Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Da hadde vi en ørliten insident i Ølen i kveld. Reder var kommandert ombord i båten for å sette den sagnomsuste 15300 s verdien i BT appen og 255 s i PC appen. BMS skulle ‘vekkes’ med PC var planen (har alltid fungert før). Men nei, ikke tale om. Alt så greit ut til ‘last ned alle verdier’ ble prøvd men der stoppet det. Plan B ble iverksatt: aktivere lader. Da lyste alt opp og BT app ble også aktiv. Vi røyk rett på å stille inn 255 s i PC app. Det skal stå 60 s fra før sa jeg da jeg hadde den verdien på gammelt screenshot. Det står 0 nå sier reder, legger inn 255 s og trykker ‘write all’. Så går lyset og vel så det. Alle alarmer kom på. Failure meg her og der. Strømavlesning 2640A 😂..... Etter omfattende behandling for Post-Traumatisk Stresslidelse fikk vi summet oss litt.. Grunnen til at det sto 0 var at vi aldri hadde fått til å lese alle verdier, så alt ble blanket ut da vi skrev tilbake... Etter litt sikkerhetsinspeksjon og blodtrykksmålere så fikk vi lastet tilbake backupfila og satt den evinnelige verdien til 255 s. Og da funket alt fint igjen. Og SOC var nå 99% @ 3.3V. Den ble tydeligvis skremt kraftig oppover av 2640A i ladestrøm. Og rosinen i pølsa var at verdien 15300 s nå dukket opp på BT app helt automagisk. Rosin nr 2 var at ingenting ble f@&ked up. Det ble en lang debrief. Så nå blir det spennende å se i morgen om BT har holdt seg våken gjennom natta.

 

Me har ikkje meir løye enn me laga sjøl... 😜

 

PS: Heyo-reppen skrev følgende til meg ila dagens dialog om disse verdiene:

 

 

E0F27D04-7537-41E2-A82A-927DBFE5869F.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ser ut for at denne 15300 fungere. BT går hr ikke blitt trøtte her ennå etter justeringen. Så er nok det som skal til.

 

Ser jo også ut som den gamle BT hos meg fungere fint nu. Så må ha vært noe sovemedisin den fikk innabords tidligere, når den nektet å starte igjen.

Så da har jeg nye i backup, når ellers den en gang finner frem til Egersund.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

I Ølen simulerer vi langhelg i båten uten landstrøm/forbud mot start av generator nå 😁 15300 s har gjort susen her også så langt! Helt ufattelig at de sitter og ruger på den infoen og ikke legger den ut.. Må da være slitsomt å måtte svare massekopper som meg på chatten annenhver dag 😝

Link to post
Share on other sites

Siden jeg ikke bruker pc. Så blir det nok lite behov for backup hos meg.

 

Får satse på det holder med de justeringer som gjøres vi BT.

 

Ble noe forsinket idag, grunnet tur til storbyen. Men tenker batteri er på plass i mårå.

Kom nesten i mår med ombygging av kabler/sikringer/hovedbryter idag. Så satser på resten går i boks i mårå.

Men hva setter dere float/vedlikeholds lading på? Tenker da på landstrømslader. På 13.8 eller 13.4?

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Det står en fancy Mastervolt Chargemaster 70/3 i båten vi har innstallert i. Jeg lot bulkspenning være 14.4V (default), forlenget max bulk tid til 12t (fra 8t) pga stor pakke, satte absorpsjon til 13.8V men lot min absorpsjonstid være 0 og max 15 minutter ut fra det jeg har greid å lese meg til mhp lading av LFP. Da går den til float når strøm går under 6% (dvs 4.2A) eller 15 min - det som kommer først. Float sto på 13.25V og jeg lot den være der. Bulk restartes ved 12.8V. Økte delay på restart fra 30 s til 120 s. Mulig litt ‘defensivt’ og er et utgangspunkt til vi har lært litt mer. Har tenkt at 1) BMS skal ikke slå ut. Da blir konemor og reder grinete. 2) Det ikke er om å gjøre å presse LFP pakken sprengfull hele tida. Den trives jo best med å sykles ‘midt på treet’ slik jeg har forstått. Så får vi se hvordan det fønker etterhvert. Vi må bla finne ut om innstilt spenning på lader er den batteriene ‘ser’ osv (finner ingen ekstern føler så lader føler nok bare på utganger). De har generator så er uansett ikke opprådde, men den har vært alt for hyppig i bruk med 5 x 115 Ah bly/syre og 2 kjøleskap + strømglade kids 😁

