Jump to content

Betrakninger rundt båtulykker i sommer

Marida

Recommended Posts

Mouche skrev for 3 timer siden:

Du kan kalle det hva du vil uten at det går utover nattesøvnen min, men at du er morsom? Nei, det er du/det ikke.

Men for all del; få vekk disse miljøfiendtlige seilbåtene som må fyre opp motoren ved passering av et sund en gang i blant. Du milde himmel.

Det er meget bra for deg at du sover godt om natten. Da har man overskudd til å le mer og ha godt humør uten å være gretten. Selv har jeg en lav terskel for humor: ler jeg av det selv, så er det morsomt, samme hva andre måtte mene :-)

Og om noen kjører dårlig i trafikken er det jo bare å le - de som blir sure vil få et bittert liv. Det er mer enn nok å le av, alternativt bli sur på i trafikken for folk kjører dårlig på både vei og sjø, i alle slags fartøy. Og det blir garantert verre og verre da stor andel folk i båt ikke har interesse for å lære seg kjøreferdigheter.

Lingefan

Ugleseth skrev for 2 timer siden:

Jeg tenker det er positivt å ha seilbåter I trange farvann under seilføring.  Dette senker farten og øker konsentrasjonen  til joggesko båtene som haster avgårde.

Nrk opplyser at 140 båtførere ble tatt for alkoholrus I båt i sommer.

Dagens quiz.  Førte disse 140 båtførerene med en motorbåt eller seilbåt?

Oppfølgningsspørsmål: stopper politiet noen gang en seilbåt med seil?

Lingefan

19 minutes ago, Ida Marie III said:
13 hours ago, Popeye70 said:

Det er uten seil at seilbåten er enkel å manøvrere og kontrollere, men da har ikke motorbåter vikeplikt.

Er vel åpenbart det han mener...

Er jo ytterst sjelden en ser en seilbåt gå inn i en trang havn og legge til under seilføring ..

Nå er det STOR forskjell på seilbåter også. Tynn/dyp finnekjøl og lite skrog under vann vs. langkjølt skjærgårdskrysser med lavt fribord.

Ror og plassering ift. propell har mye å si og så videre. Både for villet og ufrivillig "manøvrering" av båten (vind, strøm etc.)

En så naiv tilnærming at "seilbåter er enkel..." uten å reflektere over de svært store forskjellene vitner om manglende forståelse av @Lingefan

Ida Marie III skrev 18 minutter siden:

Men jeg har sett det....og da imponerer de...?

Enig - har sett det jeg også. Imponerende ja, men alle seilere bør jo klare det uten så mye tull og tøys  (trolig har de fleste nøyd seg med 40-60% kontroll da det holder fint i de fleste situasjoner). Man skal jo være skikket til å føre sin båt :-) 

På samme måte er det jo monst 70% av motorbåter som ikke klarer å legge til, spesielt i hyttebåt-strøk. Er det nødvendig? Kanskje ikke, men det er helt utrolig at folk ikke skjønner hvordan en båt reagerer med vind og hvilken vei motoren står når de bakker osv...

Lingefan

Ventus skrev 10 minutter siden:

Nå er det STOR forskjell på seilbåter også. Tynn/dyp finnekjøl og lite skrog under vann vs. langkjølt skjærgårdskrysser med lavt fribord.

Ror og plassering ift. propell har mye å si og så videre. Både for villet og ufrivillig "manøvrering" av båten (vind, strøm etc.)

En så naiv tilnærming at "seilbåter er enkel..." uten å reflektere over de svært store forskjellene vitner om manglende forståelse av @Lingefan

Men dette du sier her er jo selvfølgelig. Dette vitner ikke om manglende forståelse, bare om at jeg ikke trodde jeg hadde behov for å nevne det. :-)

Men alt er enkelt når man kan det. Øvelse kombinert med lærevillighet og interesse gjør mester.

Vedrørende hekkbølger: jeg prøver å alltid svinge inn foran en båt jeg har kjørt forbi før jeg øker og legger båten i plan. Dette for at sidebølgene ikke skal bli unødvendig store når de tar igjen båten jeg har kjørt forbi. Da har allerede sidebølgen passert båten. Spesielt viltig er dette for snekker som ruller som pokker og kan være ekle å ikke få snudd inn mot bølgen i tide.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

19 minutes ago, Lingefan said:

Men dette du sier her er jo selvfølgelig. Dette vitner ikke om manglende forståelse, bare om at jeg ikke trodde jeg hadde behov for å nevne det. :-)

Men alt er enkelt når man kan det. Øvelse kombinert med lærevillighet og interesse gjør mester.

