Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Kallethekid: Brukte jo den listen som du linket inn fra en annen tråd. Så kom jeg jo frem til de faste kostnadene som man vil ha uansett.

De øvrige er jo ikke kjent da man ikke vet hva som dævver og eventuelt hvilken øvrig hjelp man kan få til å fikse det (lurer bare på hvordan man skal beregne slik ved skatteetaten så de ikke har noe problem med det (skal ringe de i morgen), for har utover bekjent mekaniker som normalt får betalt, hørt om folk som kan yte sitt eget arbeid ved båt i bytte mot fri bruk av båt i visse perioder).

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 21 minutter siden:

@Kallethekid: Brukte jo den listen som du linket inn fra en annen tråd. Så kom jeg jo frem til de faste kostnadene som man vil ha uansett.

De øvrige er jo ikke kjent da man ikke vet hva som dævver og eventuelt hvilken øvrig hjelp man kan få til å fikse det (lurer bare på hvordan man skal beregne slik ved skatteetaten så de ikke har noe problem med det (skal ringe de i morgen), for har utover bekjent mekaniker som normalt får betalt, hørt om folk som kan yte sitt eget arbeid ved båt i bytte mot fri bruk av båt i visse perioder).

 

Som sagt gir jeg opp diskusjonen vedrørende kostnader, men sett deg inn i forsikring av båter. Den er annerledes en bilforsikring. 

Link to post
Share on other sites

@Kallethekid: Sjekket båtforsikring (fikk faktisk som råd fra tolletaten å inkludere noen i Norge som foreldre som deleier for å kunne forsikre båten i Norge. De ønsker vel helst ikke å gå i dybden på at båten ville vært registrert i 2 ulike land samtidig selv om de sa det er helt greit så lenge den er i småbåt registeret. Men kanskje en del paragraflek for hvordan det er helt greit at den er samtidig både norsk og polsk f.eks)

https://www.tryg.no/forsikringer/baatforsikring/index.html
 

Her står det som følger på ansvarsforsikring: Ansvar dekker rettslig erstatningsansvar som eier eller bruker av båten kan pådra seg for skade på en annen person eller ting. Rettshjelp er inkludert.

Det høres ut som ting skal være dekket da som med bil. Altså en feilparkering som måtte bli så katastrofal at brygga knekker og båter til millioner drar til havs (er vel det verste jeg kan tenke meg dersom alt skulle gå feil (flere titalls tonn båt treffe trebrygga i svake punktet) ved siden av å kræsje med en splitter ny båt til 10 mill men det er liksom vanskelig med så stort hav skulle man tro da er feilparkering mye mer sannsynlig).

Kasko vil jeg jo også ha men det omfatter jo egen båt. Altså ser det ut som at dersom motorn brenner og båten synker så betaler forsikringa hele båten men dersom den "bare dævver" så er det eiers problem. Nesten litt sprøtt å tenke på at dersom det dævver virkelig ille så betaler forsikring for det.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Grovt forklart er hovedregeln på sjøen at man dekker sin egen skade så lenge det er et hendig uhell. Det vil si at hvis jeg, for eksempel skader båten din når jeg legger til fordi girkabeln min har hoppet av og jeg ikke klarer å stoppe, er det din forsikring som dekker skadene på din båt og min forsikring som dekker skadene på min båt. Ikke som med bil altså. Hvis skaden skyldes ulike grader av uaktsomhet kan det bli annerledes, men kaskoforsikring må du ha.  

Link to post
Share on other sites

@Kallethekid: Skal jo ha kaskoforsikring er jo derfor jeg ringte så mange forsikringer og tollvesenet for å finne ut av om båten kan være samtidig registrert i to land noe den kan praktisk men teoretisk er vel ingen som vet hva som er paragrafen for det. Så fikk råd at simplest blir å gjøre en av foreldra med/del eier.

Så altså om det er hendig uhell at båten feilparkerer og brygga drar til sjøs så dekker ikke ansvarsforsikringa det men folk må ha sine båter forsikra ellers så drar de til havs så har de dratt og ingen får penger noen steder?

