Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Jeg har et O-ringsett her et sted, så jeg kan sette en sånn på hver av dem, takk! Får se om jeg kan få tak i nippel i Mandal, eller om jeg må til Elektroimportøren i Kristiansand for det. Jeg kunne jo bestilt i posten, men da måtte jeg hatt en gjengetolk for å være sikker på at det ble riktig. Har de forrsten sånne nipler hos vanlige trikkere? Det er jo noen av dem i byen.

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Er det noen som bruker signalk-mqtt-home-asisstant plug-in for SignalK? Jeg får masse meldinger på MQTT, som det skal komme, men Home Assistant oppdager den ikke. Discovery er satt på, jeg bruker det jo for ESP-32-ene også. Her er en melding av typen som kommer, sett fra en lognode i Node-RED:

 

Sitat

navigation.speedOverGround : msg.payload : string[186]

"{"context":"vessels.urn:mrn:signalk:uuid:7afb9ed8-3045-4219-9c0e-90f4c98a8462","path":"navigation.speedOverGround","value":0,"timestamp":"2022-05-29T08:57:12.359Z","$source":"Garmin.GP"}"

 

Jeg vet ikke hva som skal til for at Hass skal oppdage dette. Spesielt det å kunne følge båten på et kartkort i Lovelace kunne vært kult, men det krever jo en location sensor. Jeg regner med at det ville gå hvis Hass oppdaget meldingene, men nei. Men kanskje jeg kan behandle koordinatene i Node-RED og kjøre dem videre til Hass i det riktige formatet for location sensor? Jeg har også prøvd med SignalK MQTT Bridge (signalk-mqtt-gw), og det ser ut til å være en nyere fork av den samme. Den går heller ikke inn.

 

Edit: En funksjonsnode som gjør om verdiene har iallfall gitt meg lesbare verdier å sende videre til Hass, men da må jeg jo lage sensorer for alt, istedenfor at det bare dukker opp automatisk.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

ESP-time igjen. :giggle: Det jeg gjerne skulle hatt, er dette: En ESP som bare sitter og venter på en MQTT-melding hvert minutt. Hvis den ikke får det, venter den rett over ett minutt til, og hvis den ikke får meldingen da, slår den av et relé og slår det så på igjen fem sekunder senere. Så i praksis en nedtelling på 125 sekunder, der releet kobles av og på igjen hvis ikke den meldingen kommer innen den tiden. Det er for å sørge for at hvis Pi-en skulle låse seg, blir den startet om igjen ved å kutte og koble på igjen strømmen. Er det noen som kan tenke seg hvordan jeg gjør det?

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 2 timer siden:

ESP-time igjen. :giggle: Det jeg gjerne skulle hatt, er dette: En ESP som bare sitter og venter på en MQTT-melding hvert minutt. Hvis den ikke får det, venter den rett over ett minutt til, og hvis den ikke får meldingen da, slår den av et relé og slår det så på igjen fem sekunder senere. Så i praksis en nedtelling på 125 sekunder, der releet kobles av og på igjen hvis ikke den meldingen kommer innen den tiden. Det er for å sørge for at hvis Pi-en skulle låse seg, blir den startet om igjen ved å kutte og koble på igjen strømmen. Er det noen som kan tenke seg hvordan jeg gjør det?

Det går ikke an å aktivere/innstallere en slik funksjon på selve RasPi? (En watchdog-timer). ESP har det innebygget. 250 ms stillstand = reboot

Link to post
Share on other sites

@Fantino Oi,den kjente jeg ikke til! Og det fins visst, takk!

 

https://iotassistant.io/raspberry-pi/how-to-set-watchdog-timer-raspberrypi/

 

Så den må jeg sette opp. Samtidig vil ikke den reagere hvis bare en del av Pi-en (Node-RED, Hass eller noe sånt) skulle låse seg. Så jeg tror jeg vil ha en ESP-failsafe uansett, releer og ESP32-er har jeg nok av, jeg kjøpte litt for mange i iveren... :lol: Jeg tror jeg har klart å klore ut noe som kan funke som en begynnelse, der det kreves MQTT-meldinger fra både Hass og Node-RED for ikke å utløse en omstart. Jeg legger nok inn en muilghet for å ta myk omstart av Pi-en med en MQTT-melding som gjør at Hass starter den om igjen hvis Node-RED har låst seg og omvendt.

 

Sitat

on_boot:
    priority: 600
    then:
      - script.execute: driftskontrollnodered    
      - script.execute: driftskontrollhass
      
script:
  - id: driftskontrollnodered
    mode: restart
    then:
      - delay: 2 min
      - switch.turn_off: Pi
      - delay: 5s
      - switch.turn_on: Pi

script:
  - id: driftskontrollhass
    mode: restart
    then:
      - delay: 2 min
      - switch.turn_off: Pi
      - delay: 5s
      - switch.turn_on: Pi

mqtt:
  on_message:
    topic: mastiffmobilen/driftskontrollnodered
    qos: 0
    then:
      - script.execute: driftskontrollnodered

    topic: mastiffmobilen/driftskontrollhass
    qos: 0
    then:
      - script.execute: driftskontrollhass

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette burde virke @Mastiff Smart løsning :) 

 

Jeg har krøpet til korset og montert ny septikmåler med NMEA2k tilkobling. Det var smart. Litt styrete med kablingen men så langt har det fungert over all forventning! Måleren er på plotteren (Simrad). 

