Jump to content

Kinavarmer (planar kopi), erfaring fra folk som har?


Wester

Recommended Posts

Bidevind skrev On 7.2.2018 at 7.17:

Hei !
Bestilte en slik 5KW varmer fra eBay den 18. Januar. Ankom 31. Januar til den nette pris av 2.200,- SEK inkl transport.

Har førstegangs testkjørt den i garasjeboden og ser ut til å fungere bra. Ikke støyer den så mye heller.
Egen prosedyre for å trekke frem diesel til varmeren. Måtte kjøre den prosedyren 3 ganger før diesel var fremme ved varmeren.

Her er en filmsnutt fra første test.

Dette ser lovende ut

 

@Bidevind har du bruksanvisning til den digitale kontrollen? Fikk med feil bruksanvisning til min. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
njal skrev On ‎29‎.‎04‎.‎2018 at 21.37:

Ok.

Da jeg monterte russisk planar syntes jeg røret var knallhart å få strammet skikkelig.
Var kanskje litt vell nervøs for at det ikke skulle bli tett.

Brukte sånne klemmer

1475960092.jpg

 

Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt.....

Link to post
Share on other sites

Tips: sage en splitt i enden av røret/ eksosslangen før du trer den inn på stussen, stramme klemmen maks, da sitter den. :-) ha gjerne noe eksos pasta på stussen først, så herder det og blir knall:-)

 

Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt.....

Link to post
Share on other sites

Chief_Engineer skrev for 13 timer siden:

Tips: sage en splitt i enden av røret/ eksosslangen før du trer den inn på stussen, stramme klemmen maks, da sitter den. :-) ha gjerne noe eksos pasta på stussen først, så herder det og blir knall:-)

 

Akkurat slik jeg gjorde. Turte ikke å kappe så langt, var redd det skulle bli lekkasje. Kappet vel mellom 5 og 10 mm.

 

Nå har det vært tett i ca. 2 år, så har jo gått bra.

Link to post
Share on other sites

njal skrev On ‎20‎.‎06‎.‎2018 at 10.24:

Akkurat slik jeg gjorde. Turte ikke å kappe så langt, var redd det skulle bli lekkasje. Kappet vel mellom 5 og 10 mm.

 

Nå har det vært tett i ca. 2 år, så har jo gått bra.

:-)

Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt.....

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Montert en 2kw 12v kinavarmer med et sånt lite LCD display. LCD  displayet er forøvrig veldig vanskelig å se noe på skjermen i det hele tatt . Når jeg skal teste den så kommer det opp en kode på displayet , E-01 står det. Når jeg leser den meget dårlige bruksanvisningen på hele 1 A4 side så virker det som noe dårlig google translate språk. Men på baksiden av arket står det en liste med feilkoder og der står der at denne feilkoden betyr for lite spenning. Batterispenningen ligger på 13,2v så feilen kan ikke ligge der. Tenkte på om det kan være sendt en 24v utgave , men utvendig står det er klistremerke med 12v samt endel kinategn.

 

Ser det er mange her som har kinavarmere , noen som har tips ?  

Link to post
Share on other sites

Plenty med strøm på batteriet. Batteriet er et 100ah LIFEPO4 , og står som sagt ca 1m fra varmeren. Tenkte det måtte være plenty med 2,5 kvadrat siden den står så nær batteriet , og batteriet har en spenning på i overkant av 13v. Jeg hører ikke at den prøver å starte engang , men mulig jeg må opp på kvadratet men da er denne 2kw varmeren veldig kresen på spenningen.

 

Jeg monterte for et par år siden en 2kw planar i en annen båt , brukte 2,5 kvadrat til denne også og den stod ca 4m fra batteriet og den hadde jeg null problem med. Når jeg ser på de interne ledningene i denne kinavarmeren så er de tynne , kanskje de bidrar til et evt spenningsfall

Link to post
Share on other sites

Har nå byttet ledningen til varmeren fra 2.5 kvadrat til 4,5 kvadrat. De interne ledningene i varmeren ser ut til å være max 1.5 kvadrat.  Får fremdeles opp E-01 på displayet , altså for lite spenning. Varmeren står som tidligere nevnt 1 - 1,5m fra batteriet.  Spenningen fram til varmeren er 13,2 volt. Har ikke målt ved oppstart ,dvs jeg hører ikke at varmeren prøver å starte engang. Bruksanvisningen er fryktelig dårlig. Noen som har en bruksanvisning til dette blå displayet ?

