette, å må ha folk med for å sjekke. Men likevel vil du ikke hører på råd fra erfarne gamle folk, som vet hva de snakker om, når de gir deg råd her. 

 

Men om du tror en gammel sliten Princess fra 1980 er en dame magnet på Aker Brygge, ja så tar du feil. De går etter helt andre båter, hvor det lukter penger.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Vel jeg har sett motorene de ser fine ut men min gode mekaniker hjelper må i tilfelle se på dem jeg vil jo gjerne se flere båter før jeg kjøper en båt. Alt fungerte motorne starta med engang baugpropellen alt sammen faktisk fungerte ingen spaghetti av kabler ingenting som har dævva virka som fryd og gammen og grønne skoger :lol: Så intrykket var bra men det skal sjekkes i tilfelle.

 

Men poenget er jo at det finnes kun 4x båter av den typen opp til 2 mill på finn:

Princess 414: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=324889855

 

Princess 45 (kanskje utløpt): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=297185369

 

Princess 435 (sinnsyk pris i forhold til før i tiden): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=325789810

 

Princess 55 (dobbel pris fra før i tiden): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=319542672

 

 

Billigste Fairline ute som er 40+ fot: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=317319844

 

 

Dette er alt altså over 40 fot av kjente typer båt med flybridge og hele pakka. Det med båt har vært drømmen min siden jeg var 4-6 år gammel på ferie i Kristiansand hver sommer med foreldra mine da de enda bodde ikke i Norge (faren var leid inn til å skrive artikler med en norsk "wannabe" professor i informatikk (han ble jo faktisk til slutt :lol: ), først senere var det morra som ble tilbudt lege jobb i Norge). Og jeg vil jo realisere drømmene det er jo derfor man lever og tjener penger for å kunne kjøpe noe man har drømt om også realiserer det to drømmer i en smekk altså å kunne fiske etter den store fisken.

Hva slags råd får jeg da annet enn å kjøpe dyrere fordi kanskje det fungerer men om jeg har uflaks så har jeg betalt mye mer og får samme utgifter? Alicraften var jo suksee i forhold til å kjøpe en til 200 000 eller mer. Altså det finnes ikke noen andre båter til salgs så jeg venter jo og ser på det som finnes, men ingen har svart om hvordan jeg kan vite om en dobbelt så dyr båt ikke dævver dagen etterpå? Får jo ikke noe garanti?

PS. Okkaby damemagneter finnes ikke lenger de fantes kanskje i Norge når disse båtene ble produsert og i Polen kanskje frem til 2003 (kjære EU not) altså lenge før det var aktuelt (eller for meg da som er yngre enn båtene). Og akerbrygge må jo være verst plass i verden om du skal imponere noen med båt eller noe som helst og det har heller aldri vært poenget. 

P.PS. Skal du være damemagnet i Europa i disse dager så må du enten 1. Være en av de fancy idiotiske "influencer" greierne. 2. Være trygda halvveis alkoholiker/narkoman med flere barn fra tidligere forhold og spennende mørk mystisk historie. Eller 3. Være født som en gud av manipulasjon altså en født politiker. Alt annet i den moderne verden er jo "kjedelig og lite spennende alt for forutsigbart og trygt" :giggle: Rikdom eller trening er helt ut det er jo mysogynistisk ikke inkluderende og hele pakka. Men du verden man sparer jo millioner på å være alene så da kan man putte dem i båtvedlikehold :lol:

Link to post
Share on other sites

On 11/11/2023 at 6:51 PM, XardasKSP said:

Vel da har vel båten andre motorer enn det eieren tror men den fungerer og ifølge eier har den fungert i 3 år uten noen problemer.

 

Åpenbart for det finnes ikke noen 61B motor fra Volvo. Det finnes derimot 60B som harmonerer med båtens årgang og HK. "Fungerer fint sier eier" - Sikkert, men jeg hadde tatt ordene til en selger som ikke engang vet hva slags motorer han har med en meget stor klype salt. 

