Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Vi har balansekortet i beredskap vi også, men prøver litt uten. Ser greit ut så langt. Har dillet mye med innstilling av avansert Mastervolt 70/3 chargemaster (landstrømlader) og driver og tester ut hvordan det virker. Foreløpig har vi nok vært litt forsiktige, så får ikke ‘trigget’ den hersens SOC til 100% men foretrekker det framfor at BMS stenger. Stilte bulkspenning på 14.4, tok bort minimumstid i bulk, satte absorpsjon til 13.8/Max 15 min, og lot float være 13.25 foreløpig for å unngå at Lithium holdes på veldig høy SOC hele tida når en ligger med landstrøm. Litt i snilleste laget men må få litt overblikk og finne ut hva 14.4 stilt inn på lader gir på bms osv før vi evt drar det litt opp.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg sier meg fornøyd med balansering nå. 0.001v i forskjell må være godkjent.

BMS kutter jo lading ved 3,55 så er ikke mye mer en får ladet opp.

 

Kan jo prøve å endre til 3,6 bare for å kjøre en topp av toppen å la det balansere seg på dette, og så sette ned igjen til 3,55. Eller hva mener ekspertene om dette?

Screenshot_20210302-013558.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby: Hvis batteriet hviler/er i balanse på 3.55V cellespenning er det i alle fall ikke mange Ah igjen å hente over dette. Batteriet er vel 99% fullt eller mer? Vi har satt bms på 3.65V for at BMS kun skal slå ut om noe er galt (slitsomt om den gjør det hele tida ved lading) og begrenset ladespenning heller. Du har jo allerede balansert.

 

Men vi har et irriterende problem: BMS BT ‘sovner’ ser det ut til. Vi gikk fra fulladet batteri i går med landstrøm frakoplet. Satte på litt forbruk (kjøleskap). Alt ser greit ut nå men får ikke kontakt med BT via App. Har du erfart dette? Hva med @Dreuf?

 

‘Domestic’ voltmeter (venstre) ser greit ut etter en natt med 5-10A forbruk men BT er død. Waiting Time i BMS er satt til Max (65536 sekunder) men den skal uansett ikke sovne så lenge det går strøm inn eller ut er min oppfatning?

 

 

4544689B-BE7B-46CD-AB90-A6C0850033EA.jpeg

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt meg en inverter (noe må man jo bruke strømmen på..) og lot den stå på tomgang en natt. Da fikk jeg ikke kontakt med bms, men når jeg skrudde den på og tilkoblet en forbruker da kom BT frem igjen.

Det virker nesten som BT sovner så lenge forbruket er konstant uavhengig av hva forbruket er.

Jeg har prøvd å sette sleeptime til 0 via app (det er ofte måten å deaktivere på) men det ville den ikke være med på.

Kanskje det går å sette den til 0 med pc programmet?

Link to post
Share on other sites

@Dreuf: Takk for tips. Vi skal fikle litt mer. Mulig den bare går i ‘strømsparemodus’ når det ikke er aktivitet på den stund?.. Så prøver vi evt å sette den der sleep-verdien til null for å se hva som skjer om ikke fikling hjelper 😁 Har også spurt på Ali så får vi se om de kommer opp med noe.

Link to post
Share on other sites

Ja lot den stå på 3.6. da slo den ut i natt. 

Var da ca 0.007 i forskjell om jeg ikke husker feil. Har da stått å balansekort har fiksa resten. Sier meg fornøyd da.

På vei ned å montere opp ladere. Så kommer nok batteri ned i båt torsdag.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Dreuf: Fikk svar på Ali ang PC app også. Power down delay skal settes til 255 sek.

