Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Siden du her blander forskjellige spenninger så er det enklere å bruke Wh i stede for Ah.

Du har tilgjengelig ca 14.4kWh i 48v banken din og ett forbruk på 50A i døgnet på 12v siden (vi ligger normalt lavere enn det) vil være ca 640Wh. Altså 12.5Ah@48v.

Da har jeg ikke tatt med i beregningen tap i konverteren.

Men skulle du få noe tull med 48V banken din kan det være greit å ha 12v tilgjengelig i nødstilfelle.. Valgets kval 😉

 

Link to post
Dreuf skrev 3 minutter siden:

Siden du her blander forskjellige spenninger så er det enklere å bruke Wh i stede for Ah.

Du har tilgjengelig ca 14.4kWh i 48v banken din og ett forbruk på 50A i døgnet på 12v siden (vi ligger normalt lavere enn det) vil være ca 640Wh. Altså 12.5Ah@48v.

Da har jeg ikke tatt med i beregningen tap i konverteren.

Men skulle du få noe tull med 48V banken din kan det være greit å ha 12v tilgjengelig i nødstilfelle.. Valgets kval 😉

 


Hehe, takk for oppklaringen! 640Wh (12,5Ah@48v) er strengt tatt svært lite tatt batteripakken i betraktning. Skulle det oppstå problemer med 48v banken så er jeg nok uansett ganske F*$"#, spørs om 12V-pakken vil hjelpe meg annet enn strøm til lanterner, telefon etc.
Uansett så kan jeg ta utgangspunkt i en dc-dc 48-12v converter og heller legge til et 12v batteri ved en senere anledning. 

Gitt 640Wh, legger ikke det et stort krav til 48v-12v converter? Eksempelvis Orion-Tr DC-DC 48/12 30A (360W) vil vel ikke være tilstrekkelig her?

Link to post

Den bør være i forhold til momentanforbruk. Tror 30A bør være en fin størrelse. 18A kan nok gå, men better safe than sorry

Link to post
Vestkystseiler

Jeg har bestilt 8 stk 310 Ah celler fra AliExpress som jeg planlegger å bruke til en 620Ah 12V bank (2P4S). I båten sitter det en Xantrex Freedom 20 Charger/Inverter, den lader 100A og inverteren er på 2000W kontinuerlig med innebygd transfer switch. Siden denne laderen har fungert upåklagelig har jeg lyst til å beholde denne istedet for å betale 12-15 båtpenger for en ny lader med tilnærmet lik spec.

Problemet er at jeg ikke kan velge fritt absorbsjonsspenning og floatspenning, men må holde meg til ferdigprogrammerte verdier:

 

image.png.71ccded574309b2f79890bdbeb0e6dca.png

Dersom temperatursensor ikke er i plugget inn, vil laderen bruke verdiene for 21 grader.

 

Det jeg lurer på, er om det går an å lure laderen til å tro at omgivelsestemperaturen er 32 grader, sette instillingen til TYPE 1 og således få ladespenninger på 13.8/13.2 for hhv absorbsjon og float ? Etter hva jeg har forstått vil det være passende spenning for LFP batterier.

 

Jeg antar at tempertatursensoren til laderen består av en thermistor, og at jeg ved å bytte denne ut med en fast motstand av riktig verdi vil kunne "lure" laderen ?

 

Vil dette la seg gjøre, eller er jeg fullstendig på villspor ?

 

Edited by Vestkystseiler
Link to post
Fantino

Det høres gjennomførbart ut, så sant tempsensor er tilgjengelig uten å plukke interne printkort i atomer. En 10k NTC er vel vanlig og burde i så fall enkelt kunne erstattes med et 10k trimmepotmeter.

Link to post
Dreuf

Lettere å frakte med seg. Er dette de 300-310Ah cellene som begynner å dukke opp? 

Har du kjørt kapasitetstest på dem? 

Link to post
W_Bora

Det skal være 310 ja. Driver å kjører kapasitets test nå, men blir nok ikke ferdig før i morgen. Får bare kjørt 30 amp:)

Link to post
W_Bora

Hei Stian, ja jeg har parallell koblet to BMS for å kunne ta i mot 120 amp lading. Disse er 120 amp ut og 60 amp inn. Problemet mitt var da å kunne ta imot mere inn. Har derfor parallell koblet de. Driver å tester nå, men ser hittil ut til å fungere fint:)

Link to post
Anderre
Posted (edited)

Da er 4x bly lastet over til bagasjerommet på bilen og 280Ah LFP satt inn i båten😀👍

Da jeg startet opp båten, stilte jeg Sterling BB1260 til Lifepo4 som da har 14,4 som absorbasjonsspenning. Men når den startet opp, gikk raskt alarmen på Daly bms'en om at en celle var oppe i 3,65V. Er det slik at BMS stenger helt eller stenger den kun for ladestrøm? Det skal sies at pakken var helt fulladet i går kveld etter toppbalansering

20210506_151908.jpg

Edited by Anderre
Link to post
Dreuf

Om du har common port så kutter den både lading og forbruk. 

 

Hva var spenningen totalt på pakken?

På 3.65V så er du totalt på 14.6V

Link to post
Anderre

Før jeg startet båten, var spenningen 13,8V og cellene var innenfor 0.01V fra hverandre

Link to post
Dreuf

Men var det en celle som løp til 3.65v,eller hele pakken? Om hele pakken gikk til 3.65 så virker det som sterling lader for høyt. 

