Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Ja den SOC en er nok i beste fall indikativ.. Har bestilt et par PZEM-017 som jeg har tenkt å lage 2 batterimonitorer av via Blynk/ESP.

 

Men jeg er fremdeles dønn forvirret mhp hvilken standard det må være på dette grensesnittet til usb/PC.. Er det en JST connector til RS485 eller er det vanlig UART (kvasi RS232 som tolererer 5V signal)

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 minutt siden:

 

 

Men jeg er fremdeles dønn forvirret mhp hvilken standard det må være på dette grensesnittet til usb/PC.. Er det en JST connector til RS485 eller er det vanlig UART (kvasi RS232 som tolererer 5V signal)

Uten å være ekspert på dette. Så står det UART på de papirer som kom med min BMS.

Hva så UART står for har jeg nada peiling på 🤣😂

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 2 minutter siden:

Jeg driver å forsker litt på å lese bmsen av med en ESP32. (tenker å skrive litt om det i båt automasjon tråden) og innimellom forskningen så leste jeg noe om at den utgangen er 10V. Skal se om jeg finner det igjen. 

Jeg har lett og lett etter det samme. Finner bruddstykker, bla grensesnittsdokumentasjon for RS485/CAN osv men merkelig nok ingen gode ‘Howto’s’ så langt 😝

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 3 minutter siden:

Uten å være ekspert på dette. Så står det UART på de papirer som kom med min BMS.

Hva så UART står for har jeg nada peiling på 🤣😂


Står UART (Universal Asynchronous Receiver and Transmitter) på den vi har handlet også. Men det forteller ikke fullt ut hvilken signalstandard det er. Kan være 5V/TTL nivå (som ofte feilaktig kalles RS232 - ekte RS232 er 12V) eller RS485 som er ‘differensialsignal’ med ‘en eller annen’ spenning 😂 Og vi har så langt ikke hatt hell med å få dokumentasjon på dette fra selger så jeg er ørlite grann i tvil.. Har gravd på nett og finner jo noe på Daly BMS (bla det jeg la ut tidligere i tråden) men det virker til å være litt varians i hvor mange og hva slags porter BMS er utstyrt med..

Link to post
Share on other sites

Mens 4 celler opptar strømforsyningen med en skikkelig toppbalansering koblet jeg opp 4 celler med BMS i serie for å prøve balansekortet.

Satte på lader, deaktivert bms balansering og uten balansekort. Etter en stund kuttet BMS lading på 13.5V pga en celle som traff høy spenning på 3.55V. Husker ikke ubalansen men var rundt 150mV.

Koblet fra lader og koblet til balansekortet. Når jeg gikk ned på gutterommet i dag tidlig var alle cellene på samme spenning.

Koblet til lader igjen og fikk da ladet batteriet opp til 14.1V med 8mV i forskjell.

Konklusjonen er at balansekortet virker.

 

Kommer uansett til å toppbalansere på skikkelig måte. Men gøy å leke litt.

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må jo si det høres lovende ut med det balansekortet! Vi må uansett demontere batteriet før beistet skal inn i båten så vi får holde det åpent med lablader når vi har cellene oppdelt igjen. Satser på å bruke en litt kraftig 12V lader nå og ha både bms og balansekort oppkoplet. Er en del Ah som skal innpå fra 13.05 til 14.4V..

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan disse balansekort være koblet opp permanent, eller må de kobles opp der å da om en vil balansere?

Kan jo evt legge klar ekstra ledninger til toppen av kassa, så det er enkelt å koble det på.

 

Men så ingen plass jeg kunne deaktivere balansering på bms, å denne må vel være deaktivert for at balansekort kan fungere, å da må kasse åpnes igjen

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Tror du bare kan sette triggerspenning i bms høyt slik at den aldri slår inn.

 

Kortene kommer med ledninger (og kabelsko) om du bestiller ‘rett’ type. De har to loddepunkter på kortet som er loddet sammen. Merket ‘Run’. Fjern loddekladden og lodd på to tynne ledninger og kople til en bryter så kan de henge på permanent. Det er i alle fall vår plan. Reder orker ikke vårsjau med balansering og jeg er enig med han 😁

 

8D0F38E1-0B0F-4A14-AE89-123D1369664D.jpeg.4d0993f0d845fe78af85a2927be26105.jpeg
 

NOK 152.79  10% Off | Whole Group Balancer 3S 4S 5A Active Balancer Capacitor Active Equalizer Lifepo4 Lithium Lipo RV1-8 copper nose Wire connector
https://a.aliexpress.com/_mOMc9gt

Link to post
Share on other sites

Er det du linket til som er på vei.

 

Men ser jo at ledningene kan til/fra kobles enkelt. Så da er det jo bare å feste de på siden av kassa. Så endre en bms sit innsla før en evt kobler til kortet. Da Er det lite jobb. Batteri blir stående med grei tilkomst i motorrommet, side om side med startbatteri.

Da slipper jeg å rote med lodding, som ikke er min greie 😂 Er vant å lodde kobberrør å Zink takrenner tidligere, men ikke printkort 😂

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ja det er jo et greit alternativ selvsagt. Men du skulle kjøpt deg en loddebolt når du var inne på Kjell.com her om dagen 😁😉 Mye gøy med det..

 

Red: Jeg spurte faktisk selger om det var ok å kjøre balansekort i parallell med BMS og svaret var ‘no problem’. For det det er verdt 😁 Har en mistanke om at hvis det separate kortet er aktivert så vil balansen være god nok når spenning nærmer seg start for bms balansering slik at det aldri trigges.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser det kan bli litt prøving frem og tilbake her kommende måneder hehe

Men nu får batteriet bli toppladet først. Tenker det nærmer seg alle 4 celler er klar i mårå kveld, eller tirsdag morgen. celle 3 er nede på 0.2A nå. så den er ikke langt unna å være klar når jeg legger meg i natt.