 

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg da hørt at båt med baugthruster og dobbel motor svinger ganske enkelt rundt selv om den er svær, har ikke "prøvesvømt" den jeg så på siden lar det skje dersom jeg skulle kjøpe den. Da tar jeg med en god hjelper som kan si noe om hva han mener om tilstanden på motorene og hvordan båten fungerer.

Men altså med Alicraften som var 31 fot uten baugthruster og med 1 motor så var det av og til vanskeligere å "parkere" inn i båsen enn det er å lande ett fly. Med flyet så lenge motor virker (og det gjør den i 999 999 av 1 mill tilfeller) dersom noe er ikke etter boka så tar man en go around. Med båten dersom den går for raskt eller feil inn så er det full kraft bakover og "bønn" om at den stopper. Med baugthruster og dobbel motor heter det da at det skal være enklere selv om båten er mye større får se når jeg kjøper uansett så skal første "parkering" skje med en god hjelper sånn i tilfelle noe ikke er så lett som det blir forklart.

Men båt har man da aldri "svømt" med instruktør før man gjør det selv da, det er bare rett ut i det etter litt teori ved båtførerprøve. Faktisk så er jo D5LA (den gjelder i hele Europa) også bare litt mer teori etter at jeg fant meg et kurs (tenkte at jeg vil ha den sånn i tilfelle siden det er gyldig i hele Europa + i tilfelle det skulle komme et kupp på en båt som er 51 eller 55 fot). 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, XardasKSP said:

Men altså med Alicraften som var 31 fot uten baugthruster og med 1 motor så var det av og til vanskeligere å "parkere" inn i båsen enn det er å lande ett fly. Med flyet så lenge motor virker (og det gjør den i 999 999 av 1 mill tilfeller) dersom noe er ikke etter boka så tar man en go around. Med båten dersom den går for raskt eller feil inn så er det full kraft bakover og "bønn" om at den stopper. Med baugthruster og dobbel motor heter det da at det skal være enklere selv om båten er mye større får se når jeg kjøper uansett så skal første "parkering" skje med en god hjelper sånn i tilfelle noe ikke er så lett som det blir forklart.

 

Det er isolert sett riktig at større båt med to motorer + thruster(e) er lettere å manøvrere enn en mindre med singel motor. I teorien og hvis man har erfaring og kan det. 

 

Sammenlignet med fly og landinger kan man si at mye av det samme gjelder. En en motors Cessna eller Cub er enkel for en som har lært seg det og fått nok erfaring. Alt er veldig analogt og enkelt. Men ikke for en random passasjer i høyresetet om piloten plutselig  hadde dævva. Selv om han kan h fått med seg litt basic av av hva knapper og spaker er for noe, så skal alt takles samtidig, i riktig rekkefølge og til til riktig tid/ fart.

 

Videre opp til større, multi-engine fly kan man si at ting blir enklere, men også mer avansert og med større konsekvens.

Et større fly, la oss si en 737 eller Dash 8. Større og tyngre er lekende lett for en trent og erfaren (på flytypen) pilot. Man har masse mer hjelpemidler, systemer, varslinger osv. Men man må kunne bruke dem i praksis, ikke bare i teorien.

Toleranse for vind og turbulens øker, og man kan fly og lande i dårlig sikt og ganske ufyselig forhold hvor en Cub må holde seg inne i hangaren.

 

Sjansen for den gjennomsnittelige Cub piloten hadde taklet å trygt få ned en 737 eller Dash 8 under dårlige forhold og gjerne med en stressfaktor eller ti påslengt anser jeg som relativt liten.

 

Med (fritidsbåt) båt har man jo ikke tilsvarende utdanning og krav til praktisk opplæring og erfaring (timer) som med fly. Men de fleste med stor båt har gått en lang skole og gått oppover i størrelse gjennom mange trinn.

