Roger og Olina Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 Morten1989 skrev for 1 time siden: Veldig godt poeng @Roger og Olina, det burde jeg jo ha tenkt på. det lekker olje på eksos siden men ser ikke ut til og være noe olje på innsug siden, men det er vel kansje bare ett spørsmål om tid tenker jeg. Ja, jeg ville nok vurdert det nøye. Jeg fikk kjøpt meg en brukt i Mandal når vi lå der. Men kjøpte bytteturbo like etter. For det var ingen hyggelig opplevelse for å si det mildt. Link to post
Morten1989 Svart 1.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2018 Litt dårlig med oppdateringer men det skyldes at jeg holder på med verdens kjedeligste jobb.. pusse lakk og rust.. jeg fikk feil rådelager så venter på dem og, men har montert i stemplene igjen og byttet frost pluggen som var gåen. på mandag sender jeg inn turbo til sjekk og evnt overhaling. Link to post
Morten1989 Svart 4.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2018 Jeg har ett spørsmål som noen av dere sikkert kan svare på :-) den gummi retninga som er mellom rammelager bukken og bunnpanne, i hver ende, skal de settes inn med pakning pasta? Eller skal de være tørre? Link to post
Roger og Olina Svart 5.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2018 Morten1989 skrev for 14 timer siden: Jeg har ett spørsmål som noen av dere sikkert kan svare på :-) den gummi retninga som er mellom rammelager bukken og bunnpanne, i hver ende, skal de settes inn med pakning pasta? Eller skal de være tørre? Kan du ta ett bilde av hva/hvilken du mener, for om det er disse halvmånene, så bør de ikke være av gummi... Link to post
Morten1989 Svart 5.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2018 Roger og Olina skrev 28 minutter siden: Kan du ta ett bilde av hva/hvilken du mener, for om det er disse halvmånene, så bør de ikke være av gummi... Jeg er langt hjemme fra akkurat nå på reis, men det er pakningen som tetter mellom bunnpanna og veivlager ser det ut som, det følger og med noen andre type halvmåne pakninger som ligner mer av ett slags type stoff. men de jeg snakker om er altså av gummi. Link to post
index Svart 5.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2018 Jeg ville I alle fall hatt en klatt pakningssilikon I hver ende av dem, der de møter pakningen. Utover dette skal de klare å tette av seg selv. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2018 Trudde der var ein slags filt pakning. Eg har hatt eit par ford men ikkje mekka der nede på de. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Nemo Svart 6.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2018 På manualen for motoren finner du ein beskrivelse hvordan den skal moteres. For å få tettingen god, bør du studere den. Link to post
Svee Svart 7.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2018 Hei! Kjempejobb du gjør med motoren, er interessant å følge med da jeg har en tilsvarende motor. Lurte på det du skrev i f. m. overhalingen av toppen - at du måtte ta med ett stempel så verkstedet kunne se om du hadde vanlige støpejernfôringer eller chromforinger i blokka. Vet du hva stempelet har med foringtypen å gjøre - står det kanskje noe merker på stempelet? Hva slags foringer hadde du? Chromforinger er vel mer problematiske i forhold til uønsket oppstartsrøyk. Lykke til videre med jobben. Link to post
Morten1989 Svart 8.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2018 Heisann! Og takk for at du følger med! :-) grunnen til at jeg tok med stempelet for å finne ut hva jeg hadde var mtp stempel ringene, han jeg kjøpte deler av kunne da se om stempelfjører var chrommet eller ikke. det viste seg at jeg ikke har chrom fôringer. En annen måte og finne det ut på er og prøve og hone cylinderene, hvis hone steinen «biter» så er det ikke chrom fôringer. kort fortalt så er det ikke lurt og ha chrom fôringer og forkrommet stempelringer, fordi da skjærer det seg. Link to post
Morten1989 Svart 10.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2018 I dag har jeg tatt opp båten! Og @Nemo som du sa: Nemo skrev On 22.8.2018 at 19.18: Ja, her er det noe rart som skjer. En venstrepropell vil dra akterenden av båten til høyre når du setter gearet i akterover og legger båten til kai. Jeg har høyrepropell og den drar akterenden til venstre når gearet blir satt i revers og legger til kai. Så har jeg venstregående propell :-) så da kan jeg bruke det giret som fulgte med motoren. Da trenger jeg og kutte akslingen 10cm og droppe motoren ned ca 7 cm. Link to post
Nemo Svart 10.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2018 Flott båt du har og det er litt av ein jobb du har startet på med motoren. Link to post
