Jump to content

Krympe store kabelsko. Metode?


BØstrøm

Recommended Posts

Jeg spredde innkjøpene litt .:easter:

 

Presstang hos Biltema

95 mm2 kabel hos Seatronic

95mm2 kabelsko hos Maritim

70mm2 kabel og 70mm2 kabelsko hos BestMarin.

 

Om det sto DIN eller EURO på noen av kabelskoene la jeg ikke merke til. Men jeg tror de sitter godt etter hva jeg kan se og kjenne.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg er den første til å hevde, bruk rett verktøy osv, men Nå tror jeg ikke vi skal dra dette med krymp for langt heller. Hele formålet med krympen er at man oppnår flytegrensen på kabelen i skoen. Det eneste som skjer om man krymper for mye er at ledningene deformeres og man får mindre areal i første omgang, etterhvert kan jo ledningen klippes om man krymper for mye. 

Link to post
Share on other sites

hadde tilgang på hydraulikkverktøy når jeg måtte bytte batterikabler sist.   Med limfylte krympestrømper i tillegg , så ble det tilsynelatende veldig bra.   (funker iallefall enda etter 10 år :giggle: )

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Personlig mener jeg at ingen andre enn fagpersonell burde arbeide på elektriske anlegg, i anlegg som 24 og 12VDC er det ufarlig spenning, men strømmen er mer enn stor nok til å lage røykutvikling og det som verre er... 

Det er en grunn til kabelsko og pressbakker skal høre sammen. 

Jeg er skeptisk til BT sitt klemverktøy som man skal hamre på. Jeg har selv brukt det, men jeg gikk bortifra det og fikk presset kabelsko på jobb, hvor vi har riktig utstyr.

Grunnen til dette er at jeg vil unngå en varmgang i kabelsko, man skal huske på at en  installasjon i båt er utsatt for vibrasjoner og varierende strømtrekk og gjerne litt varierende atmosfære. 

 

Jeg vil være sikker på at min installasjon holder mål, det er faktisk en farkost man drar med det kjæreste man har (familie). Man skal respektere farene en røykutvikling eller brann har på ett lite fartøy...

 

Men dette er min mening, jeg mener vi ofte tar litt for lett på dette med elektriske anlegg i fritidsfartøy.

 

Gjør det skikkelig med en gang, så har du ofte en bekymring mindre! Og sikkerheten burde trumfe det meste.

 

Jeg er elektriker gruppe L, skipselektriker sertifikat, elektroingeniør og nok erfaring fra inspeksjoner på verft og fra min jobb i marinen. Så jeg burde ha nok erfaring, hvis noen skulle stille spørsmål:lol:

 

Dagens utblåsning, men det er godt ment:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det tåler vi @Sjøholken :thumbsup: , og her kommer en tilbake :giggle:

 

Sjøholken skrev 29 minutter siden:

Personlig mener jeg at ingen andre enn fagpersonell burde arbeide på elektriske anlegg,

Jeg synes det er påfallende hvor proteksjonistiske elektrikere er i forhold til sin bransje. De aller fleste andre yrkesgrupper jeg kjenner til (med leger, adovkater og enkelte andre hederlige unntak) deler raust av sin visdom, og ser løsningene og ikke alltid problemene. Bare se på trådene her inne hvordan f.eks. Knude øser av kunnskap fra sitt fagfelt. 

 

En gjenganger er det som diskuteres her i tråden, altså bruk av verktøy, en annen er materiell. Alt fra Biltema er selvsagt fy fy,  og nærmest som å spille russisk rulett med fem patroner i revolveren. Katastrofen lurer rundt neste hjørne:

KaRoBa skrev for 20 timer siden:

Dorpress på mangetrådet/multitrådet kabel blir katastrofe om ikke kabelsko er beregnet på dette.

 

@lectron etterlyste kabelsko for dorpress, men plutselig var ikke det så nøye allikevel:

lectron skrev for 9 timer siden:

Hvem har et bra utvalg rørkabelsko (for dorpresse) i et greit utvalg.