De fleste vil likevel være nervøse hvis de hopper fra 35 fot singel på 5 tonn til en 45+ fot dobble motorer. I teorien er det jo så lett, men i likhet med fly skal man tenke og gjøre riktig (dra i de rette spakene) på riktig tid hele tiden og man har alt fra få meter til få cm margin. Da kommer stresset og det fort gjort å dra i feil spak, feil retning på saken eller for mye/ lite.

 

Sammenlign gjerne med hvordan throttle og yoken går på final eller flaring i lit gusty forhold. Du har vær hørt om han DC9 piloten som dro i spoiler-spaken 100 fot over banen? Liten feil, stor konsekvens :giggle:

 

Men om man starter forsiktig, lærer og forstår hvordan alt funker og gjøres så kan man få utrolig presisjon. En stor båt kan lirkes inn de utroligste steder med cm margin og full kontroll.

 

Vel så viktig er det tekniske. I likhet med fly så blir det fort varmt i panna om en motor dævver på feil tid eller en spak/ knapp ikke virker eller gjør motsatt når det passer som dårligst :sweat: Teknisk er viktig på båt. Gjengangeren er jo at at en girvaier ryker/ hopper av/ kiler seg (og tilsvarende med elektroniske fly by wire system).

 

3 hours ago, Vestkystseiler said:

Dersom du kløner det til ved havnemanøvre, vil det sannsynligvis regnes som uaktsomhet, med mindre uhellet skyldes teknisk svikt.

 

Etter det man stort sett ser og hører rundtom og leser her på forumet, så blir selv de største tilkløningene ansett av selskapene som "hendelig uhell". Tilsvarende med teknisk svikt ala girvaier, motorstopp, thrusterblackout som ender med at båt 1 drar ankeret sitt langs med siden på naboen eller kjører baugsprydet gjennom salongvinduet.

 

Selv om fyren aldri har lært seg å kjøre båt eller vedlikeholdt/ servet de tingene som sikter etter boka eller slik han burde. 

 

Det virker som man må ha vært grovt uaktsom eller værre for å bli stilt til ansvar for skade man påfører andre båter. 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 14.11.2023 at 12.25:

@Kallethekid: Ser jo prisen men det er en del ting som jeg hadde kutta vekk da fra den kalkylen og hatt noe slik istedet:

51 000 for ca. 3000 liter diesel (tatt litt i siden jeg tror ikke det blir 40 pene dager)

xx xxx reparasjoner (sikkert en dyr sum)

10 000 forsikring (aner ikke hva den blir antar rundt 10 000 for en båt til 1 mill?)
950 redningsselskapet

24 000 båtplass året rundt (ifølge informasjon fra Stathelle Marina og lignende pris ved Sildeberget).

 

Så det blir ca. 86 000 uten at det skjer noe.

Problemet er bare at selv om du kutter ut utgifter fra kalkyler så havner utgiftene likevel i regningsbunken og må betales hvis du fortsatt vil ha en båt som ikke forfaller.

 

Å gammel stor båt med mye dyrt utstyr må man rett og slett regne med at det iløpet av et år dukker opp store utgifter man ikke hadde forutsett at skulle komme det året.

 

Min største båt er en enkel båt på bare 19 fot og bare på den har det blitt uventede utgifter på ca 10.000 kr i år til reparasjoner.

 

Kalesja ble revet opp av fugler som dro løs strimler på ca 30 cm midt oppe på taket, så der måtte jeg ut med ca 9000 kr for ny kalesje.

 

Motorbrakett har fått en ca 5 cm lang sprekk og måtte derfor byttes. Den koster 1000 kr, men det er reklamasjonssak siden den er under 2 år gammel (men hun i reklamasjonsdisken på Biltema mente det var kun 1 års garanti og at jeg dermed måtte betale selv når det er 1 5 år siden den ble kjøpt).