 

Skal mekke 6 kabler, så jeg kan Paralell kjøre de etter celle 4 har nådd 3.65. 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Da var alt samlet igjen.

La opp ekstra ledninger til balansekort

Må bare hente litt kabelsko i mårå.

Da er det enkelt å koble det inn.

Å ja de er merket 1 til 4 lik de til bms. 

Ladet alle celler enkeltvis til 3.65. så alle i paralell til 3.65

Så fikk alle en tur enkeltvis igjen til 3.65

 

Da ser det sådan ut. Er dette godkjent @Dreuf @Fantino ??

 

Får kjøre en nye balansering med balansekort når dette kommer.

Skal finne en vifte å sette til å kjøre i mårå, så blir det litt utladet før jeg reiser på jobb søndag.

 

 

IMG_20210126_230348.jpg

Screenshot_20210126-230233.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby: Jeg kan i alle fall ikke forstå annet enn at du nå har gjort alt etter boka? Er rookie på dette selv, men ut fra ivrig lesing på nett og diskusjonen her så ser det jo bra ut. Eneste måtte være at avviket mellom cellene kanskje er større enn forventet når du har hatt alle i paralell på lading? (Jeg har egentlig ikke er forhold til hvor stort avvik som er innafor - men la jo merke til at default på BMS så ut til å være så mye som 0.27V - du ligger jo mer enn 10x lavere). Men det vet nok @Dreuf og @SamH mfl mer om?

 

I prinsippet burde vel dette kunne settes i drift nå ved å sette passende triggerspenning på BMSens interne balansering, så kommer balansekortene som en forbedring etter hvert?

 

Jeg er nysgjerrig på hva strømmen flatet ut på ved lading av 4 celler i parallell? Grei referanse til vi evt skal til med det. Det er fremdeles mekanisk mekking det går i. Er så klønete å få greiene inn i båten at det skal ferdigbygges og testes 100% i grarasjen først!

Link to post
Share on other sites

Har ikke fulgt med på noe underveis med strøm på parallell da jeg bare koblet det opp, med forsyning på 3.65V Så kjørte det til A var på 0. Finner jo ikke dette faens Fluke multimeter heller(har nok lånt det ut, uten å kunne huske til hvem hehe). Så har kun et vanlig halv proff kombi tang multimeter, å det viser kun et siffer etter komma. Så det sto på 3.6.

 

Men skal hente en kupe vifte i mårå, så får den stå å dure litt i kalde kjeller. Så ser jeg hvordan det ser ut etter litt forbruk, om bms balansering da fikser litt på balansen. Just nu får den jo alarm da jeg er over de 3.55V som er satt som maks.

Er jeg heldige så er balansekort ankommet når jeg kommer hjem fra jobb midt februar. Som jeg gjør det nå, så er det jo tar det jo kun 1 min å koble på dette.

 

Men så når jeg var i båten idag, at tenkt plassering ikke går. Utløp fra dieseltank kom i veien. Så må tenke ut nye plan, da jeg holder på å flytte varmtvannstank også, å dette kanskje krasjer litt nå.

 

Men en går jo ikke tom for jobb på denne måten hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Når du hadde koblet alle i parallell og ladet dem opp til 0A så skulle du latt de stå ett par døgn i parallell uten lader. Om spenningen da sank så kunne du fylt på litt.. 

Når du kjørte dem opp til 3.65 igjen enkeltvis etter parallelkoblingen så har du skapt litt ubalanse igjen dessverre...

Link to post
Share on other sites

Jeg var sikkert litt uklar, mente om strømmen gikk helt til 0 på labpowersupply og det gjorde den åpenbart! Jeg funderte på om den ville flate ut på en lav verdi eller ikke.

 

Det er sikkert de samme som har Fluken din som har lånt Dremelen, varmepistolen og den fancy elektroniske 12V batteriladeren min..🙄 Og ja det stemmer at vi har laget oss arbeid 😂 Vi diller som sagt med kasse ennå. BMS var i ferd med å bli koplet til + i går. Etter sikkerhetsmøte og avviksmelding er arbeidet nå startet igjen..

Link to post
Share on other sites

Er lett å koble feil når man driver på og har det litt travelt.

 

Jeg har som sagt 4 celler jeg ikke har rukket å balansere som ble test for balansekortet.

Ladet banken opp til 13.8V og tappet den ned til 12V. Fikk ut 257Ah og største diff jeg hadde på cellene var 8mV, i hovedsak lå den mellom 0mV og 2mV.

Har prøvd å finne noen meninger om hvor mye ubalanse som er ok, men så lenge man får ladet batteriet opp og ut til grenseverdiene man har satt så betyr det ikke så mye.. Virker ikke som det er ett eksakt tall som er en grense.

 

@Okkaby Selv om du har skapt litt ubalanse igjen, og dette er 20mV nå, så er det veldig lite "Ah" i forskjell. Tipper at du fort du kobler en last på så vil spenningen være bra i balanse nedover. Du vil mest sannsynlig være godt i balanse helt opp til 14,4V også. Og over det er det ikke noe poeng i å lade. (kan sikkert stoppe på både 13.8 og 14.2 når batteriet er i drift).

Link to post
Share on other sites

Det er ganske normalt alt spenning faller når cellene har satt seg.

Derfor man lader til f.eks 3.65V venter en stund også lader opp igjen til 3.65V. Etter 2-3 runder vil den bli stabil i området.

I tillegg vil BMS bruke bittelitt strøm som gjør at den drar cellene ned fra 110% full (for å overdrive litt). Fra 3.55V til 3.65V kan det være snakk om mAh. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...