Morten1989 Svart 27.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 Nå er det lenge siden det har skjedd noe her, men mye annet har og skjedd. MEN! Nå har det kommet seg til en milepel i prosjektet mitt. Nemmelig lakkering! Etter mange timer med sliping av rust og gammel lakk og litt sandblåsing så var det klart! begynte på fredag med og lakkere alle løse deler i lakkbås. Slik så det ut før Først litt grunning Så litt toppstrøk :-) Fargen er ikke den samme som var fra før, litt mer knæsj farge. Men fikk denne lakken veldig billig. Er en lakk som blir brukt til lastebiler, som tåler MYE temperatur. delene ble sprøytet med lakk sprøyte. Lørdagen startet like godt som fredagen men denne gangen var det blokka som stod for tur! Den kunne vi ikke ta inn i lakkbåsen pga ikke noe løfte muligheter. så da rigget vi oss i svigers sin garasje :-) utgangspunktet nesten ferdig slipt og klargjort. Først grunning Så ett toppstrøk :-) Link to post
Morten1989 Svart 31.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2019 Nå er motoren ferdig innvendig, fylte på med motorolje i går. Begynner og nærme seg noe, venter på noen nye deler fra England. Er ganske deilig og skru på nylakkerte deler Link to post
salming Svart 31.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2019 Det där blev ju väldigt snyggt Link to post
Morten1989 Svart 31.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2019 salming skrev for 2 timer siden: Det där blev ju väldigt snyggt Takk for det! Veldig fornøyd selv :-D Link to post
Morten1989 Svart 31.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2019 I dag monterte jeg luftkjøleren og oljekjøleren, la ett par lag med teip i mellom lakken og klemmene på luftkjøleren så ikke det skulle knisse Slik så det gamle ut: Nå ble det slik : Synes det hjalp litt og få det mer kompakt. Håper og få meg en tur innom verkstedet jeg jobber på å få pressa meg ett par nye oljekjøler slanger og alle andre småslanger som trengs :-) Link to post
Morten1989 Svart 2.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 Fikk laget meg noe nye slanger til olje kjøleren, og fikk tak i slanger til luften. mentert det sammen med nye diesel filter og olje filter. og ny kran til ferskvann uttak til varmtvannstanken. begynt og rute litt slanger til saltvann også. Link to post
alphaman Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 Blir bra nå?blir det oppstart på pall snart? Link to post
larsern87 Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 Blir knallbra det her Morten:) Et godt stykke arbeid. Blir fart i Familyen nå Link to post
Morten1989 Svart 3.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2019 alphaman skrev for 14 timer siden: Blir bra nå?blir det oppstart på pall snart? Takk!! Håper på oppstart om 2 uker til ca, har noen delen som er på vei fra England, blandt annet ny turbo. Så det blir bra :-D larsern6 skrev for 7 timer siden: Blir knallbra det her Morten:) Et godt stykke arbeid. Blir fart i Familyen nå Takk! Ja jeg håper nå den går litt fortere ?? prøver og få tak i en girkasse som passer målene til den gamle bedre enn den jeg har. Slik at jeg slipper og justere inn motoren på nytt. Og kappe akslingen. Link to post
Nemo Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Dette var en flott jobb du har gjort. Motoren ser ut som en helt ny motor. Fikk du orginal turbo fra England, eller er det en annen type som passer? Hva type gearkasse er den nye da? Link to post
Morten1989 Svart 4.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Takk takk! Fikk tak på en erstatninga turbo, men de hadde overganger til det originale mtp olje tur og retur. Den girkasse som står i båten nå er ei PRM 310. Den som fulgte med er ei Paragon pl15l med riktig utveksling (1.5:1) Link to post
Morten1989 Svart 13.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 I dag kom pakken jeg har ventet en del på :-) så da var det bare og begynne og montere :-) begynte med og sette inne de nye boltene som holder begge manifoldene, og smøret inn eksos flatene med eksospasta og innsugs flatene med pakningsstoff. på med ny pakning. fikk så montert på innsug og eksos manifold, det var lettere og montere enn og demontere så det var bra Så var jeg spent om turboen passet, og det gjorde den. Men jeg har fått feil adapter til olje retur. Så får se om jeg bare lager noe nytt eller om jeg venter til jeg kansje får nye overganger fra England. Jeg må også lage ett nytt olje trykk rør til turbo. Tenker og legge der i 8mm syrefast. Er det noen som vet om det burde være større enn 6mm innvendig trykk røret? begynner og ligne på motor igjen nå Link to post
vågholm Svart 14.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2019 Gode motorer men ryker v kaldstart. Har montert varmer på motorene og da er problemet løyst. Nytter ikkje å overhale motor for å bli kvitt røyk, det har eg og mange andre prøvd. Har 2 stk ford motorer fra 1976 og er godt fornøyd. Har overhalt 1, den andre er orginal. turboen må såklart vara i orden ellers blir det mykje røyk heile tidå. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn