Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Mouche skrev 1 time siden:

 

Og da har de ikke vært noe sted, skal heller ikke noe sted, og kommer fort forbi og blir borte igjen, og igjen og igjen og igjen.........!

 

Samt at de ikke liker å kjøre under femti knop før de er cirka fem meter fra bryggen/e hvor andre oppholder seg og blant annet fyller bensin. Ser dette til stadighet i Lillesand hvor jeg har svært god utsikt til disse gjentatte "seansene". Er også en gjeng som trolig holder til i Grimstad  som tar en meget kjapp tur til byen, hiver innpå med halvlitere og deretter er det fullt turtall ut av havna og gjennom trange sund, eksempelvis Grunnesund, et sund som sikkert mange her kjenner til. Har de lanterner? Neida!

 

De to gjengene du nevner her er samme gjengen - og holder til rundt Homborside. En gjeng med idioter desverre, nesten flaut å si at de er fastboende. Men de kjører heldigvis som værst utenom sesongen og utgjør da mindre fare enn om de hadde kjørt sånn midt i sesongen.

 

@andersb- jeg tenker i mitt stille sinn at det nok finnes folk her inne som har kjørt mer enn nok av raske båter. For egen del er racing i offshore klasse b (60 knop +) det raskeste jeg har kjørt jevnlig, mens det raskeste jeg har kjørt noensinne blir en Argocat 23 med 300xs (100 knop +). Dagligbåtene nå (familibåtene) gjør vel rett i overkant av 40 knop begge to. Regner med at det kvalifiserer meg til å delta i debatten??

 

Båt har - som nevnt tidligere, ett helt annet bruksområde enn scootere. Og dersom scootere ble kjørt som båt - raskt forbi på vei til neste sted, ville ingen ha irritert seg.

Redigert av Napoli
skriveleif... (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

andersb skrev for 9 timer siden:

Til debattantene, hva slags erfaring har dere med hurtiggående farkoster? Jeg har eid raske båter sammenhengende nesten 20 år, og kjørt de enda lenger. Føler det er endel som bare prater uten noe grunnlag. 

 

Har prøvd toppfarten på fiskebåten min en gang, 44 knop gps uten å gjøre annet enn å skyve spaken i bunn. Var med dårlig avflakkende bunnstoff. Etter det har jeg aldri brukt de øverste 1000 omdreiningene, tror ikke en gammel motor liker det. Har byttet alle lager innvendig i motoren og pusset skroget helt ned så bør være en del raskere i dag. Synes lydniviået er mest behagelig på 3000 eller 3700 omdreininger (5900maks). Brukes til hummerfiske, garnsetting og dykking. Skal jeg kose meg i båt er det seilbåt som gjelder.

 

Forstår ikke at det utgjør noen forskjell at jeg har en rimelig rask båt i forhold til  debatten å gjøre. Liker ikke støy. Og praktiserer det når jeg kjører båt selv.

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 9 minutes ago:

Eget båtsertifikat for høy hastighet gjøres mere aktuelt nå, tenker jeg. 

Enig - det har jeg vært forkjemper for lenge!

Det er en enorm forskjell på å manøvrere en båt i 20 og 40 knop.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og det var vel noen som mente at AP- kommuner og gamle grinete gubber i kommunestyrene er de som kommmer til å innføre kommunale restriksjoner. 

 

Men fakta er feks tverrpolitisk enighet, også i høyre/frp kommuner. Tjøme, Nøtterøy og Tønsberg er feks skjønt enige, uavhengig av politisk farge på kommunstyret. 

 

https://www.nrk.no/vestfold/provosert-av-regjeringens-vannscootervedtak-1.13527349

--

Selv syns jeg det er litt rart at kommuner kan bli så provosert når de får makt til å regjere i større grad lokalt. Men ja, det blir jo mer arbeid utav det. Men personlig tror jeg lokale løsninger kan bli bedre løsninger for innbyggerne. 

 

Lokale restriksjoner og et generelt krav om høyhastighetsertifikat tror jeg vil være en grei løsning.

--

Det med høyhastighetssertifikat var forresten oppe i høringsrunden før vestpåbudet. Alle båtorganisasjoner, politi osv var for påbudet. Klarer ikke å ta det på husken hva det det regjeringsnedsatte ekspertutvalget konkluderte med, men forslaget strandet uansett i møte med rikspolitikken. 

