Jump to content

Nå er vannscooter reglene historie.


LM 605

Skal vannscooter følge samme regler som båter?  

231 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

10 hours ago, Ida Marie III said:

 

Og kanskje benytte stavekontroll, når ferdighetene ikke strekker til...

Må si jeg blir ennå mer overbevist om nødvendigheten av robotisering av lærere...:giggle::giggle::giggle:

 

Ser da ingen grunn til å benytte snavekontroll, hvorfor det? At du tror at robotisering av lærere er veien til fremtiden viser bare at mange tror de skjønner noe om læring og læringsmetoder siden de har selv gått på skolen i noen år, ofte med begrenset hell.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

 

Ser da ingen grunn til å benytte snavekontroll, hvorfor det? At du tror at robotisering av lærere er veien til fremtiden viser bare at mange tror de skjønner noe om læring og læringsmetoder siden de har selv gått på skolen i noen år, ofte med begrenset hell.

 

Fulltreffer der ja...:giggle:

 

Apropos stave kontroll så er den muligens undervurdert av folk som overvurderer sine egen skriveferdighet... :rolleyes:

 

Ang trådens opprinnelse, så er det bare å avfinne seg med utviklingen, vannscooter er kommet for å bli, bare å tilpasse seg..   

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 11 timer siden:

 

Hva blir det neste, å forby folk å ha hunder fordi de bjeffer, og "hodeløse" eiere setter de igjen bjeffende utenfor butikker - støy for omgivelsene.

Dårlig eksempel. Både hundehold og rett til føring av motorsykkel er allerede grundig lovregulert.

 

En rekke boligkomplekser av type sameie og borettslag i tettbebygde strøk har faktisk forbud mot å ha hund gjennom private vedtekter.

For motorsykkel er det  krav om alder, opplæring og bestått prøve.

 

Dessverre medfører frislippet i bruk av vannscoter at tilsvarende reguleringer aktualiseres.

I dag er det frihet under ansvar som gjelder. Som alltid er det da en liten gruppe som kun utnytter friheten uten å ta det medfølgende ansvaret. Disse ødelegger dessverre for alle de som er fornuftige.

 

For hund gjelder Lov om hundehold(Hundeloven)  https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2 

§ 5 omhandler "Forbud mot å gå fra bundet hund" 

Sitat

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

 Handler ikke første rekke om støy, men om sikkerhet. Er relativt mange episoder der folk (i første rekke barn) som har gått bor til en bundet hund for å klappe den har blitt bitt. 

 

Ønsker du å kjøre tung motorsykkel må du i utgangspunktet være over 24 år for å ta det førerkortet.

Tar du førerkort for mellomtung motorsykkel kan du etter to år få førerkort for tung motorsykkel etter å ha gjennomført tilleggsopplæring.

 

 

Sitat

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298#KAPITTEL_3

 

§ 3-1.Førerkortklasser - oversikt, minstealder

Førerett kan i Norge erverves i følgende internasjonale klasser og med følgende krav om minstealder m.m.:

1. Klasse AM - moped - 16 år, men 18 år for tre- og firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) over 150 kg

2. Klasse A - Motorsykkel, direkte erverv - 24 år

3. Klasse A - motorsykkel, etappevis erverv - 20 år forutsatt minst 2 års kjøreerfaring med klasse A2, ellers kreves det minst 2 års kjøreerfaring med klasse A2 før fylte 24 år. Minstealderen er likevel 21 år for trehjuls motorsykkel med en effekt på over 15 kW

4. Klasse A2 - mellomtung motorsykkel - 18 år

5. Klasse A1 - lett motorsykkel - 16 år
 

 

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

tuffff skrev for 11 timer siden:

Du, og dine likesinnede, snur jo hele tiden argumentasjonen. Det er ikke 10 -15 prosent av scooterførerene som kjører bajas. Det er - i hvert fall hos oss - 100 prosent av scooterførerene - som gjør dette. Dersom dette skulle sammenlignes med motorsykler så hadde de naturligvis blitt forbudt umiddelbart.

 

 

Det er langt farligere å kjøre motorsykkel eller sykle i det hele tatt i trafikken. Og mange motorsykler kjører gris, og de har ikke skilt foran så de kan kjøre forbi fotobokser uten å få bot, selv om de skulle kjøre for fort og bli knipset.

Ønsker dere forbud mot motorsykler også? Kanskje det bare skal gjelde noen kommuner, slik at alle kommuner kan bestemme om de ønsker motorsykler og sykler eller ikke? Blir håpløst å forholde seg til for de det gjelder.