Du selv postulerte at siden de var spesielt manøvreringsdyktige så kunne de heller vike unna. Så å generalisere og underbygge en påstand med det, for så etterpå å kvele sitt eget argument med en underliggende ikke-uttalt begrensning...?

Logikken er knapt til stede.

quantumduck skrev 17 minutter siden:

Ingen aning, tollvesenet gjør ihvertfall, tror nok du kan regne med det samme fra politiet.

Men de har vel vikeplikt for seilbåtene så de kan vel ikke stoppe dem, bare å hilse pent og la de seile videre  :giggle:

Lingefan

Ventus skrev 19 minutter siden:

Du selv postulerte at siden de var spesielt manøvreringsdyktige så kunne de heller vike unna. Så å generalisere og underbygge en påstand med det, for så etterpå å kvele sitt eget argument med en underliggende ikke-uttalt begrensning...?

Logikken er knapt til stede.

Men å manøvrere i et sund med minimum styringsfart er de jo alle relativt «lettkjørte». Men å legge til en kai og å bakke ut fra kai kan de være forskjellige. Langkjøl-seilbåter er jo fort mer i retning av snekker og halvplanere med aksling og en motor, bare at de stikker dypere. De fleste nyere «camping-seilbåter» på 30-50 fot (typisk Bavaria, Grand, Sw-Y, Hanse osv) er lette å manøvrere.

Lingefan

Nå er det vel en fordel å ha orden i eget hode først; forrige gang var det tillegging der det ble slått over en lest...

Tror du bør reve i påstandene og øke forståelsen før det klages over manglende evner andre steder.

14 hours ago, Lingefan said:

Men jeg kan gjerne slenge inn en brannfakkel: Bør det vurderes å fjerne motorbåters vikeplikt for seilbåter? Seilbåter klarer fint å manøvrere mye bedre enn f eks en saktegående snekke eller en liten saktegående motorbåt. En av de letteste båtene å legge til med er seilbåt.

Det er uproblematisk slik det fungerer i dag i 98% av tilfellene, men når seilbåtene står på retten sin for mye og lager kaos i smale sund blir det håpløst for alle andre å navigere forbi forsvarlig.

27 minutes ago, Lingefan said:

Men å manøvrere i et sund med minimum styringsfart er de jo alle relativt «lettkjørte». Men å legge til en kai og å bakke ut fra kai kan de være forskjellige. Langkjøl-seilbåter er jo fort mer i retning av snekker og halvplanere med aksling og en motor, bare at de stikker dypere. De fleste nyere «camping-seilbåter» på 30-50 fot (typisk Bavaria, Grand, Sw-Y, Hanse osv) er lette å manøvrere.

Ida Marie III skrev for 1 time siden:

Er jo ytterst sjelden en ser en seilbåt gå inn i en trang havn og legge til under seilføring ..

For å få en innføring i hvordan dette gjøres i liten skala kan du ta en tur til den lokale seilforeningen og se hvordan kidsa håndterer Optimisten sin. Det er båten på sjøen, montere ror og kjøl, og så er det full fart ut. Når de kommer tilbake seiler de gjerne båten opp på opplagshengeren.

Når jeg seilte Banner 28 sto bensintanken igjen på brygga for å spare vekt når vi skulle seile regatta. Der var det til og fra brygga under seil.

Måtte gjøre det noen ganger med Comfortinaen også. VP med kjøleproblemer. Gikk bra hver gang.

Ellers er det å anføre at hvorvidt jeg seiler eller går for motor er mitt valg. Irriterer det noen bobilsjåfører er det deres problem. Enhver får styre med sitt. Jeg styrer med mitt.

S/Y Emma skrev for 2 timer siden:

Om man ikke har stålkontroll på hva man driver med, er det hasardspill å seile inn i en marina og legge til i en bås. Det kan være utfordrende nok for motor.

Går en grense mellom 3 og 4 tonn seilbåt. Under er det enklere å skippe hele motoren og seile inn i båsen. Tipper jeg har gått inn eller ut av båsen i overkant av 5000 ganger, har brukt motor mellom 500 og 1000 av de. Sportsbåter på mellom 23 og 30 fot i hovedsak.

Med en båt som veier godt over 10 tonn skjer det ikke med nåværende båt. Klarer ikke å bremse farten med håndkraft. Vil overhodet ikke påstå at det er hasardspill, fått ripe i gelcoaten en gang. Har ødelagt mye på båt, men aldri i havnemanøvre.