Link to post
Share on other sites

Kom til å tenke litt her(ikke så ofte det skjer hehe)

Kjøre en vanlig lading hvor landstrøms lader kjøre opp med høy spenning først, før den går på float. så vil jo en resikere at BMS slå ut på høy alarm. Da vil jo ikke batteri ta til seg lading igjen fra landstrøms lader, før en har resatt bms, å samme fra motor via victron.

 

Så er en uoppmerksom, så kjøre en lenge uten å få ladet batteri.

 

Så er det kanskje lurt å øke høy alarm til 14,6(4x3.65) Så vil jo lading gåsin gang, å gå ned på float som normalt.

Eller skal kanske en sette lader på fast ladespenning på 13,4 eller 13,8 som også var en mulighet på min lader?

Så vil jo batteriet toppes opp når motor kjører, men holde seg på fornuftige spenning når det ikke er bruk av båt/strøm.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Vi har satt høy alarm til 3.65/14.6V ja, nettopp for forhåpentligvis å unngå dill med BMS som kopler fra. Satser på å få til laderegime slik at dette ikke overstiges med mindre cellene blir veldig ubalanserte. Foreløpig ser de bra ut. Det gjenstår å se hva vi får til med dynamo men jeg har aldri sett en D6 dynamo gi 14.6V så jeg har en mistanke om at det går helt fint. Den vil jo også ‘se’ adskillig høyere spenning når den lader en litium pakke og antakelig innbille seg at det er en smekkfull blypakke..?

Link to post
Share on other sites

På Lading fra motor, så har jeg ikke problem, siden det går via DC-DC lader, å denne ligger under høy alarm.  

Men har en sådan Waeco MCA1215 lader, som er en 6 trins lader. Men den kan også låses til fast ladespenning. Men dette styres via pinner bak på lader, å ikke via pc/app

Så er begrenset med justerings muligheter.

Men tenker jeg prøver å sette den på automatisk først. Så ser jeg fort om den slår ut BMS om denne står på 14,6v som høy.

 

https://www.dometic.com/nb-no/no/produkter/strøm-og-styring/energi-og-belysning/ladere/dometic-perfectcharge-mca-1215-_-63783

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Da var batteri koblet opp.

Å lader slonover på vedlikeholds lading før alarm slo inn. Så pr nå fungere det.

 

Så får en se når motoren kommer i hvordan victron oppfører seg.

 

Så når jeg startet den nye Axiom i plotter hjemme i stua igår, at victron appen lå installert på denne. Så det gjør jo ting bra.

Må finne ut om en kan installere flere apper. Hadde jo vært konge å få BMS app på plotter også. 

Får se om en bytter ut waeco laderen med en Victron på et tidspunkt. Da har en jo alt på plotter/mobil.

 

Ikke helt ferdig med alt i motorrommet ennå. Så ennå litt rotet.

Hovedbryter og sikring til forbruk, sitter i benk på oppsiden.

 

 

IMG_20210304_150738.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ser det er på tide at jeg og hiver meg på denne bølgen! :) Har bestilt ett sett med celler av Dreuf fra den neste sendingen hans. Men har litt spørsmål. Tenkte det var greit å ta noen av de her siden det kanskje er andre som lurer på det samme.

 

Først hadde det vert fint om noen kunne forklart litt disse stadiene i lade syklusen dere skriver om. Hva de forskjellige tingene er osv. Tenker på Bulk, absorpsjon, float etc... Og hvorfor dere tidsbegrenser dette etc...