Det er 88 bilder i annonsen, men ikke et eneste ett av motorene eller motorrom. Tipper det er en grunn til det. På bilde 16 av inverteren som ser ut som sitter i motorrommet ser det møkkete ut og kablingen minner om spaghetti.

 

On 11/11/2023 at 6:51 PM, XardasKSP said:

Hovedpoenget: Hvordan i huleste verden kan jeg vite hvilken båt er ivaretatt og hvilken ikke er det dersom de er jevngamle? Kan jo hende en dyr en er samme greia bare dyrere og samme tinga "dævver" i kjøpstidspunktet fungrer jo alltid alt og hele båten er vakker og velfungerende spørsmålet er hva som skjer dagen derpå og det garanterer ikke den som selger samme type båt til 1 mill for heller.

 

Korte svaret er at det kan du ikke. på en båt som er 20-30-40 år må man regne med at hver eneste ting om ombord potensielt kan dævve i morra. En ting er at ting kan dævve, en annen ting som du ser i første tråden jeg linket til er at en ting kan dævve som drar med seg andre ting i døden for opp til eller mer enn båtens verdi. Sånn er det. 

On 11/11/2023 at 6:51 PM, XardasKSP said:

Altså ting kan dævve for 600 000 NOK før man er oppe i prisen på Princess 435, da skal den være i eksepsjonell stand om den skal være verdt 1 mill.

 

Leste du de trådene over? ikke noe problem å legge inn 600k eller det dobbel i en slik båt. kommer an på hvor du legger lista og hvor ofte Mr murphy kommer på besøk.

De båtene i trådene over er det man kan si er eksepsjonell og sjelden stand. i forhold til alder. P35én er vel så nære totalrestaurert stand det er mulig å komme. Den båten har sikkert kostet 2 mill og er verdt rundt det have. Og det er med en eier som er ekstremt kunnskapsrik og har lagt ned så mye sjel og arbeidstimer som sikkert hadde kostet ytterlige 1-1,5 mill til om man hadde satt bort alt.  jobben hadde antagelig vært dårligere også.

P414, 435 og 45 er større båter med desto større utgiftspotensial.

 

On 11/11/2023 at 6:51 PM, XardasKSP said:

Når det gjelder Princess 45 var den eneste i Brønnøysund (alt for langt for å bare se på) og ingen vet hva slags tilstand den har og om den er utløpt eller solgt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=297185369

 

Er jo bare en kjapp flytur, det. Og båter i denne størelse og alder må ikke bare kikkes på, men virkelig sjekkes, prøves og utredes av noen med skikkelig peiling og erfaring fra tilsvarende ting. Det handler om så mye mer enn at en motormann "ser over" motorene. Og selv da har man ingen garanti for at ting ikke kan dævve i morra. Men man kan få en god indikasjon på hva som er i vente.

 

On 11/11/2023 at 6:51 PM, XardasKSP said:

Også hvordan skal den hentes? Er jo ikke mulig å frakte det med lastebil gjennom nord norge går jo ikke med slik bredde så tar det hele veien og koster sikkert enormt hvis det i det hele tatt er mulig og lovlig. Måtte jo henta den med hentetur Norge rundt, aner ikke om gode hjelpere hadde hatt tid til å kjøre landet rundt på hentetur og antar det hadde måttet koste mer enn skattefri 6000 siden det hadde jo sikkert tatt flere dager + drivstoffet hadde sikkert vært oppe i 1000vis av liter siden ingen gidder å kjøre mindre enn 20 knop marsjfart 

om 2x Volvo Penta TAMD 71a med tilsammen 730 HK virkelig går 25 knop maksfart. Siden det vil ta år og dag uansett å komme frem derfra, farlig er det sikkert også med hav i Nord-Norge og vinter.

