Jump to content

Er det rett å "låne" WLAN uten å spørre?


Helge

Er det rett å "låne" et privat WLAN uten å spørre?  

497 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

hehe... er det mulig!!! BÅTPLASSENS største emne!!!! WLAN!!!

Nei, selv om det var ett engasjerende tema er det nok ikke mulig. :smiley:

Hvis man sorterer på svar (nedtrekksmenyen nederst på emne-siden) ser man at det er 27 emner med flere svar enn dette.

Prosjekt M/S Bastard har rekorden med 906 svar...

 

Sorterer man på antall visninger er Jeg fant, jeg fant! Trenger du det? mest sett, 61259 visninger.

Link to post
Share on other sites

Litt irriterende å sitte her å vita at eg som har kjøpt og betalt utstyret og bredbandet er nødt å sikre dette mot andre som ikke vil betale..

 

Som liksom bare kan ta seg til rette.. Kjøp dere nett sjøl.(eller leig da)

<{POST_SNAPBACK}>

Har ikke giddet å lest alle svarene på denne tråden.

 

Men etter å ha installert noen hundre hjemmepc'er er det det nå blitt obligatorisk med sikring av trådløst nett.

Dette er ikke fordi at brukerene har så mye "hemmeligt" på sine maskiner, men for å beskjytte mot snylting av andre som ser ditt trådløse nett. For de som bruker nettet mot jobben har de egne rutiner som sikrer dem.

Dersom du er så enkel og plugger det trådløse utstyret til uten anet enn strøm og nett tilgang vil det fungere, hvorfor kødde med noe som virker..HVORFOR LESE BRUKSANVISNIGEN....

 

Har en del kunder som ikke leser vedlegget til hjemmepc'pakken. Roter i vei og installerere, ok så lenge de holder fingrene vekke fra det trådløse. Pc'en kan de herje med, men det trådløse vil jeg ha kontroll over.

 

Så jeg syntes ikke synd (på eier av basestasjon) og ser heller ikke ulovligheter med at dersom du kobler deg til et åpent nettverk. Jeg ser det slik at det er eier av adapter som er ansvarlig for sin egen "sikkerhet"

 

I den tiden jeg har jobbet med dette er det alltid kunder som svarer med at: Alt er installert og fungerer.

Når jeg spør om sikkerheten på WLan sier mange at de har hatt en bekjent eller en i familien som er dataguru og har tatt seg av jobben. Når jeg så kommer hjem til kundene, etter å ha insistert på dette, er det som regel under en prosent som har sikerheten på plass, resten tror de er sikret fordi---"han er jo flink med data og alle blir like overrasket over hvor sårbare de er .........................

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Så jeg syntes ikke synd (påp eier av basestasjon) og ser heller ikke ulovligheter med at dersom du kobler deg til et åpent nettverk. Jeg ser det slik at det er eier av adapter som er ansvarlig for sin egen "sikkerhet"

<{POST_SNAPBACK}>

Gjelder dette synspunktet bare bredbåndsruteren din, eller gjelder det andre ting du eier også?

Her venter jeg veldig spent på et svar.

 

Hvis du ikke låser bilen din, så er du som eier av bilen ansvarlig? Du låser ikke adapteret, jeg kan fritt bruke det. Du låser ikke bilen., jeg kan fritt bruke den. Du låser ikke huset, jeg kan fritt bruke det. Eller gjelder det ikke biler, båter, hus osv, bare adaptere?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Regnet med svar fra Lotus.

 

Dersom du lar døren stå ulåst, eller lar garasjen stå åpen er det snakk om en "fysisk" hindring selv om dørene ikke er lukket. Dette er innenfor husets fire veggegger, eller på din eiendom. Men det trådløse kan rekke langt utenfor din eiendom og kan da bli allmannseie dersom du ikke sikrer deg..

Det trådløse er "nesten" ny teknologi og har ikke noen fysisk hindring dersom du ikke sikrer det.

Min erfaring er at mange tror de er koblet opp mot sin "radio" men har uten å vite det benyttet naboen sin ..

 

Mitt poeng er at uvitenheten blant "leverandør" og "mottaker" er stor, Dersom kunnskapen hadde vært ok hos "levrandøren av det trådløse" LESE BRUKSANNVISNING" hadde det vert bedre...........

