Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Dreuf skrev for 1 time siden:

 

 

@Okkaby

Har du sendt en klage til Heyo? Kanskje de sender deg ny BT gratis? 

 

Jo da. Ble en lengre utveksling av meldinger i natt.

 

Først ville de ha jeg sendte detaljerte bilde zv hele oppsett. Så ville de ha bilder av masse målinger da de tydeligvis ikke skjønte at alt hadde fungert som det skulle før den sluttet å fungere.

Sendte masse screenshot til de. Da gikk plutselig han jeg skrev med tom for skrivelyst og måtte la en tekniker se på dette. Får se hva de kommer tilbake med.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Det kan henge på hele tida. Stopper selv å balansere når avvik blir lite nok. Kan også koples på en av/på bryter ved å lodde to ledninger på punktene som er kortsluttet med en loddeperle der kortet er merket ‘RUN’.

 

Det angis veldig lav quiescent/inactive current. Og vil også deaktiveres på lav totalspenning slik jeg oppfatter specen.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 18 minutter siden:

Så var også jeg med på leken. 2 balansekort til 415 Nok. 

 

Da kan jeg kanskje selge den ene banken jeg ikke bruker. Tør ikke selge så lenge den ene cella stikker av hele tiden.

 Godt vi holder liv i de der borte i Wuhan 😁 Blir spennende å se hvordan dette funker på en ‘ulydig’ celle.

Link to post
Share on other sites

Har nu hatt sikkert 50 meldinger frem og tilbake til kina fatter.

Litt forskjellige personer. Å nu har de sendt sikkert 20 bilder, å jeg har sendt sikkert 20 bilder. Å så langt er deres konklusjon. WEIRD

Nu skulle en Engineer se på dette en gang til mårå, før de skulle sende meg en nye bluetooth dongle uten beregning.

 

Så ser hva de sier i mårå hehe Er jo helt håpløst å snakke med dise folkene.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Filene, dvs PC appen vi fikk på link fra selger funker nok bare på PC naturlig nok. Ville spurt selges om app til Mac men kan fort bli nei til svar. Har for lite erfaring med Mac men Windowsprogrammer kan vel kjøres i såkalt Bootcamp på MAC? Hvordan det vil fønke med USB port er jeg usikker på. Det fulgte med driverfiler. Mulig disse også kan installeres i Bootcamp men når er jeg ikke på tynn is lenger - jeg har plumpet gjennom forlengst. Vet dog at det er noen kvasse Mac folk av de aktive her på BP. 

Link to post
Share on other sites

Finner ikke mulighet for å sette SOC og heller ikke referansespenning direkte. Men utrolig mange andre settinger/valg/muligheter som er interessante. Feks slå av/på balansering, av/på self recovery etter disconnect osv. Tenker å gå gjennom alle settingene da de kan ha noe å bety for ‘useability’. Jeg er ikke i Ølen nå så har ikke fått hatt hands on men det lukter videomøte med den PCen etterhvert 😁 Vi har vel rundt 500 Ah som skal inn nå og det går foreløpig med 9A med en 30A 12V lader. Regner med at det er den høye spenningen den sliter litt med og at den bare klarer 30A rundt 12V eller deromkring.

 

Vi prøvde selvsagt også å sette referansespenning fra appen - med samme resultat som dere andre.

 

Ser det er noen hex koder for batterikjemi osv men den oversettelsen av manualen jeg fant var ikke så veldig dekkende på disse punktene.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Får høre med de i mårå om de har program til Mac. Å styre med windows programmer på mac er langt uten for min verden hehe

 

Får evt høre om de kan sende med usb kabel når nye bluetooth sendes.

 

Ellers så frister det faktisk å evt bygge et batteri til. Da kan jeg jo gjemme meg bort på en holme frem til en går tom for drikke hehe

 

Men ellers så står det nu å dure i vei med denne 12V viften uten varmeelement fremdeles å holder seg stabilt på 13.2V nå.

Skal la det stå med ca 13.2V til jeg kommer hjem fra jobb, før jeg lader det opp igjen å gjør klar i båten.

Må flytte litt hovedbryter å endre ruting av kabler når nu de gamle bly dingser går ut. Så er litt jobb ennå.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ledning til BT er med male micro usb i enden mot BT. Tenkte det skulle være enkelt å finne en overgang så en kunne kjøpe en BT dongle på elkjøp. Men ikke faen det går nei hehe

Men har bestilt overgang fra Ali. Så har jeg de i backup, å kan altid kjøpe en vanlig bt dognle om det viser seg disse fra HEYO er litt for dårlige. 

Men er vel nabo porten på sleve BMS som er til PC uttak eller?

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Snodig. Er nok ikke likt for alle modeller. Vår har en port merket ‘Monitor’ på motsatt side som passer til USB kabel til PC.

 

Blir bare gjetning da men en USB til TTL som koples til UART porten kunne fort gjort susen vil jeg tro. Men litt håpløst å dille med sånt når en ikke har sikker info egentlig..

Link to post
Share on other sites

Ja har sett den der, men det er jo utrolig simpelt om den ikke i tillegg korrigerer for aktuelt strømtrekk/lading ift total batterikapasitet da. Får sette vår lit til PZEM-004 som er i luften fra Kina nå 😁 Vi skal snart ha konfogureringsmøte via Teams er planen. Lading måtte pauses i går kveld pga varme ledninger på gammel batterilader men er i gang igjen nå.

 

 

Link to post
Share on other sites

Mistenker sterkt at batteri monitor er nødvendig i tillegg til BMS sin app ja hehe

Har erstatning til den fra Sparelys liggende i kjelleren. Prikk lik den fra sparelys, bare at den ble kjøpt på Ali til ca 150kr eller noe sådan.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Da har vi vært gjennom en foreløpig parametersetting vis Teams-møte faktisk 😁 Skal hoste opp noen screenshots etterhvert. Er utrolig mange valg og ikke alle vi er sikre på. Har foreløpig satt cutoff på 3.5V for å ha kontroll på at alt fønker under første opplading.

 

Fant ikke mulighet for å sette referansespenningen noe sted så den er fremdeles 3.6V. Endret kode for batterikjemi til 0000 i stedet for 002F og tekst til LiFePO4 da det var dette som var brukt i screenshots i manualen jeg linket til, men tror bare dette er infodata som ikke påvirker noe som helst.

 

Men: Mens vi holdt på så startet plutselig vifta i BMS. For første gang.. Vi endret riktignok noen temperaturgrenser som var helt off men kan ikke skjønne at dette skulle trigge noe som helst da både temp på probe og såkalt IC temp chip temp var lave - 11/16 grader. Om noen har vært borti tilsvarende så er vi veldig åpne for tips 😁.

 

Red: Bildeservice. Om noen ser noe teit så gi gjerne tips. Ikke alle parametrene vi forstår skikkelig. For eksempel denne ‘AFE front end protection’.

 

 

8D092197-7460-40E9-BF82-908F5FF11AA4.png

BB70CD4F-F57F-4AE7-97ED-F2CD10D6B8A9.png

BEDA2D98-9146-4423-9E04-F24FD1ACD015.png

62F61CF0-D6B1-4974-A1B2-73E46DBD6680.png

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...