Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Fantino skrev 1 time siden:

Kommer vel an på anvendelsen. Vi gikk for 500A til et 816Ah system fordi ladestrøm spec var halvparten og med to 115A dynamoer og en 70A lader på generator i systemet så var det greit å ha den kraftigste.

Da har man jo valgt riktig BMS i forhold til anvendelsesområdet :giggle:

 

Fantino skrev for 1 time siden:

Dersom en av mange FET feiler og gir kortslutning så vil den vel fort gå opp i røyk og bli sin egen sikring?

Feilmoden på disse, så vidt jeg vet, er at de går i full kortslutning. Det betyr at de ikke lenger kan styres "av". Det er ikke gitt at man får noe varsel om dette heller. Relevant tråd på diysolarforum.

Link to post
Share on other sites

Seilerslask skrev 23 minutter siden:

<>

Feilmoden på disse, så vidt jeg vet, er at de går i full kortslutning. Det betyr at de ikke lenger kan styres "av". Det er ikke gitt at man får noe varsel om dette heller. Relevant tråd på diysolarforum.

Men i den tråden ser de ut til å diskutere det mulige problemet at FET i MPPT svikter og dermed forer full samlet panelspenning inn på BMS? Det er sikkert en mulighet det også 🤪 Jeg mente bare at hvis et par FET (av mange) i BMS har sviktet og dermed ikke åpner i en shut down situasjon pga kortslutning så vil de mest sannsynlig fordampe pga den høye strømmen? Dog kjekt med sikring i tillegg.. På ladesida er det gjerne verre.. Et par FET som svikter når BMS skal åpne charge port pga høy cellespenning er en mulig lei sak kanskje?

Link to post
Share on other sites

Min mening er at man trenger ikke en 500A bms på en 1000Ah bank om maks man skal trekke eller lade er 10A. For å sette det litt på spissen. 

Det er ett hav av BMSer å velge i, men om man vil gå den billige veien kan man kjøpe den minste bmsen man finner og heller la den styre ett rele. Man mister da mulighet for "over current disconnect" men det kan man løse med en vanlig sikring. 

 

Jeg er litt redd for å skryte av bmsen min for vi er på vei fra Nøtterøy til Flekkefjord, jeg er landkrabbe og bruker thruster for det den er verdt. Men so far so good! 

For nattesøvnen sin del skulle jeg gjerne delt forbruket over 2 separate batteripakker men jeg rakk ikke å montere det før avreise. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ble litt bekymret nå. Jeg forstår det slik at transienter fra ankerwinch eller baugpropell (på forbrukssiden) eller en MPPT som svikter kan ta livet av BMSen, og feilmodusen er slik at en ikke nødvendigvis vil oppdage det før batteriene er ødelagt av for høy eller for lav spenning ?

For oss paranoide, kan det være en ide å bruke utgangene fra batterimonitoren (høy/lav spenningsalarm) til å styre et rele som kobler ut batteriet ved for høy eller lav spenning, uavhengig av BMS ?

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev 17 minutter siden:

Jeg ble litt bekymret nå. Jeg forstår det slik at transienter fra ankerwinch eller baugpropell (på forbrukssiden) eller en MPPT som svikter kan ta livet av BMSen, og feilmodusen er slik at en ikke nødvendigvis vil oppdage det før batteriene er ødelagt av for høy eller for lav spenning ?

For oss paranoide, kan det være en ide å bruke utgangene fra batterimonitoren (høy/lav spenningsalarm) til å styre et rele som kobler ut batteriet ved for høy eller lav spenning, uavhengig av BMS ?

Det mest elegante da vil vel være å bytte til fjernopererte hovedbrytere og la releutgangene overstyre signalene til disse bryterene. Da har en også manuell override i et nødstilfelle (i alle fall på BEP sine).

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg bruker denne:

https://www.aliexpress.com/item/4000580157866.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.360259ednlx2Eq&algo_pvid=a0bcce5e-78d6-436f-b9e6-a03e49486248&algo_exp_id=a0bcce5e-78d6-436f-b9e6-a03e49486248-34

(Sjekket ikke at dette er billigste leverandør).

 

Men om jeg skulle kjøpt igjen så hadde jeg kjøpt denne:

https://www.aliexpress.com/item/1005003062711996.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6ddc21f9DHamAY&algo_pvid=489739ef-a88a-4125-ae94-5ef182ddcff2&algo_exp_id=489739ef-a88a-4125-ae94-5ef182ddcff2-14

Sistnevnte kan kobles til pc og du kan automatisere at cellen fullades, utlades også lades opp igjen til ønsket nivå.

Hadde spart en del tid når man leker med dette, også logger den fine grafer (se siste videoer fra "offgrid garage" på youtube).

 

Finnes også en større versjon:

https://www.aliexpress.com/item/1005001971982159.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6ddc21f9DHamAY&algo_pvid=489739ef-a88a-4125-ae94-5ef182ddcff2&algo_exp_id=489739ef-a88a-4125-ae94-5ef182ddcff2-11

Men denne støtter max 5v så da kan du bare teste celler og ikke hele batteri.