Link to post
Anderre

Jeg får monitorere litt nøyere i morgen, så kommer jeg tilbake til tråden😀

Link to post
Swingswong

Sikrer dere cellene når batteriene bygges? Tenker spesielt der det er 2 celler i parallell.

Link to post
Dreuf

Venter på siste BMS, da er planen å ha 2 separate batteri. Disse blir da sikret, men ikke cellene internt i batteriet. 

Link to post
Swingswong

Jeg tenker spesielt der man kobler 2 eller flere batterier event celler i parallell. 
Om en celle kortslutter kan det bli livlig?

Link to post
Mr_Stian

Håper BMSen min og dukker opp snart sånn at jeg og får byttet ut mine batterier! Greide å gå fra plotteren på for ett par dager siden. Var nede igjen i går og da var spenningen på forbruksbatteriene mine (bly) nede i 9.6V. Mens plotteren fremdeles var på! Fikk satt på lader å alt ser ut til å ha gått fint så langt men blir spennende å se nå når vi skal ut med båten i helgen! :)

Har 330ah bank hvor det var blitt brukt 170ah.

Link to post
Fantino
Swingswong skrev for 14 timer siden:

Jeg tenker spesielt der man kobler 2 eller flere batterier event celler i parallell. 
Om en celle kortslutter kan det bli livlig?

@Swingswong: Denne er jo litt interessant, verd å diskutere. I prosjektet jeg har vært involvert i laget vi en 3P4S pakke med 272 Ah celler. Å sikre individuelle celler i 3P pakkene er jo litt tricky, ikke minst fordi sikringer ville gitt spenningsfall på cellene, som en absolutt prøver å unngå. Alternativet var selvsagt 3 BMSer for 3 stk 4S batterier, men da baller det jo på seg med kompleksitet.. Om vi tenker parallellkoplede bly-syre så er vel problemstillingen noenlunde den samme, dvs det kan bli varmt ved kortslutning i en celle, og det som verre er - men er LiFePO4 nødvendigvis verre enn bly/syre? (Ser bort fra andre Lithium-kjemier som kan være adskillig mer spennende).

Link to post
Anderre
Dreuf skrev for 20 timer siden:

Men var det en celle som løp til 3.65v,eller hele pakken? Om hele pakken gikk til 3.65 så virker det som sterling lader for høyt. 

Her skjer det mye rart .. 

Når jeg skrur av lading på bms på appen, er alle cellene mer eller mindre identisk på spenning. Når jeg skrur på lading i appen, detter den ene cellen ned fra 3.32v til 3,27v. Samme cellen galopperer avgårde når den mottar lading fra Sterlingen.  Spenningen ut fra den er 14,4V .

Vedlagte bildet viser øyeblikket hvor cellen sprang avgårde rett før den kuttet

Screenshot_20210507-124151_SMART BMS.jpg

Link to post
Dreuf

Dette var merkelig. Ser høyeste cellen er 3,95v og BMS skulle kuttet for lengesiden.

Sjekk tilkobling av balansekabelen. Tror du har dårlig kontakt ett sted.

Ville også målt den respektive cellen med ett voltmeter for å se om den faktisk er overladet.

Link to post
Vestkystseiler
Posted (edited)
Quote

Jeg tenker spesielt der man kobler 2 eller flere batterier event celler i parallell. 
Om en celle kortslutter kan det bli livlig?

Er det ikke sånne problemer BMS skal ta seg av ?  Dersom en celle kortslutter, vil jo spenningen over denne cellen bli tilnærmet null, og BMS skal kutte.

Edited by Vestkystseiler
Link to post
Swingswong
Fantino skrev for 7 timer siden:

@Swingswong: Denne er jo litt interessant, verd å diskutere. I prosjektet jeg har vært involvert i laget vi en 3P4S pakke med 272 Ah celler. Å sikre individuelle celler i 3P pakkene er jo litt tricky, ikke minst fordi sikringer ville gitt spenningsfall på cellene, som en absolutt prøver å unngå. Alternativet var selvsagt 3 BMSer for 3 stk 4S batterier, men da baller det jo på seg med kompleksitet.. Om vi tenker parallellkoplede bly-syre så er vel problemstillingen noenlunde den samme, dvs det kan bli varmt ved kortslutning i en celle, og det som verre er - men er LiFePO4 nødvendigvis verre enn bly/syre? (Ser bort fra andre Lithium-kjemier som kan være adskillig mer spennende).


Om jeg har forstått det rett vil en celle som kommer under TR få en høy motstand under TR, for å så kunne gå ned mot tilnærmet full kortslutning. Om der skjer vil det kunne gå mye strøm fra de andre cellene inn i denne. 
I tillegg om batteriene er koblet sammen uten BMS og uten at cellene er koblet sammen individuelt, men kun ved pluss og minus, kunne skape en voldsom ladestøm om en celle kortslutter. 

Jeg leser at man ikke skal parallellkoble mer enn to ferdig batterier man får kjøpt i butikken. Hvorfor det er slik er jeg usikker på. BMS bør kunne koble ut om strømmen skulle bli for høy inn på et batteri. 
 

 

Link to post
Swingswong
Vestkystseiler skrev 5 minutter siden:

Er det ikke sånne problemer BMS skal ta seg av ?  Dersom en celle kortslutter, vil jo spenningen over denne cellen bli tilnærmet null, og BMS skal kutte.

Det kan hende BMS kutter, men cellene er koblet i parallell før BMS sin utgang. Om den kutter vil det ikke skje noe som helst forskjell inne i batteriet. 

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...