 

Ene motoren har fått en oljelekkasje som gjør at mye av girolja lekker ut. Tipper det også koster endel å reparere, men antar dette dekkes av 5 års garanti da feilen ble oppdaget og meldt ifra om før motoren fylte et år og servicene er fulgt med blant annet giroljeskift 2 ganger årlig.

 

Så har det også gått istykker litt annet småtteri i år som feks at et fenderfeste ble slått løs da båten dunket mot ei brygge pga cabincruiserbølger en av gangene jeg skulle sjøsette eller ta opp båten.

 

Ingenting av dette var forventet å skje i år, men det skjedde og medfører utgifter. Men jeg forventer at det skjer noe som gir uventede utgifter, jeg vet bare ikke helt hva enda. Hos meg er det tilfeldigvis de nye tinga det har vært mest feil på, og om samme typen feil skjer etter garanti og reklamasjonsrett er ute så kan det bli dyrt.

 

Det er selvfølgelig verdt pengene, men man bør bare være klar over at utgiftene ikke kan kalkulere bort uforutsette utgiftene på gammel båt med tilhørende utstyr.

 

Stor gammel båt av den typen du er ute etter til lav pris finnes nok rett og slett ikke hvis du i prisen også skal ta med det du må betale for reparasjoner osv.

 

Man kan selvfølgelig ha flaks. Min 97-mod Yamaha med 100 hk har siden jeg kjøpte den gått 4 somre uten andre reparasjoner enn at jeg har byttet membran i bensinpumpe. Den motoren har pumpet ca 4000 liter bensin i mitt eie, mesteparten er vel etter jeg byttet membran.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 14.11.2023 at 15.53:


Så er spørsmålet hvor store reparasjonene blir, fritid har jeg mye av men ting må jeg lære men er så heldig å kjenne en mekaniker (som ikke jobber som båtmekaniker men kan det) så jeg kan få lært det også slipper jeg å betale for et helt verksted kun mekanikern frem til 60 000 og over dette kun mekanikern + arbgiver avgift. Så begge deler blir nok happy siden mekanikern får dobbel lønn og jeg betaler halve prisen av hva verkstedet skal ha + skattetaten er happy for alt er etter boka og loven. Så lærer jeg jo ting og tang siden jeg kan være med på å fikse ting, på verksted så skal man helst ikke se på engang eller det er ikke mulighet til det engang.

Du har flere ganger skrevet om hvordan du vil benytte mekaniker utenom systemet og du har også skrevet mye om at nye motorer gir 5 års garanti.

 

Men hvordan går det med garantien om motorer ikke monteres av forhandler, men av kompis som kan skru og kanskje likevel gjør en feil ved montering som gjør at skade oppstår? Vil garantien dekke slikt? Neppe.

 

Husk også at av feil som kan oppstå så kan det hende det er bare skroggjennomføringen til 1000 kr som svikter. Men det kan likevel bli kjempedyrt, særlig hvis det er 2 nye motorer ombord og du ikke oppdager lekkasjen raskt.

 

Angående forsikringspriser så husk på at endel store dyre båter får trøbbel med bunnventiler eller lignende når utgiftene dukker opp og båten er vanskelig å selge til ønsket pris. Slikt drar dessverre opp forsikringsprisene på gamle store luksusbåter hvor utgiftene er større enn forventer.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Når det gjelder kostnader så vet jeg de kommer derfor skrev jo at det er igjen 204 000 til ting som dævver dersom forsikringa er på 20 000 og ikke 10 000 for 1 mill båt.

Poenget er at jeg skriver ikke inn at fugler spiser opp kalesjen hvert år når jeg ikke vet om det skjer eller hva slags kalesje det i tilfelle blir på slik type båt. Samme med gjestehavn kostnader skriver jo ikke opp noe utenom egen båtplass som fast kostnad med mindre jeg har f.eks planer om å reise langs svenske og danskekysten ned til Polen f.eks. Hvis jeg vet båten ett år skal kun benyttes til fisketurer i løpet av dager jeg ferierer i Norge og av disse så virker det som å ta i at 40 dager har pent vær så skriver jeg ikke opp 90 dager da jeg vet jo det aldri blir 90 dager.

