Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Ser ut for at det er Sinowealth sin chip med betegnelsen SH39F003, men var jaggu ikke lett å finne noen god info på den.

 

www.sinowealth.com/detaile?pro_id=207

 

Får bare ligge unna de AFE verdiene foreløpig. Så bare en verdi på 4.000V der jeg reagerte på men når jeg ser på sida over så kan et bare være regularing av den interne powersupplyen til chipen.

 

Vi reverserte innstillingene tilbake til opprinnelig fil og da stoppet vifta, så i morgen starter jakten på hvilke parameter som trigget den 😂

 

 

4FA5FEF9-B5EE-4D0C-83F3-F3FCD57DC4B9.jpeg

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har vi gjort parametersetting 2.0. Fremdeles noe usikkerhet ute og går 😝

 

Vi fant fant ut hva som trigget vifta, og det var langt fra logisk... Under ‘System’- fane var ‘Battery Chemistry ID’ satt til 002F (Hex). Siden manualen jeg fant hadde tall for et 800 Ah LiFePO4 system som mao nesten er identisk med det vi setter opp så brukte vi noen av tallene der som indikator på fornuftige verdier. I manualen var verdien satt til 0000. Men når denne settes så starter vifta og går i det uendelige/stopper ikke.. IC temp var 16 grader ish og lading var rundt 10-12A så burde være særs lite behov for viftekjøling. Når vi satte verdien tilbake til 002F så stoppet den. Så da fikler vi ikke mer med den parameteren 😁 Men logisk? Nja..

 

Er også litt usikker på hvilke grenser for høy/lav spenning som gir utkobling og hvilke som er alarmgrense. Prøver oss litt fram.

 

 

 

 

C1CFF60C-CC0D-47F2-8937-D9D826DFB0A0.png

5D28FE82-E4DB-4BE1-98A7-02C6AA0A2C35.png

4A444AE3-65ED-471E-8A26-0A3C8EB78D1F.png

69E3595B-EC56-4E5C-8856-B0D634EB4086.png

Link to post
Share on other sites

Fikk i går opp lading til rundt 20A med bruk av ikke mindre enn 3 ladere samtidig. I dag morges hadde laderene gitt seg da de anser batteriet som fullt. Celle 3 og delvis 4 har litt forsprang og nærmer seg nok ‘kneet’. Lot balansekortet jobbe med forspranget ila dagen så får vi finne dummere lader etterhvert 😁 Første screenshot i dag morges, siste i 20 tida i kveld.
 

 

Vil egentlig tro at vi nærmer oss siden vi lader med såpass liten strøm ift størrelsen på pakken? 20A på 816Ah pakke blir jo 0.025C. Så at han amerikaneren det var linket til tidligere i tråden mente at langvarig lading med så lavt som 3.45V cellespenning ville kunne ‘overfylle’ og fant en kurve som indikerer det samme. Ser for oss å ‘kile’ pakken opp til 3.45V ish og la balansekortet jobbe - så hvile. Venter fremdeles på noen deler fra det store utland (ladeskille, fjernoperert hovedbryter).

 

 

940D689D-0CCE-41D5-80CC-E7AD8A886715.png.c295a734071dfa08f4a20a1c271d64ab.png

B21449FE-4EAC-4A2B-A076-7BF7994EAF01.jpeg.5c06b3827b3ab3b26ceb56eb3314cc6a.jpegD68C3DCE-0982-4200-8463-AD4DA1A2E2C0.jpeg.c904033b137bafb56ce16c1288bfb7fa.jpeg

Link to post
Share on other sites

@Fantino

Fjernoperert hovedbryter?? Link please, da dette jo høres interessant ut😁

 

Blir lite oppdateringer fra meg de neste ukene. 

Har plass på en parafin undulat i mårå tidlig, så det kan fylles litt på i båtkassa

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Vi bestilte en slik BEP fjernoperert bryter på ebay med frakt via Magnum. Samme med ArgoFET ladeskille som også ble adskillig rimeligere utenbys (dessverre, men slik er det).

 

Tenker å bruke BEP bryter ut av Lithium-pakken (kun relativt små forbrukere i A, men mye i Ah, derfor plenty med 275A versjon). Kopler bare styringen av den til ut-side av original hovedbryter for AUX i båten (AUX pakke blir stående med et par blybatterier som tar seg av thrustere og vinsjer) slik at den "følger" originale fjernopererte hovedbrytere.

