Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Usikker på hvor mye et slik strømtrekk vil dra ned spenningen. Ser SOC er høy ennå, men den har vel ikke imponert med nøyaktigheten så langt såvidt jeg forstår. Cellene er jo blitt veldig like på spenning da om ikke annet! Ville bare latt testen gå om du har tid til det og sett hvordan det utvikler seg. 

Link to post
Share on other sites

Husk spenningskurven til lithium. Det er derfor man ikke kan bestemme SOC ut ifra spenning.

Så sant det ikke er noe galt (håper ikke det) så kommer den til å holde seg over 3.2V i maaaange timer.

Med den belastningen så skal du kunne kjøre viften i over ett døgn før BMS kutter.

Link to post
Share on other sites

SOC er nok ikke å stole på nei.

Nu var den på 64%

Men vifta fra BT er like ustabil.

Den hadde slått seg av. Måtte slå av/på bryter gør den startet igjen 🤔🤔

 

Merket nu at ledning til viften ble noe varm, så spørs om ikke det er en sikring som slo den av.

 

Er denne billige kina dings fra Biltema. 119kr er jo ikke mye heller hehe

https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/vinterprodukter/kupevarmere/kupevarmer-12-v-2000041879

Screenshot_20210127-165837.jpg

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ville plassert den vifta sånn at den ikke kan antenne noe annet om den bestemmer seg for å selvdestruere 😁 Har hatt tilsvarende og det var mye strøm i spinkle greier følte jeg. Blir uansett spennende å se utviklingen!

 

Klarer heller ikke å fri meg helt fra at den referansespenningen muligens er en del av SOC kalkulasjonen?.. Evt så er den bare basert på spenningsmåling korrigert for strømtrekk vs kapasitet i Ah? (Og i så fall håpløst unøyaktig som diskutert tidligere). Skal i alle fall prøve å få satt den og se om det gjør noe med SOC når vi kommer så langt.

Link to post
Share on other sites

Satan så varme ledning ble. Måtte bare slå av varme element å la den kjøre med kald vifte, siden jeg må bort en times tid.

 

Vifta anbefales absolutt ikke. Billig søppel fra kina, som ikke burde være godkjent i Norge

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Mer moro fra LiFePo laboratoriet i Egersund 😂🤣

 

Kom hjem nå, å ville sjekke status.

Klin umulig å få kontakt til BMS.

Forsøkt å slå av/på Bluetooth uten at det hjelper.

Slettet app å lastet på nytt uten det hjelper.

Multimeter sier 13.2v. så skal ikke være det som er gale.

Så noe sier meg at disse BMS er av tvilsom kvalitet

Får vel klage til kommunen nafatter, å be de sende nye. Å muligens kjøpe en av annet fabrikat sjøl som reserve.

 

Så bare å vente på neste kapittel i kampen om mer strøm😂🤣

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 2 timer siden:

Den har gått i dvale. Sett på bittelitt lading eller utlading så våkner den igjen. 

Den går i dvale når den hverken har strøm inn eller ut over 1 time. 

Den sto med forbruk hele tiden, siden viften var på. Var kun varmelementet som var av.

Den gikk ikke i dvale når den sto fra midnatt til 16 tiden idag uten for bruk/lading. Å da fikk jeg fint kontakt.

 

Å jeg prøvde faktisk nettopp å sette på lading med gammeldags lader uten det hjalp. Å var den lader som satte gang i bms når jeg monterte opp alt.

 

En annen ting er at den viften, som har et 130W varme element, vel ikke skulle kunne trekke 13.5A. 13.5A er jo mer enn toalett kverna trekker.

Har jo kappet av sigarett tenner, siden jeg måtte koble direkte på batteriet. Men åpna sigarett tenner nu, å eneste som var innvendig i den, var en knøtt liten ledpære.

 

Men sitter en 15A flatt sikring på vifta. Den hadde ikke gått når den hadde stoppet. Å den burde vel ha gått om det ble overbelastning.

 

Skal få tak i bedre multimeter i mårå, da jeg mistenker det jeg har er noe upresis. 

 

Denne bluetooth dingsen sitter jo på en vanlig mikro usb kabel. Så der bør en vel kunne bruke en hvilken som helst, når bare den passer på kabel. Skal se om jeg kan få tak i en nye sådan i mårå her lokalt. (gidde å har ikke tid å kjøre til stavanger å Kjell å Co)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Kanskje den er Programmert til å gå i dvale når den er i bruk og våkne når den skulle vært i dvale.. Høres ut som det er noe feil der ja. Tenkte først på dvale funksjonen for den ballet jeg også med en stund før jeg skjønte hva som hadde skjedd. 

 

@Fantino ser du kan velge batteritype. Forandrer den noe på referanse spenning? Min er bare blank på batteritype

Link to post
Share on other sites

Blir jo håpløst om en må restarte dette hele tiden.

Bør jo kunne fungere uten når det først er satt opp.

Men ser dårlig ut med bluetooth dongle her lokalt. Elkjøp har, men da med vanlig usb, å ingen har adapter med mikro hun /usb hun.

Så får kanskje bare bestille hjem noen fra nett. Så flytte denne på oppsiden av kassa, så den er enkel å komme til om den må skiftes.

 

Men hadde den kuttet ut å måtte restartes, så hadde en vel ikke fått ut strøm heller. Da burde jo minus være kuttet på bms. 

Så er nok denne bluetooth dingsen som er føkka

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Fantastisk dårlig service fra disse Kina klovner.

 

La inn bestilling på 2 nye bluetooth dongler samt 2 powerboard.

 

Order bekreftet å godkjent. Så får jeg ny medling 1 time senere,a t order er kansellert da jeg må kjøpe bms også. De selger ikke tilbehør løst.

