Joerg Becker Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Mr_Stian skrev for 1 time siden: Sitat Grunnen til å lade via start er at jeg ikke har lader som kan direkte lade lifepo batteriet. Ser at spenningen er oppe i 15.0v i kort periode når den lader før den detter ned på 14v ca. ...er det så kald at isbjørn spør om å få låne jakka din? Eller hvorfor er spenningen så høy? Sitat Men kan jeg uten problem koble 2 ladere på batteriet? Sånn at jeg får 40a? 25a + 15a. Eller vil det bli feil på ett eller annet vis? De fleste bedre ladere kan kobles parallell, uten kommentar. Da leverer disse så mye de kan kvitte seg med. Det som tillates er muligheten at en lader slutter tidligere enn den andre, trinser ned og leverer mindre spenning og strøm, når begge har forskjellige ladesluttspenninger og programmer som reagerer forskjellig. Men i motsetning til noen regulatorer på dynamo skal ladere normalt ikke kunne shake seg opp til -høyere- spenninger. Da tenker jeg at noe ikke er helt riktig og ville sile den ut før noe går galt. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Okkaby Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 En Lithium venlig lader fra Victron er jo under to lapper. Så da er vel det bedre enn diverse forsøk med to ladere på et batteri, som en ikke vet hvordan vil oppføre seg, tenker nu jeg. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Mr_Stian Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Aner ikke helt hvorfor den lader med så høy spenning. Men det er ikke lenge den ligger der. Må se litt mer på dette når jeg kommer hjem. Får se hva jeg gjør når jeg får lifepo4 cellene å får satt de opp skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Hvordan ser disse innstillingene ut @Dreuf @Fantino Lader er satt til Lithium nå. Men den kom da opp med forhåndsprogrammert langring på 13.5. satte den da med til 13,2v men bør jeg justere ned float til samme eller? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Dreuf Svart 31.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Jeg kjører abs på 13.8 og resten på 13.2. Skru av temperatur kompensering. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Uten å være skråsikker på hva som er rett så har vi satt absorpsjon 14.4V men max 15 min varighet. Så float 13.25V. Har ikke lagringsinnstilling men det logiske der er vel 40/50% SOC som blir 13.1-13.2V? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Dreuf skrev 26 minutter siden: Jeg kjører abs på 13.8 og resten på 13.2. Skru av temperatur kompensering. Ok. Får justere ned litt her. Ferdig programmere den hjemme i stua, før jeg montere den i båt i mårå. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Ser dette bedre ut? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Ser ut som dette fungere som det skal. Gikk opp på 13.8v å så over på float. Så da er nok dette bra greier håper jeg. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Fantino Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 (redigert) Det bør være ganske optimalt. Om du har batterimonitor kan du evt sjekke om 13.8V er nok til å trigge ‘fulladet’. Redigert 31.Mars.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Batterimonitor ble demontert når jeg bygga om alt. Tenkte å se først om det holder med app fra BMS før jeg evt montere ny. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Fantino Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Den virker litt flaky den SOC i appen foreløpig i alle fall. Går sikkert an å sette spenningsterskel som trigger SOC på den gamle monitoren om du monterer den senere. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Må evt først studere hvordan shunt skal monteres, siden det nu er litt annet opplegg med 2 ladere som går inn separat på batteri på egen lade pol, samt 2 pluss poler(en til lading å en til forbruk) Men ser jo uansett hvor mye spenning som er på batteri. Så får se litt ut over våren hvordan det går seg til. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Klstad Svart 1.April.2021 Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 Jeg er i bestillingsprosessen med å bestille landstrømlader til mine 360ah Lifepo4 Calb celler. Er usikker på om jeg skal bestille en av følgende: Victron Blue Smart IP22 30ah, men blir den for liten til denne batteribanken? https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2643&category_id=231&gclid=CjwKCAjwu5CDBhB9EiwA0w6sLT4xEnz28xWwvgf87Cp2eTB8zIkkD-f2opJ8XshDhD8lixLNtHWYiBoCGQ0QAvD_BwE Eller gå for denne og bruke bly programmet (14,2v bulk, 13,2v float) https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2943&category_id=88&keyword=1260&option=com_virtuemart&Itemid=39 Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 1.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 Jeg har en forkjærlighet til Victron og dingser med bluetooth, så hadde nok gått for den. Laderen er ikke "for liten" for banken din. Men det vil ta dobbelt så lang tid å lade som med 60A laderen. Så er du avhengig av rask lading når du først er tilkoblet så ville jeg gått for 60A laderen. Bare sjekk at du kan deaktivere temperaturkompensering og recondition på 60A laderen evnt. Står også at den har lithiumprogram på modusvelgeknappen, men det står ingen referanser senere i manualen til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Klstad Svart 1.April.2021 Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 Da bør jeg kanskje heller sjekke ut Victron laderen. Ser ikke ut som om det er mulig å endre innstillinger manuelt på 60ah laderen. Sendte forhandler og fikk følgende svar: Anbefaler å benytte GEL-innstillingen ved lading av lithiumbatteri. Bulk-ladingen på GEL innstillingen er da 14,2v og FLOAT er 13,2v Er ikke mulig å sette egne ladeverdier med laderen. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.April.2021 Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 Ville definitivt kjøpt lader som kan konfigureres ‘fritt’ og ikke er låst til programvalg. Kapasitet på lader vil jeg si er mest kritisk dersom en har generator og ønsker å begrense kjøretid/støy. Ellers har en jo en tendens til å ligge nær nødvendig stikkontakt i plenty tid til å toppe opp? @DreufSkal Lithium overhodet ikke ha temperaturkompensering? Er jaggu ikke sikker på om denne kunne deaktiveres på ‘vår’ lader. Må sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 1.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 Fantino skrev 2 minutter siden: @DreufSkal Lithium overhodet ikke ha temperaturkompensering? Er jaggu ikke sikker på om denne kunne deaktiveres på ‘vår’ lader. Må sjekke. Etter hva jeg har lest skal de ikke ha det. Normalt kan man bare fjerne føleren så vil den kutte kompensasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.April.2021 Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 Dreuf skrev 2 minutter siden: Etter hva jeg har lest skal de ikke ha det. Normalt kan man bare fjerne føleren så vil den kutte kompensasjon. Hmm, ja det går nok. Den er bare koplet til med en RJ45 kopling så enkelt å nappe ut og se om den er happy likevel. Sjekket nå og fant ingen setting for temp komp. Takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 1.April.2021 Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 Klstad skrev for 1 time siden: Jeg er i bestillingsprosessen med å bestille landstrømlader til mine 360ah Lifepo4 Calb celler. Er usikker på om jeg skal bestille en av følgende: Victron Blue Smart IP22 30ah, men blir den for liten til denne batteribanken? https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2643&category_id=231&gclid=CjwKCAjwu5CDBhB9EiwA0w6sLT4xEnz28xWwvgf87Cp2eTB8zIkkD-f2opJ8XshDhD8lixLNtHWYiBoCGQ0QAvD_BwE Eller gå for denne og bruke bly programmet (14,2v bulk, 13,2v float) https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2943&category_id=88&keyword=1260&option=com_virtuemart&Itemid=39 Noen tips? Jeg installerte nettopp samme Victron igår. Bare at min er en 20ah. Denne kan du programmere som du vil. Er screen shot fra den du ser lengre oppe. Virker som ok for meg. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Klstad Svart 1.April.2021 Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 (redigert) Okkaby skrev 41 minutter siden: Jeg installerte nettopp samme Victron igår. Bare at min er en 20ah. Denne kan du programmere som du vil. Er screen shot fra den du ser lengre oppe. Virker som ok for meg. Det ser bra ut. Hvor stor batteribank har du? Må jeg bruke støpsel og stikkontakt på denne laderen? Eller er det mulig å koble ledere inn på selve laderen? Ledere fra eksisterende landstrøm-anlegg er nemlig løse. Redigert 1.April.2021 av Klstad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 1.April.2021 Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 Klstad skrev 5 minutter siden: Det ser bra ut. Hvor stor batteribank har du? Må jeg bruke støpsel og stikkontakt på denne laderen? Eller er det mulig å koble ledere inn på selve laderen. Ledere fra eksisterende landstrøm-anlegg er nemlig løse. Har 272ah Lithium bank. Den kommer med ferdig støpsel som må i stikkontakt ja. Om du har løse ledere er det jo enkelt å bruke disse til en stikkontakt. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
flogen Svart 1.April.2021 Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 (redigert) Jobber for tiden med å lage elektrisk diagram for konverteringen. Begynner sakte men sikkert å forstå de forskjellige komponentene som kreves, men er fremdeles usikker på hva som vil være det mest effektive sytemet med LifePo4. Oppsett: - Lader fra 230v til 48v (har sett på Victron Multiplus som gir mulighet for 230v utgang) - DC-DC fra 48v til 12v (eventuelt egen 12v batteribank for lading av 12v komponenter) Spørsmål: Hva er den enkleste måten å tilrettelegge for lading av laptop? Anbefalt BMS for 48v @ 280Ah? Ved en eventuelt separat batteribank på 12v @280Ah. Anbefalt BMS for 12v @ 280Ah? Ellers, dette er det foreløpige oppsettet jeg har jobbet med for å identifisere de ulike komponentene. Merk, jeg har sett bort fra sikringer/busbars for å holde diagrammet så enkelt som mulig for øyeblikket. Redigert 1.April.2021 av flogen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 1.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 Om du kjøper multiplus så har du 230v til å lade pc. Om du ikke kommer til å ligge mange dager i strekk så blir kanskje ett 280ah 12v batteri litt overkill? Kan greie deg med ett 100-150Ah. Selv om prisforskjellen kanskje ikke blir så stor. Eventuelt kutte hele batteriet og bruke en converter på 48-12V. Men da spiser du av fremdriftspakken din. Vedr 48V bms så ville jeg brukt en rele styrt bms. Se på offgrid garage, han har en bms med rele. Eller er det Rec og batrium som er i den bedre og dyrere enden av skalaen. Chargery er det også mange som benytter. På 12V batteriet så tenker jeg at en Daly eller overkill bms gjør jobben godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
flogen Svart 1.April.2021 Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 Dreuf skrev 13 minutter siden: Om du kjøper multiplus så har du 230v til å lade pc. Takk for rask respons! 230V kommer nok til å bli brukt svært sjeldent, men hvis man først bygger et slikt oppsett fra bunn av er det greit å legge til rette for det. Har heller ikke funnet en god lader fra 230V til 48V. Dreuf skrev 13 minutter siden: Om du ikke kommer til å ligge mange dager i strekk så blir kanskje ett 280ah 12v batteri litt overkill? Kan greie deg med ett 100-150Ah. Selv om prisforskjellen kanskje ikke blir så stor. Eventuelt kutte hele batteriet og bruke en converter på 48-12V. Men da spiser du av fremdriftspakken din. Jeg vil nok ikke ligge mange dager i strekk. Dette er nok en lystbåt på en godværsdag. 12v@280Ah er nok absolutt overkill til mitt bruk, Samtidig så er ikke prisforskjellen stor tatt import/frakt med i beregningen. Et standard 12v litium-batteri i Norge ligger på 5k for 100Ah. Den opprinnelige planen var å bruke en converter på 48v - 12v, men som du sier så vil jeg spise av fremdriftspakken. Usikker på hvor mye kjøleskap+++ vil trekke så her må jeg eventuelt beregne litt mer presist. Tar gjerne i mot synspunkter rundt akkurat dette. Usikker på fordeler/ulemper Dreuf skrev 13 minutter siden: Vedr 48V bms så ville jeg brukt en rele styrt bms. Se på offgrid garage, han har en bms med rele. Eller er det Rec og batrium som er i den bedre og dyrere enden av skalaen. Chargery er det også mange som benytter. Ettersom dette er en 100% konvertering fra ICE til elektrisk drift så ønsker jeg å bruke kvalitetsprodukter for sikkerhets skyld. Skal sjekke de du nevner! Dreuf skrev 13 minutter siden: På 12V batteriet så tenker jeg at en Daly eller overkill bms gjør jobben godt nok. Notert! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.