 

To muligheter. Kjøres på egen kjøl eller som dekkslast på frakteskip. Det siste alternativer har blitt vanskeligere til østlandet den siste tiden da aktørene ofte ikke går lenger enn til stavanger men det før var en som gikk i fast rute mellom nord norge og fredrikstad.

 

Brønnøysund - oslo er ca 850 nm i praksis regn med 6 liter på mila i 20 knop eller 120 liter i timen. det blir drøye 5000 liter som med dagens priser ender på drøye 90.000,- bare i fuel. Det ryker garantert ett eller annet underveis som vil fordyre turen og lage krøll i timeplanen også.

den gjorde nok 25/27 kn som ny på en god dag og rimelig tom. I dag tipper jeg en slik båt i praksis vil gjør 22-23 kn og marsje på kanskje 18-19 om man ikke skal presset for hardt og risikere at motorene dævver for tidlig.  Kommer veldig an på hvor tung den er, om propeller og rpm er optimalt og hvor mange hester som har dævva i løpet av 38 år.

 

On 11/11/2023 at 8:29 PM, XardasKSP said:

Men poenget er jo at det finnes kun 4x båter av den typen opp til 2 mill på finn:

 

Det vil dukke opp flere og det finnes andre båter enn princess også. 435 er det laget relativt få av. 414 finnes det ganske mange av, men de er gamle og endel har dævva og gått i graven allerede. (jeg assisterte selv besetningen i en 414 som begynte å brenne underveis. på flyen satt 3 karer og kjørte i motvind som ikke hadde fått med seg at sbvartrøyken velta ut av salongdøra bak dem. Fikk karen over i min båt så var det bare å kikke på bålet frem til brannbåt kom. Den brant helt ned og til slutt stod flammene ut av skrogsidene rett over vannlinja og hele skiten gikk ned.

On 11/11/2023 at 8:29 PM, XardasKSP said:

Det med båt har vært drømmen min siden jeg var 4-6 år gammel på ferie i Kristiansand hver sommer med foreldra mine da de enda bodde ikke i Norge

 

Kjenner med godt igjen i den følelsen.  Var over snittet båtinteressert  i hele oppveksten og hadde mange våte drømmer som satt og tildels sitter godt printet inn i harddisken. Typisk slike båter som du nevner. Foreldrene mine kjøpte ny P35 i 1985. en relativt stor og meget moderne båt den tiden. Da kan du tenke deg følelsene som dukket op når en P45 gled forbi. Husker godt første gangen jeg så en P435 det året den kom. Var helt vilt. En slik båt gjorde et større inntrykk den gangen enn det en princess på 90 fot gjør i dag. De var faktisk mer sjeldne også.

Jeg drømte i mange år om at jeg en dag skulle eie en av drømmebåtene mine fra oppveksten. På den lista var alt fra P35, P415, 435, P45 og P55 selv om den er for stor, Fairline 36 Sedan, Fairline forty, 43/45 og F50 (med 122 motorer) som var hoved konkurrenten til P55

 

Det jeg fant ut med årene når jeg etterhvert kom i en posisjon hvor det var mulig å realisere noen av disse drømmebåtene var man anså at de nå var blitt blitt gamle båter (det var for ca 15-20 år siden) og at jeg ikke var klar for å ta på med den risikoen og ansvaret, da jeg vet jeg sliter med å ikke gjøre alt strøkent og i 100% teknisk tilstand.

Med andre ord så hadde nok et slikt prosjekt tatt knekken på både helse og annet. 

Den innsatsen som belagt ned i den p35 over feks er noe de færreste hadde orket og enda færre vært i stand til.

 

Det er derfor jeg mener at slike sjeldne båter kan være en god deal selv om de er var dobbelt så dyre som en annen "vanlig".