20190421_143411.jpg

Link to post
Share on other sites

Flott , her kom de manualene for displayet som jeg ikke har. Jeg tenkte også om det kunne være en 24v varmer først , men det står 12v på den samt noen kinesiske tegn. Jeg nekter å tro at 1,5 m 4,5 kvadrat gir så mye spenningsfall at den ikke starter. Kanskje starteren er kodet for 24v , det har jeg ikke tenkt på

 

Hadde dere giddet og scannet og sendt meg de manualene på email så hadde det vært supert ?  jense2@online.no

Link to post
Share on other sites

For de det evt måtte i interessere så fant jeg grunnen til E-01 feilkoden , som betyr lav spenning. Grunnen var at controllern var satt opp for 24v og ikke 12v som jeg har. Tok en stund å fylle slangene men gikk nå det også , så nå blåser det varm luft ?.

 

Men hva betyr P- hz ? Slet med å regulere temp , ble stående på 16 c. Er jeg i feil program ?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Guest Avmønstret#

Kan hive meg på her. Kjøpte en av disse 5kW kinavarmerne. Etter hva jeg har studert og funne ut er det tre varianter. En 2kW, alltid i plast og litt mindre enn de andre. Så en 5kW variant i plast, som er fysisk større enn 2kW varianten, selges ofte som 6-8kW, men er den samme. Og så er det en 5kW i aluchassis, og en rekke ulike varmere "i boks". 

 

Uansett, kjøpte 5kW i plast og installerte den. Meldte meg inn i den norske og engelske gruppa på FB for kinavarmere og studerte ulike installasjoner, samt leste om potensielle problemer. 

 

Installasjonen min er kun mulig ca 4 meter fra dieseltanken. Brukte dieseslangen fra en webasto som var installert der før men fjernet den gamle dieselpumpa og la et ordentlig filter der i stedet (det fra kina så ikke noe særlig ut). Dvs at filteret er sånn ca midt på drivstofflinja, men lett tilgjengelig for inspeksjon. 

 

Den nye dieselpumpa monterte jeg rett før varmeren. Egentlig var strekket fra tanken for langt i følge manualen, men det ble aldri noe problem da jeg monterte varmeren så lavt at jeg også hadde heverteffekt så det var bare å la den stå og dryppe litt så var all luft ute av slangen. NB! ikke fall for fristelsen å erstatte den stive og tynne slangen med "noe bedre". Pumpa trykker diesel med støt til varmeren, en myk slange vil redusere effekten fra pumpa og også gjøre at en får mer luft. Luftet kun frem til pumpa før første start. Slangen fra pumpa til varmeren er kanskje 30-40cm. 

 

Eksosen er lagt opp med eksosslanger (fy.. f. så jæv... dyre de er) og må gå gjennom ett stuverom, gjennom ett skott og så fordeler jeg de i splitt så jeg har to gjennomføringer godt foran i baugen, en på hver side. Det gir også god varme både under ene senga på kalde dager, pluss en del varme i forpiggen. Jeg monterte ikke potta som fulgte med og kan ikke si at den bråker noe særlig, men det lange strekket med eksosslange og splitt ut i to "eksoshull" hjelper nok en del på å redusere støy. Tipper det er rundt 4 meter eksosslange. 

 

Det er ikke brukt spesialgjennomføringer for eksos, kun ordinære gjennomføringer som har vært brukt til det samme i kanskje 20 år. Har fungert helt perfekt. Men igjen, det lange eksosstrekket gjør at varmen er redusert ganske mye når eksosen skal gjennom skroget. 

 

Jeg fordeler varmluften ut i tre uttak. Varmeren har veldig varm "utluft" så "fordelere" osv i plast må monteres ordentlig da de mykner en del i varmen. Sjekk om ting sitter etter at alt er varmet opp/varmeren er kjørt en time eller så. 

---

Den fyra på første forsøk, men ikke lenge etter syns jeg det begynte å bli "skodde" i båten, men det luktet ikke eksos. Var nok en del olje osv i metallet på varmeren som ble "svidd av", for den blåser inn i granskauen varmt. Etter rundt 10 timers drift eller så kunne jeg ikke lengre kjenne noe lukt eller "skodde" fra varmeren. 

 

Og siden dengang har den bare virket. Jeg bruker den kun på full guffe så jeg har ingen erfaring med noe annet. Bruker den aldri når jeg sover, det gjør jeg ikke med noe som "brenner" i båten. 

 

Men den er, som alle andre varmere, følsom på spenningen på batteriene ved oppstart. Har opplevd at den ikke vil fyre når spenningen er litt lav. Men når en vet at feilmelding E-01 er lav spenning så er løsningen enkel. 

----

Så ja, ikke så mye å lure på hvis en trenger varme i båten. Den er billig men alt tilbehøret en ofte trenger drar på en del kroner. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...