Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Jeg monterte en Sterling Power BB1260 DC-DC lader når jeg byttet til lithium forbruksbatteri. BB1260 tar strøm (via) start batteri kun når startbatteriet mottar lading fra enten dynamo eller landstrømslader. Hvis jeg stopper motor og ikke har på lader så skrur BB laderen seg av når startbatteriet kommer ned på 12,8v ca. På BB laderen har jeg valgt lifepo4 lade program. Dette fungerer helt utmerket. Får og begrenset ladestrøm til 60A. Dynamoen er 90A

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 11.3.2021 at 17.32:

Tenkte på å la både dynamo og landstrømlader gå via start, og så DC DC til Lithium. Om DC DC slår seg av under 12.8V på startbatteriet og er på over så burde det vel fønke? Den tar jo den spenningen den får og omformer til rett spenning for Lithium. Landstrømlader kan stilles på vanlig spenning for start blybatteri. Den vil bare ‘se’ et veldig stort blybatteri tenker jeg.

Det er slikt jeg har gjort det. Eneste utfordringen jeg kan tenke meg er at ladingen/spenningen på startbatteriet vil være høy helt til dcdc er nesten ferdig med å lade forbruk. 

Link to post
Share on other sites

Følger opp mitt eget spørsmål med et nytt spørsmål. Jeg skal koble opp 16pcs av 3,2v@280ah batterier. Kan disse monteres i separate kasser a lá 4x3,2v eller må de kobles opp i samme kasse? 

Ønsker å montere samtlige batterier under dørken, men er usikker på om jeg vil ha plass til alle i én kasse. 

 

Fantino skrev On 28.2.2021 at 13.03:

Vårpuss i Ølen 😇

 

 

8793D383-316F-4C23-8DC2-85F2D8A5FCEB.jpeg

 


@Fantino, hva er kapasiteten på dette batteri-oppsettet? Har du eventuelt ytre mål på kassen?

Link to post
Share on other sites

flogen skrev 1 time siden:

Følger opp mitt eget spørsmål med et nytt spørsmål. Jeg skal koble opp 16pcs av 3,2v@280ah batterier. Kan disse monteres i separate kasser a lá 4x3,2v eller må de kobles opp i samme kasse? 

Ønsker å montere samtlige batterier under dørken, men er usikker på om jeg vil ha plass til alle i én kasse. 

 


@Fantino, hva er kapasiteten på dette batteri-oppsettet? Har du eventuelt ytre mål på kassen?


Dette er 12 x 3.2V 272Ah i 3P4S, altså 12.8V / 816 Ah. Har dessverre ikke ytre mål på kassen. Mener hver celle var 72 x 175 mm.

Link to post
Share on other sites

Da var sesongen i gang, båten på sjøen og thruster fortsatt tilkoblet forbruksbank. Jeg har en Sidepower 4hk (gammel modell) og 250A BMS. Det var ikke noe problem å truste i vei. Var ganske forsiktig med bruken på vei ut fra opplag, men brukte den veldig ivrig i hjemmehavn. Litt fordi at det var årets første tillegging men mest for å stressteste batteriet.

Ikke noe temperatur på hverken busbars eller BMS. Planen er å bygge ferdig batteri 2 og da kan jeg teoretisk belaste 500A kontinuerlig på forbruksbanken. Jeg har hverken kabler eller forbrukere til å belaste så mye men da er jeg ihvertfall trygg på at BMS ikke slår ut når jeg trenger thruster som mest.

 

Jeg har koblet opp DCDC lader, Orion smart isolert versjon. Altså med + og - både inn og ut. Det er også en link mellom - på start og forbruk.

Når DCDC lader begynte å lade så mistet BMV spenning på startbatteriet. Sikringen på senseledning startbatt til BMV hadde røket...

 

Bør jeg kanskje ikke ha - forbindelse mellom start og forbruk når jeg bruker isolert DCDC lader? Antar at den er der så dynamo kunne lade forbruk tidligere via skillediode som nå er fjernet.

 

Jeg har en gammel dum Defa marinelader på 2x15A, paralellkoblet den nå inn på startbatteriet så den lader med 30A til startbatteriet og Orion ser denne som en ladekilde så den aktiveres automatisk og lader etter profilen jeg har stilt inn med 18A videre til forbruk. Ser egentlig ikke noe behov for en smart dedikert lader til lithium batteriene.