 

image.png.6c634b0ec01bd38fe27ca175af149736.png

 

Gikk for en slik. Går under flere navn, bl.a. Wema N3H og også produsentnavnet KUS. Sikkert noe kinagreier egentlig. Men i praksis har det vært en god opplevelse. Fint å få på plass til sommerferien! 

 

image.png.39b87f1342a6114b80bdf655e81d47cf.png

 

Så får vi håpe vi aldri må rengjøre den. Men nå har jeg vært så mye nedi der at det er vel strengt tatt et ikke-problem. 

 

Jeg har den som er ohmsk liggende. Glemte å levere den tilbake. Noen som er interessert? Den må man koble via en ESP eller no lignende for å bruke. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

16 hours ago, Sjøbliss said:

Jeg har den som er ohmsk liggende. Glemte å levere den tilbake. Noen som er interessert? Den må man koble via en ESP eller no lignende for å bruke. 

Hvilken type/hvor lang er den?
Jeg skal montere septiktank og har foreløpig 3 ubrukte tank-innganger på min nylig innkjøpte Victron Venus GX, som igjen kan dytte det ut via NMEA 2000.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Helt sikkert en idiotfeil, men jeg får ikke til on_boot på den ESP-en jeg holder på med nå. Koden er:

 

Sitat

on_boot:
  priority: 200
  then:
    - script.execute: driftskontrollesp
  
script:
  - id: driftskontrollesp
    mode: restart
    then:
      - delay: 3 min
      - switch.turn_off: Pi
      - delay: 5s
      - switch.turn_on: Pi
  

 

Og feilen er:

 

Sitat

Failed config

on_boot: [source mastiffmobilen.yaml:18]
  
  Component not found: on_boot.
  priority: 200
  then: 
    - script.execute: driftskontrollesp

 

 

Idiotfeil funnet av idioten selv... :giggle: on_boot må visst stå helt øverst, rett under board.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ser RaspberryPi nå har kommet med Pico med wifi støtte  - tror jeg må bestille etpar for testing

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

det har jeg lest en plass, var vel både fordeler og ulemper sammenlignet med feks esp32.   Sikkert like greit å holde seg til esp om man er godt kjent med den

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Leter fortsatt etter et kort til esp32 som kan kontrollere LED pærene i båten. Alt jeg har funnet er noen som lager eget kort fra bunnen. Hadde vært praktiske med mulighet å dimme lys fra flere steder samt via node-red. 
Er det noen som har sett noe som kan brukes? Effekten på disse LED pærene er jo ikke all verden. 

Link to post
Share on other sites

Kan man ikke bare bruke PWM for å dimme LED pærer med en ESP? Eneste er vel at de kjører på 3,3V ikke 12V. Skal du dimme 12V pærer må du kjører de gjennom en mosfet transistor elns. Litt sånn som dette:

 

image.png.83c9e34e85d6144f7561eb8c8ab92dde.png

 

Og på toppen av det gikk jeg litt amokk på Amazon forrige dagen. Kjøpt meg en slik:  

For å få NMEA2000 over på Ethernet så jeg kan lese det av med SignalK. 

 

Og så kjøpte jeg men slik: 

image.png.bf16a7b3e3b1f52d612744377a85174a.png

 

Sånn at jeg kan få inn motordata på NMEA2000. Så da... da kan jeg sikkert lese av alle motordata både på Simraden og på SignalK etterhvert? :O Sommer-fun! 

image.png

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Noen som har ‘nørdet’ seg borti kameraovervåking med programmerbare moduler? Tenker å ha noen strategisk plasserte som får strøm og lys når jeg vil slik at jeg kan se streamen på lokal WiFi i båten, feks i motorrom, mine nye Racorfiltre, osv uten å flytte tepper og åpne luker.

 

Har sett på disse fra M5Stack:

 

https://shop.m5stack.com/collections/m5-cameras

 

(De rimelige, som kalles Timer cam, fisheye eller vanlig linse. Ser de selger de på Elfa også til samme pris ca)

 

Ser ut til å kunne settes opp enkelt til å sende videostrøm på lokal IP med PC verktøy uten videre dill? Antar de booter opp automagisk opp når de får strøm?

Link to post
Share on other sites

snekkerbod skrev 30 minutter siden:

Disse @Fantino kan flashes med egen streaming programvare hvis man ikke kjører standard. Dessuten, v3 er har overlegent bra bildekvalitet i dårlige lysforhold. https://www.wyze.com

De så veldig bra ut, ikke minst prismessig, men litt skeptisk ift at en styres i retning abonnement osv og er avhengig av Appen til Wyze om jeg forstår dette rett? Sjekket litt på GitHub og det så ut som om den der rstp-firmwaren også forutsetter en innlogging osv? Eller kan en flashe og ‘fri seg’ fra alle knytninger til Wyze-server/app osv?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...