 

Dinamo skrev for 9 timer siden:

No er spørsmålet etter sko for dorpresse, til det er å seia at skoen er den samme til dor- og sekskantpressing, det er verktøyet som er forskjellig.

 

En kompis hadde et fint eksempel. Han er bilmekaniker, men også utdannet maskiningeniør. En dyktig kar, som er et par hakk over gjennomsnittet teknisk interessert, og har gode kunnskaper om både verktøy, materialer og kvalitet generelt. I likhet til kameraten hans (meg altså :giggle:), var han heller ikke særlig imponert over holdningen til enkelte elektrikere når det gjaldt kvalitet, materiell og verktøy. En av disse elektrikerne (som selvsagt ganner alt el. matereiell som ikke kommer fra en proteksjonistisk grossist) måtte en dag låne en avtrekker av min kompis. Avtrekkeren var en Kukko, og for de som ikke er innvidde kan jeg røpe at det er gode greier. Avtrekkeren overlevde imidlertid ikke behandlingen den fikk av trikkeren, så han følte seg forpliktet til å kjøpe en ny. Ny avtrekker handlet han på Biltema :rolleyes:

 

 

Link to post
Share on other sites

Det blir noe stakkarslig over måten du forsøket å diskreditere meg og andre som skriver om dette temaet Komodo.

Trådstarter skrivet om strømtrekk opp mot 300 A. Det er en vesentlig effekt da som genererer varme.

 Du skriver også om kamerater fra div yrkesgrupper som deler av sin visdom.

Ja det gjør jeg også om folk spør meg. Uansett tror jeg ikke en hjertelege ville bistått med digagnose eller "netthjelp" til eget inngrep med å skifte  kransarterier på en venn eller seg selv.

Link to post
Share on other sites

Det er godt er er god takhøyde her inne:thumbsup:

 

Opp imot 300A er en betydelig strøm, og jeg anbefaler på det sterkeste å benytte seg av korrekt fagkompetanse. 

I marinen skulle vi nå skjøte noen 95 kvadrat kabel, forsåvidt 440VAC men allikevel. Jeg som fagmann måtte ty til kompetanse hos ELPRESS, som stort sett kun driver med press av kabelsko og div. Dette på grunn av at det skal tåle vibrasjon, temp og ellers dårlig maskinromsmiljø. Miljøet og vibrasjonene er ofte værre på små fartøy, og derfor er det viktig med skikkelig og korrekt press på kabelsko. Ved feil på kabelsko ender du opp med blackout, eller i verste fall røykutvikling og brann... det er ikke ett alternativ i mitt hode. 

Litt søkt men allikevel; ingen ville vel skjøtet inntakskabel inn til sitt eget hus?

 

Når det gjelder så store effekter som 300A, så bruk korrekt utstyr og kompetanse, det er mitt beste råd. 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, KaRoBa said:

Det blir noe stakkarslig over måten du forsøket å diskreditere meg og andre som skriver om dette temaet Komodo.

Trådstarter skrivet om strømtrekk opp mot 300 A. Det er en vesentlig effekt da som genererer varme.

 Du skriver også om kamerater fra div yrkesgrupper som deler av sin visdom.

Ja det gjør jeg også om folk spør meg. Uansett tror jeg ikke en hjertelege ville bistått med digagnose eller "netthjelp" til eget inngrep med å skifte  kransarterier på en venn eller seg selv.

Da min syv års elektronikk/elektro utdannelse også innbefatter medisinsk teknikk kunne jeg hatt samtale med en hjertelege også på hans premisser.....og mener jeg har plukket opp et par vesentligheter innen likestrømteknikk og kraftforsyning på veien. Når jeg uttalte meg var det ikke heeeelt ukvalifisert rikssynsing

 

Sånn om det først var fagarroganse vi skulle ta turen innom ?

 

Selvsagt er det viktig med rett utstyr, men alt blir feil om det gjøres feil selv med riktig utstyr..

 

Er en usikker er svaret få andre til å ta seg av det.

 

At Komodo kommenterte synes jeg var absolutt på sin plass.