 

On 11/11/2023 at 8:29 PM, XardasKSP said:

Hva slags råd får jeg da annet enn å kjøpe dyrere fordi kanskje det fungerer men om jeg har uflaks så har jeg betalt mye mer og får samme utgifter? Alicraften var jo suksee i forhold til å kjøpe en til 200 000 eller mer. Altså det finnes ikke noen andre båter til salgs så jeg venter jo og ser på det som finnes, men ingen har svart om hvordan jeg kan vite om en dobbelt så dyr båt ikke dævver dagen etterpå? Får jo ikke noe garanti?

 

Det er derfor du bør tenke deg meget godt om. Det er helt riktig det du sier. Om du så kjøper en båt til 2 mill som typisk vil være P40/430 Fairline Ph40, Ph43 osv er det fortsatt over 20 år gamle båter som du så riktig sier potensielt kan dævve i morra de også. Men de er 20 år nyere så sjansene er litt mindre. 

Jeg hjelp sendt i høst noen venner med å skaffe båt i 2-2,5 mill klassen på ca 45 fot 2000-2005. Var og kikket på mange og det generell inntrykket var at disse båtene nå var på vei utfor stupet med tanke på fiks og oppgraderingsbehov. Det "var" jo relativt nye og moderne båter for noen år siden og mange av eiere har mer eller mindre bare brukt de og ikke gjort jevnlige oppgraderinger underveis hvor man tar litt her og litt der. Nå trengte veldig mye av tingene ombord oppgradering og fiks. Med andre ord et aldri så lite prosjekt.

 

Det var også mye dårlig vedlikehold og eiere som ikke ante noen ting om hva som var gjort med motorer.  Mange hadde satt bort ting til den lokale opplagshaien og servicene blir beskrevet som "full pakke". 

Graver man litt dypere ser man ofte at mange av de foreskrevne punktene ikke har vært gjort. Jeg har sett sinkpluggger på 15 år gamle båter som ikke har en ripe i lakken, rust på oljefiltre, impellerlokk uten riper etc. 

Det er helt utrolig hvor slapp holdning mange båteiere såvel som verksteder har til båter til mange mill. Folk hadde aldri vært så slappe med servicene på en bil til en brøkdel av verdien.

 

Typisk var olje og filter byttet, noen annethvert år selv om boka sier hvert år. Girolje, frostvæske, reimer, sink, ventuljustering, dysesjekk osv som alt har intervaller var sjelden gjort noe med på mange år eller aldri.

 

Mine venner endte med å kjøpe en 2002 Ph 43 med  TAMD 74P motorer på 480 hk. Dette er motorer med meget godt rykte og de siste av de gamle før nyere og mer komplekse CR motor kom med VP D-Serien.

 

Det vi la vekt på var det motortekniske og de andre dyre tekniske installasjoner. Båten var som alle andre presentert som strøken og velholdt. Motorer og slikt var for så vidt det, men for å gjøre en lang historie kort så kommer mine venner til å bruke hele vinteren samt ca 1/2 mill på få den up to date, samt fiks og rep.

 

Det koster å ha stor båt i dag. Enten den er nye eller gammel så vil det koste mye penger eller mye penger pluss innsats. 

Å kjøpe seg en 30-40 år gammel båt på 42-45 fot, med 2 like gamle motorer til 7-800k og tro at man kan kjøre rund med normalt vedlikehold og litt fiks er som å tro på julenissen. 

 

Man kan ha ekstremt flaks og at ikke alt for for mye ryker eller må gjøres noe med, men jeg kjenner ganske mange som har hatt båter i denne kategorien opp gjennom årene fra de var "nyere brukte" til de er gamle veteraner som de faktisk er nå. De fleste av de som hadde båtene når de var blitt eldre vil i etterkant si at dette er noe de ikke hadde orket/ gjort igjen og at det kostet mye penger OG jobb.