 

Dere må skjerpe inn argumentasjonen på at 100% kjører gris og at det derfor skal forbys. Det argumentet er ikke gjyldig. Det må andre saklige argumenter på plass for at det skal hensyntas i debatten.

Slike uttalelser er bare basert på synsing.

 

Jeg kunne gjerne tenke meg å forby syklister å sykle i veibanen:

http://www.tv2.no/nyheter/9148349/

 

Vedrørende sertifisering av båtførere synes jeg vi kan gjøre som med motorsykler og dele inn i ulike klasser.

*under 50m3 motor eller båt opptil 5 meter: alle med båtbevis eller født før 1980 kan kjøre

*50-2000m3 motor (og maks 40 knop) uansett tidligere erfaring og alder: båtførerbevis klasse B kreves - her skal man lære å legge til brygger, lære å fortøye, teoriprøve og ikke minst ulykkeskurs. "Hvordan lære å ikke lage bølger" og "hvordan oppføre seg hensynsfullt på sjøen".

*2000m3 motor og større (og toppfart 40 knop+): Båtførerbevis B med utvidelse til A - må kunne håndtere høy hastighet og ha ekstra god båtkontroll. Slike båter bør ha promillegrense 0,2 og ikke 0,8.

Vannscooter: samme regler som for Båtførerbevis klasse A

 

Dette ville være lurt å innføre og et slikt båtsertifikat må kunne mistes om man bryter regler.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

tuffff skrev 5 minutes ago:

En ren observasjon fra min side. Jeg har faktisk til gode å se en bemannet vannscooter som ikke bryter fartsbestemmelsene. Har dog sett mange båter som ikke gjør det.

 

Man kan ikke lage forbud og regler ut fra en persons synsing og rene observasjoner.

En Vannscooter har hatt forbud mot mer enn 5 knop nærmere enn 400 meter fra land. Om man skal bryte reglene kan man like greit bryte de helt inn til land. Straffen blir den samme. 

 

i Bærum er det utrolig mange båter som bryter 15 knops-grensen i indre fjord. Samme i Oslo havnebasseng. I Kragerø er det massevis av båter som kjører fort der det er 5 knop, samme med 30 knops-grensen, den brytes ofte. Synes ikke vannscootere stikker seg ut med brudd på fartsgrensene i forhold til annen båttrafikk.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 1 time siden:

 

Man kan ikke lage forbud og regler ut fra en persons synsing og rene observasjoner.

En Vannscooter har hatt forbud mot mer enn 5 knop nærmere enn 400 meter fra land. Om man skal bryte reglene kan man like greit bryte de helt inn til land. Straffen blir den samme. 

 

i Bærum er det utrolig mange båter som bryter 15 knops-grensen i indre fjord. Samme i Oslo havnebasseng. I Kragerø er det massevis av båter som kjører fort der det er 5 knop, samme med 30 knops-grensen, den brytes ofte. Synes ikke vannscootere stikker seg ut med brudd på fartsgrensene i forhold til annen båttrafikk.

 

Endog yrkesbåter/rutebåter bryter fartsgrensen på Bergen havn, nærmest notorisk for å holde ruten..

Det ser en lett på AIS..

Bør vi forby rutebåter ??

Ingen tvil om at det er en del råskinn på vannscooter rundt omkring, men det er det i biler, MC og ikke minst klovner i kondomdress på vanlig sykkel..

Men alle er ikke slik, det er poenget, ta de det gjelder...

Link to post
Share on other sites

@Ida Marie III og @Mouche nå tar dere fornærmelsene deres over til Off Topic og leker dere der. Det er faktisk gøy å følge dere, men dette er ikke rett plass. Litt på samme måte som en vannskuter i 30 knop forbi badestranda ikke er det heller.

Did you see what I did there?

 

Kjempebra tråd forresten, jeg elsker dette.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Lingefan said:

 

Man kan ikke lage forbud og regler ut fra en persons synsing og rene observasjoner.

 

 

Heller ikke basis din synsing og rene observasjoner? Jeg tilhører også den gruppen som bortimot har til gode å se en fører av vannscooter som overholder lover og regler, har sett mange av disse og regelmessig.