 

God tur med parafinfuglen :-D

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Status i dag morges etter at balansekortet har jobbet 12t. Og fra appen etter 30 med lading 5A. Celle 3 er nok på kneet. Vil tro det tar lang tid å kile dette oppover men vi får se. Cellene skal uansett ut av kassen før montering så de havner nok fort på parallellading med 3.6V da. Men litt interessant å se hva balansekortet greier å gjøre også.

 

 

C41D60F0-AB16-40C4-84B7-A80CBCBEB220.jpeg

3F2512D8-BF19-4575-939E-337246ADAF26.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg snublet plutselig over denne laderen i boden en dag. Det er restene etter et lite eventyr med RC helikopter for noen år siden (all crew lost etter 3 min flight men det er en annen historie). Det er rett og slett en balanselader. Lader med opp til 5A og balanserer med 1A etter hva jeg kan se. Har program for LiFePO4 og stikk for balanse/sensekabler passer i connector på sida. Vi har tenkt å teste ut å la denne balansere til 3.6V. Må selvsagt ta tiden til hjelp men så lenge den ikke går varm burde den gjøre jobben. Er også kjekt å finne ut om den faktisk fønker da det kan være en utvei for enkel ‘vedlikeholdsbalansering’ seinere. Noen som har prøvd tilsvarende?

 

 

EB227812-6AB4-4B6B-A271-54E4A29F2CF1.jpeg

EBBB937D-7BFA-4F98-B704-90F015D3FB62.jpeg

7994C265-EFC1-41DC-8944-700304F86003.jpeg

Link to post
Share on other sites

Har erfaring med RC helikopter jeg også. Å det fra en brakkerig i Ølen. Var ikke mye lamper/utstyr igjen kan du si🤣😂 Hjemme holdt den på å gjøre meg hodeløs, så ligger i kjelleren ennå😂🤣 

Men skal jagu meg sjekke om jeg finner laderen til den når jeg kommer hjem om x dager.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Haha! Jeg trente på simulator i ukesvis og trodde jeg var SÅ forsiktig.. Trodde egentlig styrten i høyt gress hadde gått greit også, helt til jeg måtte ta spenntak for å få rotorbladet opp av jorda.. Krever for mye tålmodighet.. Det var uansett hendig at laderen jeg hadde ser ut til å være plug and prey. Forsto da jeg kjøpte den at det var ‘standarden’ så kanskje du har lik?..

Link to post
Share on other sites

Fikk svar fra selger av Heyo BMS på en del spesifikke spørsmål jeg hadde til settinger på BMS via PC. Legger de ut her som referanse da det gjerne er andre som lurer på det samme:

 

(Og da ble det plutselig logisk hvorfor vifta startet, dog kunne hjelpeteksten med fordel vært endret fra ‘battery chemistry’ til ‘MOS temperature fan start’ eller noe sånt..).

 

»

here is the reply , please check it:
  1. What does pack status 4047 HEX indicate? Is there a table for these values? Same question for battery status and pack config.-----it's system preinstall , pls ignore it 
  2. Is the RemainingCapacity number calculated from Ah-counting or is it only based on SOC and Full Charge Capacity?------first time connection with PC program , it's  Ah-counting,then it's the real capacity indication. please check the attched picture-1 
 
  1. Pack configuration is set to 5DC1 – is this correct for our battery?    ---you can ignore it at it's defaulted 
  2. To the table with Voltage of Capacity xx % values: Is the SOC calculated directly from this table, or is SOC corrected for charge/discharge current which will lead to higher/lower voltages at the same SOC?---please refer to the above quastion 2
  3. How is SOC reset/calibrated upon full charge? Is this manual or automatic? Can you point us to which settings that are critical to have a correct SOC?-- please do the calibration, charge to full and set is as 100%
  4. What is the physical meaning of Charge Backup Current? Is a setting of 200 mA correct with this battery pack? ---pls ignore it , it doesnot change anything 
  5. We altered the Battery Chemistry ID from 002F to 0000 based on settings found in an English translation of the manual. Then the BMS fan was running constantly, so we reverted back to 002F. What is the correct setting?---it's Hexadecimal, if you change it to 0000, fan runs when it above 0 ℃; 002F means fan will run when it above 47°;
 