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Dersom du lar døren stå ulåst, eller lar garasjen stå åpen er det snakk om en "fysisk" hindring selv om dørene ikke er lukket. Dette er innenfor husets fire veggegger, eller på din eiendom. Men det trådløse kan rekke langt utenfor din eiendom og kan da bli allmannseie dersom du ikke sikrer deg..

 

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp, og så er sjelden et hus eller en bil ment å være til almen avbenyttelse når de står ulåst, mens et wlan ofte er ment til almen avbenyttelse når det står ubeskyttet. Det påligger derfor ingen å anta det motsatte når de kobler seg på et åpent nett.

 

--

jon martin solaas

Link to post
Share on other sites

Dersom du lar døren stå ulåst, eller lar garasjen stå åpen er det snakk om en "fysisk" hindring selv om dørene ikke er lukket. Dette er innenfor husets fire veggegger, eller på din eiendom. Men det trådløse kan rekke langt utenfor din eiendom og kan da bli allmannseie dersom du ikke sikrer deg..

Det trådløse er "nesten" ny teknologi og har ikke noen fysisk hindring dersom du ikke sikrer det.

Min erfaring er at mange tror de er koblet opp mot sin "radio" men har uten å vite det benyttet naboen sin ..

<{POST_SNAPBACK}>

Naboen bruker fortsatt en analog trådløs telefon uten DECT. Med en av mine gamle trådløse håndsett kan jeg bare koble meg rett på hans trådløse telefonlinje ved bare å stille meg inn på riktig kanal. Signalene strekker seg langt utenfor hans eiendom og inn på min. I følge din definisjon blir de da allemannseie. Her er det ikke snakk om din definisjon om "fysisk hindring" Det er jo naboens feil at han bruker et åpent systen uten DECT/GAP og signalene kan da bli allemannseie for de er jo ikke fysisk sikret.

 

Synes du jeg skal bruke naboens trådløse til bare litt småringing, eller er det ok at jeg ringer til onkel i Brasil? Eller har definisjonen din på fysisk/ikke fysisk hindringd skrumpet ytterligere inn?

 

Lotus

 

PS: Kanskje jeg skulle være på den sikre siden og spørre naboen før jeg går videre med saken? Vet ikke helt hvilken nabo det er, men det kan jeg med litt anstrengelse finne ut. Lurer på om han deler din definisjon av at ting uten fysisk hindring pr. definisjon er fritt tilgjengelig for alle. Og hvis han sier nei til telefonbruken, lar jeg jo selvfølgelig være å spørre om bredbåndslinja hans. Mye bedre å fortsatt bruke den fordi den jo er åpen. Skulle jeg spørre om lov, sier kødden sikkert nei ikke bare til telefonbruken men til internettbruken også. Så jeg spør ikke og har pr. definisjon god samvittighet. Eller?

Link to post
Share on other sites

I den tiden jeg har jobbet med dette er det alltid kunder som svarer med at: Alt er installert og fungerer.

Når jeg spør om sikkerheten på WLan sier mange at de har hatt en bekjent eller en i familien som er dataguru og har tatt seg av jobben. Når jeg så kommer hjem til kundene, etter å ha insistert på dette, er det som regel under en prosent som har sikerheten på plass, resten tror de er sikret fordi---"han er jo flink med data og alle blir like overrasket over hvor sårbare de er .........................

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmmmmm. 99% usikret..... Da synes det opplagt at en meget stor andel av disse ikke deler frivillig. Likevel synes du det er helt legitimt for snyltere å bare ta seg til rette??? Du har glemt å låse, så ditt nett bruker vi.

 

La meg spørre deg: Hvorfor insisterte du på å komme hjem til dem og sikre? Var det ikke nettopp for å hindre at utenforstående tok seg ulovlig til rette?

 

Snakk om å skyte seg i foten med egen argumentasjon. :smiley:

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jepp, og så er sjelden et hus eller en bil ment å være til almen avbenyttelse når de står ulåst, mens et wlan ofte er ment til almen avbenyttelse når det står ubeskyttet. Det påligger derfor ingen å anta det motsatte når de kobler seg på et åpent nett.

 

--

jon martin solaas

<{POST_SNAPBACK}>

....mens et wlan ofte er ment til allmen avbenyttelse når det står åpent?