 

Så har jeg moem spørsmål om lade oppsettet som jeg i dag har i båten. Jeg har ett start batteri og ett sett med forbruksbatteri som dette nye skal erstatte. Alle kursene er skilt med ett skillerele. Tenkte jeg skulle få tak i en DC-DC lader på ca 30 amp. Forstår dette skal både beskytte batteriet og dynamo.

 

Fikk sjekket laderen jeg har i dag å det er en Ctek M300 lader. Denne ser ikke ut til å være veldig justerbar. Står den kun er for blysyre batterier. Tenker da at jeg ikke kan koble denne rett på forbruk, men at den blir koblet direkte på start og så tar DC-DC laderen seg av forbruket? 

Link to post
Share on other sites

Skal du bruke den lader du har til å lade via startbatteri, så må den nok settes på en konstant høy spenning.

Dette da dc-dc lader normalt kobler inn ved å føle at dynamo lader, å da normalt over 14V.

Så denne laderen vil da måtte stå å kjøre med konstant 14V+

Ellers må du justere ned innslag for DCDC, men da vil den også til dels tømme startbatteriet, når du feks ligger uten landstrøm.

 

Beste er nok å bytte ut den lader du har med noe som er brukbart mot lifepo.

Ligger du med landstrøm over lengre perioder, så trenger den ikke koste så mye. Da får du feks denne fra Victron 

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2642&category_id=231&option=com_virtuemart&Itemid=39

Du får de også ennå billigere med 15 og 20A lading. Eller litt opp i pris å du får en på 30A som kan lade 3 banker samtidig.

 

Vurdere sjøl å bytte ut min Weaco til den i linken over. Men venter å ser hvordan det hele oppfører seg i båten når motor er på plass igjen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Tror du er inne på noe @Okkaby: Om ikke lader kan justeres og står ‘fast’ på innstillinger for bly-syre så kan det fort bli tricky å få fulladet direkte. Vi prøvde 2-3 stk og alle gav opp, dvs slo seg av og indikerte fullt batteri.

 

@Mr_Stian: Ang innstillinger på lader så har i alle fall jeg basert meg en del på denne (ganske lange) artikkelen. Budskapet er vel at cellene er plenty fulle ved rundt 3.45V og at lang absorpsjon ved spenning over dette kan føre til overlading. Finner også fra mange kilder at det er fint lite Ah å hente over dette nivået. Og generelt så trives vel Lithium rundt ‘midten’ av SOC og det virker derfor fornuftig å ha innstillinger som gjør at de sykles litt ned selv om en ligger på landstrøm i stedet for å kontant ‘dytte’ de smekkfulle slik vi er vant med å gjøre med bly/syre. Nå er det på ingen måte sikkert at han karen i artikkelen har patent på alt vettet da, men selv om han snakker i store bokstaver så er det i alle fall en slags sammenheng i det han sier, samt at han har tuklet med dette et tiår allerede.

Link to post
Share on other sites

Ser jo Victron ligger seg på 13.5v på både Float å Storage på laderen jeg nevnte over, samt 14,4 på Absorption.

Mye mulig jeg kommer til å bytte til en sådan Victron før sommeren

 

https://www.victronenergy.no/upload/documents/Datasheet-Blue-Smart-IP22-Charger-180-265-VAC-EN.pdf

 

Å siden det nu er Victron app på nye plotter. Så tenker jeg det må kjøpes inn en victron smart shunt.

Så har jeg jo alt jeg trenger av info rett på plotter. 

 

Så får vel bestille en sådan, så den ligger klar når jeg kommer hjem fra jobb neste gang

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev 21 minutter siden:

Tja, som jeg ser det, så trenger jeg kun denne 

https://www.victronenergy.com/battery-monitors/smart-battery-shunt

Da har jeg batterimonitor direkte på plotter, da plotter har BT å kobler opp mot smartshunt via BT.

Kan i tillegg bruke app på mobilen.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...