 

Jeg fikk en pall på fredag hvor alle 280Ah cellene er solgt. Jeg har lyst til å ta inn en ny pall, men prisene har steget med 30%++ i det siste så om jeg må veldig mye opp i salgspris så tror jeg ikke markedet er der..

 

Ellers kan jeg melde at jeg i sommer har vært tur retur Flekkefjord med 4x280ah celler og 250A Heyo BMS. Har brukt baugpropell så og si hver dag ved til og fralegging og det har fungert strålende.

Det eneste er at når batteriet er på 50%SOC og jeg bruker thruster (ca 250A momentan) så synker spenningen på batteriet til 10.8V under last og kjøleskapet skrur seg av. Spenningen er rett opp igjen til 13.2V når jeg er ferdig med thruster, men kjøleskapet skrur seg ikke på igjen automatisk. Så jeg har lært meg en rutine om å skru av/på kjøleskap etter fra og til-legging..

 

Jeg bygget opprinnelig 2stk 280Ah batterier til båten men rakk bare å installere det ene. Så får se om jeg monterer det andre for å dele strømmen over 2 pakker, eller om jeg skal montere ett dedikert thrusterbatteri i baugen.

Link to post
Share on other sites

Det blir ca 30x17,5cm. Det er bare cellene. Så må du ha en kasse å ha disse oppi.

 

Når jeg var ferdig med mitt så tok det mindre plass enn ett 105Ah batteri. Dog noe høyere da jeg bygget inn all elektronikken i kassen. 

 

Se bilde under som en sammenligning av ett biltema 105ah og 280Ah lifepo4 batteriet.

 

Har fått testet det litt i båten nå og ser at når jeg har dratt ut 260Ah så er spenningen på batteriet 12.7V. 

 

Da har jeg satt laderen min til å lade til 14.2V Bulk for så å gå ned på 13.5V som storage. Så at det er 280Ah i disse batteriene er det ingen tvil om! :)

batteri.jpg

Redigert av Mr_Stian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
4 hours ago, Dreuf said:

Synd han ikke tok med 3.65V i testen da jeg tror mange ligger på det nivået. 

 

2 hours ago, arnearmoa said:

Jeg syns også han burde tatt med noen høyere spenninger.

Det er ingen vits i å lade med høyere spenning enn 3.50, antall ekstra Ah dersom du lader til 3.65 er neglisjerbar og levetiden på batteriet reduseres.

Link to post
Share on other sites

Jeg lader mine Skanbatt Heat Pro til 14,2 (3,55) men dropper absorbsjonstid for å hindre oksidering. Landstrømladeren slipper dem ned på 13,2 (3,4) «storage mode» etterpå (hvis f.eks. kjøleskap står på). Jeg er litt usikker på akkurat tallet for storage spenning nå, men batteriene ligger da gjerne på bortimot 80% fulladet når jeg skal på neste tur, sånn at jeg gjerne slipper å «overlade» dem med dynamoen. Jeg har D6 med Mitsubishi 115 A dynamo uten fancy ekstern regulator. Noen ganger blir batteriene liggende på 14,2-14,3-ish litt underveis, men det er vel greit å balansere dem litt i ny og ne, siden jeg har 5x4 celler i hvert av 3 batterier.

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke helt den videoen jeg.

 

Alle disse grafene han hadde så lader han forbi det punktet han henter målingene sine fra. Når han leser av 3.4V så er grafen fremdeles på vei oppover. Det blir vel litt det samme med spenningsfall når en tar ut strøm. Jo mer strøm en tar ut jo høyere er fallet i spenning. Jeg vil tro det funker på samme måten når du lader. Bare andre veien.

 

Hvis han hadde ladet til 3.4V som høyeste spenning så tipper jeg at han hadde klart å få inn like mye strøm uavhengig av hvor mye A han lader med. Så ser ikke helt nytten av disse sammenligningene hans. Lader du med 40A og stopper når den kommer til 3.4V så tipper jeg at spenningen vil droppe noe. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Kæpten noob skrev 30 minutter siden:

Fant denne siden på Alibaba : https://qiso.en.alibaba.com/

 

Disse batteriene er anbefalt av denne karen : https://www.youtube.com/channel/UCSv0QdWrddSghKQ9gXDT7pQ

 

Hva tror dere? Kan få 2 x 280 Ah for 7600, - NOK + frakt + moms

Har du sjekket frakt? For den er ofte jævla høyt priset på disse cellene.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ser ut som de leverer grei kvalitet ut ifra hva jeg har sett på YT. Prisen er også ok i dagens marked (de har steget 20-30% i det siste). 

 

Spørsmålet er om de tilbyr noe annet enn sjøfrakt og hva det evnt koster.. 

Jeg fikk nettopp tilbud på en pall og da havner jeg på rundt 13k inkl alt. I fjor betalte jeg 9k for samme frakten.. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...