 

http://www.fvn.no/fvntv/#!/video/1000351/her-jakter-politiet-paa-vannscooter

 

http://www.tv2.no/a/3832014/

 

https://www.nrk.no/sorlandet/frustrasjon-over-vannscootere-ved-feriedestinasjoner-1.13062277

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

– Vi har fått flere klager på vannscootere som kjører fort i trange farvann og klager på støy, forteller lensmann i Arendal Jan Sverre Krogstad.

Lensmann i Arendal Jan Sverre Krogstad har fått mange klager på bruk av vannscooter denne sommeren.

Foto: Leif Dalen / NRK

Han opplever at veldig få overholder dagens lovverk.

– Ingen kjører i fem knop. Folk må skjerpe seg. De må følge reglene, sier han.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On ‎18‎.‎05‎.‎2017 at 11.13:

Vannscooter ser jo utrolig kult ut! Skulle egentlig gjerne hatt en sånn :yesnod:  Men det er vel liten tvil om at de fleste med vannscooter har et helt annet bruksmønster enn vanlige båter. For meg virker det som om de fleste bare svirrer rundt og rundt og kjører fram og tilbake stup i ett, da blir det jo bare plagsomt for andre som oppholder seg i skjærgården. Det eneste stedet vi virkelig har blitt plaget av dette er et sted rett syd for Strømstad. Der kjører det folk ut og inn den lille fjorden inn til campingen hele tiden. Og det er de samme som kjører fram og tilbake. 

 

Noe annet blir jo med de som har et bruksmønster som andersb beskriver:

 

 Har ikkje orka lese alle innlegga. Mange synest å vere meir reflekterte enn andre, som det ovanfor: Må sei meg heilt samd med Komodo, treng ikkje ta det opp att. Dette er helst leikety! Høringsinstansane har med stort fleirtall vore imot. Eitt par politijkkarar har fronta denne saka. Me hadde det greitt slik me hadde det. So kjem det med samanlikningar som ofte ikkje heng på greip. Som t.d. kor lite dei brukar på mila når ein skal frå A-B. Det er berre det desse skal ikkje nokon plassar, dei berre svirrar rundt! Eg har faktisk til gode å sjå nokon bruke dette som transportmiddel. Men so er det heldigvis ikkje mange av dei på våre kantar. Men no kjem dei vel, utyet. 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

 

Apropos stave kontroll så er den muligens undervurdert av folk som overvurderer sine egen skriveferdighet... :rolleyes:

 

Orddeling og grammatikk derimot kan man tydeligvis hoppe over... :wink:   (min understreking)

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Honduras said:

Orddeling og grammatikk derimot kan man tydeligvis hoppe over... :wink:   (min understreking)

 

Man trenger el en intelligens utover hva dagens roboter kan bidra med for å skilne mellom; ord deling og orddeling samt stave kontroll og stavekontroll? En robot kan jo også ved en robotfeil skrives som ro bot siden både ro og bot er selvstendige ord? Ikke lett dette med ro bot eller var det robot!:giggle: Roboten er vel heller ikke så god på ironi?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Ida Marie III said:

 

Ennå et argument for robotisering av lærere bør prioriteres.. 

 

 

Send meg gjerne en pm med dine kommentarer (påstand) mht hvilken feil som ble begått. Og så lar vi tråden fortsette på temaet, ok?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 4 timer siden:

– Vi har fått flere klager på vannscootere som kjører fort i trange farvann og klager på støy, forteller lensmann i Arendal Jan Sverre Krogstad.

 

Lensmann i Arendal Jan Sverre Krogstad har fått mange klager på bruk av vannscooter denne sommeren.

Foto: Leif Dalen / NRK

Han opplever at veldig få overholder dagens lovverk.

– Ingen kjører i fem knop. Folk må skjerpe seg. De må følge reglene, sier han.

 

 

Ingen kjører i 5 knop.... ikke rart. Om vi innfører 5 knop langs hele kysten for småbåter, kommer du til å overholde de reglene slavisk? Og så sier vi samtidig at vannscootere kan kjøre som småbåter for å kjenne på urettferdigheten.

 

hva synes du om båtsertifikatordningen jeg foreslo, mouche?

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 1 time siden:

Hva har dette med vannscooter å gjøre?

Trollet?

 

Er nok sårete følelser som ligger til grunn, muligens min feil...

Men var ikke klar over at han var så sensitiv...:rolleyes:

Best å la det ligge...

 

Ang vannscootere , så er det vel bare å tilpasse seg en ny tid, ta dem som bryter loven, og resten går seg til...

Etter som det sidestilles med båt, er der vel også krav til båtfører bevis nå, for de født etter  ...??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...