Jeg vet ikke hva som dævver men som andre skrev om jeg er heldig så vil det koste 204 000 NOK i ukjente reparasjoner dersom motorne ikke dævver. Dersom motorene skal byttes og Volvo Penta sier de gir 5 års garanti bare hvis de gjør serivce og montering så betaler jeg da ekstra for dette. Men når det ikke er noe garanti så stoler jeg mer på noen jeg kan se gjøre ting og lære av enn at de gjør det supergrundig på verksted når man ikke ser på. De som er mindre ærlige verksted lever jo av at båten kommer tilbake snarlig :giggle:

@sap_2000 Bra sammenligning med fly men med båt er det da litt annerledes siden ved havnemanøvre er det ikke bølger som gjør at man feiler. Den lille snekka som jeg hadde da jeg var 15 var verre å "parkere" enn Alicraften fordi den hadde så svak motor at den ikke stoppa før maaange meter var passert. Men den var liten nok til at den ikke skada noen ting om den gikk bort i brygga. Alicraften stoppet raskere men hadde kunne utøve mer skade om noe skjedde. Får håpe at en storbåt har så kraftige motorer at den stopper siden skaden den kan utøve er enda mye større hvis noe går feil. Derfor vil jeg jo ha med noen som kan det for å se førstegangen hvordan det går.

Ellers når det gjelder manuell styring (ikke noe autopilot og ILS III hvor flyet lander av seg selv) så er større fly enklere å lande da de påvirkes ikke like mye av vind og eventuell turbulens "on final". Nå er største jeg landa en Pilatus PC-12 NG men det er stor forskjell fra Cessna 172 eller Diamond DA-42 selv uten bruk av autopilot systemer som er kobla opp mot glasscockpiten og PBN systemet. Rett og slett går det mye mer stabilt og enklere å styre, jo mindre fly desto flere manuelle ferdigheter ved landing. Derfor sies det blant folk at piloter som flyr linjefly altså de største og beste med passasjerer eller cargo glemmer av og til manuelle ting dersom de ikke er instruktør i tillegg og opprettholder kontakten med småfly jevnlig.

Link to post
Share on other sites

@-morten- Vel jeg så denne men om det skal være så stort så vil jeg se først på den Princess 55 som er her i Skien den ser bedre ut som for meg enn den i Stavanger. Prisen er jo veilendende antar jeg ved så høy pris så den i Skien koster vel også 1,5 dersom den ikke blir solgt.

@Martine29f Det er ikke fisken men havet man betaler for da, akkurat som laksefiskeren betaler dyre summer for å kaste med fluestang i en elv og ikke få fisk. Så kan man likegodt betale enda dyrere summer for å nyte havet samt faktisk få fisk noe som er mye morsommere enn å ikke få noe som helst ifølge meg da.

@ohio Det er en slik båt i Skien og jeg tenker over det altså når det først skal være så dyrt at motorbytte er 1,5 mill (2x D6 Volvo Penta motorer på over 400 HK er faktisk like sterkt som det Princess 55 pleide å ha montert) så hvorfor ikke kline det til med en skikkelig båt. Men da vil det også ta sin tid før alt er putta inn på konto i Norge.

Uansett tenkte litt på det om jeg vil bruke 2 mill på en Princess 414 med nye motorer eller om jeg vil bruke 3 mill på en Princess 55 med nye motorer (dersom båten trenger dem) da virker det jo mye bedre å beholde en båt som Princess 55. Den 414 er det vel nesten bedre å hive når motorene dævver enn putte 1,5 mill inn i får vel vente litt lenger og kjøpe bedre. Så får man håpe at de motorene som er der lever litt til så ekstra millionen til motorbytte tjener seg inn.

PS. Om jeg skulle få noe så stort så blir det på en måte "thats it" denne skal jeg beholde og kan da pumpe inn alt mulig av penger bare den blir bra siden den skal ikke selges ergo er det uvesentlig hva man får igjen.

