Fantino Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Vi har balansekortet i beredskap vi også, men prøver litt uten. Ser greit ut så langt. Har dillet mye med innstilling av avansert Mastervolt 70/3 chargemaster (landstrømlader) og driver og tester ut hvordan det virker. Foreløpig har vi nok vært litt forsiktige, så får ikke ‘trigget’ den hersens SOC til 100% men foretrekker det framfor at BMS stenger. Stilte bulkspenning på 14.4, tok bort minimumstid i bulk, satte absorpsjon til 13.8/Max 15 min, og lot float være 13.25 foreløpig for å unngå at Lithium holdes på veldig høy SOC hele tida når en ligger med landstrøm. Litt i snilleste laget men må få litt overblikk og finne ut hva 14.4 stilt inn på lader gir på bms osv før vi evt drar det litt opp. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Om en har Victron og Cebo kan man kanskje sette opp spenningen før en planlagt tur slik at batteriene er toppladet før tur? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Det er sikkert en mulighet ja! Holder på å fikle med en sak som gjør noe tilsvarende via Blynk, dvs enkel batterimonitor + overvåking av 220V og av/på for lader. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Tror jeg sier meg fornøyd med balansering nå. 0.001v i forskjell må være godkjent. BMS kutter jo lading ved 3,55 så er ikke mye mer en får ladet opp. Kan jo prøve å endre til 3,6 bare for å kjøre en topp av toppen å la det balansere seg på dette, og så sette ned igjen til 3,55. Eller hva mener ekspertene om dette? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Fantino Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 (redigert) @Okkaby: Hvis batteriet hviler/er i balanse på 3.55V cellespenning er det i alle fall ikke mange Ah igjen å hente over dette. Batteriet er vel 99% fullt eller mer? Vi har satt bms på 3.65V for at BMS kun skal slå ut om noe er galt (slitsomt om den gjør det hele tida ved lading) og begrenset ladespenning heller. Du har jo allerede balansert. Men vi har et irriterende problem: BMS BT ‘sovner’ ser det ut til. Vi gikk fra fulladet batteri i går med landstrøm frakoplet. Satte på litt forbruk (kjøleskap). Alt ser greit ut nå men får ikke kontakt med BT via App. Har du erfart dette? Hva med @Dreuf? ‘Domestic’ voltmeter (venstre) ser greit ut etter en natt med 5-10A forbruk men BT er død. Waiting Time i BMS er satt til Max (65536 sekunder) men den skal uansett ikke sovne så lenge det går strøm inn eller ut er min oppfatning? Redigert 2.Mars.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 2.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Jeg har kjøpt meg en inverter (noe må man jo bruke strømmen på..) og lot den stå på tomgang en natt. Da fikk jeg ikke kontakt med bms, men når jeg skrudde den på og tilkoblet en forbruker da kom BT frem igjen. Det virker nesten som BT sovner så lenge forbruket er konstant uavhengig av hva forbruket er. Jeg har prøvd å sette sleeptime til 0 via app (det er ofte måten å deaktivere på) men det ville den ikke være med på. Kanskje det går å sette den til 0 med pc programmet? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 @Dreuf: Takk for tips. Vi skal fikle litt mer. Mulig den bare går i ‘strømsparemodus’ når det ikke er aktivitet på den stund?.. Så prøver vi evt å sette den der sleep-verdien til null for å se hva som skjer om ikke fikling hjelper 😁 Har også spurt på Ali så får vi se om de kommer opp med noe. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Har samme problemet med BT. Helt umulig å få luv i noen ganger. Litt rart dette ja. Å forbanna irriterende.. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Fantino Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 (redigert) Fikk et slags svar fra Heyo på Ali nå. Kan jo testes ut: (Det sier seg jo egentlig selv at 15300 sekunder tilsvarer non-sleep? 🤣🤪) Redigert 2.Mars.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Da prøver vi 15300. App aksepterte dette. Så mulig det hjelper. Ellers har jeg vel oppnådd perfekt balansering nå tenker jeg😁😁 0.000v i forskjell må vel være bra😁 Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Fantino Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 (redigert) Tricky å få det bedre ja. Du ladet til bms trigget da? Ser lade MOS er ‘stengt’ og du har en høy cellespenning alarm. Og så har balansekortet gjort alt ‘flatt’ etterpå? ’Flatt’ som i perfekt balansert mener jeg - ikke flatt batteri 😁 Redigert 2.Mars.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Ja lot den stå på 3.6. da slo den ut i natt. Var da ca 0.007 i forskjell om jeg ikke husker feil. Har da stått å balansekort har fiksa resten. Sier meg fornøyd da. På vei ned å montere opp ladere. Så kommer nok batteri ned i båt torsdag. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Fantino Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 @Dreuf: Fikk svar på Ali ang PC app også. Power down delay skal settes til 255 sek. Fra Heyo: Vi hadde ikke endret de settingene så det ser slik ut hos oss nå: Dog har PC app aldri vært et problem, men heller enkleste måte å starte BMS på når den har gått i dvale, så får håpe de det 15300 sekundene i BT app hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 @Dreuf Hvilke settings har du lagt på din Victron dc-dc? Koblet nettopp til min. Å den sto som default på LiFePo. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Dreuf Svart 2.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 (redigert) Nå har jeg ikke installert den enda. Men om jeg husker riktig så har jeg satt lading til 13.8, skrudd av absorption og satt float til 13.5 eller 13.6. Equalizer har jeg også skrudd av, tror det er default på lifepo4 programmet. Har testet dette på solregulator og da har man på en måte skrudd av float siden spenning på batteriet er høyere en float så flyter det ikke noe strøm. Tenker å sette landstrøm og solcelle til det samme og justere ned om båten skal ligge ubrukt over en periode. Redigert 2.Mars.2021 av Dreuf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Oki. Får sjekke hva det var den sto på torsdag, og justere litt om det trengs. Plan er at batteri skal ned torsdag, å de gamle by går ut. Så isolere litt mer i motorrommet fredag, før motor går i neste uke. Ellers ser det ut som dette trikset med 15300 kanskje fungere. Får kontakt med BT uten problemer nu. Men veldig rart de ikke ligger med litt mer info om alt dette når de sender ut BMS. da ville de jo slippe alle disse amatører som plager de i etterkant hehe Men SOC fare opp å ned som var den på fylla. 14,1V så sto den på full. Så på 14V så er det plutselig kun 85%. Så en kan nok ikke regne stort med den. Men så lenge en har grei spenning, så vet en jo at en har nok strøm uansett. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Seilerslask Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Med så ustabil beregning av SOC ville jeg nok putta på en smartshunt eller BMV712 i tillegg gitt... Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Seilerslask skrev 9 minutter siden: Med så ustabil beregning av SOC ville jeg nok putta på en smartshunt eller BMV712 i tillegg gitt... Hvorfor det? I sammenhengen her er det en ren underholdningsverdi.. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Så lenge jeg ser spenning, så har jeg jo en indikator på hvor mye jeg har igjen. Har jo satt BMS til å kutte på 11.6V Så kommer jeg ned mot 12 rent, så vet jeg det er på tide å få gang i lading. Nu ligger ikke jeg i uthavn i dagesvis. Så normalt vil jeg ha landstrøm når ligger til kai på gjestebrygger rundt om. Å med så mye strøm tilgjengelig som jeg har nu. Så blir ikke en natt i uthavn noe problem uansett. Blir jo å ladet når jeg er underveis med motor igang. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Dreuf Svart 2.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 SamH skrev 4 minutter siden: Hvorfor det? I sammenhengen her er det en ren underholdningsverdi.. Det skjønte jeg ikke helt. Tenker at på li er det viktig med en batt monitor for å holde tritt med Ah inn/ut iom at mesteparten av strømmen ligger på ett kort intervall vil det være vanskelig å vite om man har 150 eller 80Ah igjen på tanken. Fra 12.8V til "0" går det ganske fort. Men nå har jeg lest mye om teorien og liten egen erfaring enda. Men så sant LVD på bms ikke er satt farlig lavt så gjør man ingen skade ved å tappe batteriet til bms kutter. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 2.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Okkaby skrev 5 minutter siden: Nu ligger ikke jeg i uthavn i dagesvis. Så normalt vil jeg ha landstrøm når ligger til kai på gjestebrygger rundt om. Å med så mye strøm tilgjengelig som jeg har nu. Så blir ikke en natt i uthavn noe problem uansett. Blir jo å ladet når jeg er underveis med motor igang. Det er sant, vi ligger på ca 30Ah i døgnet på sommeren, så kan jo ligge "ett par" dager med denne banken. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 LFP-omsorgen er spenningsstyrt både i bunn og topp, det håndterer dynamo/regulator, lader og/eller BMS. Alt imellom er underholdning, og har liten til ingen kritisk verdi. Sånn ca at man kan ligge en gitt stund til før man må lade er kjekt å vite, men altså langt fra nødvendig til en grad hvor det utstyret dere har ikke er mye mer enn godt nok. At det er kult å ha fancystuff er en annen greie, og den sympatiserer jeg med. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Her er et dagsfersk praktisk eksempel. Jeg dro ut lørdagen, og toppet banken på vei ut. Til middag i dag syns jeg kanskje spenningen var litt lav da jeg brukte induksjonsplata, og fylte på en times tid mens gryta kokte. Sånn går nå dagan.. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 SOC-underholdningen og en grov oversikt ser for samme periode slik ut. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 2.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 SamH skrev 22 minutter siden: At det er kult å ha fancystuff er en annen greie, og den sympatiserer jeg med. Phu... Det var godt! Men ellers enig med det du skriver 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.