Jump to content

Betrakninger rundt båtulykker i sommer


Marida

Recommended Posts

  Pinkvin skrev On 6.8.2019 at 18.47:

 

Han var ikke alene om å mene det. Og så sitter vi å lurer på hvorfor det skjer ulykker.... når enkelte folk i båt ikke engang vet forskjellen på høyre og styrbord... 

 

jaja..

Vis hele sitatet  

 

 

Man kan sitte å undre på hvorfor. Men grunnen er såre enkel. Folk gidder ikke lære seg noe hvis de ikke må. Så da må vi rett og slett innføre opplæringskrav for å få føre båt.

Man kan ikke klage over at folk ikke kan hvis vi ikke krever at de skal kunne en døyt. 

En som aldri har vært i båt før og ikke aner noen ting kan kjøre en 49 foter i 80 knop, eller seile en 49 foter. Er jo helt sprøtt. Mens en moped må vi ta lappen for å kjøre.

Lingefan

Link to post

Begrepene styrbord/babord fins, som de fleste andre ord om bord, fordi man vil bruke ord som gir minst mulig forvirring. Styrbord/babord er konkret, mens høyre/venstre er relativt.

Sier man "aktre babord kryssholt", er det ingen tvil om hva og hvor det er, uansett hvor personene måtte befinne seg relativt i forhold til det, eller hvilken retning man ser. "Hent et nytt dieselfilter under dørken i styrbord akterlugar" er en helt konkret beskjed som ikke kan misforstås. Likeså "bruk reveline nummer to, den er på babord avlaster", i stedet for "dra i det grønne tauet som går gjennom den svarte dingsen på venstre side for deg".

Skal man bakke mot styrbord, gir det umiddelbar mening.

Passerer man et møtende skip på dets babord side, er det ingen tvil om hvor man går.

 

Apropos, hørte jeg en gang to skip som møttes i en trang fjord som sa "Skal vi gå grønn mot grønn?". Det hadde jeg ikke hørt før, men var ganske beskrivende for hva de ville (passere hverandre styrbord mot styrbord).

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
  S/Y Emma skrev On 7.8.2019 at 8.35:

Det er da en veldig god grunn til at man bruker nautiske mil i navigasjon.

 

Kajakkpadlere har neppe samme behovet.

Vis hele sitatet  

Faktisk ikke så sikker på hvor mange av de under 30 år som forstår hva en nautisk mil er. Med sjøkart var det veldig enkelt å se, men med plotter er det pluttselig ikke noen referanser til hvorfor vi har NM. Nå er det bare ett tall, da kan vi like godt bruke kilometer. Blir ikke overrasket om det ti år frem i tid ikke er nautiske mil lenger.

Link to post
  S/Y Emma skrev On 7.8.2019 at 8.02:

Apropos, hørte jeg en gang to skip som møttes i en trang fjord som sa "Skal vi gå grønn mot grønn?". Det hadde jeg ikke hørt før, men var ganske beskrivende for hva de ville (passere hverandre styrbord mot styrbord).

Vis hele sitatet  

 

Akkurat den der har jeg hørt nokså mange ganger når fartøyer møter hverandre i Oslofjorden. Og bastøfergene, som stort sett ikke gidder å svare lystbåter, har hyppig kontakt med yrkesfartøyer på kryssende kurs. Når man sier 'passerer grønn mot grønn' er det som A/Y Emma skriver, umulig å misforstå. Eller 'green to green'. Svært mange norske fartøyer har ikke norsktalende personelle på broen. Har brent meg på det et par ganger :-)

Link to post
  Hulda skrev On 7.8.2019 at 9.00:

Svært mange norske fartøyer har ikke norsktalende personelle på broen. Har brent meg på det et par ganger :-)

Vis hele sitatet  

Det er ikke alltid det hjelper med norsktalende personell på bro heller, ref: stor grå båt og større oljetanker :giggle:

 

  pacuare skrev On 7.8.2019 at 8.46:

Faktisk ikke så sikker på hvor mange av de under 30 år som forstår hva en nautisk mil er.

Vis hele sitatet  

Da har de ingenting på sjøen å gjøre.

 

Redigert av Seilerslask (see edit history)
Link to post
  S/Y Emma skrev On 7.8.2019 at 8.02:

Begrepene styrbord/babord fins, som de fleste andre ord om bord, fordi man vil bruke ord som gir minst mulig forvirring. Styrbord/babord er konkret, mens høyre/venstre er relativt.

Sier man "aktre babord kryssholt", er det ingen tvil om hva og hvor det er, uansett hvor personene måtte befinne seg relativt i forhold til det, eller hvilken retning man ser. "Hent et nytt dieselfilter under dørken i styrbord akterlugar" er en helt konkret beskjed som ikke kan misforstås. Likeså "bruk reveline nummer to, den er på babord avlaster", i stedet for "dra i det grønne tauet som går gjennom den svarte dingsen på venstre side for deg".

Skal man bakke mot styrbord, gir det umiddelbar mening.

Passerer man et møtende skip på dets babord side, er det ingen tvil om hvor man går.