Link to post
Share on other sites

Mine 2 cent ang de linkede båtene

 

6 hours ago, -morten- said:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=304695505

 

stor båt 24år gammel. Sikkert masse gammelt og utdatert utstyr og uforutsette reperasjoner! masse løse ledninger i motorromet!  relativ rimelig pris

 

Ofte halvfabrikat, med meget varierende kvalitet og finish på interiør og teknisk. 63 motorer er for knapt i disse. Burde hatt 73 eller større.

 

5 hours ago, ohio said:

Hadde heller kjøpt den Princess 55 I Stavanger da begge krever sertifikat og mye mer båt i den 55 Princess og nesten samme pris 

 

Så den. Gammel båt (som TS er ute etter), men den har de riktige motorene. 122 motorene er skikkelige grovbygde steinknusere og ikke minst store nok (ikke se blindt på hk). 12 liters lavturtall med mye dreiemoment.

De fleste og spesielt tidlige P55 var undermotorisert som fy med 71 motorer. I praksis blir dette deplassementbåter i dag. For små motorer som har jobbet livet av seg i 30 år har vesentlig dårligere odds enn en dobbelt så stor motor som har jobbet på lav belastning. 

Ellers har den ombygget badeplattform (dyrt og tidkrevende) og endel andre ting som ser positivt ut.

 

3 hours ago, XardasKSP said:

Vel jeg så denne men om det skal være så stort så vil jeg se først på den Princess 55 som er her i Skien den ser bedre ut som for meg enn den i Stavanger. Prisen er jo veilendende antar jeg ved så høy pris så den i Skien koster vel også 1,5 dersom den ikke blir solgt.

 

Skrekkelig rødt interiør, pluss for endel oppgradert nav utstyr osv. Men en slik båt med 71 motorer er fryktelig undermotorisert. Ser han skriver 25 knop. Det gjør den aldri med mindre det er på vei nedover en tsunami som bryter :giggle:

 

Som sagt før. Motorene er bare en ting. Slike båter må sjekkes særdeles nøye så man minimerer sjansen for katta i sekken. en halv mill fra eller til i kjøpspris blir fort peanuts om den den ene utvikler 3 ganger så mye problemer/ oppgraderingsbehov som den andre. Ikke se deg blind på prisen alene.

 

Å kjøpe en slik båt vil alltid være gambling, men man kan utrede og sjekke ganske mye i forkant av et ett kjøp. I utlandet ville en slik båt blitt gått skikkelig gjennom av en surveyor (vi snakker kanskje et par dagers arbeid). Alt blir testet, prøvet og målt. Oljeanalyser sendes inn på motorer og gir, dokumentasjon og historikk gjennomgåes, båten løftes og alt av akslinger, pakkboks, cutlesslagre, rorlagre sjekkes. Skroget fuktmåles og sjekkes for osmose og det sees etter tegn på tidligere reperasjoner, skader osv. 

 

I norge har vi ikke tradishjon for å kjøpe båt på den måten. I utlandet er det like obligatorisk som når vi handler hus her i norge. Man kan unngå mye frustrasjon, krangling og advokatutgifter da tilstanden i stor grad ble dokumentert ved kjøpstidspunktet og ansvaret blir lettere å plassere. 

 

 

Uansett hva du kjøper, så sjekk båten skikkelig, og da mener jeg mer enn en times kikk av en mekanikker eller en som har har hatt et par båter.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 3 timer siden:

Ofte halvfabrikat, med meget varierende kvalitet og finish på interiør og teknisk. 63 motorer er for knapt i disse. Burde hatt 73 eller større.

 

 

Så den. Gammel båt (som TS er ute etter), men den har de riktige motorene. 122 motorene er skikkelige grovbygde steinknusere og ikke minst store nok (ikke se blindt på hk). 12 liters lavturtall med mye dreiemoment.