1 hour ago, Lingefan said:

Men å manøvrere i et sund med minimum styringsfart er de jo alle relativt «lettkjørte».

Med seil oppe er ikke seilbåter nødvendigvis så «lettkjørte», spesielt ikke i trangt farvann med begrenset rom for manøvrering. Det vil blant annet avhenge av

vindretning og styrke. Både lite og mye vind kan gjøre båten vanskelig å styre, av naturlige årsaker. 

Jeg har seilt gjennom Havstenssund på en fin sommerdag, som én båt i en kjede på 6-7 seilbåter hvor alle hadde seil oppe. Selv om alle båtene i utgangspunktet holdt omtrent samme fart så var det full konsentrasjon der sundet er på det smaleste (og også høyeste). Det blir litt gufsing og fartsforskjeller når vinden kommer og går, så man må passe på, og det er en fordel å ha motoren i gang for sikkerhets skyld. Men... Det var ikke noe problem for motorbåter å forholde seg til oss, det er bare å legge inn 75 meter margin, ligge bak og holde samme snittfart som seilbåtene så går det greit. Det var nok mer hektisk ombord i seilbåtene når hastigheten til seilbåtene varierte litt innbyrdes.

(Og for å ha presisert det så ingen henger seg unødig opp i det: Seilere er klar over at slikt skjer i denne typen landskap, så det kommer ikke overraskende på oss. Det betyr bare at vi er litt ekstra skjerpet og følger ekstra godt med.)

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Mulligan skrev 37 minutter siden:

Ellers er det å anføre at hvorvidt jeg seiler eller går for motor er mitt valg. Irriterer det noen bobilsjåfører er det deres problem. Enhver får styre med sitt. Jeg styrer med mitt.

Selvsagt, akkurat som at andre kjører/seiler som de vil og styrer med sitt. Slik er det jo overalt blitt :-) bare å le av det, for de fleste kjører ganske dårlig. Noen er derimot meget flinke og det er blitt såpass mange dårlige båtførere, spesielt ved tillegging, at det er deilig å se en som kjører bare normalt bra. Men selv om du styrer med ditt gjør du jo lurt i å ta normalt hensyn, og oppføre seg mot andre slik du vil at de skal oppføre seg mot deg :-)

Hva du kaller «bobiler» aner ikke jeg. Men siden du tok oss inn på temaet ser jeg slik på det: seilbåter type runde, høye og brede bavariaer osv, scand baltic, større snekker osv er alle i min verden flytende campingvogner med «fortelt». Ikke noe ondt ment med det, de fungerer sikkert ypperlig til sine formål, å gi glede til folk som vil komme seg ut på sjøen og overnatte ulike steder. Mens daycruisere og cabincruisere er såpass mye mer eksklusive og dyrere at de blir mer flytende suiter/hotell, der plassutnyttelsen kommer bak sjøegenskaper osv. Så har du flybridgebåter som er mer flytende hytter.

Bobiler er vel slike man kan kjøre rundt i på land? :-)

Så har du «kjørebåter», de finnes i alt fra seilbåter til motorbåter. Lave slanke racingutgaver av seilere, og skjærgårdsjeeper laget for best mulig sjøegenskaper i sin art og ikke spesielt overnattingsvennlige.

Lingefan

Popeye70 skrev 32 minutter siden:

Med seil oppe er ikke seilbåter nødvendigvis så «lettkjørte», spesielt ikke i trangt farvann med begrenset rom for manøvrering. Det vil blant annet avhenge av

vindretning og styrke. Både lite og mye vind kan gjøre båten vanskelig å styre, av naturlige årsaker. 

Jeg har seilt gjennom Havstenssund på en fin sommerdag, som én båt i en kjede på 6-7 seilbåter hvor alle hadde seil oppe. Selv om alle båtene i utgangspunktet holdt omtrent samme fart så var det full konsentrasjon der sundet er på det smaleste (og også høyeste). Det blir litt gufsing og fartsforskjeller når vinden kommer og går, så man må passe på, og det er en fordel å ha motoren i gang for sikkerhets skyld. Men... Det var ikke noe problem for motorbåter å forholde seg til oss, det er bare å legge inn 75 meter margin, ligge bak og holde samme snittfart som seilbåtene så går det greit. Det var nok mer hektisk ombord i seilbåtene når hastigheten til seilbåtene varierte litt innbyrdes.

