Jump to content

Bytte fra Bly til LiFePo4 batterier


MR Swe

Recommended Posts

Ja det er ikke samme batterier som i Tesla. Er mye mer bekymret for andre brennbare ting en både LiFePo4 og Li-Ion batterier. Men når de først brenner så er de ikke lette å slukke dessverre. Heldigvis brenner de nesten aldri. Statistikk sier at det brenner 236 fossibiler per elbil så her er det mye mediafokus som skaper et forvrengt bilde av virkeligheten. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 37 minutes ago:

Ja det er ikke samme batterier som i Tesla. Er mye mer bekymret for andre brennbare ting en både LiFePo4 og Li-Ion batterier. Men når de først brenner så er de ikke lette å slukke dessverre. Heldigvis brenner de nesten aldri. Statistikk sier at det brenner 236 fossibiler per elbil så her er det mye mediafokus som skaper et forvrengt bilde av virkeligheten. 

 

Har ladet opp Li-Po celler, tja la oss si noen tusen ganger og har ennå til gode at det tar fyr. Men så bruker jeg både ladepose og beregnet lader for Li. Tror nok de fleste gange det tar fyr så er det lading og lader som er årsaken. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Servicemannen skrev On 11.11.2016 at 16.30:

Disse lommelykt cellene som brukt er til batteriene hos Maxpower har ikke mange år i levetid med spenn over 14,2v.

 

Det er mye skryt om Maxpower på forumet. Benytter de en simplere sammensetting av celler enn andre leverandører? Jeg klarer ikke å lese så mye ut av produktbeskrivelsen deres...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Batteriet har bluetooth, det har vært veldig kjærkomment nå i fasen med å få alt til å virke som det skal. Ting fungerer fortsatt ikke helt som det skal, men tror nå at jeg vet hva som skal til for å løse de siste innkjøringsproblemene. Enig i at en ekstern regulator på toppen ble en drøy ekstrakostnad, men det er noe som heter at det ene tar det andre....

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ang ekstrakostnad så mente jeg bluetooth på batteriet; det blir ca 5000,- ekstra på Victron sitt 200Ah-batteri.

Fra doc https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-12,8-Volt-lithium-iron-phosphate-batteries-Smart-EN.pdf

Sitat

With Bluetooth cell voltages, temperature and alarm status can be monitored. Very useful to localize a (potential) problem, such as cell imbalance.

Den er sikkert av ypperste kvalitet og leverer sikkert all den informasjon en tekno-fan kan drømme om, men har vanlige brukere behov for dette? Må man følge med på alt dette, eller holder det egentlig med den informasjonen en BV-700 gir..

 

Trengte du en ektern regulator? For å justere ladespenningen på dynamoen opp?

Link to post
Share on other sites

Prisen for bluetooth var i mitt tilfelle laaangt lavere enn det du antyder her. Hos meg er batteri i forkabin, dvs ca 10 meter strekk med 35mm2 kabel fra dynamo, så det blir for stort spenningstap. Dynamoen hadde ikke mulighet for senseledning, så da ble det enten å bytte diode, bytte dynamo eller bygge om til ekstern sense. Valgte da Balmars løsning som er plug and play på min Valeo. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hm, jeg fikk ett tilbud for en måned siden, men fikk nå vite at det var uten bluetooth (som ikke lenger selges), og at med bluetooth og "prisjustering" så ble det 5000,- dyrere.

Det betyr dessverre at jeg syns jeg må vente, prisene på lithium burde gå ned ikke opp;(

Bra det løser seg for deg, jeg gleder meg til jeg får dette ombord!

 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 13 minutes ago:

Hm, jeg fikk ett tilbud for en måned siden, men fikk nå vite at det var uten bluetooth (som ikke lenger selges), og at med bluetooth og "prisjustering" så ble det 5000,- dyrere.

Det betyr dessverre at jeg syns jeg må vente, prisene på lithium burde gå ned ikke opp;(

Bra det løser seg for deg, jeg gleder meg til jeg får dette ombord!

 

 

Du skal ikke se helt bort fra at prisene kan gå litt opp før de går ned igjen. Se lenge ikke de store som sønnak, varta etc kommer på banen så kan prisene gå opp, særlig om etterspørselen etter batteriene fortsette å øke. For det er ikke tvil om at lithium er framtiden og at flere og flere ønsker seg batteriene.  

