Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Siden pakken ikke er i balanse enda så ville jeg ventet til alt er i balanse.

Så kan man evnt kjøre en kapasitetstest til slutt og merket seg hvem som stikker av.

 

At de løper raskere  kan bare være siden de hadde en høyere SOC når dere startet å lade.

Cellene har nok litt varierende kapasitet så om man tester dem alle så kan man nok bygge ett batteri som kanskje er 285Ah mens ett annet vil være 272Ah, men siden de 3 bankene vil være parallell-koblet når de er i drift så vil de bare balansere hverandre. 

 

Jeg skjønner ikke helt den coloumbmeteret i BMS.

Ladet ut batteriet mitt og satt på en solregulator og solcelle panel for å lade opp igjen (bare for gøy...).

Og i dag tidlig var jeg nede på 47Ah kapasitet på batteriet. I dag har panelet ladet rundt 3A fra kl 09 til nå. Noe som skulle tilsvart 12Ah.

Men da viser BMSen en kapasitet på 170Ah...

 

1732784870_bmsinfo.JPG.9db026ca3b0963d8850740c670ec2789.JPG

 

1970870464_bmsinfo2.JPG.a72a9e594c74eb4886e1b6a8be26b2ba.JPG

 

Om dette stemmer og jeg har dyttet inn 123Ah på 4 timer så havner solpanelet mitt på finn.no for en skyhøy pris :)

Link to post

@Dreuf: Vi får se enden av ladingen og litt til før vi evt sjonglerer ja. Lader stoppet på cellespenning 3.6V på ene cella i dag men klarte ikke å jevne helt ut underveis så nå blir det balansekort til i morgen og så sette lader på dum lading sammen med balansekort og bms for overvåking. Eneste vi har som klarer spenningen etter at lablader tok kveld (brunt printkort rundt beina på utg transistor..). Den lille RC laderen ser ut til å håndtere det greit og blir bare ca 30 grader selv om den vel er beregnet på å lade pakker på størrelse med multimeteret på siden og ikke 60-70 kg LiFePO4..

 

Er også særs skeptisk til SOC. Lukter at disse Ah bare kalkuleres fra spenningstabellen uten en gang å ha en korreksjonstabell for strøm inn/ut, slik at SOC ‘flyr’ opp og ned..

Link to post

Da er batteriene/‘kraftverket’ på 816 Ah endelig ladet.. Det tok jaggu sin tid med en 5A RC lader, men den overlevde i alle fall, i motsetning til Mascot lablader som ble lånt av elektriker for anledningen. Ladet i serie i en 2-gang med balansering v balansekort - men balansekortet greier ikke å ‘henge med’ selv om lader ikke for mer enn rundt 3.8A i serielading (Max 50W). Fikk testet BMS frakobling, ‘kalibrert’ SOC og lagt inn de siste korreksjonene etter Mail fra Zoe i Kina. Så satte vi de opp i paralell og lot RC lader gå i ‘dum’ LiFe modus til 3.6V (dvs uten balansering, men den stopper automagisk på 3.6V). Tenker å la pakken stå en dag eller to i parallell og jevne seg ut i hvilespenning, evt gi de en liten piff til - og så rigge de i serie med BMS igjen.

 

Lader ble temp overvåket, og maxet på rundt 30 grader som virker greit. Brukte 999 minutter på 98.6 Ah (teller runder på 50000 mAh).

 

71767BBF-4C21-4F50-BFD2-71A5AF23110D.jpeg.982959a218013649d37f94f50c974b29.jpeg14DE258F-0B0A-49A6-BBB6-3CB81C14CDAF.jpeg.6977e70f8267952a2fe119aaca637cb8.jpeg2DBF391B-4BEA-41B8-9FA1-B909A701F915.jpeg.c869a10e072c035c8cfd03e945ca3589.jpeg92FFFCED-850B-4080-BDFE-3D58EFF431A6.jpeg.716e008e27828bdfb5f9c61ab4f190c6.jpegC3D951FE-A3BB-4D0C-834D-9453899F9D94.jpeg.c2841565857a47f9b02a0e84e824701d.jpeg1BF96F8F-EF5E-4ADD-A8E2-997708FC3650.jpeg.765f03334367ff4b5c9420acf03d3c3b.jpeg

Link to post

Det har tatt sin tid, men er jaggu mye strøm lagret der også.

Desto større forskjellen er, desto raskere balanserer balansekortet. Jeg har målt med tangampermeter og ser det går 1-1.5A gjennom balansekablene når cellene nærmer seg tomme. Det er en godt tegn for da er det liten forskjell på dem.

