Jump to content

Tilkobling hjelpemotor og TN nett. Problemer med jord?


BØstrøm

Recommended Posts

1 minute ago, fjordgrynt said:

Hoffameg - dette er IKKE BRA ! Man MÅ ALDRI finne  på å blande jordinger på eksterne  strømnett sammen med jordinger på land-nettet ! jeg er sjokkert - dette er ren vankunne og uforstand - og må orrigeres umiddelbart !

Fjordgrynt, her er det du som tar feil. Det blir det samme som å sette en styrestrømstrafo i en tavle. På LAND skal ALLTID jord være tilkoblet. ALLTID! Det viktige her er å merke seg at dette er mens båten ligger PÅ LAND. Så fort (før) båten skal på vannet, SKAL og MÅ denne sammenkoblingen fjernes. Punktum finale! :smiley:

Link to post
Share on other sites

29 minutes ago, fjordgrynt said:

Nja - vet ikke helt om jeg er enig. Båtstrømmen vil ikke ha noe potensiale mot landjord (borsett fra de få nanoamperene som jeg har redegjort for tidligere) . Ved å koble båtens jord sammen med landjord, skaper man et potensiale mellom strømmen i båten og landjord - som kan ta liv., Gjør man ikke denne koblingen mellom jord og land, kan en feil i det elektrisle utstyret som bruker båtstrøm, ikke være farlig før operatøren berører noe som er jordet i båten. Så her har gutta hos Victron kortsluttet - bokstavelig talt.

En båt på land er en landinstallasjon, enkelt og greit. Jord skal ALLTID tilkobles og være tilkoplet i en landinstallasjon. En båt med sin installasjon er ikke klasse II (altså dobbeltisolert) og dermed skal jord være tilkoplet. Båten er en "komponent" du setter inn i skjøteledningen. Bare på rene klasse II produkter kan man unngå jord. For oss i det daglige er dette komponenter med små flate euro-kontakter, typisk TV, radio etc. Gutta hos Victron har sitt helt og fullstendig på det tørre. 

Redigert av YngveKL
Skriveleifer... (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg har båten på land, bruker jeg ikke uttakene på sekundæren av skilletrafoen. Da bruker jeg et eget uttak fra før skilletrafoen med landjord (god merket med DIREKTE) når jeg driver med elektrisk utstyr som feks. når jeg står på bakken og polerer båt. Da kan jeg i tillegg utnytte et eventuelt 16A uttak på land. Skilletrafoen min er dessverre kun for 10A som jeg har sikret sekundæren med. Her mitt fullstendige skjema for Trudelutt.

 

 

 

landstrom.jpg.9e4fe8d778f675a0e943a153a6523e9b.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Lars H. said:

Når jeg har båten på land, bruker jeg ikke uttakene på sekundæren av skilletrafoen. Da bruker jeg et eget uttak fra før skilletrafoen med landjord (god merket med DIREKTE) når jeg driver med elektrisk utstyr som feks. når jeg står på bakken og polerer båt. Da kan jeg i tillegg utnytte et eventuelt 16A uttak på land. Skilletrafoen min er dessverre kun for 10A som jeg har sikret sekundæren med. Her mitt fullstendige skjema for Trudelutt.

 

 

 

landstrom.jpg.9e4fe8d778f675a0e943a153a6523e9b.jpg

Ja, også en "god" løsning. Men, hvis ikke trafoen er fysisk frakoblet, så skal fortsatt landjord koples til båtjord uavhengig om du bruker stikkene eller ikke! Man skal ikke ved en feiltakelse kunne bruke stikkene ombord i båten uten landjord tilkoplet. Nå snakker vi altså forskriftsmessig riktig.

 

Har du derimot en egen tilkopling til land for denne "direkte" stikken, er det ok. Men da kunne du jo like gjerne bare brukt skjøtekedningen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skulle alt i min båt vært "forskriftsmessig", hadde den nok ikke kunne brukes. Men litt tillit må en vel kunne tillegge brukeren? :sweat: Vel, jeg må innrømme at eg har fått støt mange ganger opp gjennom livet, fra 24V nederst i en søyle i en boreplattform med sjøvann til knes, mange varianter med 230V og også 20000V fra høyspent på gammelt rør-TV Jeg vet at det ikke er særlig behagelig eller bra for helsen :headbang:.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, YngveKL said:

Enten IT eller TT, ingen er "dårligere" enn den andre når riktig installert.

