Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Swingswong skrev 13 minutter siden:

Jeg ville ikke brukt bryterne over.  Har sett en del ødelagte slike. 
En type reed bryter kan være en løsning.  
Disse kan trigge små relér. 
Finnes masse typer. Her er en type med IP69K

 

https://www.directindustry.com/prod/steute-schaltgeraete/product-16460-739501.html

De var snasne! Men krever de ikke en magnet for å sense siden det er reed-releer? Slik jeg forsto det va det så sykt mange muligheter for kollisjon at jeg tenkte at det var tricky å ‘treffe’? Antar at også vanlige proxer som reagerer på metall kan brukes men tenkte de ville gi litt for liten ‘bremselengde’..

Link to post
Share on other sites

Det stemmer, det er nok best med en "cat's tail"-bryter (som jeg ser at de blir kalt på eBay), siden den vil reagere uansett hvliken vinkel greiene kommer fra. Så lenge jeg har et par-tre stykker, og hvilken som helst vil stoppe den, så er det jo veldig liten fare for at alle ryker samtidig, så motoren ikke stopper. Om en av dem skulle låse seg, så tilten stoppes, er det enkelt å omgå med en overstyringsbryter.

Link to post
Share on other sites

Nei,

Jeg skal følgende. 
 

input soc mellom 10-20%, samt knapp for automatisert lading (true) skal gi en verdi ut. Denne dras til Multipluss for justering av ladestrøm. 
I tillegg skal jeg ha en node før Multipluss som justerer tallet ned basert på temperatur. 
Om verdien er utenfor skal ingen verdi sendes ut. 
Så kopierer jeg disse nedover for 20-30 osv. 

Redigert av Swingswong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er hensikten å lade LiFePO4 batteri på ‘snilt’ vis? I så fall er jeg ikke sikker på hvor nødvendig dette er. Et Lithiumbatteri er vel som regel oppgitt til å tåle lading med i alle fall 1C. En elbil på hurtiglader lades gjerne med max 150-350 kW og har et batteri på 60-100 kWh, altså kanskje med en ‘laderate’ på opp til 2-4C. På hjemmelader lades den kanskje med 0.1C, uten noen form for struping av lading mot slutten. I båt har en gjerne noen hundre Ah kapasitet og gjerne en lader med rundt tiendedelen av kapasiteten i A, altså rundt 0.1C. Så jeg tror egentlig det er viktigere og riktigere å sørge for at lading stopper helt ved full batteri/ha logikk som lar LiFePO4 ‘sykle’ i gunstig område, feks 20-80% SOC.

Link to post
Share on other sites

Det var hensikten. Jeg kan enkelt sette opp motsatt lading   Dvs 125A ved SOC 0 for å så senke seg oppover.  
Med en bank på 400Ah tenkte jeg full futt til 50% å så redusere noe oppover. 
Jeg har laget en slider som jeg kan justere 0-125A ladeffekt. Min bil reduserer ladeffekt til 0,25C ved 80%

Link to post
Share on other sites

2038984472_Skjermbildefra2022-04-0308-18-44.png.60c39fff14c1ecaa764a927de4e7ee1d.png

Det begynner å ligne noe. Siden jeg ikke vet inn og ut verdiene så har jeg simulert dem via inject nodene på de øverste radene. Planen min er at de verdiene du henter inn går inn i variabelene.

Så henter du opp igjen variablene nede og sjekker de gjennom reglene, den grønne debug noden på høyre side vil være din multiplus. Verdiene som går ut fra "Change to **A" nodene må justeres til noe som Multiplus noden din skjønner.

 

Koden finner du her: https://pastebin.com/0QhPk9Xt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Bridge your Victron Energy Venus device to your MQTT server in Home Assistant

https://www.imval.tech/index.php/blog/victron-mqtt-server-bridging
 

 

Enable MQTT listening on the Venus Device

WARNING: Don't do this if you don't trust the network you are on, or if your Venus is exposed to internet ! 

 

Min Cerbo er koblet til internett via en 4G Router. 
Hva vil være problemet med å la den sende mqtt til en pi? Blir det liggende åpent slik at det kan tulles med?

Link to post
Share on other sites

Jeg kan litt for lite om data sikkerhet. Men om du lar den motta mqtt inn på lan tror jeg ikke er noe problem, men åpner du porten til mqtt mot wan så kan hvem som helst styre cerboen din.

Jeg har min (rpi med Venus) åpen mot lan.. tror ikke folk har en ekstrem lyst til å hacke båten. Og om de gjør det så er det ikke så krise for meg.. de må gjerne leke litt med lys av/på og sjekke temp i kjøleskapet. Da er dem sikret kald pils ved ett innbrudd.

Link to post
Share on other sites

MQTT er jo forholdsvis lett å sikre, med å legge inn brukernavn og passord på brokeren. Et godt nok passord, så blir det praktisk umulig (alt er jo teoretisk mulig) å gjøre noe. Men jeg ser ikke noe om passord i annonsen, er det mulig at den dingsen ikke støtter det? I så fall er det jo en konstruksjonstabbe. Mange bruker en broker på nettet, og det er ikke trygt uten passord.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Litt forvirret av de stoppbryterne jeg fikk. Det er ikke propp i enden, bare på sidene. Og så gjenger i enden, så jeg kan flytte en propp dit. Det lå ikke flere propper i eska. Betyr det at de ikke trenger å sikres mot vann på noen måte? Det er jo litt rart når det er gummipakning i lokket! Jeg lurer på om det kan være en fordel å legge inn kabelen og så fylle igjen hullet med smeltelim? Eller kanskje til og med fylle igjen alt unntatt der tappen fra "pisken" kommer inn?

 

image.png.d4e96b113eb4a01194358708b259f8ed.png   image.png.40165b93ca4f30bba65b88de2bb85b28.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...