Link to post
Share on other sites

DC-DC lader setter vel opp en del høyere utspenning enn inn - differansen blir gjerne en Volt eller to som fant veien gjennom den sikringen uten særlig motstand? Men det var snodig at det var sikring på senseledning som røyk. Ville trodd den inngangen hadde høy motstand. Kan det være at BMW forsynes med strøm fra samme inngang slik at når lading startet så ble spenningsdifferansen kortsluttet?

 

Jeg ville trodd at den isolerte laderen for øyeblikket ikke har noen misjon om alle banker fremdeles har felles jord, for da er jord inn/ut av denne også felles? Siden du også har ‘tunge’ forbrukere på Lithium så vil det kanskje ikke gi så mye å skille de - men du vil nok eliminere evt ‘uren’ strøm i startøyeblikket og fra dynamo ved stans fra Lithiumsystemet/BMS og det er sikkert ikke feil.

Link to post
Share on other sites

Var ikke ett bevisst valg at jeg kjøpte isolert lader. Men spenningsforskjellen som du snakker om er jo ganske logisk. Har koblet fra linken, antar at den er tiltenkt at man skal kunne koble sammen start og forbruk om startbatt er lavt i tillegg til dynamo lading. 

Link to post
Share on other sites

Har vel samme dcdc lader som deg @Dreuf Orion Tr-smart på 18A

Men jeg har ikke koblet opp felles minus. 

Hadde det på gamle opplegg. Men tenkte å holde det skilt nå.

 

Får se om jeg flytter landstrøms lader bort på startbatteriet, eller bytter den ut med en victron smart lader til lithium.

 

Penger avsatt til dette å litt mer gikk bort til et uventet akut tannlege besøk igår. så får vurdere hva som er blir løsningen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Tannleger må håve inn mange båt penger ila en sesong.. Sadister! 

 

Jeg kjøpte en kombi inverter/ladesak men kommer nok ikke til å bruke lade delen på den. 

Bare husk at den laderen som står på start må være mer enn 18A ellers vil dcdc se forhøyet spenning på start, begynne å lade for så å hente den manglende strømmen fra startbatteriet og tappe det ned.. 

Skal man ha en lader på start og en på forbruk så bør man egentlig bruke remote inngangen mot tenning eller dynamo for å sikre at ikke dc lader på landstrøm men kun når motoren sviver. 

Link to post
Share on other sites

Blir enklere å bare ha lader på forbruk.

Så blir nok å bytte til Victron landstrømslader. 

Trenger startbatteri et boost. Så er det enkelt å koble på en lader for å toppe det. Da kobles uanset dcdc fra. Er jo lite forbruk på start. Så dette blir fort toppet når motor er igang. Har ikke hatt lader på det før, så ser ikke behovet nu heller.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Da er Lithiumskuta i Ølen på sjøen, og startet opp for første gang etter installasjon av Lithium. Siden pakken er stor hadde vi en sunn skepsis ift dynamoenes helse på forhånd selv om en del tester og anbefalinger pekte i retning av at denne typen dynamo skal klare jobben ved at den selv regulerer seg ned ved for høy temp. Jeg laget en dings som måler strøm og temperatur på dynamoene (sensor stripset fast på utsida av stator) og et rele som ‘flytter’ sense fra Lithiumpakken til B+ på dynamo ved for høy temp eller strøm. Noen snapshots fra oppstart under. Merk tidspunktene. Første er rett etter oppstart, motorer på tomgang, neste 25 min senere, fremdeles tomgang. Nå er temperatur på styrbord såpass at eier øker tomgangen litt og ser at den da begynner å synke - siste bilde 10 min senere. Relefunksjon for sense var ikke aktivert, dvs sense var koplet til B+ på dynamoene hele tida. Lithiumpakken var ikke fulladet, dvs ganske sulten. Den fikk ca 70A mens resterende vel gikk til blypakkene og forbruk.
 

10000-kroners spørsmålet er da om disse temperaturene er helt i overkant eller om det er grei skuring? Har ikke noe forhold til dynamotemp men hårene reiser seg litt på armene når vi kryper mot 90 grader målt på utsida av stator (plassert der da vi antok at det er her varmeutviklingen skjer stort sett). Ved høyere turtall, som ikke ble testet i dag så tror jeg det skal gå greit men worst case er nok som forventet avgang med skrubbsulten Lithiumbank, kronglete havn og mor som somler mens far venter med motorene på tomgang..