De fleste og spesielt tidlige P55 var undermotorisert som fy med 71 motorer. I praksis blir dette deplassementbåter i dag.

 

La også merke til at den Sun Questen hadde 63P motorer. Et underlig valg på en 55 foter. Men det går jo for å være veldig gode motorer, og om man uansett kun har planer om å cruise rundt i 5-8 knop, så må det vel være gunstige motorer å ha? Mindre motorer som koster mindre å reparere, og de har ikke stempler som ser ut som tilitersbøtter med dertil energibehov bare for å svive rundt på tomgang. Ikke alt for gamle motorer heller, selv om de også begynner å dra kraftig på åra. Men mindre elektronikk og avansert innsprøytningssystem enn på D-serien da, det kan jo være en fordel når ting begynner å bli gammelt. 

 

Støtter deg ellers i verdien av en grundig gjennomgang før handel. Foreslår at du blir med @XardasKSP og titter på disse båtene :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 13 timer siden:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=304695505

 

stor båt 24år gammel. Sikkert masse gammelt og utdatert utstyr og uforutsette reperasjoner! masse løse ledninger i motorromet!  relativ rimelig pris

Og på bilde 7 kan man se at båten følger samme prinsippet som i nye høyteknologiske fregatter. For akkurat som fregatten Helge Ingstad så har den en vanntett vegg (hvertfall et stykke opp) som kan sikre god oppdrift selv om det kommer mye vann på ene siden av veggen. Men akkurat som på Helge Ingstad så er det også her et digre hull for drivaksler i denne veggen slik at vannet kan strømme gjennom der og over til neste skott.

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Takk for info om motorer da har jeg bra prutingsinformasjon, men ser først på den båten som er i Skien før jeg eventuelt reiser til Stavanger. Først skal bare se om det er virkelig "dette" men begynner å få følelsen av å heller ønske å bruke opp mot 3 mill med nye motorer enn opp mot 2 mill med nye motorer og en båt som ikke er "thats it".

Men ifølge personen som selger båten så skal det finnes både deler og muligheter for fiksing på motorer samt skal de være i topp tilstand de i Skien og leve ikke bare litt men lenge mer. Men om de er bedre i Stavanger så kanskje er den andre båten bedre å kjøpe. Blir jo spørsmål om virkelig pris.

Har i ett annet tilfelle opplevd at 25 % rabatt er normalt i forhold til veiledende pris men det var kanskje ett spesielt tilfelle da.

Når jeg får opp alle penga (plutselig skal det være over 1 mill med engang) og hvis jeg skal kjøpe så vil bekjent mekaniker bruke sin tid på å se på det. Men altså det blir ikke en så stor affære som ved huskjøp da det ville fort blitt 50 000 - 100 000 for å sjekke alt bare om man skulle få gjort alt på lista.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 46 minutter siden:

hvis jeg skal kjøpe så vil bekjent mekaniker bruke sin tid på å se på det. Men altså det blir ikke en så stor affære som ved huskjøp da det ville fort blitt 50 000 - 100 000 for å sjekke alt bare om man skulle få gjort alt på lista.

Bruk 5-10 tusen på å få med deg @sap_2000 også, i tillegg til mekanikeren. Det er mye annet enn motorene som kan dævve, og SAP er en grundig kar som vet hva han skal se etter. De pengene sparer du fort inn på å unngå å kjøpe katta i sekken, evt. det at du får en konkret liste med feil som du kan bruke som prutningsmonn for å gjøre en rask og effektiv handel i et vanskelig marked for selgeren. 

Link to post
Share on other sites

@Komodo Dersom han har tid og det går innenfor den skattefrie grensa på 6000 (orker ikke melde inn til skatteetaten bare for en besiktigelse) så gjør jeg det gjerne når jeg er klar for kjøp. Blir en bedre vurdering ut av det.

Men hvis man skulle fuktmåle skroget med osmose og hele pakka så tipper jeg det hadde blitt en sum på 50 000 - 100 000 om et verksted skulle gjort det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...