 

Som sagt, så lenge man er klar for oppgaven, har tid, lyst, kunnskap og penger til det, så er det bare å kjøre på 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Takk for et informerende svar, altså jeg har sett på alle båter men kun Princess og Fairline i den prisklassen er eldre og store 40+ med flyingbridge og hele pakka. Er jo Storebro også men de er ikke for tiden til salgs i Norge og er vanligvis dobbelt så dyre som jevngammel Fairline/Princess altså minst 2 mill for en Royal Cruiser fra samme årstall (den er ca. 50 fot).

 

Har også sett en Neptunus men aner ikke hva slags merke dette er, Princess og Fairline er på en måte kjente merker og andre bygget ikke på 80-tallet som Galeon osv.

Historien om båten som brant vel om eier hadde kaskoforsikring så fikk vel vedkommende hele båten tilbakebetalt, hadde nok vært dyrere om bare motorn dævva og stoppa. Var heldig da at du var i området og kunne plukke dem opp.

Uansett mitt poeng er at jeg vet jo ikke hvordan båten var vedlikeholdt tidligere, skal ringe megler i morgen som selger Princess 435 og spørre om noe er ekstra bra på den båten at den er til 1,2 mill når slike som yngre ble solgt for 900 000 eller om det er sånn det er fordi det selges av megler (den tidligere ble jo solgt i Stavanger til 900 000 av megler også da).

Jeg haster ingen steder så vil gjerne se flere båter, hvis jeg finner en som virkelig er vedlikeholdt så er det jo klart verdt det å betale mer. Men da skal det faktisk være slik ikke at jeg betaler dobbel pris og håper båten er i bedre stand enn den som kosta halve prisen siden man får jo fikset mye for 500 000 NOK hvis man betaler 500 000 og fikser for 500 000 fremfor å betale 1 mill og håpe det beste. Jeg tror ikke den Princess 435 til 1,2 mill (eller til 1 mill om noe kan kuttes bort dersom den blir tungtsolgt) er i dobbel så bra tilstand. Antar ingen av båtene fra båtforumet er til salgs så ser på det som faktisk selges.

Ellers så er jo tanken at man kan kjøpe 2 splitter nye motorer når de gamle dævver: https://bergenmaritim.no/nya-motorer/

 

Det blir jo opp mot 1 mill for to splitter nye motorer som er fabrikknye med garanti og tipper båten blir nesten for rask når det blir 400 HK på hver istedet (med andre ord forbruket går nok kraftig oppover). Så får man vel bare ansette en eller to mekanikere på oppdrag betale arbeidsgiveravgifta og fortsatt gi dem dobbel lønn enn de får til vanlig så de har lyst å jobbe på en ekstra deltidsjobb en tid for å bytte dem ut. Blir jo billigere enn om et verksted skal gjøre det. 600 NOK i timelønn + arbeidsgiveravgift er jo litt i underkant av 700 NOK timen. Det blir da 224 000 kroner for at 2 mekanikere jobber i en måned (160 timer hver) altså sikkert over mye lengre tid siden det blir en deltidsjobb for dem + masse ting som verktøy leie av kran og annet greier. Men tipper man lukker det under 1,5 mill og til sammen betaler da under 2 mill for båt med splitter nye motorer som vil da leve 5 år på garanti.

Fortsatt billigere enn å kjøpe en nesten ny båt faktisk veldig mye billigere også er det jo worst case scenario altså at motorene dævver slik at de ikke kan fikses og båten må hives eller få nye motorer.

For meg virker det mer spennende å eventuelt fikse en båt som dævver som ikke kosta 2 mill i utgangspunktet enn å spare opp 2 mill også dævver båten og man trenger likevel 1,5 mill ekstra.

Altså med Alicraften så betalte jeg til sammen vel mindre båt + vedlikehold enn 200 000 som en "dyrere" hadde kosta og hadde nok fått samme problem med drevet. Så fikk jeg faktisk tilbake 100 000 når jeg solgte den siden den var jo med fiksa kabler og ny kalesje og generelt i mye bedre tilstand på alt sammen.