INGEN her i tråden har gitt et entydig svar på en sikker terminering.

Bruk tang....på hva? Hva slags tang? Dor eller sekskant? På hvilken sko?

 

 

Redigert av lectron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, Solseng said:

Jeg kjenner dog at jeg ville vært bittelitt skeptisk hvis jeg så at tannlegen brukte Biltema-utstyr neste gang jeg sitter og gaper i stolen.:giggle:

He he.
Nå det gjelder vekting vedrørende innkjøp på sykehus får legene mindre og mindre og si.
Snakket nylig med en hjernekirurg. De fikk IKKE borene de ønsket, men noen rimeligere med langt kortere driftstid (grunnet kjøling) og lavere turtall.

Så......Ekspertise betyr ikke alltid beste utstyr ;-)

EDIT: OK....Lover å forlate tråden nå. Nok vrøvl og OT fra denne kanten. OP har vel uansett fått svaret han ba om :-)

Redigert av lectron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp fornyet alle grove kabler ombord: 16mm2, 32mm2, 50mm2, 70mm2 og 90mm2. Jeg kjøpte en hydraulisk presstang med 6-kant press på ebay for noen få hundrelapper. Jobben gikk som en lek, absolutt verdt pengene (om man skal presse mye). Krympet over etter presset. 

 

https://www.ebay.com/itm/10-Ton-Hydraulic-Wire-Battery-Cable-Lug-Terminal-Crimper-Crimping-Tool-9-Dies/380780092529?epid=2164319299&hash=item58a8431c71:g:6hQAAOxyTjNSk6Vg 

Link to post
Share on other sites

njal skrev 13 minutter siden:

Når jeg har ordet i min båt har jeg lånt meg en tang med 6kant press

Men hva synes ekspertisen om denne typen kabelsko som Seatronic selger?

Ser ut som kabelen sitter kun med 2 settskruer.

kabelsko_1_1.jpg

Kjenner ikke til denne spesifikke skoen. Skrutilkobling pleier å være bra om man benytter riktig moment ved tiltrekning.

Finner heller ikke info om det på denne skoen følger med hylse mellom kordeller og skruer.

Link to post
Share on other sites

KaRoBa skrev for 3 timer siden:

Det blir noe stakkarslig over måten du forsøket å diskreditere meg og andre som skriver om dette temaet Komodo.

Ser den. Beklager at jeg uttrykte meg ufint.

Men jeg venter fremdeles på en oppklaring av katastrofene som følger med å bruke slagverktøyet fra BT. Likeledes litt utdypning om forskjellen på kabelsko for dorpress eller ikke, som av andre lenger opp her er avfeid som irrelevant.

 

njal skrev 53 minutter siden:

Men hva synes ekspertisen om denne typen kabelsko som Seatronic selger?

Ser ut som kabelen sitter kun med 2 settskruer.

Nå representerer ikke jeg ekspertisen, men jeg forsøker meg med et innspill allikevel. 

 

Skoen du viser bilde av er sikkert brukbar, selv om jeg personlig ville foretrukket en konvensjonell sko krympet med slagverktøyet fra BT. Om jeg skulle montert skoene på bildet ville jeg klipt til en tynn messingshims (tynn platebit) og rullet sammen rundt kordellene før jeg stappet inn kabelen og skrudde til. 

 

Terminering av den type er helt vanlig på sveisekabler fra anerkjente leverandører som Esab, Kemppi osv. Her kan det også være snakk om strømmer på mange hundre ampere, men i tillegg høyere spenning enn det vi har i båtene våre, så da er jo også effekten desto høyere. Når man kjøper nytt sveiseutstyr med slike termineringer, f.eks. klyper, ligger det en liten sammenrullet platebit i hullet til dette formålet.

 

Her fra jordklypa på apparatet jeg har i garasjen.

