Jump to content

Krympe store kabelsko. Metode?


BØstrøm

Recommended Posts

@JRK ; du her herved invitert ombord i vår Viksund for å se om du kan finn noen løse ioner i kabelskoene. Jeg følte at det ble en tight og fin krymp, men fagmann er jeg jo ikke. Men nå er det jo også tørt og fint i motorrommet vårt, ingen korrosjon der. Så jeg fant heller ingen grunn til å trykkprøve kabelskoene med helium.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 23 minutter siden:

Og hva sier da "fagfolk" om BT-tangen avbildet lenger oppe sammen med "korrekt" kabelsko og kabel?

Blir det uansett "katastrofe", eller vil det fungere bra/godt/utmerket når en skal ha 95mm2 inn på en truster i en fritidsbåt?

Hva tilfører denne debatten av kvalitet med å skrive "fagfolk"?

jeg har jobbet med sterkstrøm/kraftelektro siden 1990 og har reparert mer enn en kabel og tilkobling pga feil bruk av utstyr og materiell.

For meg betyr det absolutt nada hva medlemmer her bruker av løsninger til reparasjoner og fornyelser. Ha det bare i tankene deres at ting kan få en konsekvens ved feil bruk.

 

den tangen du viser til er sikkert helt grei til bruk sammen med kabel og sko som passer sammen med tanga. Det selger sikkert BT også.

Link to post
Share on other sites

KaRoBa skrev 14 minutter siden:

den tangen du viser til er sikkert helt grei til bruk sammen med kabel og sko som passer sammen med tanga. Det selger sikkert BT også.

Den tanga antar eg ogso er grei nok, men eg tviler sterkt på dette sleggeverktøyet. Årsaken til tvilen er ikkje noko om fasongen på pressinga, men det at du ikkje har kontroll med om slaget er aldeles hardt nok. Tanga skal vera laga for å pressa doren akkurat passe langt inn - kvar gong. Der er ein vesentlig forkjell. Og ein ting som kan seiast direkte: Hvis du prøver å lodda ein påpressa kabelsko, og loddetinnet trekker inn i kabelen, då er pressen ikkje god nok.

Link to post
Share on other sites

Nå kan man jo diskutere hva som er kriteriet for å kalle seg fagfolk da. Selv har jeg fagbrev i produksjonselektronikk og har lært å krympet og loddet det meste av dimensjoner, men ikke så grovt. Jeg har en proff kabelskotang opp til 6 mm2 til 3-4000  Denne er av en helt annen kvalitet en biltemas. Men for hvermansen så holde faktisk biltematangen. Selve krympen blir ikke så værst.  Jeg vil tro at det er akkurat det samme med den store tangen. Selv har jeg rimelig god kontroll på loddebolten og bruker denne på grove dimensjoner. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

@JRK ; du her herved invitert ombord i vår Viksund for å se om du kan finn noen løse ioner i kabelskoene. Jeg følte at det ble en tight og fin krymp, men fagmann er jeg jo ikke. Men nå er det jo også tørt og fint i motorrommet vårt, ingen korrosjon der. Så jeg fant heller ingen grunn til å trykkprøve kabelskoene med helium.

 

Ja det hadde vært hyggelig å treffes, men ikke for å lete etter ioner. Viksund er jo flotte båter og alltid spennende å se?

Link to post
Share on other sites

Når so JRK skriv om fagfolk, vil eg ogso presentera min bakgrunn:

Eg er pensjonist i dag, men har bak meg eit langt liv som elektrikar, med arbeidsfelt som strekkjer seg frå å leggja opp til ei dørklokke hos naboen, til svære anlegg i nordsjøen. Eg har ogso vore med på slike plasser som Kollsnes og Kårstø. Største kablane eg har pressa sko på er 300 kvadrat. Eg trur ikkje eg har pressa større kabelsko enn 70 kvadrat med verktøy som var ikkje hydraulisk. Eit av dei eklaste syn eg har sett, var i ein trafokiosk der ein 240 kvadrat kabelsko stod i brann, det er ein av grunnane til at eg er sopass tilhengar av sertifisert verktøy.

 

Edit:

Når eg skriv elektrikar, so omfatter det lavspent på land, på skip og på andre flytande gjenstander. Men ikkje E-verket sitt distribusjonsnett.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dinamo skrev 5 minutter siden:

Når so JRK skriv om fagfolk, vil eg ogso presentera min bakgrunn:

Eg er pensjonist i dag, men har bak meg eit langt liv som elektrikar, med arbeidsfelt som strekkjer seg frå å leggja opp til ei dørklokke hos naboen, til svære anlegg i nordsjøen. Eg har ogso vore med på slike plasser som Kollsnes og Kårstø. Største kablane eg har pressa sko på er 300 kvadrat. Eg trur ikkje eg har pressa større kabelsko enn 70 kvadrat med verktøy som var ikkje hydraulisk. Eit av dei eklaste syn eg har sett, var i ein trafokiosk der ein 240 kvadrat kabelsko stod i brann, det er ein av grunnane til at eg er sopass tilhengar av sertifisert verktøy.