 

Jaså. Sier du det. Hva får deg til å tro noe slikt? Leste du ikke nettopp BMO sitt innlegg om at 99% av kundene hans ikke hadde sikret nettet sitt nettopp fordi de ikke visste bedre. Derfor insisterte BMO på å reise ut og sikre. Du derimot insisterer på å bruke. Hva tror du egentlig eieren av nettet insisterer på????

 

Kanskje du burde ha et snev av usikkerhet i stedet for å uttale deg så skråsikkert? Med et snev av usikkerhet spør man nemlig først. Alternativt velger man ikke å spørre, men da har man gjort et valg og vet med seg selv at snyltingen ofte er ulovlig.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lufta er for alle. Det som er i lufta synes også å være for alle. I alle fall så lenge det ikke er sikret.

 

Ooops. Det kom et signal inn på tomta mi. Da er det mitt. Nå skal vi se..... Ja, det er helt klart mitt, det er jo ikke sperret eller kryptert. Da må det være til fri bruk.

 

Politiet mener det er ulovlig å lytte på sambandet deres. Jeg derimot sier bare: Lufta er for alle. Alt som ikke er sperret er åpent.

 

Jeg kjører rundt med mitt analoge telefonhåndsett og sier lufta er for alle. Sender du dine trådløse signaler over til meg, er det fordi du mener at jeg godt kan overhøre samtalen din.

 

Med fysiske ting blir det noe annet, men lufta, den er for alle. Signalene i lufta også. I alle fall de som kommer inn på tomta mi.

 

Man må jo bare skjønne at kommer det noe rekende på ei fjæl, er det min rett å plukke det opp og bruke det. Noe annet ville jo være for teit. Spørre om lov sier du? Tull og tøys. Det som befinner seg i min luft på min tomt er SELVFØLGELIG til min frie benyttelse. Det skjønner jo alle :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest hele denne tråden men jeg tar sjansen å kommer med et forslag. Kan vi ikke bli enig om et passord som er likt for alle oss brukere på båtplassen så kan vi låne nett tilgang av hverandre ved behov.

Vi har jo alle nett så snylting bli det ikke, bare låne litt ledig kapasitet.

Link to post
Share on other sites

Har ikke giddet å lest alle svarene på denne tråden.

 

Men etter å ha installert noen hundre hjemmepc'er er det det nå blitt obligatorisk med sikring av trådløst nett.

Dette er ikke fordi at brukerene har så mye "hemmeligt" på sine maskiner, men for å beskjytte mot snylting av andre som ser ditt trådløse nett. For de som bruker nettet mot jobben har de egne rutiner som sikrer dem.

Dersom du er så enkel og plugger det trådløse utstyret til uten anet enn strøm og nett tilgang vil det fungere, hvorfor kødde med noe som virker..HVORFOR LESE BRUKSANVISNIGEN....

 

Har en del kunder som ikke leser vedlegget til hjemmepc'pakken. Roter i vei og installerere, ok så lenge de holder fingrene vekke fra det trådløse. Pc'en kan de herje med, men det trådløse vil jeg ha kontroll over.

 

Så jeg syntes ikke synd (på eier av basestasjon) og ser heller ikke ulovligheter med at dersom du kobler deg til et åpent nettverk. Jeg ser det slik at det er eier av adapter som er ansvarlig for sin egen "sikkerhet"

 

I den tiden jeg har jobbet med dette er det alltid kunder som svarer med at: Alt er installert og fungerer.

Når jeg spør om sikkerheten på WLan sier mange at de har hatt en bekjent eller en i familien som er dataguru og har tatt seg av jobben. Når jeg så kommer hjem til kundene, etter å ha insistert på dette, er det som regel under en prosent som har sikerheten på plass, resten tror de er sikret fordi---"han er jo flink med data og alle blir like overrasket over hvor sårbare de er .........................

<{POST_SNAPBACK}>

Kom og fiks for meg du a.. Har lest opp og ned i mente.. hihi.. Ble ikken noe klokere av den grunn..

Prøvde å sette på denne krypteringen og alle maskinene ramla av. Ok neste steg. Lik konfig på alle maskiner.. X antal timer senere og dertil mindre hår på skallen er alt tilbake hvor eg startet.. :rolleyes:

 

Min konklusjon, slo av heile trådløse skiten og dro opp kabler isteden :lol: bortkastet sikkert det og

 

Desverre strekker ikke min intelligens langt nok i dette tema , sånn er det bare. :headbang:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Kom og fiks for meg du a.. Har lest opp og ned i mente.. hihi.. Ble ikken noe klokere av den grunn..