 

Jaja får vel kjøpe nye bms fra en annen leverandør, å så ellers gi de en jævla dårlig omtale, dette liker de jo ikke. 

For ikke faen om jeg kjøper nye bms fra samme firma, når deres møkk ikke fungere.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Dreuf og @Okkaby: Reder fikk mekket ferdig i dag. Målt spenninger i connector ok (inkl fortegn). Samme med balancerkort men ikke koplet til. Plugget i NTC, BT og usb kabel (men ikke pc). B- på BMS til batteri minus. Satt i balansekabelkonnektor på BMS. Satt på lader på batteri pluss og BMS P-.

 

Men virker ikke som BMS starter. Nada på Bluetooth. App nedlastet. Kikket både på BT oppsett etter ny enhet og i selve appen.

 

Er det noe feil i sekvensen over? Finleste bruksanvisningen men den er litt tvetydig. Ser ikke helt hvordan en kan sette på lading uten at B- er tilkoplet?

 

Appen hentet fra Google Play. Så ut til å samme versjonsnummer som den vi fant via QR kode.

 

Tips?

 

(Konklusjonen ble at det var seint og at BP sikkert hadde løsningen før vi var i gang igjen i morgen kveld 😁)

Link to post
Share on other sites

@Fantino

Står i min anvisning at B- først skal på etter aktivering.

 

Men fungerte å aktivere med den på hos meg. Men ikke emd smart lader. Måtte bruke gammeldags lader uten smart funksjon.

 

Om du ikke har B- koblet på, så må vel lade minus kobles på denne. Tenker bms da får power via balanse kabler. Er jo en minus forbindelse der også. Men dette er bare noe jeg tror å ikke vet hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby: Ja står samme i anvisning hos oss. Var det jeg mente med tvetydig for det står egentlig ikke når B- skal koples til slik jeg leser det. En setter altså lading på selve batteriet med balansekablene på og så aktiveres bms? Med B- frakoplet? Håper vi ikke har lagt et egg nå..

 

Vi hadde en stor ‘hestelader’ som jeg ikke trodde var smart da.

 

Men jeg ville ikke gitt opp BMS helt ennå. Må være noe vi gjør feil her..? Red: var det samme leverandør som du hadde bestilt BMS fra som nektet å sende deg BT osv ‘løst’?..

 

@Dreuf: Vi har ikke fått koplet til hverken pc eller BT enda så pass dessverre.

 

Lastet dere app fra QR kode eller Google play?

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Fantino

 

Er HEYO BMS jeg har.

Men står tydelig i min at B- skal monteres etter bms er aktivert. Skal gå å ta et bilde.

Men tenkte at kobler du lader med plus på batteri, å minus på B- så burde den starte. Den vil vel da kanskje få noe forbindelse via minus på balanse kontakten. 

 

Å når jeg nu tenker meg bedre om, så aktiverte jeg med B- minus montert på batteri begge ganger.  BMS var jo død igjen etter jeg demonterte hele sulamitten for å topplade celler.

Når jeg da skulle aktivere på nytt så var det minus fra lader på P- minus på BMS. Da kom den med en gang. 

Var da beskrevet en skulle teste med multimeter mellom B- å P-, da skal det komme lyd om BMS fungere som den skal.

 

Men så lenge BMS har forbindelse til minus på batteri via balanse kabel, så tenker jeg det skal gå både med å uten B- på.

Men blir jo masse synsing her, siden kinafatter er håpløse på bruksanvisninger hehe

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde både med multimeter og kortslutte P- og B- uten å få den igang 

 

Eneste måten jeg har fått den igang er å koble alt som man skal. For så å sette på strømforsyning med høyere spenning enn hva batteriet er. 

 

@Okkaby

Har du sendt en klage til Heyo? Kanskje de sender deg ny BT gratis? 

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 banker med Lithiumbatterier av type Winston. I den ene banken har jeg en celle som stikker fra de andre, når ladespenningen kommer over 13,6v. På neste bank har jeg en celle som underlades, og kommer ned på 2,9 volt, mens det er plenty igjen på de andre cellene. Her er vel forskjellen så mye som 0,15volt. 

Der hvor cella stikker av har jeg balansert hele pakka med laboratorielader, med batteriene i paralell. Men den ene cella stikker fremdeles av ved lading. 

Finnes det ikke en vedlikeholdslader som kan balansere cellene individuelt, uten at batteriene trenger å være fulladet. Mistenker at dette skjer fordi jeg skjelden har så mye som 14volt på cellene samlet, og at cellene først balanserer omkring der. Under lagring skal vel banken helst være over halvfull. Virket som ett greit sted å poste spørsmålet

Link to post
Share on other sites

icharger X6 skal ha den funksjonen at den lader hele banken til første celle treffer punktet du har satt. Etter dette så lader den hver enkelt celle via balansekabelen.

Jeg har ikke prøvd det selv, bare sett på YouTube. 

Jeg tror kanskje Isdt Q8 skal gjøre det samme, har en sånn på vei i posten så det vet jeg om noen uker. 

Link to post
Share on other sites

@Dreuf / @Okkaby: Så nå at jeg ikke leste langt nok opp i innleggene i natt..

 

Heyo svarer meg nå at B- skal være montert ved initialisering, og at lader koples på P-.

 

Her er svar jeg fikk på spørsmål om hvordan resette dersom protection slår ut ved utlading/lading:

 

40BDD3BC-A17A-4DA0-8BE0-5D144E25663C.png.e72ec9ba939200b98a0c9e89510cf42c.png
8A7470A8-4C5C-4647-BBAA-6DFBD1E6A30D.png.fe0634d7f464707247b41e32465f0a74.png

 

21041783-BFF8-42B2-B606-E5CDBF19A343.jpeg

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...