Har to fagbrev innenfor el. faget.

gr.L og energimontør. Har jobbet med og jobber på utstyr innenfor 5V DC til 420 000V AC 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 20 minutter siden:

 

Ja det hadde vært hyggelig å treffes,

:thumbsup:

 

JRK skrev 20 minutter siden:

men ikke for å lete etter ioner.

:giggle:

 

JRK skrev 20 minutter siden:

Viksund er jo flotte båter og alltid spennende å se?

Nja, nå er nok ikke vår gamle Futura 900 så veldig spennende da...

 

PS:

Utelot min CV i denne omgang :saint:

Link to post
Share on other sites

 

JRK skrev 35 minutter siden:

Men for hvermansen så holde faktisk biltematangen. Selve krympen blir ikke så værst.  Jeg vil tro at det er akkurat det samme med den store tangen. 

BT tanga er muligens grei nok den, har som sagt en selv, og har testet den med litt forskjellige kabelsko. Men som jeg nevnte i mitt første innlegg i denne tråden, så er man prisgitt at kabelskoen har en godstykkelse som er riktig i forhold til kabeltverrsnittet, og det har man ikke kontroll på. Hvis man bare handler i "billig-butikker" er utvalget meget begrenset, og man må bare ta det man får. Godstykkelse og hardhet i metallet kan avvike mye. Resultatet kan bli at kabelskoen ikke blir krympet med tilstrekkelig kraft, eller at den får for mye juling. Min erfaring med BT tanga er at man som regel ikke får nok kraft på krympen. Når man klemmer på skoen kjenner man at verktøyet komprimerer kabelskoen med relativt lav motstand. På slutten av krympen når skoen skal øve en pressforbindelse mot kobberet, må nødvendigvis også motstanden i tanga øke. Veldig ofte kjenner man at tanga går helt sammen uten å øke i motstand. Hva gjør man da? Kapper av kabelskoen, avmantler litt til, og kjører og kjøper en kabelsko med tykkere gods? Eller lar man kabelskoen sitte på, det ser jo tross alt bra ut :rolleyes: 

 

Av den grunn stoler jeg faktisk mer på slagverktøyet. Hvis man har eid en hammer før, og gjerne har smidd litt jern, får man det litt i fingrene når man stuker metall. Se på formendringen, høre på lyden som endrer seg. Du skal ikke krympe så mange kabelsko med det slagverktøyet før du får en følelse av hvor hard man skal slå for å få en god forbindelse. 

Link to post
Share on other sites

lest gjennom hele tråden og tenkte å komme med kommentar

men så har Komodo gjort den jobben for meg,

Har gjort slik han beskriver det  i mangel på tilgang på skikkelig pressverktøy.

Er i elektro bransjen og er enig i alt det prinsipelle, men noen ganger må man gjøre ting idag med det man har for hånden.

Vedr lodding så jobbet jeg i min ungdom på NEBB , ( Norges flotteste firma ever) og der loddet vi 300mm2 enledere til store likestrøms motorer, som ble brukt til test kjøring av skips generatorer, og de ble bare loddet - ikke presset.

basert på dette brukte jeg gassbrenner og våte filler og loddet alle kablene mine i tillegg.

er ca 5 år siden , de ligger tørt og er fortsatt like fine. 

Link to post
Share on other sites

Kravene til koblinger i en trafo/installasjoner i Nordsjøen etc. stiller helt andre krav enn i en fritidsbåt. Å stille samme krav til koblingene blir som å sammenligne bil og fly. En proffinstallasjon som er i bruk 24/7 i årevis får en helt annen termisk belastning. Om man skal ha like høye krav på alt som man gjør får man ikke gjort stort dessverre. Brann i båt oppstår ikke i dårlig pressede grove kabelsko. Det som skjer er evt. at utstyret ikke virker som det skal. Om man slurver over hele linjen er det noe annet. Ledninger som henger og slenger, lekkasjer av brennbare vesker, manglende inspeksjoner av motorrom, tekniske installasjoner osv. En brannmann sa til meg en gang. Det brenner "bare" hos rotehoder. 

 

Har så langt ikke hatt problemer med pressing av grove kabelsko hverken fra Biltema eller div. båtbutikker. Kabelsko 1,5 - 6 kvmm fra Biltema har jeg derimot hatt problemer med de siste årene pga. for tynt gods slik at min "automatiske" tang ikke krymper nok.

Link to post
Share on other sites

lectron skrev 9 minutter siden:

OK.....Timing for denne tråden var jo bra.