Prøvde å sette på denne krypteringen og alle maskinene ramla av. Ok neste steg. Lik konfig på alle maskiner.. X antal timer senere og dertil mindre hår på skallen er alt tilbake hvor eg startet..  :rolleyes:

 

Min konklusjon, slo av heile trådløse skiten og dro opp kabler isteden  :lol:  bortkastet sikkert det og

 

Desverre strekker ikke min intelligens langt nok i dette tema , sånn er det bare. :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Vilket utstyr har herren...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Vilket utstyr har herren...

<{POST_SNAPBACK}>

 

Har D-Link DI-614+

Men har dradd kabler over alt nå etter denne tråden kom opp . :wink:

Slo av ssid.

 

Den bærbare ville ikke komme på nett uansett hva eg gjorde. Måtte sette opp acces point for å få da til og da tulla alle dei andre maskinane seg.

SÅ. Eg dro opp kabler isteden..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Har D-Link DI-614+

 

Den bærbare ville ikke komme på nett uansett hva eg gjorde. Måtte sette opp acces point for å få da til og da tulla alle dei andre maskinane seg.

SÅ. Eg dro opp kabler isteden..

<{POST_SNAPBACK}>

Samme erfaring som deg.

Var ute hos kunde og installerte en DI-614. Uten kryptering virket det utmerket. Med kryptering virket det ikke. Nøklene ble tydeligvis tolket forskjellig på USB-adapteret til leieboeren til kunden. Ascii, hex, hex, ascii. Etter mye knot og oppgradering av firmware, fikk jeg det endelig til å virke. Hadde kunden skulle satt opp dette selv, hadde han garantert endt opp med et nett uten kryptering. Betydde det at han gjerne ville ha snylterene i nabolaget inn på linja si? Helt klart nei.

 

Til de som tror det bare er å slå på kryptering, så er det faktisk ikke bare bare. Alt er lett når man kan det, men når man ikke kan det er selv den enkleste ting vanskelig. Og data er IKKE den enkleste ting i verden.

 

Når nesten annethvert trådløse nett er usikret, betyr ikke det at annenhver nordmann med et wlan synes det er greit at du og jeg kobler oss på. Det nytter lite å argumentere med at døra er åpen når du vet at naboen ikke skjønner hvordan døra skal låses.

 

Og leverandørene av utstyret kan jo ikke godt sette på krypteringen som standard. Hvordan skulle det gå? Hver leverandør sin nøkkel virker jo ikke. Alle leverandører samme nøkkel virker, men blir det da noe bedre?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Har D-Link DI-614+

Men har dradd kabler over alt nå etter denne tråden kom opp .  :wink:

Slo av ssid.

 

Den bærbare ville ikke komme på nett uansett hva eg gjorde. Måtte sette opp acces point for å få da til og da tulla alle dei andre maskinane seg.

SÅ. Eg dro opp kabler isteden..

<{POST_SNAPBACK}>

 

1. trinn: Resett adapteret (DI-614+) Lite hull bak på boksen.

2. trinn: Sjekk at radioen i den bærbare er slått på og ip-adr. i oppsettet til kortet står til automatisk.

3. trinn: Start nettleseren din og skriv inn i adr. feltet: 192.168.0.1 trykk så enter. Du vil da få opp påloggingen til adapteret . Når adapteret er "rent" trenger du kun brukernavnet -admin- for å komme inn.

Når du er pålogget trykker du på Wizard knappen midt på bildet.

Det første bildet vise en liste over hva du skal igjennom.

Trykk på neste og du blir bedt om å skrive inn et passord, dette er det som du vil måtte bruke ved neste pålogging av adapteret. Dvs. admin + passordet.

Trykk neste til du kommer til oppsett av klokken, velg en tidsone som passer. Gå videre til SSID og skriv inn et navn på nettverket som ikke identifiserer deg -f.eks. HJEMME.

Velg en annen kanal en 6, alle adapter har denne som default.

Gå videre til krypteringen og slå denne på, er som regel nok med 64 bit.

Lag deg en 10 sifret nøkkel, her kan du bruke 0 - 9, A - F, a - f.

Gå så videre, adapteret vil resette seg og pc'en din vil miste kontakten med adapteret.