Slik du seilte i Havstensund i følge med de 6-7 båtene høres jo veldig ryddig og greit ut, spesielt når dere ligger etter hverandre og er greie å forholde seg til for andre.

Men dersom en seilbåt ikke nødvendigvis er «lettkjørt» og snarere litt uberegnelig i litt vind - er det da under enda mer krevende omstendigheter ansvarlig/god sjømannskap å ta risikoen? Hvis en båt kan være så vanskelig å styre bør man vel heller vurdere situasjonen en gang til om det er høysesong og masse uerfarne båtførere rundt omkring.

Lingefan

14 minutes ago, Lingefan said:

Slik du seilte i Havstensund i følge med de 6-7 båtene høres jo veldig ryddig og greit ut, spesielt når dere ligger etter hverandre og er greie å forholde seg til for andre.

Men dersom en seilbåt ikke nødvendigvis er «lettkjørt» og snarere litt uberegnelig i litt vind - er det da under enda mer krevende omstendigheter ansvarlig/god sjømannskap å ta risikoen? Hvis en båt kan være så vanskelig å styre bør man vel heller vurdere situasjonen en gang til om det er høysesong og masse uerfarne båtførere rundt omkring.

Nå har denne tråden sklidd litt ut, men Var i Fredrikstad i sommerferien og så en Baltic der skipperen satt utgjennom HT og styrte med foten! masse trafikk i kanalen. Flaks han ikke måtte ta noen unnamanøver!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Marida skrev 49 minutter siden:

Laget kun for de som absolutt SKAL kverulere

Allerede i fjerde innlegg i denne tråden kom fasiten, så hvorfor fortsette diskusjon? Under er utklipp fra innlegget.

Det er tre forhold som går igjen ved dødsulykkene.

Fart

Natt/mørke

Promille

Guest Avmønstret#

Nå har motorbåtkjørerne i tråden selv etablert at deres båter, konstruert for stor fart, ikke egner seg i lav fart i trange farvann sammen men andre båter, de mister kontroll og styring. Ikke veldig farlig, men uansett, sikkert en plage for de selv og andre som rammes av deres mangel på styring. En kan jo spørre seg hvilket dagmerke de bør heise når de mister kontrollen? 

Og så er det etablert at seilbåter er svært manøvrerbare, men må følge de rammer som finnes, vindretning osv.

-------

Svaret gir seg selv. Motorbåtførere må ta sitt personlige ansvar og ferdes andre steder hvor de kan få utnyttet både fartspotensialet og de gode manøvreringsegenskapene i høy fart. 

Og seilerne, som har ekstremt manøvrerbare båter i lav fart må selvsagt være til glede for nærmiljøet i indre skjærgård, som de alltid har vært, uten støy og forurensende eksos og hekkbølger. 

Pinkvin skrev 6 minutter siden:

Nå har motorbåtkjørerne i tråden selv etablert at deres båter, konstruert for stor fart, ikke egner seg i lav fart i trange farvann sammen men andre båter, de mister kontroll og styring. Ikke veldig farlig, men uansett, sikkert en plage for de selv og andre som rammes av deres mangel på styring. En kan jo spørre seg hvilket dagmerke de bør heise når de mister kontrollen? 

Og så er det etablert at seilbåter er svært manøvrerbare, men må følge de rammer som finnes, vindretning osv.

-------

Svaret gir seg selv. Motorbåtførere må ta sitt personlige ansvar og ferdes andre steder hvor de kan få utnyttet både fartspotensialet og de gode manøvreringsegenskapene i høy fart. 

Og seilerne, som har ekstremt manøvrerbare båter i lav fart må selvsagt være til glede for nærmiljøet i indre skjærgård, som de alltid har vært, uten støy og forurensende eksos og hekkbølger. 

Konklusjon:

Det er tullete å ligge i plan i trange sund med motorbåt

OG

Det er tullete å seile i bredden så man sperrer møtende og forbikjørende trafikk. Enkelte seilbåter går i 2-3 knop og da må de som vil holde 6-7 knop få passere.

Lingefan

Marida skrev for 1 time siden:

Kan dere fortsette deres diskusjon her:

Laget kun for de som absolutt SKAL kverulere

Da blir nok denne tråden helt stille.

Har allerede postet et innlegg der fra Hamnen.se som viser Poker run med raske motorbåter vs seilregatta med ildsinte seilere. En seiler kastet en hammer etter en motorbåt og blir politianmeldt for dette - helt Texas.

Tenk å være sivil båtfører oppi dette....:lipseal:

Lingefan

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...