DSC_5368.JPG.4299f02c2f1a8ecec954248c7a41759d.JPG

 

DSC_5369.JPG.16c7ffd5c0ab1d7d37e01e6691cf38ea.JPG

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er fordeler og ulemper med det meste, men alt som kan skrus, kan løsne. Stort sett den eneste varige løsningen er en presset kabelsko. Slike med skrufester ble ansett som ok, da av typen hvor skrueholdet knakk av ved riktig moment. Men på fartøy ( i min jobb) så er slike kabelsko ansett som midlertidige. Dette på grunn av vibrasjoner. 

 

Det er faktisk mye man må ta hensyn til ved press av kabel. Kabler har forskjellig omkrets, ettersom den er fin-, fler- eller mange-kordelet. Omkrets på lederen kan også variere mellom fabrikat.

Det samme gjelder kabelskoen, kabelskoen finnes i utallige utgaver, med forskjellig diameter, som skal passe med kabelen. Kabelskotypen skal også være godkjent for det pressverktøyet som blir brukt. Og det skal for eksempel ikke presses to ganger på samme sted på en kabelsko...

 

Jeg ville ha gjort det skikkelig, da det er flere ukjente faktorer som gjerne ikke er kjent for folk flest. Spesielt med så høyt tverrsnitt og stor effekt. 

 

Men jeg har vært borti tilfeller hvor viikke har fått tak i korrekt pressebakke og kabelsko, da har vi forsøkt en press og saget denne i to slik av man kan se ett tverrsnitt av kabelskoen. En god press skal da ikke inneholde luft mellom kordelene hvis kabelen er mangetrådet. Er kabelen eldrerådet, så er det vanskelig å unngå luft mellom kordelene.

Det skal heller ikke presses for hardt, da vil kordelene brekke og kan løsne ved vibrasjoner.

 

Men en slik "undersøkelse" kan være nyttig, bare pass på at luftgap mellom kordelene kan skjules pga sagspon ved kutting.

 

"Ser noe bra ut, er det gjerne bra!":thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Ikke luft mellom kordelene. Fantastisk. Full flyt og kabelen har blitt presset til en homogen stang. Her har jeg tydeligvis noe og lære. Utrolig hvor vanskelig det skal være å få en kabelsko til å sitte fast på en ledning. Og hvilke katastrofale følger som lurer rundt neste hjørne. Nå har jeg holdt på med den slags i snart 60 år. Bortstett fra at jeg holdt på å sette fyr på folkevogna til fattern da jeg var 12 år, har det siden gått bra. To fagbrev og maskiningeniør med grunnutdanning innen markedsføring. Uten at det har noe med kompetanse for klemming av kabelsko å gjøre. Makan.

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev 16 minutter siden:

Det er faktisk mye man må ta hensyn til ved press av kabel.

Ja, det er mye å ta hensyn til. En av de viktigste tingene å ta hensyn til er at kabelskoen har tilstrekkelig kvalitet til formålet, og at den blir krympet hardt nok. Når kabelskoen presses blir den utsatt for en varig deformasjon. Etter pressingen skal den fremdeles øve en forspenning på kobberet, hvis ikke blir det løst. Dersom kabelskoen har for tynt gods vil den ikke være i stand til å opprettholde denne forspenningskraften mot kobberet. Dersom skoen ikke presses hardt nok vil heller ikke tilstrekkelig forspenn oppnås. Dersom man bruker en tang som ikke gir tight nok forbindelse i forhold til kabelens tverrsnitt og skoens godstykkelse vil man ikke oppnå god forspenning. Bruker man det utskjelte slagverktøyet fra BT og tung feisel kan man jule kabelskoen nok til at kabelen ikke ramler ut.

 

Tror ikke vi skal gjøre dette verre enn det er. Jeg har ingen planer om å legge ut CVen min her inne, men den inneholder nok av både høyere og lavere utdannelse såvel innen maskin og materialteknikk, som strøm, spenning og effekt til at jeg ikke har planer om at en gruppe L elektriker skal nekte meg å presse en kobberbit på enden av en ledning i min egen båt.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 28 minutter siden:

 

Tror ikke vi skal gjøre dette verre enn det er. Jeg har ingen planer om å legge ut CVen min her inne, men den inneholder nok av både høyere og lavere utdannelse såvel innen maskin og materialteknikk, som strøm, spenning og effekt til at jeg ikke har planer om at en gruppe L elektriker skal nekte meg å presse en kobberbit på enden av en ledning i min egen båt.