Klikk så på ikonet til det trådløse kortet og søk etter trådløse nettverk. Du må muligens oppdatere listen.

Merk ditt nett og trykk "Koble til" maskinen vil søke etter nøkkelen og finner ikke denne, du blir da bedt om å legge denne inn to ganger. Når dette er gjort er du oppe og går. Nøkkelen er nå lagret i maskinen og det kommer ikke spørsmål om denne igjen dersom det ikke er gjort endringer i forhold til nettverkskortet.

Alle som nå vil koble seg opp mot ditt adapter vil trenge denne nøkkelen. Nøkkelen er kun til det trådløse og ikke til oppkobling via kabel på adapteret. Skal du beskytte dette også så må du logge deg på adapteret og aktivere Mac filtreringen. Mac filteret vil gjelde på alt som kobler seg mot din boks... :wink::wink::wink:

 

 

Håper dette kan hjelpe....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

1. trinn: Resett adapteret (DI-614+) Lite hull bak på boksen.

2. trinn: Sjekk at radioen i den bærbare er slått på og ip-adr. i oppsettet til kortet står til automatisk.

3. trinn: Start nettleseren din og skriv inn i adr. feltet: 192.168.0.1 trykk så enter. Du vil da få opp påloggingen til adapteret . Når adapteret er "rent" trenger du kun brukernavnet -admin- for å komme inn.

Når du er pålogget trykker du på Wizard knappen midt på bildet.

Det første bildet vise en liste over hva du skal igjennom.

Trykk på neste og du blir bedt om å skrive inn et passord, dette er det som du vil måtte bruke ved neste pålogging av adapteret. Dvs. admin + passordet.

Trykk neste til du kommer til oppsett av klokken, velg en tidsone som passer. Gå videre til SSID og skriv inn et navn på nettverket som ikke identifiserer deg -f.eks. HJEMME.

Velg en annen kanal en 6, alle adapter har denne som default.

Gå videre til krypteringen og slå denne på, er som regel nok med 64 bit.

Lag deg en 10 sifret nøkkel, her kan du bruke 0 - 9, A - F, a - f.

Gå så videre, adapteret vil resette seg og pc'en din vil miste kontakten med adapteret.

Klikk så på ikonet til det trådløse kortet og søk etter trådløse nettverk. Du må muligens oppdatere listen.

Merk ditt nett og trykk "Koble til" maskinen vil søke etter nøkkelen og finner ikke denne, du blir da bedt om å legge denne inn to ganger. Når dette er gjort er du oppe og går. Nøkkelen er nå lagret i maskinen og det kommer ikke spørsmål om denne igjen dersom det ikke er gjort endringer i forhold til nettverkskortet.

Alle som nå vil koble seg opp mot ditt adapter vil trenge denne nøkkelen. Nøkkelen er kun til det trådløse og ikke til oppkobling via kabel på adapteret. Skal du beskytte dette også så må du logge deg på adapteret og aktivere Mac filtreringen. Mac filteret vil gjelde på alt som kobler seg mot din boks... :wink:  :wink:  :wink:

Håper dette kan hjelpe....

<{POST_SNAPBACK}>

Herregud, så tungvindt. Og dette er sannsynligvis spesielt for akkurat denne adapteren, en annen adapter har sikkert andre parametre og wizards. Er det rart nett er usikret? Og dette godtar vi selfølgelig, for å stille krav til produsentene om skikkelige grensesnitt, det gjør vi ikke, av en eller annen grunn. Hverdagen er fyllt nok opp som den er om ikke en skal plundre med nye dataspråk i tillegg.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Herregud, så tungvindt. Og dette er sannsynligvis spesielt for akkurat denne adapteren, en annen adapter har sikkert andre parametre og wizards. Er det rart nett er usikret? Og dette godtar vi selfølgelig, for å stille krav til produsentene om skikkelige grensesnitt, det gjør vi ikke, av en eller annen grunn. Hverdagen er fyllt nok opp som den er om ikke en skal plundre med nye dataspråk i tillegg.

 

mvh

 

M.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Dette er nok helt rett, forskjellige adapter har forskjellige prosedyrer, men i det store og hele er prinsippet det samme. Det som skiller de er at rutinen for oppsett kan ligge på forsjellige "linker" på adapteret. D-link er vel en av de enkle å sette opp. Selv bruker jeg Topcom og dette må du inn på flere plasser for å sette opp sikkerheten....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...