Hvem har et bra utvalg rørkabelsko (for dorpresse) i et greit utvalg.
Som regel stopper det litt om en ønsker seg ned i boltdiameter og 50mm^2 kabel

Det skal då ikkje vera problem å finna 50 kvadrat kabelsko med so lite som 6 mm bolthull. Mindre bolt enn det, vil eg vurdera som for svak til å terminera ein sopass stor kabel. No er spørsmålet etter sko for dorpresse, til det er å seia at skoen er den samme til dor- og sekskantpressing, det er verktøyet som er forskjellig.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Dinamo said:

Det skal då ikkje vera problem å finna 50 kvadrat kabelsko med so lite som 6 mm bolthull. Mindre bolt enn det, vil eg vurdera som for svak til å terminera ein sopass stor kabel. No er spørsmålet etter sko for dorpresse, til det er å seia at skoen er den samme til dor- og sekskantpressing, det er verktøyet som er forskjellig.

Det jeg spør om er hvem som selger PRESSKABELSKO, RING for 50mm^2 enkeltvis over disk som passer f.eks en BEP automatsikring som da IKKE har 10mm terminaler. Det er ikke verktøyet eller hvilke egenskaper det skal ha jeg ønsker å diskutere, men altså hvem evt. hvor dette selges
Storpakker av dette produktet finner jeg ganske enkelt.

Jeg beklager min noe unøyaktige formulering i mitt tidligere spørsmål

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 7 timer siden:

Av den grunn stoler jeg faktisk mer på slagverktøyet. Hvis man har eid en hammer før, og gjerne har smidd litt jern, får man det litt i fingrene når man stuker metall. Se på formendringen, høre på lyden som endrer seg. Du skal ikke krympe så mange kabelsko med det slagverktøyet før du får en følelse av hvor hard man skal slå for å få en god forbindelse. 

 

Vel, du har vel all denne erfaringen du nevner for å kunne få "dreis" på et slikt slagverktøy. Men hva med oss andre, datafolk, prester, konditorer . . . ? Da jeg la opp 95mm2 kabling til baugpropellen var det første gang jeg satte på kabelsko på noe over 10mm2. Jeg vil påstå at jeg fikk en god følelse av hvor godt presset ble med tang. Men hvor mange slag skulle jeg brukt med slagverktøyet, hadde en snekkerhammer vært godt nok til å slå med, skulle jeg brukt en feisel eller slegge? De fleste av oss "vanlige" båtfolk har ikke annet enn en snekkerhammer. jeg har ikke smidd jern eller stuket metall. Så en slik BT tang er etter min mening det tryggeste for en amatør som flertallet av oss båteiere er.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, tnorderu said:

Kjøpte et kliss likt fra wurth tilbake på tidlig 90 tall og hamra på et utall med kabelsko på 4/0 kabel og nedover (~80mm^2)
Funka bra da, og funker bra fremdeles.

Kjekkere med en bra tang? Jada, men en bra tang er også dyrere. RESULTATET med en tang har derimot udiskutabelt høyere repeterbarhet og selvsagt lettere å bruke

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 12 minutter siden:

 

 Men hvor mange slag skulle jeg brukt med slagverktøyet, hadde en snekkerhammer vært godt nok til å slå med, skulle jeg brukt en feisel eller slegge? De fleste av oss "vanlige" båtfolk har ikke annet enn en snekkerhammer. jeg har ikke smidd jern eller stuket metall. Så en slik BT tang er etter min mening det tryggeste for en amatør som flertallet av oss båteiere er.

Enig.

Det Biltema sier, det høres  ut for meg at en Ambolt og en hammer på over 1 kg kan være  ca. i nærheten, men...hva med 8mm?:giggle:

Klemmer sammen kabelsko ved hjelp av et kraftig hammerslag.  For uisolerte loddefrie kabelsko 8–70 mm2.

Bra nødverktøy,  lodding må være bedre i nøden.
 

Kjøp kabel og kabelsko  hos en elektroInstallatør så passer kabel sko i sammen og en får låne Pressverktøy der.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 6 minutter siden:

Det slagverktøyet fra Biltema kunne kanskje settes i en skrustikke. Om man gjør en 4-5 tester så kanskje mann kan finne rett moment for en fin krymp...? 

Eg prøvde meg ein gang på noko lignande. Rettnok bakker for å pressa sekskant, men ikkje større saken enn 16 kvadrat. Desse bakkane er slik at dei har flater som skal heilt sammen, so det er lett å sjå om det er godt nok pressa. Eg klarde det nesten, og so knakk skrustikka.

Link to post
Share on other sites

Har lest meg gjennom alle innlegg, men av de som mener de kan dette mangler det vel noe.

Det er tre typer kabelsko, tror jeg, 2 i Din serien og Euro serie, alle skal ha forskjellig press og antall press.

Din serien er merket med antall press og om det er cu eller al sko, Euroserien er ikke merket, der må en se i tabell

Er du en petimer, gjør du som Roger jo skriver, går til en spesialist. 

Skal du bare ha det godt nok, bruk Biltema.

Redigert av AlfArie
Konklusjonen er egen subjektiv mening. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...