Legg gjerne ut hvilke parameter dere har satt in på BMS.

Link to post

@Dreuf: Ja balansekortet får jo mindre å jobbe med når forskjellen er liten. Men ser det gjør grei jobb om det får et døgn på seg. Vi lar det henge men kopler det bort. Kan enkelt koples via RUN kontakt for aktivering senere dersom det skulle være behov, men jeg tenker det bare klusser til balansen om det kjøres på lavere SOC. Sjekket med Heltec; det går under 10 mA i den kontakten så kan lett styres med en optokopler fra ESP feks. 
 

Har dessverre ikke screenshots fra siste session på PC, men vi endret bare 3 ting basert på mailen fra Zoe som jeg la ut her. Ellers likt de opprinnelige screenshotsene.

 

Satte alarmgrense for utkobling til samme verdi som utkobling (3650 mV), re-tilkopling på 3620 mV. Samme på discharge. Vi satte 2900/2930 mV. Mulig litt offensivt men filosofien er at reder ikke skal merke disse og at laderegimet holder seg innafor. Han får uansett en alarm i båten når spenning går under 12V. Og så satte vi capacity og design capacity like. Mulig dette vil påvirke SOC men det gjenstår å se. Vi kommer uansett til å prøve å få til mobilovervåking via PZEM 004 men de er ikke ankommet ennå. Finner bare litt uferdige saker på GitHub når det gjelder seriell utlesing av UART på BMS, og det aner meg at jeg selv er for teit til å løse det.. Virker som om 4S-modellen av BMS muligens er litt ulik de andre konfigurasjonene.

 

Fikk dog aldri noen alarm på mobilapp når BMS koplet ut på 3.65V. Mulig den grensen burde vært bittelitt lavere likevel - ikke lett å tolke svaret vi fikk.

Link to post

Da har 10 kWh batteriet i Ølen fått hvilt noen dager i parallell. Spenning droppet fra 3.6 til 3.5V. Lot det få en liten ‘pift’ med lader i dag men som vi regnet med gikk det få Ah inn før spenning var 3.6V igjen (6.6 Ah). Vi lar de hvile videre i parallell en stund.

 

Men: er det superduper-viktig å kjøre en belastningstest på de før montering?.. Antar vi kunne fått et slags bilde om vi koplet alle i serie og dro de ned litt. Men er en del logistikk for å få det til, ikke minst hva vi skal bruke de kWh til 😁 Og med en BMS får vi ikke overvåking på cellenivå, kun pr 3P pakke med mindre vi splitter da. Litt i tvil men føler det blir mye kjas for lite? Eller er vi på villspor?

 

 

12F6C7DF-5FA1-490C-A832-460505A0DF66.jpeg

482377FB-655E-4D05-B269-25AE5E57BFD3.jpeg

Link to post

Jeg lurer på et par ting.  
Hva er sånn ca estimert pris på å snekre sammen et batteri på 200Ah?

Med så mye greier dere holder på med, der celler stikker av å greier, hvordan ville det sett ut i et ferdigkjøpt batteri?

Link to post

Når man har litt for mye kontroll så blir man litt nerd.. når det gjelder ferdig bygde batteri så er det utrolig mye rart ute der. Noen bygger så billig så mulig og andre bygger så godt som mulig.. Anbefaler en titt på will prowse på youtube. Han åpner ferdige batteri for å se hva som er inni.

 

Snakket med en som har god greie på elbilbatterier og han sa at når du klemmer pedalen i bunn på en etron eller eqc så flyr cellene alle veier.. 

 

Det er ikke så stor forskjell i pris på 200 og 272 cellene.

Men ett 272ah batteri havner på 7000 til 16000 alt etter hvilken bms man velger. De fleste i denne tråden har valgt en bms til 1500-2000,-  man får bms fra 300 til 10000,-

Link to post

Sto å så på batteriet i kjelleren nu. Tenkte jeg skulle prøve for moro om jeg fikk kontakt til den ødelagte BT modulen, siden nye ennå er på et fly mellom kina å norge. 

Å joda der var der kontakt. Batteriet har nu stått å passet seg sjøl i snart 5 uker. Å det ser da ut som BMS sin balansering har brukt tiden bra når en ser på vedlagte bilde. Så tenker jeg ikke bruker tid på mer balansering før montering. 3.335-3.337-3.335-3.335 Må vel sies å være innafor godkjent.

BMS1.jpg

Link to post

Jeg er nå rookie på dette her, men min oppfatning er at batteriet bør balanseres rundt toppspenning for å unngå avvik når en fullader? Om jeg husker riktig så ladet du til 3.65V i paralell med en lab-lader? Det er vel naturlig at cellene dropper noe - vi ser at de flater ut rundt 3.5V når de får hvile etter å ha blitt balansert på 3.6V. Men 3.33-3.34V er gjerne litt lavt?