Det er vel ingen som ønsker å gjøre dette vanskeligere, bare så riktig som det lar seg gjøre, eller hva?

Som jeg skrev tidlig i denne tråden så bryr jeg meg katten i hvilken sleggeløsning hvermannsen gjør med sine eiendeler og utstyr. Det er imidlertid en grunnn for at det finnes forskjellige typer kabler og termineringsutstyr til forskjellig typer tilkobling.

Til din avslutning i siste setning så trengs ingen kommentar for det du skriver blir for dumt.

 

Link to post
Share on other sites

Tjah, kva skal man sei?

Om Komodo bruker dette sleggeverktøyet frå Biltema og slår fast ein kabelsko med ein feisel på - sei 3 Kg, so held eg det sannsynlig at dette er godt nok.

So kjem der ein nykonfirmert ungdom, han gir dette verktøyet eit dugelig slag med ein kulehammer på 150 gram, for det er jo ikkje sagt noko om kva for hammer som skal brukast? Denne siste er eg sterkt i tvil til.

Link to post
Share on other sites

Nei, kan vel være enig med JRK der. Når jeg har presset på en kabelsko, er den glemt. Ofte ligger den på en plass jeg sjelden frekventerer. Noe annet er det med sveisekablene, de ser jeg hele tiden. Og det har løsnet noen slike opp gjennom årene. Men så blir de også slengt rundt omkring. På Statfjord, en gang i forrige årtusen, hadde vi jobb med å gå over innleide sveisekabler i forkant av en revisjonsstans. Og det ble en del kabelklipping og remontering av skjøter/jordklemmer/elektrodeholdere. Statoil satte ikke krav til kompetanse heller. Jobben ble utført av rørleggere/platearbeidere/mekanikere, ispedd en og annen sveiser. Det var kilometervis med sveisekabler, tonnevis, en hel svær container med kabler.

Link to post
Share on other sites

Har alltid vært interessert i statistikk og årsakssammenhenger. Hvor mange branner starter pga. bruk av billig presstang. Hvor mye utstyr virker ikke pga. billig presstang/kabelsko. Vi amatører overdimensjonerer somregel og overdriver det vi gjør og min erfaring fra egne båter er at det fungerer. En annen ting er store produsenter som ser at det lønner seg å ha en sleggefaktor ned mot 1 er det ekstremt viktig at alt gjøres optimalt slik at ingen ting ryker.

 

Nå er jeg usikker på hvilken etat, men alle branner i båt(også fritidsbåt) skal nå granskes slik at man får avdekket årsaken til at de oppstår. Dette kommer til å bli interessant. 

Link to post
Share on other sites

Sitat

Har alltid vært interessert i statistikk og årsakssammenhenger. Hvor mange branner starter pga. bruk av billig presstang.

 

Statistikk over hvor mange branner/katastrofer som oppstår pga. problemer der en kabelsko er festet på en grov kabel (70 - 95mm2) i en fritidsbåt, blir nok vanskelig å oppdrive. Lenger oppe ble det nevnt 400V og 300A inn til en bygning, og er det dårlig kontakt der hvor det går slike strømmer kontinuerlig, kan det nok bli ille med dårlig kontakt. I en fritidsbåt derimot, er det kun snakk om slike strømmer for baug/hekktrustere. Og de brukes jo kun i et par sekunder til kanskje 10 sekunder når en skal legge til under vanskelige forhold. Da skal det være svært dårlig kontakt og noe lett antennelig helt inn til kabelskoen om det skulle bli brann. At dårlig kontakt også kan gjøre at trusteren ikke vil starte, er en annen sak. Da er det ikke verre enn at en får klare seg uten hjelp fra trusteren ved tilleggingen, slik vi gjorde før det ble vanlig med trustere i fritidsbåter.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...