Som for meg er det i hvert fall en hobby som er veldig spennende inklusive å kunne se og lære hva man gjør og hvordan det fungerer men håpet er selvfølgelig å finne båt i bra stand og om noen virkelig selger en slik en som er garantert bedre stand så kan jeg betale mer bare det virkelig er bedre stand man betaler for og ikke en fortelling etter "overvasking" + pynting og maling med bytta ut billigste ting til nye istedet for "overhaling".

 

Takk for alle svar og informasjon folk kommer med jo mer jeg vet desto bedre.
 

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg ringt til megler som selger båten til 1,2 mill det viser seg at megler har tenkt på at folk fra utlandet vil kjøpe men kanskje ikke tenkte at de må jo betale 25 % MVA dersom de ikke vil bruke båten i Norge og ikke har ett firma hvor man kan mene båten skal leies ut (i Polen er det som med bil lov å bruke privat og i firmasammenheng men det betales halv MVA da og ingen kan si noe på det når den er annonsert til leie at ingen leier ut, det er jo lov å tape penger på båt imens man tjener på fly ikke alle investeringer gir gevinst :D )

Ellers skal prisene ha gått opp grunnet COVID (men COVID ble jo ferdig i februar 2022 nå er det krig i Ukraina og Israel som er store tingen) også er det ikke noe spesielt ellers med båten ingen nye motorer osv. og forbrukerkjøpsloven gjelder ikke megler er bare bindingsledd mellom eier og kjøper. Megler selger ingenting som forhandler altså.

Fikk også beskjed at det er mulig å komme med bud og diskutere pris men da venter jeg noen uker i det minste for at megler får tid til å se at folk ikke kjøper (i Stavanger tok det år og dag med prisantydning på 900 000 for flere år siden). Kanskje ideen var at det er et gedigent prisavslag ned til 900 000 som skal få folk til å kjøpe. Men poenget var jo å få prisavslag fra et utgangspunkt på 900 000 :lol:

Venter på at nye båter kommer opp til salgs ellers.

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Altså tankegangen er jo ganske simpel hvis det er en båt som er så vedlikeholdt som i de trådene du linket så kan jeg betale dobbel pris. Hvis det er katta i sekken så er det bedre om "katta" koster mindre med tanke på hvor mye man skal betale for å oppgradere den.

Hvis du har valget: Kjøp "katta i sekken" for 2 mill med stor sjanse at du ikke må betale 1,5 mill for nye motorer og mekaniker eller kjøp "katta i sekken" for under 1 mill med litt mindre sjanse at du ikke må betale 1,5 mill for nye motorer og mekaniker. Så i det ene tilfellet risikerer du å betale 3,5 mill om du har uflaks og i det andre å betale 2,5 mill om du har uflaks.

Så eneste måten å kjøpe for dobbel pris er hvis eier kan dokumentere som disse trådene du linket til alt det vedlikeholdet så det ikke er bare en fortelling. Ellers så kan man fikse båten med nye motorer og 5 års garanti på dem og komme rundt samme pris.

PS. Fikk også ringt tollen de sier at så lenge båten er i norsk småbåt register kan den ha dobbel registrering og være både norsk og polsk registrert. Momsen er betalt i Norge så de skal ikke ha noe problem med dobbel registrering. Sender dem en mail hvor de bekrefter det så printer jeg den ut i tilfelle de skulle noensinne likevel ha noe problem.

Link to post
Share on other sites

Innrømmer at jeg ikke leste alt i tråden over. Men litt erfaring har jeg. For hver krone du bruker mer på tilsvarende båt eller nyere båt ved kjøp av brukt, så er hovedregelen at du sparer tre kroner. Alikevel har jeg kjøpt opptil flere brukte, billige båter opp igjennom. Alternativet der og da blir jo fort ingen båt, og det er det minst lønnsomme, hvis man er av den sta typen, og ikke gir opp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...