 

Vi funderer litt på temp styrt ekstra kjøling til dynamoer, eller å tukle litt mer med sense-spenning (kan jo ikke flytte den nærmere kilden så blir i så fall å ‘lage’ en litt høyere spenning for å roe ned regulator ytterligere - modifikasjon av regulator er visstnok komplisert på denne typen har jeg lest meg til)

 

20D5A48A-C34B-4E86-AD1F-79D59E6F06BE.jpeg.f0b5b3d89c176677f551353359376533.jpeg7A2CFCD8-9D32-42E0-A429-3856D280D5DC.jpeg.852b0d6b60d0ee35a0e681b8c99ecab2.jpegD1A6857B-5B8F-47C4-BBE4-6A817842FAD2.jpeg.062692ae38a51fe883c989cefae7c860.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hvor store dynamoer sitter det på motorene?

Er det PZEM017 du bruker til å måle strømmen?

Iflg google så ser det ut som dynamoer begynner å regulere ned fra 80-100gr. Og iflg videoen til Victron som omhandler varme dynamoer så ser det ut som det i hovedsak er på tomgang problemet med temperatur kan oppstå. Når man har høyere turtall på dynamo så vil dem også kjøle bedre. - Men dette har jeg ikke peiling på så her støtter jeg meg på google.

Link to post
Share on other sites

Da er en sådan på vei i posten.

Da blir det nok litt bedre ladespenning når en ligger på landstrøm.

 

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2640&category_id=231&option=com_virtuemart&Itemid=39

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg leste en plass at hvis en bruker en DC-DC lader mellom lifepo4 og start batteri så må landstrøm lader være større enn dc-dc lader når en går via dette. Stemmer det? 

Jeg tenkte å kjøpe en 30a DC-DC lader, men har kun 25a landstrøm lader. Vil det gi problemer? 

 

Jeg har i dag 2 ladere i båten. En 25a til forbruk og en 15a til start. Kan jeg kjøre begge disse på start å få 40a lading? Begge ladere er fra C-Tek marine og er for bly batterier. Derfor jeg ikke bruker den ene direkte på lifepo4 batteriet. 

Link to post
Share on other sites

@Dreuf Jeg laget en dings av en Wemos D1 mini, en Arduino Nano (som en ‘ADC’), et rele og en del kveldstimer. Bruker clamp-on strømsensorer av denne typen og ds18b20 tempsensorer. PZEM017 er arbeidsledig så langt - den var litt for dum/enveis, men bruker shunten til en selvmekket monitor som er på vei inn i boksen sin nå.

 

Det er standard VP 115A dynamoer med sense som står der. Er vel egentlig en Mitsubishi produsert dynamo tror jeg. Virker robust ut fra testing med Lithium v bla Makspower.no. Har nok ellers sett mye de samme videoene som deg 😁 inkludert den Victron-saken. Men mangler litt referanse på hva som er en fornuftig max temp da, så vi var forberedt på litt forskning her med så stor Lithiumpakke.

 

Red: Her er ‘dingsen’ 

 

Red2: Legger et spm ‘ute’ i ÅF også. Er vel bare vi få i menigheten som orker å lese denne tråden nå 😁

 

 

B7B27192-0F5F-4D24-863E-AA642BD007E8.jpeg

595DB70D-288F-4470-AAE1-2C18273D1A17.jpeg

BF7E4C04-F13E-48E7-8969-897B4346CCF8.jpeg

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev for 2 timer siden:

Jeg leste en plass at hvis en bruker en DC-DC lader mellom lifepo4 og start batteri så må landstrøm lader være større enn dc-dc lader når en går via dette. Stemmer det? 

Jeg tenkte å kjøpe en 30a DC-DC lader, men har kun 25a landstrøm lader. Vil det gi problemer? 

 

Jeg har i dag 2 ladere i båten. En 25a til forbruk og en 15a til start. Kan jeg kjøre begge disse på start å få 40a lading? Begge ladere er fra C-Tek marine og er for bly batterier. Derfor jeg ikke bruker den ene direkte på lifepo4 batteriet. 

Trenger du landstrøm på startbatteri?

Dette brukes jo lite, så burde holde å la motor lade dette.

Har sjøl kun landstrøm på forbruk.

Start på 162ah lades kun fra motor.

 

Men ellers har du nok rett i at lader på start bør være større enn dcdc lader. Ellers vil dcdc suger ut strøm fra både lader å batteri.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Bare for å nevne det, igjen tror jeg.
Jeg har fremdeles til gode å lade LFP med landstrøm(selv om jeg kan). De står frakoblet på lagringspenning når jeg ligger med landstrøm og lades opp når motoren går, evt også med solceller/mølle om jeg ligger ute. Fullstendig smertefritt.

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev for 3 timer siden:

Jeg leste en plass at hvis en bruker en DC-DC lader mellom lifepo4 og start batteri så må landstrøm lader være større enn dc-dc lader når en går via dette. Stemmer det? 