  1. Our intention is to set an alarm limit on 3.63V cell voltage, which is released at 3.60V, and that BMS should disconnect from charging when cell voltage is 3.65V. Are our settings correct, or should the Over Voltage and the Charge end voltage values be switched?---please check the attached picture 2
  2. What is a sensible value for the Charge End Current. 200 mA seems low for such a large battery pack? Please make recommendation.----pls igbore it 
  1. Our intention is to set an alarm limit on 2.93V cell voltage, which is released at 2.95V, and that BMS should disconnect load when cell voltage goes below 2.90V. Are our settings correct, or should the Under Voltage and the Discharge End Voltage values be switched?------ pls refers to the above question with pic 2
«
 
 

2190514C-9F5E-454E-8032-20105112AD95.png

BB6B3FFF-3F2D-47CA-8311-CD5EB33A3CB4.png

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for info (og på mail). Virker nesten som de vet hva de selger.

Driver å forsker på om jeg kan få koblet den til rpi på ett vis men ikke vært så mye tid i det siste. 

Hvordan fant du ut hvilken av bmsene du skulle velge når du koblet til? Var en liten liste å velge i. 

Link to post
Share on other sites

@Dreuf: Ja de gjør faktisk en jobb med å svare noenlunde skikkelig. Det var en annen konsulent som var innom når de fyrte opp software så det valget er jeg dessverre blank på. Mulig det står noe lurt i den oversettelsen jeg linket til tidligere? Evt så ville jeg prøvd en Mail til Zoe (adressen du ser i mailen)!

 

Jeg har også prøvd å gjøre litt research på hvordan kople seg til, men har ikke funnet noen gode ‘how to’s’ så langt. Har dog funnet er par filer med dokumentasjon på can bus og hex protokoll for grensesnittet men litt usikker på hva som skal til for å få kontakt. Hadde håpet på å finne et ESP library på GitHub eller lignende.. Fikk ikke lastet opp de protokollene her. PM om du vil ha de!

 

Vi satser på en PZEM017 + esp8266 + Blynk for å få batteritilstand på mobil. Venter på flere gaver fra Kina. 

Link to post
Share on other sites

Hva er en PZEM017🤔🤔

 

Er det sådan at SOG skulle bli korrekt etter at Batteriet er ballansert å toppladet første gang, eller misforstod jeg noe i farten?

Er bare litt rask lesing på mobil her, da de plutselig vil jeg skal jobbe litt for lønna mi, her ute😂 Å blir litt lange dager også.

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

PZEM017 er en billig dingseboms av en batterimonitor som du kan kople til en mikrokontroller og få på nett/mobil dersom fiber typen som liker å fikle med sånt!

 

Red: Er litt mer info her https://solarduino.com/pzem-017-dc-energy-meter-online-monitoring-with-blynk-app/

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Begynner å gå raskere fra dette nivået. 

Den kjører første celle til 3.65 også fyller den hver enkelt celle via balansekabelen etter det? 

 

Har foressten testet pc programmet og jeg ser at det er Ah teller på bms som dem sa. Synd man ikke finner tallet ett sted i appen. 

Link to post
Share on other sites

Er usikker på om den kjører opp og så balanserer eller hvordan det virker. Lader med Max 5A iht spec, vi så 3.8A i display. Skal balansere med inn til 1A. Stopper på 3.6V visstnok. Har slått av alle tidsbegrensninger osv og satt kapasitet til 50000 mAh 😁 Den er jo beregnet til å hurtiglade små pakker til helikoptere etc.. Kjekt at balanseconnector fra BMS passet rett i.

 

De hevder hardnakket at det er coulometer i BMS ja og det står jo et tall i PC app. Mulig den tabellen med spenninger i PC app bare er for korreksjon. Det trengs vel som regel fordi Ah vil drifte hvis ikke. Vi får se hvis vi en gang får ladet opp dette beistet slik at den nuller seg.

 

@Dreuf: pakke 3 er fremdeles den som ‘stikker av’ litt raskere enn de andre. Det så vi tidligere også. Tror du det ville vært smart å strø disse cellene ut på de andre pakkene for om mulig å få et litt jevnere resultat til slutt?

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...