 

Mao ligger det godt til rette for at det kan bli innført dersom det oppstår flertall på Stortinget, feks etter valget. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
pipe skrev for 13 timer siden:

Kan du ikke spørre Pinkvin ?
Han er jo mestrenes mester til å analysere og sette folk i bås.

 

I møte med "vannscootere bråker ikke", "lover som ikke overholdes må fjernes", "Nord- Korea", "Janteloven", "Misunnelse" osv så kan det hjelpe å rydde opp litt for å prøve å forstå. En metode kan være å sette ting i båser ;-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
andersb skrev for 2 timer siden:

 

Grei avsporing, men jagerfly over båter på fjorden under oppvisningshowet i oslo er "up there" av kule minner fra båt ;) 

 

+ Helt med på den :-) Har vært på et par flyshow og det er absolutt en opplevelse, også mye pga den sinnsyke lyden ;-) 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 13 minutes ago:

 

I møte med "vannscootere bråker ikke", "lover som ikke overholdes må fjernes", "Nord- Korea", "Janteloven", "Misunnelse" osv så kan det hjelpe å rydde opp litt for å prøve å forstå. En metode kan være å sette ting i båser ;-)

Ja, og så har vi fått plassert alle idioter, ikke tenkende og ikke båtfolk, eller var det bare 98% av dem etter siste telling.

Såvidt jeg kan forstå er det jevnt over like mange av alle kategorier på flybridger, i seilbåter eller i snekken vår.

Det er bare hester, kyr og andre ville dyr som står i båser.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lingefan skrev for 3 timer siden:

Pinkvin: 

du tar feil. Jeg ville brukt en vannscooter på samme måte som mine småbåter. Hurtig transport mellom ulike steder. Er lenge mellom hver gang at jeg ser vannscootere kjøre rundt i ring. De fleste kjører fort forbi og blir borte like fort. 

 

Da er det mer irriterende i så måte med jollekjøring av barn som kjører rundt og rundt, og vannskikjøring eller tube. Det er leking. Jeg synes i motsetning til de gamle skjøre her inne at det bare er hyggelig å se på og høre på. Andre må få hygge seg på fjorden de også, selv om jeg slapper av i hytteveggen og skuer utover sjøen.

 

Den ser jeg. En vannscooter som kommer, fyker forbi og forsvinner tror jeg veldig få engang legger merke til. Det er jukkekjøring, selv om den så foregår i lovlig området, som støymessig plager folk. Og også de som er "helt på jordet" og går alt for fort alt for nær land. Eller forøvrig peiser rundt i et lite område nær folk ustanselig. 

 

Ser abslutt analogen til jollebruk. Men har sagt det før og sier det igjen. Jeg syns dette problemet har blitt vesentlig mindre de siste 10-15 årene. Folk har skjønt det og innrettet seg, og det er jo bra. Det er bare veldig unntaksvis at jeg opplever at unger jager rundt med joller på en sånn måte at det kan sjenere andre i havner der det ligger flere andre båter. 

 

Sist sommer kan jeg huske to ganger. En gang på Hvasser hvor noen kom i en drittfart og kjørte sikksakk, klin opptil, båter som lå på svai. Livsfarlig.. Og voksne i cabincruisere fra Østfold som lot ungene leke i planende gummijoller  og rib time ut og time inn i lagunen på Gluppö et par fine og stille sommerkvelder. 

 

På 2000 tallet var det mye mer sånt. Det var vel nesten unntaket at det ikke var unger som feis rundt i gummijoller i timesvis i havner med mange båter. 

---

Og det er jo også sånn at jollene ofte kommer fra et "moderskip", i hvertfall der jeg ferdes om sommeren. Mao så har de sitt opphav fra "båtfolk". Jeg tror sosiale media osv har satt en agenda og båtfolk flest vet at det ikke er så mange som setter pris på å bli underholdt av unger i gummijoller med motor når de er på ferie. Folk innretter seg og tilpasser seg, til det bedre. 

 

Men her kommer regel/lovverk faktisk til unnsetning, i hvertfall i Oslofjorden og Sørlandet. Herjing med jolle osv som gir støy vil være forbudt i maritime nasjonalparker. Så da kan de som ønsker en mer aktiv båtferie med musikk og lek med joller osv oppsøke havner utenfor de maritime nasjonalparkene og hygge seg der. Så kan de som oppsøker naturen og stillheten finne sine plasser i nasjonalparkene. 