 

Apropos, hørte jeg en gang to skip som møttes i en trang fjord som sa "Skal vi gå grønn mot grønn?". Det hadde jeg ikke hørt før, men var ganske beskrivende for hva de ville (passere hverandre styrbord mot styrbord).

Vis hele sitatet  

 

det der med å passere grønt mot grønt eller rødt mot rødt er ganske vanlig,

og ikke bare i Norge

 

selv er jeg ikke særskilt begeistret for den form for veivisning, men men, det brukes mye og funker

 

 

V8 rules.

 

Link to post
  Midtpinne skrev On 7.8.2019 at 8.48:

Jeg tror ikke de som vil normalisere språket er årsaken til ulykker.

Vis hele sitatet  

 

Nei det tror ikke jeg heller....men det er som S/Y Emma skrev ...lite hensiktsmessig i et større fartøy...

  Midtpinne skrev 1 time siden:

 

Flest ulykker skaper vel de som ikke behersker fartøyet de opererer. Fart og fyll er vel også et stort problem.

 

 

Vis hele sitatet  

 

???

Link to post
Guest Avmønstret#
  Hulda skrev On 7.8.2019 at 9.00:

Svært mange norske fartøyer har ikke norsktalende personelle på broen. Har brent meg på det et par ganger :-)

Vis hele sitatet  

 

Som fraktebåten som gikk akterut styrbord for tankeren som kolliderte med fregatten og fortsatte videre ut i mørket uten å ha skjønt en dritt av hva som foregikk på VHFen.... Eller rundt seg. 

 

Liv vil gå tapt på grunn av sånt, om det ikke har skjedd for lenge siden allerede da..?

Link to post

Å diskutere endring av innarbeidede internasjonale maritime begreper innen navigasjon kan kun forekomme i en nasjon som har distansert seg såvidt fra sjøfarten at man er i ferd med å miste all maritim kompetanse. Det fremstår som både uhørt og fordummende.

 

Kanskje den norske luftfartsbransjen skal gå over til f.eks. kilometer i timen som måleenhet for fart nå når amatører med droner snart utgjør en større andel av brukere av luftrommet jamført med den profesjonelle delen som flyselskaper etc.

Link to post
  Chiefengineer skrev On 10.8.2019 at 9.46:

Å diskutere endring av innarbeidede internasjonale maritime begreper innen navigasjon kan kun forekomme i en nasjon som har distansert seg såvidt fra sjøfarten at man er i ferd med å miste all maritim kompetanse. Det fremstår som både uhørt og fordummende.

Vis hele sitatet  

 

Skyldes i all enkelhet at man har priset seg ut, dessverre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Uhørt og fordummende er det vel ikke.

 

Saken er jo at i disse tider møtes flere fagfelt, det er ikke lengre slik som før i tiden da en snekker kun kunne snekre og en sjømann kun kunne seile. Verden er mer kompleks nå. Båter styres fra land, autonomien tar over.

 

Vi går videre når vi møtes og snakker sammen på tvers av forskjellige fagsjargonger. De fleste fagfelt har godt av å bli utfordret fra utsiden. Har man en god sak står saken støtt, har man en dårlig sak blir man avkledd med rette.

Link to post
  Chiefengineer skrev On 10.8.2019 at 9.46:

Å diskutere endring av innarbeidede internasjonale maritime begreper innen navigasjon kan kun forekomme i en nasjon som har distansert seg såvidt fra sjøfarten at man er i ferd med å miste all maritim kompetanse. Det fremstår som både uhørt og fordummende.

Vis hele sitatet  

Godt sagt!

 

  Mouche skrev On 10.8.2019 at 10.00:

Skyldes i all enkelhet at man har priset seg ut, dessverre.

Vis hele sitatet  

Dårlige skattebetingelser for sjøfolk kombinert med redere som jager kortsiktig profitt, mener du?

 

Er spent på hvordan det går med Wilhelmsen fremover etter at de erstattet norske offiserer/kapteiner med indere.

Link to post
  Seilerslask skrev On 10.8.2019 at 11.10:

Dårlige skattebetingelser for sjøfolk kombinert med redere som jager kortsiktig profitt, mener du?

Vis hele sitatet  

 

Er det dårlige skattebetingelser for norske sjøfolk og rederier som benytter norsk mannskap sa du? I forhold til oss andre da, eller?

 

Kortsiktig profitt? Jeg har vært involvert innen skipsfarten fra 1974 og kan gjerne si noe om at det har gått en god del opp og ned, som regel syv magre for hvert gode år så pengene har først og fremst vært tjent på kjøp og salg til riktig tid og ikke driften selv om det er store varisajoner mellom de forskjellige segmentene innen skipsfarten. Er du gammel nok til å huske det store antall skip som har ligget i opplag til tider?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Så norske sjøfolk har akkurat de samme betingelsene som vi som jobber, eller har jobbet, på land? Halvparten? Nå tøyser du fælt eller tjener svært mye!

 

Og har ikke fem uker på og fem uker av noen verdi for "dere". (redigert og presisert at det er fem og ikke dem uker siden dette ble litt vanskelig for pipen)

 

 

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...