Du må ha en komponent ekstra ved IT (isolasjonsovervåkning), men til gjengjeld kan du ha 1 stående jordfeil, og alt virker fortsatt. Slik er det på sykehus etc. Da er altså ikke jord koblet til trafo, men du har likevel 1 (isolert) jordskinne som alle stikk går til.

 

Ved TT vil 1ste jordfeil løse ut automaten.

 

Det SKAL brukes jordfeilautomater på stikk uansett nett. :smiley:

@Kjellg Du kan selvfølgelig også velge TN nett. Det kommer an på trafoen som velges.

 

For trafoens del:

Ingen jording --> IT --> isolasjonsovervåkning, 2ndre jordfeil utløses.

 

Jordet midtpunkt --> TT --> 1ste jordfeil utløses

 

Jordet den ene fasen --> TN --> 1ste jordfeil utløses dersom feilen er på faseleder (dersom feilen er på N-leder vil ikke denne nødvendigvis løse ut)

 

Uansett må du ha en jordfeilautomat på kursen(e).

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev for 3 timer siden:

Ja, jeg ble også litt bekymret . En AC-AC inverter er jo meningsløst -så jeg forslår at KjellG slipper databladet sitt her på forumet - noe sier meg at det er noe helt feil som er kjøpt inn her. Jeg kan jo ikke garantere for andre sine bomkjøp - men jeg skal hjelpe til så godt jeg kan, innenfor rimelgie grenser.

 

Hehe, jeg rettet vel ganske fort opp i den fadesen :wink:  Jeg snakket selvsagt om skilletrafo men plutselig skrev jeg inverter ut av det blå. Får unnskylde meg med at jeg planlegger begge deler, men altså først skilletrafo :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, fjordgrynt said:

400 volt systemspenning, og 240 volt mellom fasene - mello, nulleder (jord) og en fase. Helt vanlig, Hvordan man klarte å etablere 400 volt i et anlegg på grunm av brudd i null-leder - det må skyldes hobby-koblinger lokalt hos båtforeningen - så det må de ta på egen kappe. Det er båtfporeninge som har jukset med strømmen her,

@fjordgrynt det er nok ingen hobby tilkobling som gjør dette. Jeg har forsøkt å forklare hva som skjer lenger opp i tråden. Det er ikke snakk om å etablere 400V. Det ER 400V i anlegget. Man tar ut 230V mellom en faseleder og N-leder i et 400V anlegg. Når man så mister N-leder i tilførselen, har man fortsatt den fysiske N-leder ute i anlegget. Strømmen går da fra faseleder via utstyr og tilbake til N-leder, ut på neste utstyr via N-leder og tilbake til neste faseleder. Da får du effektivt 400V over utstyret og ikke 230V. :smiley:

Link to post
Share on other sites

For interesserte laget jeg en kjapp skisse som viser hvor ille det kan være om N-leder faller bort på tilførselen.

Det som er viktig å tenkte på er at strømmen alltid "vil" tilbake til trafoen etter at den har blitt "brukt". Blir ikke helt teknisk riktig å forklare det slik, men enklere å forstå.

 

Første skissen så er alt ok. Strømmen går ut via faseleder og tilbake via N-leder. Via får 230V spenning på utstyret.

 

Neste skisse så er N-leder falt bort. Strømmen vil fortsatt tilbake til trafo, så den finner seg en ny vei. Via fysisk N-leder i anlegget og tilbake. Vi får da 400V på utstyret, og det blir ødelagt.

 

Dette er altså en "ulempe" med TN nett. N-leder skal ALDRI brytes om ikke faseledere også brytes.

400V_GUL.JPG

400V_II_GUL.JPG

Redigert av YngveKL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev for 7 timer siden:

400 volt systemspenning, og 240 volt mellom fasene - mello, nulleder (jord) og en fase. Helt vanlig, Hvordan man klarte å etablere 400 volt i et anlegg på grunm av brudd i null-leder - det må skyldes hobby-koblinger lokalt hos båtforeningen - så det må de ta på egen kappe. Det er båtfporeninge som har jukset med strømmen her,

Sorry, kommunalt drevet bryggeanlegg. Sertifisert elektroforetak hadde benyttet kabel som ikke var beregnet for formålet. Over tid tålte ikke kabelen bevegelsen mellom flytebrygge og landfortøyning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...