--

Jeg er selv en "jollejævel" (alt for gammel da men..) og liker godt å fise avgårde i maritimjolla, særlig om det er litt sjø. Men jeg sørger alltid for å gjøre det i forbindelse med et ærend, så får det heller bli at det kan bli litt omvei. Men ligger da ikke og jukkekjører nær havna. Utrolig hvor gøy en kan ha det med en gammel 5hk totakt og en billig gummijolle, så jeg skjønner jo gleden i det ;-) 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Zitt skrev for 14 timer siden:

Dette var litt tøffere enn det jeg forventet fra nettopp deg!

Har du noe du vil dele med oss andre?

 

Er ment som harselering med den nå loslitte klisjeen "livets harde skole". En mer personlig tolkning er at det er et selvportrett. Tresko var tøft sånn ca til og med ungdomskolen, da gikk jeg de av meg. Samtidig ble Petterøes 3 en fast følgesvenn, først på brystlomma, så etterhvert på baklomma til jeg runda ca 30. Og jeg har jobbet i Nav mer eller mindre hele mitt liv. ;-) 

 

Syns uttrykket "livets skole" er et flott uttrykk. Men legg til "harde" så har en lagt til offerrolle, at en skylder på omgivelsene og "systemet" når en har gjort sine (mer eller mindre dårlige) valg langs livets landevei. Jeg liker definitivt uttrykket "livets skole" bedre. I forhold til en A4 fyr som meg så sier det meg noe om styrke og ansvarfølelse nok til å utfordre den frihet livet kan gi uten å følge saueflokken i alt. Kanskje også en evne til å stole på seg selv og sine avgjørelser, stå til ansvar for sine valg og handlinger og ikke alltid søke sikkerhet, Og da kan en samtidig få tilgang til opplevelser og nytelser, men også nedturer, som et A4 menneske kanskje kan gå glipp av. 

 

Legg til "harde" så rakner alt. Det er mer en klagesang.  

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Napoli said:

 

De to gjengene du nevner her er samme gjengen - og holder til rundt Homborside. En gjeng med idioter desverre, nesten flaut å si at de er fastboende. Men de kjører heldigvis som værst utenom sesongen og utgjør da mindre fare enn om de hadde kjørt sånn midt i sesongen.

 

 

Kan legge til; mens de drev med sine piruetter rett utenfor oss, og rett ved marinaen så ser de at jeg filmet dem hvilket gjorde at de vinket og la inn et par piruetter til, men da med enda større hastighet før for de for utover.

 

Det bare er noe med slike vannscootere som appelerer til en del idioter, dessverre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skjønner at det er irriterende med folk som kjører piruetter eller står på vannski etc., men jeg har til gode å se vannscootere bli hrukt til dette i områdene der jeg ferdes på sjøen.

 

Ordensforstyrrelser er uansett straffbart, om det er plenklipping, vannscooterkjøring i ring eller andre forhold.

 

Det gir ingen grunn til å forby vannscootere på så tynt grunnlag. Skal alle lide fordi 10-15 % kjører i sirkler og oppfører seg dårlig?

 

Alkohol og fart er en utrolig dårlig kombinasjon. Er selv glad i fart og like glad i forslaget om høyfarts-sertifikat. 

Problemet er at det er umulig å håndheve uten langt større ressurser. 

 

Kjører mye uten vest hele sommeren når jeg kjører sakte og lett pakning og jeg kjører stort sett båter under 8 meter. Blir aldri tatt. Men i dårligere vær, mørke eller sportslig kjøring tar jeg på vest. Det er kun brann i båt som det kunne vært et poeng med å kjøre med vest i sakte fart.

 

Kan man ikke innføre et strengt vannscootersertifikat (som kan mistes ved grovt regelbrudd) og at man har en data installert som viser kjørestil, fart i forhold til land etc? Da kan man jo kjøre som kan vil i egnede soner og ellers transportkjøring?

 

Forbud fordi man vil ha vannscooteren vekk fra bannet er jo hinsides tåpelig og idiotisk generaliserende.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Lingefan said:

Skal alle lide fordi 10-15 % kjører i sirkler og oppfører seg dårlig?

 

 

 

Poenget er vel heller at ingen skal lide og grunnen til at man lider er at kun 10-15% av førerne av vannscootere oppfører seg ordentlig, dessverre.

 

Å trekke en nisselue opp av øynene blir forøvrig litt vanskelig, men opp over øynenen kan muligens gå forutsatt at man har og bneytter et slikt plagg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper at nå vil se et økt antall drukninger som følge av de nye reglene. Dette kommer selvfølgelig inn under kategorien "drukning fra BÅT" på statistiken. Da må en gjøre noe med dagens regler for bruk av vest siden de åpenbart ikke fungerer. Å utvide påbud blir da selvfølgelig løsningen. Håper jeg tar feil, men ser lett at det kan skje. 

Redigert av Trykkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lingefan skrev for 12 timer siden:

 

 

Forbud fordi man vil ha vannscooteren vekk fra bannet er jo hinsides tåpelig og idiotisk generaliserende.

 

Jeg leser det som om "vi" godt på vei er enig i at det har oppstått en del problemstillinger, enig i at noe kan og bør gjøres. Og resten er detaljer ;-)

 

Tror det er mulig å få til løsninger. Og de gode løsningene er vel ofte sånn ca der begge parter er sånn passe misfornøyd :-D

 

 

Link to post
Share on other sites

Fyttikatta - nå har jeg sett det og - @Pinkvin er blitt diplomat! :giggle: 

 

Jeg tenker et høyhastighets sertifikat med praktisk prøve (som de har i Sverige) hadde løst opp i mye her - idiotene, om de kjører båt eller scooter, hadde fått noe å miste. Og kanskje vi som kjører hurtiggående fartøy til og med hadde lært noe. 

 

Trykkern skrev for 3 timer siden:

Jeg tipper at nå vil se et økt antall drukninger som følge av de nye reglene. Dette kommer selvfølgelig inn under kategorien "drukning fra BÅT" på statistiken. Da må en gjøre noe med dagens regler for bruk av vest siden de åpenbart ikke fungerer. Å utvide påbud blir da selvfølgelig løsningen. Håper jeg tar feil, men ser lett at det kan skje. 

Det håper jeg da virkelig ikke - men ser fort den komme ja...:worry:

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 13 timer siden:

 

Poenget er vel heller at ingen skal lide og grunnen til at man lider er at kun 10-15% av førerne av vannscootere oppfører seg ordentlig, dessverre.

 

Å trekke en nisselue opp av øynene blir forøvrig litt vanskelig, men opp over øynenen kan muligens gå forutsatt at man har og bneytter et slikt plagg.

 

Og kanskje benytte stavekontroll, når ferdighetene ikke strekker til...

Må si jeg blir ennå mer overbevist om nødvendigheten av robotisering av lærere...:giggle::giggle::giggle:

Link to post
Share on other sites

On 5/23/2017 at 10:47 AM, Pinkvin said:

 

I møte med "vannscootere bråker ikke", "lover som ikke overholdes må fjernes", "Nord- Korea", "Janteloven", "Misunnelse" osv så kan det hjelpe å rydde opp litt for å prøve å forstå. En metode kan være å sette ting i båser ;-)

 

Båser er tipptopp, jeg står selv i begge de to førstnevnte, det er helt fantastisk og jeg har ingen planer om å komme ut av noen av dem med det første.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 15 timer siden:

 

Poenget er vel heller at ingen skal lide og grunnen til at man lider er at kun 10-15% av førerne av vannscootere oppfører seg ordentlig, dessverre.

 

Å trekke en nisselue opp av øynene blir forøvrig litt vanskelig, men opp over øynenen kan muligens gå forutsatt at man har og bneytter et slikt plagg.

 

 

Så du mener kanskje også at det er riktig å forby all biltrafikk fordi 10-15% kjører for fort og 5 % kjører tullete i trafikken. Flere kjører også i ruspåvirkning. 

Vannscooteren har kommet for å bli, og den er nå lovlig og likestilt som småbåten. Sørg for pokker til å tilpass dere.

 

Hva blir det neste, å forby folk å ha hunder fordi de bjeffer, og "hodeløse" eiere setter de igjen bjeffende utenfor butikker - støy for omgivelsene.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Du, og dine likesinnede, snur jo hele tiden argumentasjonen. Det er ikke 10 -15 prosent av scooterførerene som kjører bajas. Det er - i hvert fall hos oss - 100 prosent av scooterførerene - som gjør dette. Dersom dette skulle sammenlignes med motorsykler så hadde de naturligvis blitt forbudt umiddelbart.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...