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fordi jeg sikler på el-motorer, tenker jeg at når jeg skal kjøpe lithium-batterier til forbruk, så burde jeg samtidig se dette i forhold til en el-motor-batteripakke.

Oceanvolt, som leverer el-motorer, har inngått ett samarbeid med Victron, men anbefaler Super-B som batterier.

Jeg var nysgjerrig på hvorfor, så jeg spurte dem, og her er svaret jeg fikk fra en Oceanvolt-ansatt:

Sitat

I just briefly talked with the founder of the company, Janne Kjellman, and he confirmed that the main reasons why we don’t offer the Victron lithium batteries are the high price, the fact that they are not too well protected against moisture and originally we wanted to use “smarter” batteries for CAN bus communication.

Høyere pris stemmer, noe som feks kan skyldes bedre kvalitet på komponentene til Victron.

(Forøvrig har Super-B en C-verdi på 3, mot Victron sin 1, noe som gjør at de kan brukes på alle motorene til Oceanvolt.)

 

Når det gjelder fuktighet finner jeg dette fra doc-en til Super-B (http://www.super-b.com/content/files/Files/Manuals/Manual_SB12V160E-ZC_V3_Jan_2016_ENGLISH_LR_1.pdf):

Sitat

"Ingress protection rating: IP53"

Dvs:"Dusj/regn mot kapsling i en vinkel opp til 60° i forhold til vertikallinjen skal ikke ha skadelig virkning"

 

Victron (https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-12,8-Volt-lithium-iron-phosphate-batteries-Smart-EN.pdf)

Sitat

"Protection class IP 22"

 

Dvs: "Vertikale drypp skal ikke ha skadelig virkning når utstyret har helningsvinkel opp til 15° i forhold til vertikallinjen"

 

Inne i en seilbåt er vel begge deler vanligvis akseptabelt, men nå skjønner jeg en av grunnene til hvorfor Torqeedo-batteriene er så latterlig dyre:

Sitat

Waterproof to IP67.

http://www.torqeedo.com/en/products/batteries/power-26-104/2103-00.html

 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 14 minutes ago:

Fikk nytt tilbud fra Oceanvolt nå, og da med Valence sine nye U27-24XP.
https://www.valence.com/products/standard-modules/xp-module/24-volt-battery-modules/
De bruker LiFeMgPO4, uten at jeg skjønte hva magnesiumen bidrar med..

Leste noe nylig om dette, men kommer ikke på hva det var. Neste generasjon lithium med større energitetthet og sikrere?

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei

Låner tråden for å få litt hjelp:

Har kjøpt meg noen Lithium baterier fra Seatronic og satt dem inn i båten min (seilbåt) uten å sette meg inn i dette på forhånd. Trodde at dette bare var å bytte. I båten min har jeg en Volvo D2-60 (ny type) med en Mitsubishi 115A dynamo Volvo Penta Isolator for å for å lade/dele Start/Forbruk. Når turtallet kjøre over noe særlig mer en 1700-1800 omdreininger går alarmen for lading og jeg tenker at dynamo er ganske så varm. Virker fint med de gamle blybatteriene.

Jeg tenker at jeg trenger noe mer utstyr for at dette skal virke og at dynamo ikke blir overbelastet. Har lest gjennom denne tråden og er usikker på hva jeg burde installert/byttet. Har en Victron baterimåler og ser jeg lader rundt 80A til lithium batteriene  når alarmen går. Usikker på om det går noe i tillegg inn i startbateriet på dette tidspunkt, da jeg ikke måler det samtidig.

 

Jeg er ikke noen ekspert, så etter å ha lest tråden tenker jeg at jeg enten trenger enten en DC-DC konverter eller ekstern regulator av noe slag. Noen som har noen linker som de kan anbefale?

Batteribanken min består av 600Ah med tre stk av disse:

https://seatronic.no/strom/batterier/skanbatt-litium-lifepo4-12v-batteri-200ah-med-innebygget-bms

 

 

Link to post
Share on other sites

asmang skrev 1 time siden:

Hei

Låner tråden for å få litt hjelp:

Har kjøpt meg noen Lithium baterier fra Seatronic og satt dem inn i båten min (seilbåt) uten å sette meg inn i dette på forhånd. Trodde at dette bare var å bytte. I båten min har jeg en Volvo D2-60 (ny type) med en Mitsubishi 115A dynamo Volvo Penta Isolator for å for å lade/dele Start/Forbruk. Når turtallet kjøre over noe særlig mer en 1700-1800 omdreininger går alarmen for lading og jeg tenker at dynamo er ganske så varm. Virker fint med de gamle blybatteriene.

Jeg tenker at jeg trenger noe mer utstyr for at dette skal virke og at dynamo ikke blir overbelastet. Har lest gjennom denne tråden og er usikker på hva jeg burde installert/byttet. Har en Victron baterimåler og ser jeg lader rundt 80A til lithium batteriene  når alarmen går. Usikker på om det går noe i tillegg inn i startbateriet på dette tidspunkt, da jeg ikke måler det samtidig.

 

Jeg er ikke noen ekspert, så etter å ha lest tråden tenker jeg at jeg enten trenger enten en DC-DC konverter eller ekstern regulator av noe slag. Noen som har noen linker som de kan anbefale?

Batteribanken min består av 600Ah med tre stk av disse:

https://seatronic.no/strom/batterier/skanbatt-litium-lifepo4-12v-batteri-200ah-med-innebygget-bms

 

 

Ta kontakt med Jørg Becker. Tbbecker.no Med de batteriene så er optimal ladestrøm 150A. Skanbatt anbefaler opptil 50A pr batteri. 

Link to post
Share on other sites

asmang skrev for 1 time siden:

Litt imponert over brosjyren på denne (trykket på linken).

For eksempel: dersom man tapper 100Amp fra et 100Ah litiumbatteri vil dette fungere i en drøy time.

Har forstått at man kan tappe mye fra ett Litium batterier, men over 100% er kanskje i overkant?

Link to post
Share on other sites

@asmang:

Det er nok bare å forvente at en såpass stor LFP batteribank kan gi noen dynamo utfordringer.  Jeg ville gått for en ekstern regulator med strømbegrensning fremfor en DC-DC løsning, f.eks. denne: Balmar MC-614.  Fordelen med en slik regulator, er at du med litt innsats kan "tune" dynamoen til å yte maksimalt utifra hvilke arbeidsforhold den har i akkurat ditt motorrom.  Alle andre løsninger må velges med en sikkerhetsmargin som tar høyde for dette, samt at de gjerne har noe høyere effekttap.  De blir derfor ikke like effektive som en ekstern regulator.

 

Det kreves et lite inngrep i dynamoen din for å få denne regulatoren på plass.  Det kan du få hjelp til for en relativt rimelig penge, av f.eks. Jørg som er nevnt over.  Han kan også selge deg denne regulatoren (evt. andre løsninger) med god service på kjøpet.

Link to post
Share on other sites

Ser at ekstern regulator nok er tingen for meg. Seiling er kjekkest uten motor, så da er optimal lading tingen når motoren først går. Men kjapt spørsmål til dere: I mellomtiden, om jeg tar ut ett eller to batterier fra banken, vil det  da kunne fungere? Og tenker dere at jeg da vil kunne ødelegge dynamo, eller burde det gå bra?

Link to post
Share on other sites

om du fjerner et eller to batteri påvirker dette hvor lenge dynamoen vil yte for fullt inntil batteribanken er oppladet, så det bør hjelpe vesentlig. Så spørs det så klart hvor god lufting du har i motorrommet, og det kan jo uansett være at den går varm. Så på et eller annet vis bør du kanskje holde et øye med temperaturen i dynamo. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg ville vært beroliget med å ta ut batteri. Lithium er slik at de sluker det de får av strøm. Tar du ut 1 batteri så har du ennå 400A du skal lade opp. Da vil du risikere at dynamoen din går for fullt i 4 timer. (litt teoretisk beregnet). Om du bare har 1 batteri så vil allikevel dynamoen gå for fullt i 2 timer, og det vil nok ødelegge dynamoen din på sikt. Jeg er også mest komfortabel men ekstern regulator. Jeg har selv Balmar 614 regulatoren og kan ikke annet en å skryte av den. Koster litt men det er verdt det når man har lithium i båten. 