Link to post

Batteri sto å kjørte noen dager med denne berømte Biltema viften, som holdt på å ta fyr😂. Så derfor det er lavere spenning nå.

Men ligger klar så balanse kort bare er å klikke på.

 

Men så lure jeg på hvilken rekkefølge disse kablene på balansekort skal kobles. Var ikke med noe info i esken.

Men går ut ifra svart er minus. Er så nabo kabel 1 også videre, eller har det ikke noe å si med rekkefølgen når bare minus er rett?

Link to post

Det har definitivt noe å si er vår erfaring 😝 Vi har nå bare ett kort og ny backup på gang.. 😂

 

Mener det står merket på undersida av kortet.Ta connector ut først, monter ledningene slik du nevner, sort på batteri minus, naboledning på neste osv slik at siste ender på plusspol. Sjekk at du har minus og pluss på rett side av connector ift merking på kortet før du smeller det sammen (det var på dette punktet at reder gikk på en liten smell 😜)

Link to post

Ser dere begge er goe kunder hos Kina fatter altså hehe 

 

Får prøve å holde meg unna samme feilen hehe

 

Skal sette på lader å lade det fult igjen. Så balansere etterpå. 

Link to post

@Okkaby: Det fønket helt fint, men balansekortet greide ikke å balansere ‘on the fly’ når vi ladet med ca 4A så BMS slo ut pga høy spenning. Nå har vel du allerede toppbalansert i parallell til 3.6-3.65V? Da skulle du jo treffe godt på cellespenning om du lader opp mot tilsvarende spenning i serie, altså 14.4V ish. Magefølelsen min er å kople opp ledningene men ha balansekortet frakoplet, lade opp og se an resultatet ift spenning på enkeltceller. Er det store avvik ville jeg latt kortet jobbe et døgn eller to. Om du gjør motsatt vil vel balansekortet begynne å balansere på lavere ladenivå, som igjen kan gi ubalanse på ‘toppen’ ville jeg tro.

 

Understreker ordet _tro_ her da. Kult om noen mer drevne kommenterer!

Link to post

@Fantino

Ladet jo ut batteriet noe før jeg dro på jobb. Så var ikke mer en ca 13.7V på det når jeg tok screenshot over.

Satte lader på før balance kortet, å da slo bms ut grunnet høy spenning på ene cellen. Så det da var en celle som hang noe mer etter enn de andre.

Har nu koblet opp balansekortet, å lar det stå å kjøre til i mårå, Men ser bms slo ut på høy spenning nu igjen.

Men nu er det oppe på 14,2V så da er det jo toppladet. Var nu 0,008v i forksjell på høy/lav

 

Har lagt opp ledninger nu, så det er enkelt å koble på balansekort om det trengs senere. Bare å plugge i pluggen på kortet, å det er igang.

 

Edited by Okkaby
Link to post

Har prøvd balansekortet litt og det ser ut til å fungere bra når det er med på opp og nedturene. Jeg tror jeg bare kommer til å la kortet stå koblet til, husker ikke tomgangsstrømmen men var ikke stort.

Om en celle allerede er nesten full så greier ikke kortet å flytte strømmen raskt nok til å holde tritt med ladingen, men det gjør en god jobb på veien opp. Mitt ubalanserte batteri greide jeg å lade til max 13.6V før jeg koblet på kortet. Etterpå kom jeg til 14.4V før BMS kuttet på HVD.

Det batteriet jeg har balansert har jeg ladet til 14.6V. Men det vil i praksis ikke være noe problem siden jeg har stilt alle enheter til å lade max 13.8V.

Link to post

Ja er vel noe innstillinger på den victron laderen. Så setter en den litt under maks, så bør jo ikke det bli et problem.

Må se om jeg evt kan bygge en liten boks å montere fast balansekort i. Å ha det liggende ubeskyttet på toppen er nok ikke rette løsningen.

 

Tenker jeg montere batteriet i båten torsdag eller fredag. Må bare få bygget om det siste av strøm i motorrommet, siden jeg også flyttet startbatteriet. Så ligger opp at strøm på nytt.

 

Skal prøve om vi får montert motor tilbake i båten neste uke. Mekaniker blir nok ferdige med overhalings jobben i mårå.

Så om bare jeg får ny(brukte) HS1A giret til neste uke, så blir det montering. da ser jeg fort hvordan batteriet vil oppfører seg ved lading fra motor.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...