 

Fra Heyo:

 

A7A9ED2B-81D2-4FBF-8823-E1B3E9A59ED6.jpeg.622cda8c034984fab7bafec25265e8bf.jpeg
 

Vi hadde ikke endret de settingene så det ser slik ut hos oss nå:

 

0E1603FA-0A35-4D9E-8660-698E9D37EB26.jpeg.d372446f247ac2fab609bf62643272af.jpeg
 

Dog har PC app aldri vært et problem, men heller enkleste måte å starte BMS på når den har gått i dvale, så får håpe de det 15300 sekundene i BT app hjelper.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå har jeg ikke installert den enda. Men om jeg husker riktig så har jeg satt lading til 13.8, skrudd av absorption og satt float til 13.5 eller 13.6. Equalizer har jeg også skrudd av, tror det er default på lifepo4 programmet.

Har testet dette på solregulator og da har man på en måte skrudd av float siden spenning på batteriet er høyere en float så flyter det ikke noe strøm. 

Tenker å sette landstrøm og solcelle til det samme og justere ned om båten skal ligge ubrukt over en periode. 

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oki. Får sjekke hva det var den sto på torsdag, og justere litt om det trengs.

 

Plan er at batteri skal ned torsdag, å de gamle by går ut. Så isolere litt mer i motorrommet fredag, før motor går i neste uke.

 

Ellers ser det ut som dette trikset med 15300 kanskje fungere. Får kontakt med BT uten problemer nu. 

Men veldig rart de ikke ligger med litt mer info om alt dette når de sender ut BMS. da ville de jo slippe alle disse amatører som plager de i etterkant hehe

 

Men SOC fare opp å ned som var den på fylla. 14,1V så sto den på full. Så på 14V så er det plutselig kun  85%. Så en kan nok ikke regne stort med den.

 

Men så lenge en har grei spenning, så vet en jo at en har nok strøm uansett.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Så lenge jeg ser spenning, så har jeg jo en indikator på hvor mye jeg har igjen.

Har jo satt BMS til å kutte på 11.6V  Så kommer jeg ned mot 12 rent, så vet jeg det er på tide å få gang i lading.

 

Nu ligger ikke jeg i uthavn i dagesvis. Så normalt vil jeg ha landstrøm når ligger til kai på gjestebrygger rundt om.

Å med så mye strøm tilgjengelig som jeg har nu. Så blir ikke en natt i uthavn noe problem uansett. Blir jo å ladet når jeg er underveis med motor igang.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

SamH skrev 4 minutter siden:

Hvorfor det? I sammenhengen her er det en ren underholdningsverdi..

 

Det skjønte jeg ikke helt. Tenker at på li er det viktig med en batt monitor for å holde tritt med Ah inn/ut iom at mesteparten av strømmen ligger på ett kort intervall vil det være vanskelig å vite om man har 150 eller 80Ah igjen på tanken. Fra 12.8V til "0" går det ganske fort. 

Men nå har jeg lest mye om teorien og liten egen erfaring enda. 

Men så sant LVD på bms ikke er satt farlig lavt så gjør man ingen skade ved å tappe batteriet til bms kutter. 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 5 minutter siden:

Nu ligger ikke jeg i uthavn i dagesvis. Så normalt vil jeg ha landstrøm når ligger til kai på gjestebrygger rundt om.

Å med så mye strøm tilgjengelig som jeg har nu. Så blir ikke en natt i uthavn noe problem uansett. Blir jo å ladet når jeg er underveis med motor igang.

 

Det er sant, vi ligger på ca 30Ah i døgnet på sommeren, så kan jo ligge "ett par" dager med denne banken. 

Link to post
Share on other sites

LFP-omsorgen er spenningsstyrt både i bunn og topp, det håndterer dynamo/regulator, lader og/eller BMS.
Alt imellom er underholdning, og har liten til ingen kritisk verdi.

Sånn ca at man kan ligge en gitt stund til før man må lade er kjekt å vite,  men altså langt fra nødvendig til en grad hvor det utstyret dere har ikke er mye mer enn godt nok. 

At det er kult å ha fancystuff er en annen greie, og den sympatiserer jeg med.
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...