Jeg tenkte å kjøpe en 30a DC-DC lader, men har kun 25a landstrøm lader. Vil det gi problemer? 

 

Jeg har i dag 2 ladere i båten. En 25a til forbruk og en 15a til start. Kan jeg kjøre begge disse på start å få 40a lading? Begge ladere er fra C-Tek marine og er for bly batterier. Derfor jeg ikke bruker den ene direkte på lifepo4 batteriet. 

Lurer selv på om størrelsen på landstrøm lader har noe å når dc-dc  lader er koblet mellom start og Lifepo4. Kanskje @Joerg Becker vet?

Link to post
Share on other sites

Klstad skrev 28 minutter siden:

Lurer selv på om størrelsen på landstrøm lader har noe å når dc-dc  lader er koblet mellom start og Lifepo4. Kanskje @Joerg Becker vet?

Jo, vanligvis handler det om likevekt*.

Når en DC-DC lader begynner å hente energi fra primærside
da må primærsiden kunne levere minst like mye energi som laderen trenger.

Ellers ville laderen tømme primærbatteriet, i dette tilfellet,
og spenningen vill synke.
Når laderen da arbeider med automatisk start/stopp,
som er avhengig triggerspenninger,
ville den altså slå seg av når nederste grensen er nådd.

Fasit:
Primærkilden, som forsyner primærbatteriet.
må levere enten like mye, eller mer enn sekundærladeren "forbruker".

*Alternativt må sekundærladeren kunne arbeide uten å ta hensyn
til primærbatteriets tilstand og ville da tømme denne.
Men dette er også mulig, i alle fall med noen DC-DC ladere og konvertere.

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at så lenge DC DC lader kan settes til å ikke lade når innspenning er under en gitt verdi, feks ca 13V så vil den aldri tømme primær/startbatteri. I så fall blir størrelsen på DC DC lader en avveiing mellom ladehastighet/tid og lommebok. Ved landstrøm har en jo typisk plenty tid men hvis en ønsker mye lading via dynamo ila kort gangtid så må DC DC lader kunne svelge unna mesteparten av det dynamo kan levere, men heller ikke mer enn at den ikke kneler dynamoen (som vel er den viktigste grunnen til at DC DC lader er populært i kombinasjon m Lithium). Hvis kostnad var underordnet mener jeg at DC DC lader med kapasitet = ‘det dynamo komfortabelt kan levere’ er det optimale valget.

Link to post
Share on other sites

Mja, Fantino, det er nok riktig, også jeg ville da konsentrere meg på
å verne enten dynamo eller LFP-batteriene for for høy belastning,
men spørsmålet her er rettet mot ballansen, om ikke jeg tar feil?

25A inn (f.eks. enkelt lader med 1 uttak) og 30A DCDC-lader ut
betyr minst -5A i balansen = ikke smart, fordi laderen slår seg på og av uten ende.


Svarer man videre på underliggende spørsmål da kunne man også si at han fint kan bruke sine flertrinn "bly"-ladere på Litium.
Litiumbatterier ser jo ikke hva produsenten har skrevet på laderen,
men bare spenninger, og de er ofte temmelig like for lukkete bly og
Litiumbatterier som vanligvis er angitt med 14,4V +/- 0,2V (maks 14,6V).
og 13,x Volt i float (som da forsyner parallell forbruk).
 
:fishing:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 3 timer siden:

Trenger du landstrøm på startbatteri?

Dette brukes jo lite, så burde holde å la motor lade dette.

Har sjøl kun landstrøm på forbruk.

Start på 162ah lades kun fra motor.

 

Men ellers har du nok rett i at lader på start bør være større enn dcdc lader. Ellers vil dcdc suger ut strøm fra både lader å batteri.

Grunnen til å lade via start er at jeg ikke har lader som kan direkte lade lifepo batteriet. Ser at spenningen er oppe i 15.0v i kort periode når den lader før den detter ned på 14v ca.

 

Men kan jeg uten problem koble 2 ladere på batteriet? Sånn at jeg får 40a? 25a + 15a. Eller vil det bli feil på ett eller annet vis? 

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev 12 minutter siden:

 

Men kan jeg uten problem koble 2 ladere på batteriet? Sånn at jeg får 40a? 25a + 15a. Eller vil det bli feil på ett eller annet vis? 

 

Det kan være at laderene lurer hverandre og går i float tidligere. Men jeg har en 2*15A lader som jeg har parallellkoblet og den leverer 30A.. Funker fint sålangt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...