Link to post
Share on other sites

Har en MC-614 som lader 4x100Ah AGM + start fra en 110A Balmar dynamo. Ekstern lufttilførsel via egen vifte, med slange som blåser direkte på dynamo.

I enkelte spesielle tilfeller med dypt utladet forbruksbank har jeg opplevd "temperaturalarm"; da ramper laderegulator ned ladespenning (og strøm som en naturlig følge) inntil dynamo har oppnådd akseptabel temperatur. Etter noen sykluser kommer ladestrøm/temperatur ned på et "bærekraftig" nivå og går sin vante gang. Ekstern lufttilførsel/kjøling er nok et must, til tross for at selve motoren forbruker store mengder luft.

Link to post
Share on other sites

@asmang,

Det er umulig å si hvor mange batterier du må fjerne før ladestrømmen faller tilstrekkelig, for det avhenger av en rekke faktorer i ladesystemet ditt.  Har du et bra opplegg så kan du ende opp med å fjerne en fire-fem stykker før du er i mål.  Det er også vanskelig å si hvilken ladestrøm du må ned i, for det avhenger av temperaturforholdene i motorrommet ditt og rundt dynamoen.  50% av merkeeffekten er normalt regnet for å være veldig trygt (ca. 60A).  Selv lader jeg med rundt 80A på samme dynamo og har kommet unna med det.  Noen her inne har kommet unna med å belaste den dynamoen omtrent 100%, men har tydeligvis gunstigere forhold enn deg.  Varmen som blir produsert i dynamoen, er direkte relatert til effekten (ladestrømmen) som den produserer.

 

Hvis du er villig til å legge litt innsats i å få det til å fungere sånn midlertidig, så kan du prøve (i tillegg til å fjerne batterier) å flytte sense bort fra batteriene og til en av utgangene på skilledioden. Da kan du utnytte spenningsfallet i kabelen mellom diode og batteri til å senke ladestrømmen.  Effekten av denne justeringen avhenger av hvor tykke og lange kabler du har, og dette er grovjustering i ordets rette forstand.  Altså noe som du bare må prøve deg frem med.  Sense er den gule ledningen som kommer ut av dynamoen.  Du kobler bort den originale og lager deg en ny stump (husk å koble av ved batteriet først og dynamoen etterpå).

 

Har du en sånn "tradisjonell" skillediode?  I så fall kan du som et siste desperat tiltak, ganske sikkert komme innafor med å flytte sense bort fra batteriene og til B+ på dynamoen (pluss-utgangen på dynamo).  Da vil ladespenningen havne i området 13,5V ut av skilledioden og en god del mindre ved batteriene under lading.  Da kan du sannsynligvis beholde alle batteriene, men ikke få ladet de til full kapasitet.  Du vil også kanskje få såpass dårlig lading at du angrer, men det er jo enkelt å reversere.  Denne justeringen vil riktignok senke ladespenningen din til startbatteriet også (til rundt 13,5V), så det er ikke en veldig god eller varig løsning.  Du bør da supplere litt jevnlig med landstrømslading til startbatteriet, inntil du får fikset en permanent løsning.

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev 1 time siden:

Har du en sånn "tradisjonell" skillediode?  I så fall kan du som et siste desperat tiltak, ganske sikkert komme innafor med å flytte sense bort fra batteriene og til B+ på dynamoen (pluss-utgangen på dynamo).  Da vil ladespenningen havne i området 13,5V ut av skilledioden og en god del mindre ved batteriene under lading.  Da kan du sannsynligvis beholde alle batteriene, men ikke få ladet de til full kapasitet.  Du vil også kanskje få såpass dårlig lading at du angrer, men det er jo enkelt å reversere.  Denne justeringen vil riktignok senke ladespenningen din til startbatteriet også (til rundt 13,5V), så det er ikke en veldig god eller varig løsning.  Du bør da supplere litt jevnlig med landstrømslading til startbatteriet, inntil du får fikset en permanent løsning.

Ikke noe dumt forslag det StorStas!

En liten videreføring er å legge en ledning til begge punkter med en enkel vendebryter mellom. Da kan han vende over til å sense nærmere batteriene for å øke ladestrømmen mot slutten av syklusen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...